Når forsvinner CRT helt? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 112
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Kvaliteten må jo avgjøres på bakgrunn av hva en skjerm KAN klare (snakker ikke da om HD-materiale, ettersom det ikke kan sammenlignes på CRT). DVD-film er jo det klart beste alternativet, og noe folk flest også ofte bruker TV'ene sine til. Min påstand er at bildekvaliteten fra en digital og relativt støyfri kilde som DVD blir langt bedre på en god plasmaskjerm enn en hvilken som helst CRT.
    Man kan jo diskutere kvaliteten på tv'en til man blir grønn i trynet. Poenget er uansett hvordan tv'en klarer de oppgavene den faktisk blir satt til. Og det vil variere veldig fra person til person.

Jeg kommer aldri til å kjøpe en tv på bakgrunn av hvordan den takler dvd. Grunnen er at dvd kun utgjør en liten brøkdel av bruken på min tv.

Forresten, hvor har du det fra at folk flest ofte bruker tv'ene sine til å se på dvd?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Konklusjon: Skalering er i seg selv normalt negativt, uansett om man skal opp eller ned i oppløsning. Men enkelte forholdstall er sannsynligvis lettere enn andre.
    Må si meg delvis uenig. Skalering er klart ønskelig når kilde og visning ikke står i forhold.
    Mest aktuelt for dette forumet er vel storskjermen hvor oppskalering gir visuelt bedre resulater fordi du ellers hadde sett pixelstrukturen i kilden.
    Andre eksempler er dataspill. Den mest brukte oppløsningen på textures for 3d objekter i spill er 256x256 punkter. Og det sier seg selv at dette ikke vil se spesielt bra ut i 1600x1200 uten realtime oppskalering. Prøv f.eks å skru av linear/bi-/trilinear scaling i et spill for å se hva jeg mener.
    Om oppskaleringen blir utført korrekt så inneholder det oppskalerte signalet mest mulig orginal data. Dvs. om du plasserer orginal over den skalerte versjonen, så vil de punktene som har 1:1 plasser inneholde samme verdi som i orginalen.
    En ennen fordel spesielt i videosammenheng, er at nedskalering fungerer som et støyfilter. Bildet vil innehold forholdsvis mer reel bildedata og mindre støy sålenge s/n ratio er over 50%. Et praktisk eksempel er å ta et høyoppløslig bilde i mørke omgivelser slk at det er synlig sensorstøy i bildet. Hver gang du skalerer dette bildet ned med 50% vil det være merkant mindre støy.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    Forresten, hvor har du det fra at folk flest ofte bruker tv'ene sine til å se på dvd?
    Det var ikke det jeg sa.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    A|ex, jeg kommer innom deg en gang jeg er i Harry City, for å se en skikkelig kalibrert TV :-D
    Du er hjertelig velkommen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-film er jo det klart beste alternativet, og noe folk flest også ofte bruker TV'ene sine til.
    Det var ikke det jeg sa.
    Neivel? Da kan du kanskje forklare hva du sa?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Silk som du skriver det høres det ut som om jeg har sagt at de flest kun bruker tv'ene sine til å se på DVD.

Det jeg sier er derimot at folk flest OGSÅ bruker TV'ene sine til å se DVD, jeg sa ikke noe om i hvor stor grad. Ettersom DVD'en i større grad er egnet til å vise hva en TV kan prestere burde jo det være et ypperlig sammenligningsgrunnlag.

Man kan ikke bedømme kvaliteten på et produkt uten å legge til rette for optimal prestasjon. Altså får du ikke sett hvordan en av de beste plasmaskjermene på markedet yter med en sort-hvitt film overført via skrøpellige antennesignaler, får å si det sånn.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er ganske negativ til CRT har jeg forstått a|ex (pratet med en som har postet i denne tråden som var uenig med deg. Navnet er sensurert vekk av personlige grunner). Hvis du finner en LCD/plasma skjerm som slår denne CRT skjermen jeg bruker så blir jeg veldig imponert. Jeg kommer ikke til å kvitte meg med "godbiten" min med mindre jeg må flytte til et sted med mindre plass.

24" (22.5 synlig) 16:10 , 1920*1200 @ 98hz anbefalt oppløsning. Flat screen. Resten av spesifikasjonene husker jeg ikke for øyeblikket

Riktige farger (hver farge kan justeres). Høytalere kan settes like ved skjermen pga at alle spolene kan justeres separat. Skjermet slik at en forsterker kan stå like ved. Samt at den holder det godt og varmt (spørs om det egentlig er en fordel)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En LCD/Plasma vil ikke dø like fort som din crt, når du har rattet stående på toppen, høytalerene helt inntil og skjermen helt inntil veggen... Ikke rart den varmer, når du blokkerer all luft som skal kjøle ned skjermen.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD-film er jo det klart beste alternativet, og noe folk flest også ofte bruker TV'ene sine til.
    Det var ikke det jeg sa.
    Silk som du skriver det høres det ut som om jeg har sagt at de flest kun bruker tv'ene sine til å se på DVD.
    :-) Artig.

Forøvrig er jeg enig med dem som mener at CRT-teknologien fortsatt viser det beste bildet, men at jeg sannsynligvis ville kjøpt en flatskjerm i dag p.g.a. plassbesparelse, WAF og at billedkvaliteten er fullt akseptabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du føler det slik tror jeg nesten du må ta det på egen kappe, jeg har kun sitert deg.

Det jeg sier er derimot at folk flest OGSÅ bruker TV'ene sine til å se DVD, jeg sa ikke noe om i hvor stor grad.
    Jo, det var akkurat det du gjorde. Du hevdet at folk flest ofte brukte tv'ene sine til å se dvd da du skrev: DVD-film er jo det klart beste alternativet, og noe folk flest også ofte bruker TV'ene sine til.

Da dette var nytt for meg, lurte jeg på om du hadde noen dekning for påstanden. Jeg skjønner jo nå at du ikke mente å hevde det du gjorde, men det kunne jo ikke jeg vite.

Ettersom DVD'en i større grad er egnet til å vise hva en TV kan prestere burde jo det være et ypperlig sammenligningsgrunnlag.
    Ja, om det er en stor del av det skjermen skal brukes til. Nei, hvis så ikke er tilfelle. Det er ingen hjelp i om tv'en er glimrende på dvd, hvis den er dårlig på antennesignaler (av varierende kvalitet) og det er nettopp slike antennesignaler den hovedsaklig skal vise.

Man kan ikke bedømme kvaliteten på et produkt uten å legge til rette for optimal prestasjon.
    Jo, det kan man. Kvalitetsbedømmelse av et produkt består av mer enn å dokumentere hvordan det fungerer under optimale forhold. For den enkelte kjøper er det helt avgjørende at man vurderer produktet under de forutsetninger man selv kommer til å bruke det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, shanks, så er vi uenige. Jeg skal ikke ta fra deg meningene dine, bare prøve å overbevise deg om noe annet

Forøvrig virker det som om jeg har tråkket flere ivrige CRT-fantaster på tærne, her. Tydeligvis et sårbart område for noen? Det er ingen grunn til å bli surmulende og fornærmede over en TV-diskusjon, gutter, det finnes viktigere ting her i livet

CFD: Jeg registrerer at du kan vise til en high-tech dataskjerm, og den er sikkert veldig god, den. Kanskje den ultimate spillskjerm? Uansett, det hovedsakelig TV-apparater vi diskuterer her (jeg fikk pepper bare for å nevne DVD, så da vil jeg tro PC-spilling er enda fjernere fra vanlige antenne-signaler). Men jeg vil anta at heller ikke skjermen din, så lenge det er en bilderørsskjerm, er fritatt for ulempene som tilhører CRT generelt?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forøvrig virker det som om jeg har tråkket flere ivrige CRT-fantaster på tærne, her. Tydeligvis et sårbart område for noen? Det er ingen grunn til å bli surmulende og fornærmede over en TV-diskusjon, gutter, det finnes viktigere ting her i livet
    Det er ikke det, men hva **** skal vi gjøre med tv-bordet... hæ?

Ellers så blir vi mange ganger presset på nye ting som skal være så mye bedre (de er bestandig dyrere) - men er de bedre egentlig?

Eksempler:

cd-plater, lavprofil piggdekk (hva skal vi med det???? ), digital parabol, blinklys i speilet?? osv....

Tror nok flat-tv er bedre enn dette - men synes enda kvaliteten ikke er overbevisende.

Skjønner ellers at du er fornøyd med ditt kjøp
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Hal sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du glemte Microsoft Windows

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, med fare for å fyre opp Kjell B vil jeg nesten påstå at det er så godt som opplest og vedtatt at ihvertfall CD-platene har kommet for å bli, og at kvaliteten er temmelig veldokumentert i forhold til alternative lagringsmedium

Når det gjelder disse støvsamlende, plasskrevende, tunge, flimrende og støyende (høyfrekvent) bilderørsskjermene har jeg som nevnt tidligere en slik selv. Det er faktisk en Bang-Olufsen 28" av nyere dato. Jeg tør påstå at den kan vise til et godt over gjennomsnittlig bilde blant bilderørs-TV'er, og den fungerer enn så lenge veldig godt til vanlige, fullskjerm-sendinger via kabel-TV. God lyd er det også i den. Når det kommer til filmfremvisning, havner den totalt i bakevja i forhold til plasmaen, slik er det bare. Altså er plasmaskjermen i stand til å vise bedre bilder enn CRT'en, selvom den ikke gjør det i alle tilfeller. Derfor synes jeg plasmaskjermen er best på bildekvalitet. Men når alle TV-sendinger sendes i widescreen, da går CRT'en ut vinduet!

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må huske at "mannen i gata" DRITER i bildekvalitet. Viser man ham en dagslys-scene uten særlig mye kontraster fra en DVD på en flat-tv med 50:1 i kontrast sier han "WOW-for et bilde" og tar med seg tv'n ut døra i neste øyeblikk. Hvorpå han kobler den opp hjemme og sitter og ser på 4:3-sendinger miserabelt strukket og ødelagt på 16:9-skjermen. Så setter han på en DVD, og av mangel på kunnskap til å stille den inn riktig, ser han 16:9-film også i strukket modus med sorte striper oppe og nede på sin 16:9-skjerm. Og mest sannsynlig blir tv'en satt i et hjørne oppå et tv-bord/stativ og tar nøyaktig like stor plass som den gamle (eller enda litt større pga bredden på tv'en). Men det er klart, for selgeren er det jo mer lønnsomt å få fyren til å betale 10000 for en 32" LCD enn 3000 for en CRT som hadde gjort nøyaktig samme nytten.

Jeg blir nærmest bilsyk av å se tv borte hos folk, ALLE sitter jo med strukket bilde nå for tiden. Jeg ser heller 4:3-tv i sort-hvitt på en 11" skjerm fra 1970 enn strukket på en ny 60" skjerm til en mill...ok litt overdrevet kanskje, men jeg skulle ønske nye tv'er hadde SPERRE mot å vise 4:3-sendinger strukket over hele bildeflaten. Det begynner å bli mange år siden widescreen-tv'er ble vanlig, men 4:3-sendingene fortsetter jo!! Med den enorme somlingen tv-kanalene driver med tar det vel 10-15 år til før alt er over i widescreen. Og 30 før alt er i HD, og da skal vi vel prakkes på tv'er med 4000 linjers oppløsning til tv-sendingene som er vanlige 30 år etter det igjen...

Så kjør på med HD-tv'er til gud og hvermansen, og la de sitte å se nedskalerte, strukkede bilder til tv'en er slitt ut!

Jeg syns forøvrig også mange digitale parabolsendinger ser ut som dårlig datagrafikk i forhold til de gode gamle D2Mac-signalene, særlig fotballkamper. Selv om det selvsagt varierer fra kanal til kanal. Champions League på TV3 er helt grusomt, mens Premier League på Anal Digital er litt bedre.

Når det gjelder kontrast, eller ihvertfall sortnivå, så kan det vel neppe være noen tvil om at CRT fremdeles er bedre. Jeg har enda til gode å se en flatskjerm hvor man ikke ser forskjell om tv'en er slått av eller slått på med et sort bilde, slik man kan med de fleste CRT'er. Eller en digital projektor som kan hamle opp med CRT-enes 30000:1 i kontrast.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle bare vist hvor enig jeg er med deg audunth!! ;-)

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unzane
    En LCD/Plasma vil ikke dø like fort som din crt, når du har rattet stående på toppen, høytalerene helt inntil og skjermen helt inntil veggen... Ikke rart den varmer, når du blokkerer all luft som skal kjøle ned skjermen.
    Det har ingenting å si at rattet ligge på skjermen. Det er stor klaring og tempraturen er aldri høy. At den varmer mer er jo bare tull! Det er like stor oppvarming om det ligger et ratt på skjermen. Hva er galt med å ha høytalerne der? Alle hjørnene kan justeres manuelt.

a|ex: Men.. Skal jeg ha en stue så ville jeg gått for flatskjerm. De har god nok bildekvalitet til å ta over for CRT samt at de er lettere , ser bedre ut , blir større osv. Men om man ikke skal ta hensyn til design så ville jeg nok valgt en CRT ,men det skorte på oppløsning...

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony FQ36 TV og en ViewSonic P225f (Trinitron) monitor, og jeg til gode å se en LCD/Plasma som gir et penere bilde.Desverre er det nå blitt slik at alle skal ha flatskjerm,noe som fører til at CRT blir historie i løpet av 2006. Jeg ser frem til SED TV apparater og monitorer (også nyskjerrig på OLED), som jeg håper og tror vil bli så bra at Plasma/LCD går samme veien som CRT,nemlig vekk.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok selv til å gå for en flatskjerm når budsjettet tillater det, og da på grunn av plass og utseende. Sier seg jo selv at en gammeldags tv ikke passer så godt inn en ny, moderne leilighet Dessuten er jo ikke bildekvaliteten fullt så viktig for å nyte Friends, Seinfeld og andre serier, nyheter og sportssendinger som den er hvis man skal se en film i et mørkt rom, og da blir jo uansett projektoren brukt.

Men det som er litt rart er at det virker som om alle skjermene har enten 480- eller HD-oppløsning, hadde jo vært best med en som har 576, ihvertfall hvis man skal bruke den til tv-sendinger. Skalering av et allerede kraftig komprimert signal gjør jo ikke bildet bedre, spesielt hvis man går for en av de rimeligere skjermene hvor prosesseringen ikke er tipp topp. Hvorfor i all verden er standard-oppløsnings-skjermene i Europa tilpasset NTSC??? 576-paneler kan da vel ikke være så voldsomt mye dyrere nå om dagen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min 37 tommers panasonic plasma er ihvertfall fantastisk mye bedre en alle kompisene mine sine crt tver. Riktig kalibrering og digitalt kabelnett kan ha mye av skylda, men eg er ihvertfall fornøyd!!

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •