Beste mulige plasmabilde - iScan

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste mulige plasmabilde - iScan

Har nå testet DVDO sin siste videoprosessor (VP30) sammen med Pioneer 436FDE. Dette er den desidert beste bildekvaliteten jeg har sett på en plasmaskjerm. Ikke bare forbedrer den sortnivået, men den får bildet til å se mye mer dynamisk og rolig ut. Videoprosessoren skalerer alle signaler, alle veier, inkludert 1080p. Og den fungerer også som en hub, fordi den har hele fire HDMI innganger (HDCP). Den har et hav av muligheter som gjør det gøy og som får kvaliteten på bildet til å bli bedre.

Jeg tror nok jeg ville ha brukt litt ekstra på en slik boks, og heller kjøpt en rimeligere skjerm. Man sparer f.eks neste 10000,- på å velge en FDE fremfor en XDE. Da er man godt på vei til en iScan DVDO, som gir deg desidert bedre bilde enn en XDE.

Signalveien min er: Sony 1010 (HD recorder - 576 ut via HDMI) - iScan DVDO VP30 -HDMI (720p) - Pioneer 436FDE

Skal teste den skikkelig noen dager fremover. Gir oppdatering på hva mer jeg finner ut.

C

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende greier.
    Men jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig for en scaler å forbedre sortnivået.
    En annen sak er følgende: Jeg var av formening at Pioneers TVer ikke er "scaler vennlige", fordi de ikke har 1:1 pixelmapping på digital bildeinngang. Du ender vel opp med å måtte sende 720P inn, og da skaleres jo bildet enda en gang inne i TVen før det havner på skjermen i og med at den har 768 linjer og ikke 720.

Og en ting til: Er det noe poeng med en scaler dersom man spiller av HD materiale i 1080i fra f.eks en snazio eller en HTPC? Dersom man kun kommer til å bruke scaleren for SD materiale blir det ikke aktuelt for min del.

Denne modellen fra DVDO høres jo relativt fremtidssikker ut også, i og med at den takler 1080P. Men kan den konvertere materiale fra 1080i til 720P uten tap av data? (Er det det som heter inverse telecine?)

Jeg hadde godt kunne tenkt meg å teste en slik. Synd det ikke er mulig å kjøpe den på Elkjøp slik at jeg kan returnere den om jeg ikke skulle være fornøyd 8 )

Spent på å høre hva du mener. Ser du en vesentlig forskjell på f.eks sendinger via parabol?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har VP30 selv, koblet på min gamle Samsung SD plasma. Dette har gjort at TVen slår det meste av TVer jeg har sett i butikk (selv om det egentelig ikke sier så mye...), og bildet med og uten kan egentelig ikke sammenlignes. Det er rett og slett meget bra nå, både fra digital TV tuner (UPC) og fra DVD.

Når jeg da får et så bra bilde på min gamle haug, kan jeg bare tenke meg hva det kan gjøre med en ny skjerm som Pioneeren. Klart - nå er det vel flere ting som kan forbedres på min i forhold til Pioneeren da, men allikevel.

Det eneste som fortsatt til tider er irriterende på min skjerm, er farge-graderinger i jevne overganger. MEN det er mye mindre merkbart nå enn uten iScan. I tillegg føler jeg også at sortnivået er bedre. Det er vel egentelig ikke det, men virker som den "tvinger" skjermen til å vise fler detaljer i mørke områder enn den gjorde før. Derfor er heller ikke sortnivået lenger et så stort problem for meg. Selvsagt skulle jeg gjerne hatt en nyere skjerm, men med denne boksen kan jeg klare meg en stund til.

Når det gjelder 1:1 pixelmatching på Pioneeren, kan man manuellt forandre utgangsoppløsningen pixel for pixel i tillegg til timing på iScan VP30, så det er som regel mulig (ikke på alle skjermer riktignok, men stort sett). Så jeg tror det skal la seg gjøre. Enkelte 1366x768 skjermer godtar dog ikke sin egen native oppløsning(!), men man kan allikevel oppnå 1:1 pixelmatching ved å mate dem med f.eks. 1360x768. Da vil det mangle et par rekker med pixler på hver side av skjermen, men de pixlene som er aktive vil være korrekt aktivert.

Det er litt usikkert om det snart vil komme en 'VP40', eller om det vil bli gjort tilgjengelig hardware oppdateringer til VP30 (eller begge deler), men uansett har DVDO gode oppgraderingsmuligheter. Jeg har f.eks. oppgradert fra iScan HD til VP30.

Når det gjelder det å prøve ut, har man jo 14 dagers returrett på internett-kjøp, så det skulle kunne la seg gjøre.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    DVDOen støtter ikke inverce telecine av 1080i, så det er etter min mening en svakhet. Nå viser det seg imidlertid at BlueRay vil kjøre 1080p@60hz, så da er det jo kanskje ikke like farlig med denne støtten uansett... At den støtter 1080p inn/ut gjør jo at en i det minste kan tilkoble fremtidens BlueRay-spillere, og det er vel stort sett via BlueRay de fleste av oss vil oppleve HD.

Spørsmålet er imidlertid allikevel om det digitale bakkenettet vil leveres i 1080i. I så fall vil VP30 være lite nyttig på disse signalene...

Eneste videoprosessor som imidlertid støtter inverce telecine av 1080i koster imidlertid 20-35k (Dragonfly til 20k og Crystalio II til 30-35k), så VP30 tilbyr jo uansett grei valuta til 18k da...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    DVDOen støtter ikke inverce telecine av 1080i, så det er etter min mening en svakhet. Nå viser det seg imidlertid at BlueRay vil kjøre 1080p@60hz, så da er det jo kanskje ikke like farlig med denne støtten uansett... At den støtter 1080p inn/ut gjør jo at en i det minste kan tilkoble fremtidens BlueRay-spillere, og det er vel stort sett via BlueRay de fleste av oss vil oppleve HD.

Spørsmålet er imidlertid allikevel om det digitale bakkenettet vil leveres i 1080i. I så fall vil VP30 være lite nyttig på disse signalene...

Eneste videoprosessor som imidlertid støtter inverce telecine av 1080i koster imidlertid 20-35k (Dragonfly til 20k og Crystalio II til 30-35k), så VP30 tilbyr jo uansett grei valuta til 18k da...
    Passthrough av 1080p vil bli muliggjort ved en firmware oppdatering senere(hardwaremessig ikke noe problem ifølge DVDO), og det har også vært spekulasjoner blant brukerne om det vil komme en hardware oppdatering i form av en ny deinterlacing chip, siden printkortet i VP30 har en ledig 'slot'. Bare rykter riktignok, men muligens vil den kunne gjøre inverse telecine av 1080i en gang senere etter en slik oppdatering. Eventuellt at man oppdaterer hele innmaten når VP40 (eller hva den nå vil hete) kommer - altså at VP30 blir i forhold til VP40 det iScan HD var i forhold til HD+.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •