LCD TV og brannfare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD TV og brannfare?

Jeg har nylig fått meg Samsung LE-40M61B LCD TV, og merker at denne blir veldig varm etter å ha stått på en stund. Hvordan er det med flatskjermer og brannfare? Med billedrørs-TV'er måtte man jo alltid passe på å skru av hovedbryteren i tillegg til av-knappen på fjernkontrollen for å forhindre mulig brannfare. I tillegg at man måtte passe på å tørke støv etc. Er dette med brannfare en saga blott mht til flatskjerm?
    På Samsung'en min så står et blått LED-lys og lyser hele tiden når apparatet er av - og det lyser ganske sterkt, men jeg vet ikke om det er mye spenning i dette. Lurte derfor på om det var noen som hadde hørt om muligheten rundt brannfare for flatskjermer, men det er kanskje såpass ferskt at det ikke er så mye erfaringer rundt dette ennå?

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tema egentlig. Har samme tv selv og har fundert på dette hvor ”av” er egentlig tv’n når det lyser, har nappet ut strømkabelen om kvelden bare for å være sikker. Nå har jeg ikke kjent på varmen etter timer med titting faktisk, har liksom ikke tenkt på det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannfaren vil aldri være en sagablott så lenge vi har med elektronikk å gjøre. Som kjent for mange av dere så er en elektriskfeil årsaken til omkring 40 % av brannene vi har her i Norge. Uten at jeg kjenner oppbyggingen av lcd vs crt vs plasma direkte så vil jeg nesten tørre å påstå at det i lcd og plasma skjermer forekommer en større risiko for brann. Grunnen til det, er at det er mer elektronikk, utgir større mengder varme, mindre plass mellom de ulike komponentene, mer avanserte komponenter etc.

Mitt råd vil alltid være å nappe ut kontakten fra tven deres når den ikke er i bruk, da kan dere være 100 % sikre på at ingen ting vil skje med tven. Dog ikke misforstå meg, det er sjelden det brenner i tv apparater. Har dere skiftet batteri i røykvarsleren deres til jul?

Hilsen fra en innenfor "fire" bransjen

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke man får samme eksplosjonsartede brannen i en lcd slik man kan oppleve med en crt.. men de kan vel begynne brenne de som alt annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den der var jo faktisk dritsmart!

Newcomer amorino sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller enkleste er flg. av to løsninger:

1. Koble kontakten via lysbryteren på veggen (legg gjerne inn en splittbryter, slik at lys er en del av bryter og stikkontakten den andre). Slik slår du av alt på en sikker måte hver gang. Dette har jeg selv og det fungerer utmerket - en bryter slår av alle fastmonterte lys og en den andre skrur av alle kontaktpunkter ved gulvnivå!

2. For 198,- får du kontakter med fjernkontroll på Claes Ohlson - da kan du enkelt skru strømmen helt av med et trykk på fjernkontrollen!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro høyspenningen i en crt medfører at den er forbundet med langt større brannfare enn en LCD-TV.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha hørt at brannfaren er spesifikk for crt skjermer - skjermene blir stående i måndesvis på standby, er elektrisk ladet og tiltrekker støv inn i kassa som legger seg på elektriske komponenter, spesielt trafo. TV slås av og på for første gang på lang tid, gnist/varme oppstår plutselig og antenner støvet. Faren reduseres derfor hvis tv-slås av/på jevnlig (det lille som har samlet seg blir ikke brannfarlig). TV er spesielt utsatt for dette fenomenet pga store kjølegriller og mye plass til støv på komponentene (stor kasse uten vifter).

Regner med at LCd/plasma etc ikke er så brannfarlig. (Ofte vifter som sørger for at støvet ikke samler seg, , få "lufteåpninger", ikke så stor flate å legge seg på).

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blueline
    Det var jo en litt smart løsning hvis brannen starter inni et innelukket og ganske lufttett områden hvor ingen også skal prøve å puste samtidig vel og merke...:wink:

Stusset ellers litt på den påstanden de i den linken om hva som gjør CRT TVer brannfarlige
    TV-branner er av de mer alvorlige brannene, og kan gi omfattende skader. Eksploderer biledrøret i TV-apparatet kan flammer og gass spre seg ut i rommet og starte en alvorlig brann på kort tid
    Denne påstanden finner jeg litt merkelig, og man får nesten intrykk av at ilderøret er fyllt med Bensin, og ikke som tilfelle er at en CRT skjerm er tømt for luft og imploderer og ikke eksploderer, samt at det jo heller ikke derfor kan kommer giftige gasser eller brannfarlig materialer fra Glass og "intet".

Det som jeg regner med utgjør brannfaren med CRT TVer, er kombinasjonen høy spenning /statisk elektrisitet, som sammler inn støv, over tid fra luften og kjøleluften som ledes gjennom apparatet, og det at man har et ganske potent "tennings anlegg" med høyspennings delen som kan til tider få ganske mange gnister på avveie sammen med brennbart støv, plast i kabinettet og muligens olje fra lekke elektrolytt kondensatorer osv. Mange mener at et CRT TV er farlig å ha stående i stand by også, men da er det vel egentlig ikke høyspennings delen som er direkte synderen lenger siden den ikke er i drift, men har man brennbart støv, og litt lagret statisk elektrisitet som kan utlades via gnister, eller man har en standby stømforsyning som kan flamme opp hvis den en dag ryker, blir det nokk fort et uventet stort bål av TVen.

Hvordan LCD tver er iht. brannfare kan vel variere litt vil jeg tro, men man vil vel ha et støvoppsammlings problem her også etter noen år, samt at man har et baklys system som har en oppvarmende effekt, og med høye start spenninger når "lysrørene" som enkelte TV er bruker, samt en stand by strømforsyning som hele tiden kjører for å gjøre det mulig å bruke en fjernkontroll for å slå på TVen. Håper skjerm fabrikantene tar høyde for at eventuelle antennelses kilder og støv oppsammlings punkter er plassert sammen med ikke brennbare materialer, så blir vel brannfaren for disse skjermene ikke så stor lenger vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok muligens korrekt at det man rent faktisk opplever i en TV brann i en CRT TV er en implosjon, men resultatet er faktisk at brennende materiale blir spredt ut i rommet som TVen står i.

Et faktisk eksempel på dette er stuen som ble filmet i dette innslaget som NRK har laget i forbindelse med en TV-brann: Video - innslag om TV-slukker Purga-t på NRK - Trygg og Sikker AS

Jeg har hørt om flere andre lignende tilfeller fra brannmenn jeg har snakket med - og det er en av grunnene til at man så et komersielt marked for det tidligere russiske romfarsproduktet Purga-t (tv-slukkeren) som opprinnelig ble laget for å slukke branner i datamonitorene på romstasjonen MIR.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også CRT er mye mer utsatt for brann enn lcd/plasma er. Når det gjelder varme så blir katode pæra mye mye varmere enn hva komponentene i en flatskjerm blir.

Men som oftest er det vel støv som forårsaker kortslutning mellom kretser som igjen antenner støvet. Billedrør tv'er har også et mye større areal å samle støv i enn en flat tv. En LCD tv'er somregel ikke viftekjølt noe jeg ser som negativt med tanke på støv. Jo mer luft som dras igjennom kabinettet jo mer støv samles det. Plasma derimot er ofte vifte kjølt og har nok da større problem med støv også. En annen ting er jo den utrolig opphypede nyheten som nesten garanterte brann om man ikke brukte galvanisk skille. Dog det kan bygge seg opp statisk elektrisitet i flat tv'er som er jordet når de er koblet mot kabel tv. Det har visst forårsaket brann tidligere..

Men totalt sett er nok en flat tv omtrent like brannfarlig som vaskemaskinen deres. Den er forresten også koblet til konstant strøm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vaskemaskin innholder en rimelig stor elektromotor og er faktisk en brannfare man bør huske på i huset. Tørketromler er minst like ille, spesielt i forhold til kraftige ulmebranner / røykskader.

Newcomer Tactile sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke noe angående jording og kabeltv-anlegg også, som kunne føre til brann?
    Hvis du har en flatskjerm med jordet kontakt uten galvanisk adskilt chassis-jord inne i tv'en. Hvis du da får en jordingsfeil i strømnettet, så vil jordingsstrømmen kunne ta veien via chassisjord og ut i jordskjermen i antenneledningen. Den fikser ikke slike jordstrømmer og kan dermed ta fyr.

Litt kjipt hvis du ikke har jordfeilbryter, eller galvanisk skille i antennekabelen.

Jeg fant forresten noe om problemet her :

http://www.npt.no/portal/page/web/PG...c=&p_d_v=48656

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •