Uttalelse fra Experts lyd og bilde sjef

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uttalelse fra Experts lyd og bilde sjef

tenkte jeg måtte dele et sitat jeg fant på dagbladet idag , med dere entusiaster.

"- De fleste nye fjernsyn kommer med ferdiginnstilte valg for lyd og bilde. Dem kan du stole på, det skal ikke være nødvendig å kalibrere farger og lyd såframt du ikke er profesjonell. Men juster gjerne for å finne den innstillingen som passer din egen smak, sier lyd- og bildeeksperten. "

jeg kan ikke komme på en eneste modell som brukere av forumet ikke har anbefalt kalibrering av. litt skremmende at den øverste sjef for lyd og bilde i en av norges største elektrokjeder kan komme med en slik uttalelse.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendig å justere med mindre man er profesjonell? Herregud, hvor lite tiltro til konsumentene er det egentlig mulig å ha?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. er egentlig på kanten til fornermende :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal innrømme at jeg ikke har fiklet mye på min 32" CRT TV. Derimot på PJ'en har det blitt litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei CRTen din er nå greit nok.men denne artikkelen var om plasma / LCD skjermer...

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Ikke nødvendig å justere med mindre man er profesjonell? Herregud, hvor lite tiltro til konsumentene er det egentlig mulig å ha?
    Jeg har faktisk ganske liten tiltro til den generelle konsumer. De fleste aner ikke hva de kjøper når de handler "flatskjerm". Folk handler kun stort sett etter enten pris eller merke.

Går de etter merke (Sony, Pioneer, Panasonic, etc) betaler de gladelig litt ekstra - dette innebærer nemlig en viss sikkerhet for kvalitet. Da blir prisen litt mindre relevant, fordi folk da vet at dette er noe av det bedre som finnes.

For dem som handler etter pris betyr merke ikke noe særlig. Mange av dem som ender opp med en eller annen jalla-TV fra Elektrokjedene bryr seg stort sett kun om pris... De aller fleste i denne kategorien vet ikke, eller bryr seg ikke om, at det faktisk er betydelige forskjeller på TV'er spesielt i form av billedbehandling.

Uansett: Jeg tror de aller fleste tar med seg TV'en hjem. Kobler den opp og tenker ikke noe mer på det. Kalibrering er et fremmedord. Jeg forstår dem egentlig ganske godt. Personlig kan jeg ikke begripe at TV-produsentene ikke kan kalibrere TV-ene skikkelig fra fabrikkene. Det kan da vel ikke være så vanskelig??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    grunnen til at en TV ikke blir kalibrert skikkelig ifra fabrikk er fordi den ofte er kalibrert for å være mer "synlig" butikken. ekstremt høy kontrast og mye lysstyrke... gjør seg jo mye dårligere i hjemmekinoen enn i butikken, men har du først tatt med deg TVen hjem så har jo produsenten nådd målet sitt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger jo av hva man skal bruke skjermen til og hva slags kilde man har om man skal endre oppsettet. Man må kunne forvente at folk som kjøper seg noe enten selv leser bruksanvisningen og setter opp inn- og utganger riktig, og kalibrerer både kilde og skjerm, eller får en eller annen unge til å gjøre det for dem. Det går bare ikke an å si at skjermen din til 30 lapper trenger du ikke å gjøre noe med for å få til å funke. Da blir jo sannsynligvis ikke kunden så fornøyd som han kunne blitt om du hadde brukt litt lenger tid på å spørre, forklare og anbefale. Men kjenner jeg kjedene rett så frykter de vel spørsmål fra kundene fordi de ikke har peil selv, så da er det tryggest å fortelle at det strengt tatt ikke er noen spørsmål å stille...

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte også at veggmontering er en delikat og kritisk affære :-)
    Greit nok at man bør opplyse om at man på gipsvegger må feste i stendere, men utover dette er det da ingen heksekunst.
    Hans synspunkter på hvor høyt skjermen skal henge kan vel også diskuteres...

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan egentlig skjønne at han kommer med slike uttalelser. Folk flest har ikke filla peiling på hva som er bra eller dårlig. Folk går etter pris eller merke som det har blitt sagt før i denne tråden.
    Ta meg f.eks jeg hadde lenge planer om å importere en panasonic TH-50PHD8UK fra sverige, fikk da høre av svigerfar det var bare tull å betale så mye (34K) han hadde en kompis som hadde fått seg en 42 tommers flatskjerm for bare titusen. Det er i slike tilfeller nyttesløst å diskutere vidre, ord som kontrast, oppløsning, DVI, HDMI osv. betyr ingenting for folk flest. Kort og godt en tv er en tv, det finnes flate tv`er og det finnes "vanlige" tv`er...
    For å bedre på ryktet sitt kunne idet minste de store kjedene solgt DVE over disk og kanskje også foreslått eller til og med inkludert en slik dvd ved kjøp av tv eller projektor.

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dere er litt sære som tar dere nær av en sånn uttalelse. Tror faktisk han har ganske rett generelt sett. Jeg kjenner ingen som hadde kommet til å kalibrert en tv (riktig!) tror jeg. Han sier også kalibrer gjerne etter egen smak, noe veldig mange gjør "feil" etter min egen smak.

Spør heller om hva selgeren mener med "profesjonell". En proff er en som kan sakene sine. Tror kanskje den delen av kundegruppen som vanker på avforum kan gå under den kategorien.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han egentlig sier er: Du skal få lov å svi av 30 laken hos meg, men jeg driter i om du får en så god opplevelse som mulig.

Ikke noe spesielt nytt i dette. Det er sånn det funker å kjøpe i kjedebutikk. Så får stakkarer som oss her inne heller umiddelbart irritere oss over feil innstillinger når vi kommer på besøk, og rette opp i det. Og være tilgjengelig på telefon døgnet rundt for brukerstøtte når lyd og/eller bilde plutselig forsvinner fordi eieren skal inn og plundre uansett.

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Altså..

Han "sier"; At man skal være nøye når man henger opp en flat tv på vegg, SPESIELT på Gips = sant

Han "sier"; Mab bør henge tv sånn at man ser rett mot tv, ikke opp eller ned = Helt sant, man blir mo i nakken av å se på en tv som er hengt for høyt opp..

Han "sier"; at det ikke er nødvendig å endre på innstillingene med mindre man vet hva man gjør = helt sant, har jo en her på forumet med en philips tv som har lekt litt inne i service innstillingene og tvn er på trynet..

Han "snakker" til det brede publikum, ikke til dere flotte avforum champs som vet og kan det meste..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt off-topic kanskje, men slenger meg på med uttalelser fra en ansatt i en expert butikk jeg besøkte igår.

"Kan skaffe deg Pio 436 fde/xde, men det er ikke en tv vi har i bestilling nei, da det ikke er noen spesielt bra tv...Den Hitachi 7200 som står der har vi kjørt ved siden av Pio tv`n og Hitachi en så definitivt mye bedre på alle områder, både HD og analog tv..."

Undertegnede står med hakeslepp og sier ja, det var nå en tøff påstand.
    Eksperten på expert sier at man har jo selvfølgelig forskjellige meninger...

Det ble en kort samtale med undertegnede.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •