"Myldring" i bilde på pa50 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Myldring" i bilde på pa50 ?

Hei

kjøpte meg nylig en panna p50 på elkjøp. Flotte bilder på digital parabol, men jeg synes bilde myldrer mye på dvd, har koblet den opp via component inng. - koblet den også opp via god gammel scart, da ble myldringen mindre, men bilde også selfølgelig noe dårligere.

Er den noen måte eller innstillinger jeg kan prøve for å redusere denne myldringen? - har kalibrert skjermen med DVE.

Legger ikke merke til mydringen fra 3-4 meter, men under det så er den synlig - er dette normalt på denne typen tv?

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    få deg et nytt nick! din rip off!

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg synes plasma generellt har ganske "myldrende" bilde som du sier.. men vet ikke om det er noen innstillinger som kan forbedre dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Deepcore
    Hei

kjøpte meg nylig en panna p50 på elkjøp. Flotte bilder på digital parabol, men jeg synes bilde myldrer mye på dvd, har koblet den opp via component inng. - koblet den også opp via god gammel scart, da ble myldringen mindre, men bilde også selfølgelig noe dårligere.

Er den noen måte eller innstillinger jeg kan prøve for å redusere denne myldringen? - har kalibrert skjermen med DVE.

Legger ikke merke til mydringen fra 3-4 meter, men under det så er den synlig - er dette normalt på denne typen tv?

Har samme tv, og oplevde samme fenomen.
    Justerte ned litt på lysstyrke og kontrast på "standard" innstillingen , så ble problemet så og si borte.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naboens Pa-50 var også plaget av dette inntil jeg skaffet ham en ny SCART-kabel (Profigold). Det reduserte problemet betraktelig. At myldringen reduseres med SCART vs Comp selv om bildet blir dårligere leder mistanken i retning av kabel hos deg også. Du kan jo først sjekke om kabelen ligger i nærheten av strømledning eller annet som kan skape trøbbel. Ville uansett gått til innkjøp eller helst prøvelånt ny kabel selv om den gamle er "dyr nok". Produksjonsfeil og slitasje skjer også på dyre kabler. Litt myldring tror jeg uansett du må leve med.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt pa50, og denne "myldringen" du nevner er nok fordi du har bildet stillt på "Dynamisk".... still heller bildet på "Cinema" eller "Normal" så blir denne "myldringen" borte. Vet ikke hvorfor denne "myldringen" kommer på DVD og tv-spill når tven er stillt på "Dynamisk", men hvis noen vet hvorfor vil jeg gjerne vite det. Det virker iallefall som at bildet ikke skal stilles på "Dynamisk" når man ser DVD eller spiller.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dynamisk" har kontrasten skrudd opp til maks. For min del løste problemet seg ved å skru den ned til midten (i påvente av DVE som er på vei fra Play), og byttet fra s-video til component og progscan, samt sette seg over en meter fra skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar

Jeg endret innstillingen fra dynamisk til normal og myldring ble nesten helt borte ja . Men hva er egentlig forskjellen på dynamisk visning og normal visning? - trodde liksom at normal visning bare var en forhåndsinnstilling av kontrast, farge etc.. - men det er jo tydligvis noe mer ja - fordi jeg har stillt inn både dynamisk og normal visning med akkurat de samme verdier på kontrast etc. - men myldring er ikke synlig på normal modus?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generellt har vel disse skjermene mer myldring pga arbeids prinsippet enn det man f.eks var vandt med på det mer analog jobbende CRT prinsippet.

Vet ikke helt hva som er årsaken til denne myldringen, det er mulig en ytterligere Brigtness og Contrast justering både på TV og kanskje også hvis det er en justering på kilde DVD spilleren at man vil kunne justere signal støyforholdet i overføringen litt mindre og slippe litt av denne synlige myldringen som vel kommer av svake signal overføringer der skjermen nermest må "tenke på et tall" og velge en verdi når den styrer hver enkelt celle..... . Ellers når det gjelder Scart kobbling, er det viktig å merke seg at man stiller inn med med tanke RGB overføring og ha en god kabel som også støtter RGB, ellers risikerer man å overføre kompositt, som vel er en så dårlig overføring det er mulig å få. Er man vandt med å se på RGB, og så tester med komositt igjen, er det ofte da man ser hvor grøtete og dårlig kompositt egentlig er. Skart kan både støtte Compositt, RGB og S-video, så definisjonen Scart i seg selv, blir etter min mening fort litt tvetydig.

Brukes Component overføring, har man jo ofte fordelen av å kjøre proggresivt med helbilde overføring også, men at dette skal ha noe å neggativt si for myldringen, finner jeg litt merkelig, og mistenker at det kanskje går ann å bedre signalstyrken på overføringen med å foreta noen bildejusteringer på kildespilleren og få et litt bedre signal/støyforhold på den måten. Det kan vel tyde på at DVD spilleren ikke er helt optimal på component utgangen, men det er spekulasjoner fra min side. Mange spillere liger forøvrig litt dårlig å ha flere Scart, Component, S-video og compositt tilkobblet samtidig, noe som kanskje kan bety at myldringen på Component kan reduseres noe dersom ikke Scart er tilkobblet samtidig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •