Grønn mann søker råd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Grønn mann søker råd

Jeg er relativt datakyndig, men lite bevandret innen AV-verdens begreper og dippedutter. Jeg ber om råd! Nåsituasjon: Har en gammel, gammel NOKIA CRT-TV, en VHS-spiller, en nyinnkjøpt DVD-spiller/opptaker (harddisk) og en satelittuner. Vil nå kjøpe meg en LCD-skjerm (har lurt litt på en Hyundai 32" som er diskutert her på sidene - selv om merkenavnet kanskje får enkelte entusiaster til å gremmes...). Tenker også på å kjøpe en "stue-pc" med Media Center. Men siden jeg har en DVD med harddisk blir kanskje det litt waste? Hvilke løsninger kan dere anbefale? Tenker også på sikt å lage et "hjemmekinoanlegg", så a ting er litt framsynte og fleksible er også et pluss. Og forresten, jeg kan ikke bruke 100000-vis av kroner på dette...
    All hjelp og alle tips mottas med takk!

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kast VHS'en
    Ellers er det vanligvis mulig å kople et der sammen relativt enkelt.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva spør du om hjelp til egentlig, finne en lcd-tv? isåfall, budsjett?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er man grønn så går man til legen

Det man bør se på først ved lcd-tv'er er bildekvalitet. De billigste sliter forferdelig med dårlig kontrast og generell bildekvalitet vil jeg si (bla digitale artifakter). Muligheten er stor for at du bytter til deg en tv som har dårligere bildekvalitet enn du er vant til.

Ellers så ville jeg nok sett nærmere på behovet for HTPC. Man kan tweake slik at bildet blir bedre, men man må gjerne bruke mange tusen for å få seg en habil bildebehandler av en pc. Hvis du ikke ser noe bestemt behov for HTPC ville jeg nok drøyd det litt og lagt pengene i tv'n.

Ellers ville JEG satt noen kroner for å bedre lyden også. Man kan jo begynne med ganske rimelige høyttalere/receivere alternativt stereo-oppsett. Her er det viktig å stole på DINE ører. Da skal du være i mål.

BTW så burde bildet være relativt stor skal man kunne kalle det hjemmekino

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Presisering fra grønn mann

OK, jeg ser at jeg har vært litt for generell i det første innlegget. Pkt 1: Å kaste VHS'en skulle jeg gjerne gjort, men jeg tror jeg får et par barn på nakken siden jeg ikke har fått somlet meg til å digitalisere alle barnefilmene... Så til spørsmål 1: Bommer jeg helt på valg av en Hyundai 32"? Jeg mener, er det grei kvalitet? Som sagt, økonomien må spille inn, og stue er ikke så stor.
    Spørsmål 2: Noen som har erfaringer med "stue-pc" med Media Center? Selv er jeg litt skeptisk til å dra en PC inn i stua, men jeg ser jo mulighetene dette gir. I så fall, er det noen som kan anbefale stue-pc? Spørmål 3: Er det noen som har forslag/anbefaling til et økonomisk fornuftig lydanlegg?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lydanlegg.. tenker du løskomponenter eller htib (pakke) løsning..?

jeg har bare sett et huyndai TV, men det har fått meg til å gremmes over merkenavnet... ville nok sett på noe annet...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grønn mann

Lydanlegg - mener en pakkløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oke.. du hadde dvd brenner..? du kan jo prøve enrimelig surround reciever kombinert med enten en PSB Alpha Intro pakke eller Energy ACT pakke. begge høytaler pakkene ligger på 5995 (tror jeg) og gir mye lyd for pengene. er vel den måten du får maks utav et slikt oppsett...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.interconnect.no/hifi/hifi_index.html her er psb settet.

og energy

http://www.energy-speakers.com/v2/pr...page.php?id=36

psb settet var noe biligere enn jeg først skreiv, og da er det verdt pengene. har hørt det koblet opp med en yamaha RXV457 reciever og en enke dvd spiller. var bra lyd til musikk og på hjemmekino var det helt topp.
    dette til tross for en ekstremt diskret størrelse.
    for en familiemann som deg så er kansje den pakken med en reciever et godt alternativ
    jeg vet desverre ikke hvem som forhandler dem, men de fleste butikker som selger monster cable kan skaffe dem da de kommer fra samme importør (interconnect).

har ikke hørt energy settet. skal visstnok være meget bra. det er elkjøp som har energy så det burde være en smal sak å få testet et slikt oppsett hos dem. (lytteforholdene der er jo ikke de helt store, men men )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor flytte pc`n inn i stua? Trådløst tastatur og mus ftw

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av nilspils
    Jeg er relativt datakyndig, men lite bevandret innen AV-verdens begreper og dippedutter. Jeg ber om råd! Nåsituasjon: Har en gammel, gammel NOKIA CRT-TV, en VHS-spiller, en nyinnkjøpt DVD-spiller/opptaker (harddisk) og en satelittuner. Vil nå kjøpe meg en LCD-skjerm (har lurt litt på en Hyundai 32" som er diskutert her på sidene - selv om merkenavnet kanskje får enkelte entusiaster til å gremmes...). Tenker også på å kjøpe en "stue-pc" med Media Center. Men siden jeg har en DVD med harddisk blir kanskje det litt waste? Hvilke løsninger kan dere anbefale? Tenker også på sikt å lage et "hjemmekinoanlegg", så a ting er litt framsynte og fleksible er også et pluss. Og forresten, jeg kan ikke bruke 100000-vis av kroner på dette...
    All hjelp og alle tips mottas med takk!
    En av mine arbeidskammerater har nettopp kjøpt og levert tilbake Hyundai 32" fordi det står på siste siden i bruksanvisningen ta den ikke støtter HDCP. det betyr svart skjerm ved visning av fremtidig HDTV og ved bruk av HDMI/DVI tilkoblingen fra en signalkilde. Jeg var med da vi gjorde SIBA oppmerksom på mangelen og de aksepteret dette og takket for opplysningen og min venn fikk en meget god deal på en 37" skjerm som takk. SIBA sa videre at hele partiet av denne type skjerm skulle sendes i retur til leverandøren.Jeg kan ikke garantere deg at det er samme type skjerm. Dette var for en ca 1 1/2 måned siden,men- jeg regner ikke med at dette merket har veldig mange forskjellige 32" skjermer? Dette må du sjekke og dersom den ikke støtter HDCP, så må du IKKE!!!! kjøpe den.
    Stølen

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilspils
    Bommer jeg helt på valg av en Hyundai 32"? Jeg mener, er det grei kvalitet? Som sagt, økonomien må spille inn, og stue er ikke så stor.
    Dersom det er snakk om hlt-3272 så bommer du ikke, hvertfall ikke om du kobler den til en mediacenter-PC. Bildet blir flott og klart både via analog og DVI inngangene. Det er dog noe usikkert om den har HDCP teknologi, så dersom det betyr en del for deg så ville jeg prøvd å finne ut det.

EDIT: Limer inn innlegget mitt fra 3272-threaden:

Fikk kikket ekstra nøye på manualen til HLT3272 nå, og leser under
    "Control and function -> *Rear view" følgende:
    "DVI(DVI-I)
    Input a digital video signal (TMDS/HDCP) from your PC or DTV reciever."

Dermed skal også dette være en av forskjellene fra HLT3270-modellen som ikke hadde HDCP støtte. 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde heller lagt på et par tusenlapper og kjøpt Dell sin 32 tommer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •