Valg av Flatskjerm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av Flatskjerm...

hei.

Vurdere å kjøpe meg en flatskjerm, men vil først være sikker på modell før jeg slår til. Så har noen spørsmål som sikkert dere kan hjelp meg med:
    (Skjerm skal kun brukes til vanlig tv signal og dvd)

Hvor viktig er oppløsningen? Har sett på 42PA50 som ikke er HD ready og 'bare' støtter oppløsning 852x480. Men hvordan kan den da støtte 720p og 1080i? Må den da oppskalere bilde? Vil anta at det blir grøttete og dårlig kvalitet...

Er det noen teknologi jeg bør vurdere fremfor andre med tanke på mitt bruksoråde (tv signal og dvd)?

Hvor viktig er egentlig HD-ready stemplet?

Har hørt rykter om at gamle CRT skjermer er bedre på vanlige tv signal enn hvilken som helst flatskjerm. Stemmer det?

Takker for svar

--
    Svein-H.

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emica
    Har hørt rykter om at gamle CRT skjermer er bedre på vanlige tv signal enn hvilken som helst flatskjerm. Stemmer det?
    I prinsippet er en tv mer og mer kresen på signalet den får tilført jo bedre den er. Det er mange som har klarere bilde på sin 20år gamle Philips med den gamle NRK-antennen enn på sin nye Pioneer-plasma. Men dersom du har tilgang på kabel med god kvalitet, en skikkelig dvd-spiller eller digital parabol vil det bli bedre bilde på en bra tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    før så sa vi vel at HD-ready ikke var nødvendig fordi skjermen kunne vise HD sendinger via component video, men nå må man jo bruke en HDCP kompatibel kontakt for å vise de fleste former for HD signaler så du bør kansje vurdere en HD ready skjerm..?

th42pa50 er uansett en knallgod skjerm, men da må du være innstilt på å skifte den ut igjen når du skal ta in HD sendinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 42PA50 som jeg er meget fornøyd med (trenger noen timer innkjøring)
    Er lei alt dette maset om HD ready. Skulle tro man kjøpte katta i sekken om man kjøpte noe annet, men det er feil. Eneste muligheten for å utnytte HD i dag er Xbox360, videoklipp fra PC eller HD kanaler fra parabol.

Tar nok noen år før du får HD sendinger hjem i stua via kabel. Nye DVD format har nettopp kommet i handelen (mer kommer bl.a. PS3), men det er lite eller ingen filmer og spill som er laget ennå. Når det endelig kommer så kan 42PA50 vise dette, bare noe nedskalert. Jeg mener kvaliteten er tilnærmet lik på en HD og ikke HD ready tv på vanlig bruk (noen tilfeller bedre på ikke HD ready), og at forskjellen er for liten på HD materiale som kommer om noen år. De ekstra pengene du må legge i for å få en HD tv med like godt bilde som 42PA50 er ikke verdt det. (for min del dreide det som om ca 10000,-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemelding

Enig med at HD ready ikke er så veldig aktuelt idag, men irriterende hvis tv sendinger kommer som HD signal om ett par år og du sitter med en 'ny' tv som ikke kan vise et optimalt bilde...

Uansett tviler ikke på th42pa50, og slett ikke umulig at jeg kjøper den. Venter hvertfall litt til...
    Men skjønner fortsatt ikke hvordan denne tv'en kan støtte 720p og 1080i med den oppløsningen den er oppgitt med. Mulig noe teknisk her jeg ikke skjønner

Svein-H.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg kjører 1280 x 1024 fra PC'en inn i LG skjermen jeg kjøpte.
    Den skal bare kunne vise 852 X 480, men det fungerte overraskende bra.
    Nå bruker jeg bare PC'en til å kjøre (ikke kjøpe) filmer fra, men det var mulig å surfe internett og lese E-mail uten att man ble for sliten i øynene
    Så nedskaleringen fungerte bedre enn jeg forventet

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nåværende standard er ikke HD !

Du får da ikke HD på en TV som ikke støtter HD, kun et nedskalert bilde etter gammel standard.... Hele poenget er jo at den skal støtte flere pixler vertikal og horisontalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Du får da ikke HD på en TV som ikke støtter HD, kun et nedskalert bilde etter gammel standard.... Hele poenget er jo at den skal støtte flere pixler vertikal og horisontalt.
    hei,
    enig med deg der.
    Men uansett har jeg funnet ut at 42 tommer blir for stort i stuen min, sitter bare 2,5 m unna tv'en. Tenker en 37 tommer eller 32 tommer blir stort nok.
    Og da blir det sikkert en HD ready tv...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jeg er helt enig med deg.Dessuten hvor har våre venner på denne tråden fått det for seg at HDTV er langt unna 1til 2 år?? Jeg sitter å ser HDTV hver dag og allerede iløpet av denne måneden kommer Canal Digital ut med sin HD box.De skal være oppe å gå med flere kanaler iløpet av 6 mndr. bl.a.med PL-fotball. Det å ikke kjøpe HD ready skjermer, er å skyte seg i foten.Den har ingen bruktverdi iløpet av dette året. Hva med HDMI/DVI , HDCP, BlueRay,PS3 og HDTV???.Norge blir og er blitt en søppelplass for utgåtte og ubrukelige flatskjermer.Hold dere til HD-Ready standarden med de min.kravene som er satt opp.Da kan alle sove bedre om natta!
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til TV og DVD? Ingen tvil, kjøp Pa50. En billig og meget bra tv. HD er ikke SÅ viktig eller utbredt enda. Pa50 takler uansett HD signaler på en meget bra måte.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om 42" blir for stort kan jo 37" av PA50 være noe?
    http://elprice.no/modules/module_131...rMenuArr=&mid=

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •