Pioneer 506 FDE eller XDE???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 506 FDE eller XDE???

Jeg vurderer kjøp av en slik plasma tv, bruker tv til å se på film, vanlig normal tv-titting og noe xbox spilling har jeg egentlig bruk for XDE typen?

Hva er forskjellen på de? har det no praktisk betydning for meg?

Blir litt skremt nå jeg leser om innbrenning på plasma tver er det verdt å bruke 45000 på et tv som man konstant må passe på hva man ser på?! er det så ille eller er det bare overdrevet?
    Ble mange spørsmål det her men takker for de svara jeg kan få.

Mvh Dfevang

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå inn på pioneer.no og sammenlign. I hovedsak PC inngang og PIP muligheter

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke no av alle de forkortelsene som står der å hvilken betydning det har.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei dfevang og velkommen til AVforum!

Dette temaet er tatt opp en rekke ganger, og da også helt nylig.

HER har du uansett en sammenligning av de viktigste spesifikasjonenene på AVnytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er håpløs på det her men takker

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    For å oppsummere;

XDE har i tillegg til det øvrige FDE stiller med:

-en ekstra HDMI samt VGA inngang
    -2 vs. 1 tunere
    -PAP og PIP (bilde i bilde og bilde og bilde, dvs. du kan se på to ulike kilder samtidig, ev. to kanaler)
    -digital DVB-T tuner, trenger ikke være viktig, men det er fullt mulig HDTV sendingene vil leveres over DVB-T, selv om det diskuteres mye om det blir mpeg4, ikke mpeg2 som denne tuneren støtter...
    -kortleser
    -universalkontroll vs. normal, denne kan du bruke til å styre øvrige Pioneer komponenter ved ønske

Håper dette er til litt hjelp da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg skal jeg kjøpe sånn plasma kan jeg jo like greit gå for det beste

Takk for hjelpen et bra forum

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    For å oppsummere;

-2 vs. 1 tunere
    -PAP og PIP (bilde i bilde og bilde og bilde, dvs. du kan se på to ulike kilder samtidig, ev. to kanaler)
    -digital DVB-T tuner, trenger ikke være viktig, men det er fullt mulig HDTV sendingene vil leveres over DVB-T, selv om det diskuteres mye om det blir mpeg4, ikke mpeg2 som denne tuneren støtter...
    -kortleser
    -universalkontroll vs. normal, denne kan du bruke til å styre øvrige Pioneer komponenter ved ønske

Denne tråden har vel spilt sin rolle .. men tenkte jeg skulle legge til at XDE også har optisk lyd ut

Newcomer STUTTSEN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal handle inn 436 FDE fordi jeg har ingen tro på at vi får HD-tv sendinger i mange kanaler med det første... JEg var å kikka på tuneren til FDEen og den har alt jeg ser etter... Du skal bruke tven til det samme som meg, tror nok det er like greit å spare de ekstra lappene... Skulle du mot all formodning ombestemme deg så er det bare å bytte tunere(koster litt dog)

Newcomer a_strann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XDE Har også utgang for subwoofer.
    Du kan også se på pioneer's egen videosammenlikning og teknologiforklaring nederst på denne siden , der hvor det står:
    - Pioneer Plasma-TV generelt
    - Design, Funksjoner og teknologier
    - Velg din Plasma-TV modell
    - Lær om tilkoblingsmuligheter

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FDE viser HDTV like bra som XDE, så der er du dekket uansett :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av STUTTSEN
    Jeg skal handle inn 436 FDE fordi jeg har ingen tro på at vi får HD-tv sendinger i mange kanaler med det første... JEg var å kikka på tuneren til FDEen og den har alt jeg ser etter... Du skal bruke tven til det samme som meg, tror nok det er like greit å spare de ekstra lappene... Skulle du mot all formodning ombestemme deg så er det bare å bytte tunere(koster litt dog)

Skifte av tuner kan være en fin mulighet for oppgradering på sikt.
    Noen som vet prisen for en XDE tuner?, prisene vil kanskje falle på sikt også...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja sant det. så det er ikke no problem å bytte tuneren seinere asså.
    takker for gode innspill.

Newcomer STUTTSEN sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på hificenter kjeden, kan du bytte inn din jeg kaller det FDE-tuner mot en XDE for rundt 8000,- mener jeg å huske... Dette er ikke faste tall, de tar da din gamle fde i innbytte... en ny xde tuner ligger på rund 10 000,-... jeg kommer til å kjøre min på anlegget så der har jeg woofer og alt... Optisk lyd fra tv kan jeg greie meg uten, er snakk om tross alt 8000,-..

Vet ikke om du vet det allerede men jeg vil nevne det igjen, XDE har i hovedsak digitalt bakkenett som hovedsalgsargumen i mine øyne... Dette regner jeg ikke med kommer før jeg sitter på gamlehjem, var snakk om 2012 eller noe sånt... Det er en del år til, kan da hende at noe nytt er kommet... Da er det sikkert kommet noe annet, eventuelt bedre tunere osv... MAn kan jo tross alt spill xbox 360 se film(sett at man har HD-dvd spiller) i high def uansett...

Ser det som et sikrere valg å kjøpe FDE grunnet usikkerheten rundt HD sendinger...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av STUTTSEN
    på hificenter kjeden, kan du bytte inn din jeg kaller det FDE-tuner mot en XDE for rundt 8000,- mener jeg å huske... Dette er ikke faste tall, de tar da din gamle fde i innbytte... en ny xde tuner ligger på rund 10 000,-... jeg kommer til å kjøre min på anlegget så der har jeg woofer og alt... Optisk lyd fra tv kan jeg greie meg uten, er snakk om tross alt 8000,-..

Vet ikke om du vet det allerede men jeg vil nevne det igjen, XDE har i hovedsak digitalt bakkenett som hovedsalgsargumen i mine øyne... Dette regner jeg ikke med kommer før jeg sitter på gamlehjem, var snakk om 2012 eller noe sånt... Det er en del år til, kan da hende at noe nytt er kommet... Da er det sikkert kommet noe annet, eventuelt bedre tunere osv... MAn kan jo tross alt spill xbox 360 se film(sett at man har HD-dvd spiller) i high def uansett...

Ser det som et sikrere valg å kjøpe FDE grunnet usikkerheten rundt HD sendinger...
    nå begynner de jo å bygge ut digitalt bakkenett om ca 1år, og vil da fortløpende rullere det ut over landet.

jeg ser ikke dvb-t tuneren i xde som hovedargument, det må være vga inngangen og den ekstra hdmi inngangen, pluss at du får en fetere fjernkontroll. om det er verdt de ekstra tusenlappene er opptil den enkelte å vurdere.

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer 506FDE eller 436XDE

Du kan jo få en 506FDE til ca 35000 ++ norske kroner levert på døra ! Og en 436XDE til ca 26000 (med litt pruting hvis du er heldig) så da er det opp til deg.

Jeg leste testen til Dinside.no av 436xde og dette er jo bare helt på trynet. Ser ikke helt poenget med å velge en 436xde kontra en FDE da. Når du i tillegg kan bruke en DVI/HDMI kabel å koble til dataen. Eneste som er + er 2 hdmi kontakter, men det er jo bare å bytte om kabler hvis du skal se noe annet gjennom HDMI ? Ikke værre.

Jeg vil mye mer ha en større skjerm med AKKURAT samme panel som XDE modellene, men litt mindre funskjoner som så og si er ubrukelige.

* For det første virker ikke BIB-funksjonen mellom de eksterne inngangene (1 til 5). Du kan med andre ord ikke aktivere bilde-i-bilde funksjon mellom Scart 1 (for eksempel DVD) og HDMI-inngangen (for eksempel HDTV). I tillegg er nr 2-bildet av dårligere kvalitet (mye grovere og med mer utflytende farger) enn hovedbildet. Og jada, vi vet at dette er pirk, men dette er unødvendig på en TV i denne prisklassen.

Home Gallery:

Dessverre må bildene være mindre enn 2400 piksler horisontalt og 1800 piksler vertikalt for å kunne vises - det tilsvarer ca 4.3 megapiksler. Digitalbilder fra et 8 megapikslers kamera har til sammenligning en størrelse på 3456/2304, og kan altså ikke vises rett fra kameraet. I en tid der megapiksel-racet fortsetter med uforminsket styrke er dette en helt unødvendig begrensning som faktisk gjør at minnekortinngangen mister mye av sin funksjon.

Valget er enkelt da spør du meg

Spar heller pengene, skaff en Xbox 360, kjør gjennom komponent og vent til Blue Ray HD-DVD spillere blir tilgjengelige og bruk HDMI inngangen til den.

HD nett i Norge, tror jeg vi skal se lenge til, om det i det hele tatt skulle komme 'snart' så er det vel bare å bytt kabel for den ene HDMI kontakten. ER IKKE VÆRRE ??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ibizaonice
    Du kan jo få en 506FDE til ca 35000 ++ norske kroner levert på døra ! Og en 436XDE til ca 26000 (med litt pruting hvis du er heldig) så da er det opp til deg.

Jeg leste testen til Dinside.no av 436xde og dette er jo bare helt på trynet. Ser ikke helt poenget med å velge en 436xde kontra en FDE da. Når du i tillegg kan bruke en DVI/HDMI kabel å koble til dataen. Eneste som er + er 2 hdmi kontakter, men det er jo bare å bytte om kabler hvis du skal se noe annet gjennom HDMI ? Ikke værre.

Jeg vil mye mer ha en større skjerm med AKKURAT samme panel som XDE modellene, men litt mindre funskjoner som så og si er ubrukelige.

* For det første virker ikke BIB-funksjonen mellom de eksterne inngangene (1 til 5). Du kan med andre ord ikke aktivere bilde-i-bilde funksjon mellom Scart 1 (for eksempel DVD) og HDMI-inngangen (for eksempel HDTV). I tillegg er nr 2-bildet av dårligere kvalitet (mye grovere og med mer utflytende farger) enn hovedbildet. Og jada, vi vet at dette er pirk, men dette er unødvendig på en TV i denne prisklassen.

Home Gallery:

Dessverre må bildene være mindre enn 2400 piksler horisontalt og 1800 piksler vertikalt for å kunne vises - det tilsvarer ca 4.3 megapiksler. Digitalbilder fra et 8 megapikslers kamera har til sammenligning en størrelse på 3456/2304, og kan altså ikke vises rett fra kameraet. I en tid der megapiksel-racet fortsetter med uforminsket styrke er dette en helt unødvendig begrensning som faktisk gjør at minnekortinngangen mister mye av sin funksjon.

Valget er enkelt da spør du meg

Spar heller pengene, skaff en Xbox 360, kjør gjennom komponent og vent til Blue Ray HD-DVD spillere blir tilgjengelige og bruk HDMI inngangen til den.

HD nett i Norge, tror jeg vi skal se lenge til, om det i det hele tatt skulle komme 'snart' så er det vel bare å bytt kabel for den ene HDMI kontakten. ER IKKE VÆRRE ??
    Bra argument du har her. Har vært veldig lenge i tvil selv på hva jeg skal kjøpe. Har i grunn mest lyst på projektør men pr dags dato bor jeg i leilighet som jeg ikke har fullt kontroll over lyset så det blir nok en plasmaskjerm i stedet så får jeg vente med projektør til jeg får hus og kino i kjelleren :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke dette bli noen prisdiskusjon - til det finnes det produkt og prisjakt.

Jeg kjøpte XDE i hovedsak for å integrere med PIO receiver for å kjøre all lyd via denne og slippe eksterne tv-høyttalere . Dette støtter ikke FDE direkte. Mulighetene til å kople laptop-en direkte til media-boxen var også et viktig argument. Det at både media-boxen og fjernkontrollen er penere er bare en bonus.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Folkens, prisjakt tar dere som kjent under "pris -og produktjakt", ikke i denne tekniske tråden. I linken jeg har lagt opp på toppen av tråden finner dere også beste pris på AVnytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    For å oppsummere;

-2 vs. 1 tunere
    -kortleser

Jeg mener bestemt å huske at konsesjonssøknaden fra NTV slår fast at MPEG-4 er det som gjelder i det nye bakkenettet. Altså er en MPEG-2 tuner verdiløs i den sammenhengen.

Hvis man bor i nærheten av Tryvann kan den muligens brukes til å ta inn prøvesendingene derfra. De har jeg nemlig inntrykk av går i MPEG-2.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •