Value for money - 32" CRT - 16:9 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De programmene jeg nevnte er i "ekte" 16:9, dette betyr at hvis du overhodet klarer å få til sort kant over og under bildet på en 16:9 tv så har enten tuneren din fucka opp bildet eller tunerne til ditt lokale kabeltv selskap fucka opp signalene. Dette er desverre ikke en sjeldenhet da mange der i gården stiller tunerne sine til 4:3 letterbox.

16:9 bilder med sort kant er letterbox og ikke ekte widescreen. Det sorte er nemmelig en del av bildet og man mister da ca 30 % av bildet når man må strekke det ut over skjermen kontra å kjøre det fullt ut. Dette fordi oppløsningen vertikalt er den samme på 4:3 og 16:9 tv'er.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kabel-TV fra Telenor og har ingen tuner. Kabel står rett i TV. "Nytt på nytt" var i 4:3 siste jeg så. Det må det ha vært. Jeg ville reagert kraftig på det om Anne Cath. plutselig ble slank sylfide. Mulig jeg må ha digital dekoder og ta inn et annet signal fra NRK eller noe da????

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt at fra nytt år skulle all ny produksjon fra nrk lages i 16:9. Det er ihvertfall ikke tilfelle enda. Står å ser Frokost-TV og det er i 4:3. Hotell Cesar er også litt opp å ned. Noen episoder er 16:9 noen andre er 4:3. Uansett er meste parten i dag 4:3 og resten er cinerama

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Canal Digital kabel-TV (Oslo) med standard digital dekoder, og svært mye eget innhold - og det meste av nyere TV-serier og filmer går i ekte 16:9 på NRK1, NRK2, (TV2), SVT1 og SVT2. TV2 Zebra varierer litt, og Svensk TV4 sender mye i widescreen men er analogt signal så blir letterbox. TV2 er gode på serier og filmer, men egen produksjon er vel fortsatt mye 4:3. Til og med noen fotballkamper har gått i 16:9 på NRK og TV2. TV Norge og TV3/ZTV m.fl. sender bare 4:3 såvidt jeg kan se, dvs letterbox men fortsatt 4:3.

Når jeg kobler om til analog kabeltsignal får jeg de samme kanalene uten widescreen, oftest med letterbox da, men mener jeg får det i fullskjerm også... de sender vel for begge formater.

Tror forresten de sender den fine "Heartbeat"-serien din (hjartet-osv.) i 16:9 på NRK Men krever digital dekoder... foreldrene mine ser på den også, de har faktisk en liten nusselig 28" widescreen. Og moren min ser på noe australsk såpeserier på TV2, "away from home" eller noe slikt, og jaggu er det ikke ekte 16:9 det også. Og Hotell Cæsar... osv.

Lurer på om det skal gå like treigt (10 år?) med overgangen til HD-sendinger?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaring! Det er jo for så vidt oppløftende at 16:9 er på vei inn.

Jeg tror uansett at mine foreldre klarer seg med 4:3 en stund til, og at pengene de sparte blir bra 16:9-skjerm om 2-3 år.

Denne tråden har forøvrig sporet av fullstendig i forhold til hva som var utgangspunktet. Jeg er likevel glad for diskusjonen. Vi er tydeligvis nærmere et "16:9-samfunn" enn jeg trodde!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, horene hos canal digital som sitter med tunerne og sender ut signalet til husstandene har rett og slett koblet tunerne sine til 4:3 letterbox. Når skal de få inn i pappen at de heller burde kjøre ut på animorfisk slik at de med noenlunde nye 4:3 kan bruke 16:9 knappen og at vi andre som har 16:9 (som faktisk utgjør ca 75 % av alle stuetv'er) kan kjøre full kvalitet.

Kanskje på tide med mail kampanje og drukne de litt?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig "horene hos Canal Digital" vet hvor tekniske mine foreldre er! :lol:

Hadde vært bedre om vi selv kunne velge om vi ville ta ned 4:3 eller 16:9 signal avhengig av hva en ønsker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel i grunnen bare å prise seg lykkelig for at man har parabol, så slipper man akkkurat den problemstillingen.

Forøvrig syns jeg det er helt på sin plass å sende e-post til leverandørern og gjøre oppmerksom på hva man forventer av dem, n0stra.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •