Problemer med Panasonic-TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med Panasonic-TV

Aye,

Jeg kjøpte nylig en Panasonic TX32PL10 32" widescreen. Jeg var på utgikk etter en ålreit TV til i underkant av 10.000, og denne var førstevalget hos selgere både hos Elkjøp og Expert, så jeg valgte den. Uheldigvis har det oppstått et irriterende problem.

Problemet oppstår når jeg kobler til PC, PlayStation2 og GameCube. I alle tilfellene blir bildet flyttet litt til venste (en centimeter eller så, som regel, og resulterer i en svart stripe på høyre side), og bisart nok varierer det fra spill til spill. Jeg trodde først det kunne være noe galt med PlayStation, men da de andre to reagerte på samme måte ble dette veldig lite sannsynlig. Det ville jo da være naturlig å teste kablene og AV-inngangene på TVen, men resultatet ble det samme hver gang. TV-en altså? Men, TV-bildet (via antenneingang) fungerer helt som det skal, og det samme gjør bildet jeg får fra DVD-spilleren (Cambridge DVD57), som jeg forøvrig har prøvd med både med SCART, S-video og kompositt. På toppen av kransekaka fungerer DVD-film på PlayStation2 perfekt.

Jeg har snakket med tre-fire ansatte hos Panasonic Norge (inkludert produktsjefen), og ingen av dem kunne jeg meg noen fornuftig forklaring, langt mindre en løsning. Jeg tok også med min PS2 innom Expert (der jeg kjøpte TV-en), og prøvde den på diverse TV-er fra Panasonic, Thomson, Sony og Philips (alle 100Hz 32" widescreen, som min), og i større og mindre grad opplevde jeg det samme der, til min store overraskelse.

For å oppsummere, jeg er totalt forvirret. Har noen andre vært borti dette eller et tilsvarende problem? Jeg blir veldig takknemlig dersom noen kan gi meg noen fornuftige forslag.

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du en RGB scart kabel til playstation?jeg får det samme problemet på mitt nye philips 32 tommers tv når jeg bruker RGB kabel og playstation.jeg bruker også en RGB scart kabel på xbox!men da er det ingen problemer!bare når jeg bruker playstation.jeg har det samme problemet som deg når jeg bruker playstation2. :roll:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis man går inn i menyene på de forskjellige spillene så vil man under option for bilde ha en mulighet til å justere bildet både til høyre/venstre og muligens i høyden. dette gjelder de fleste spillene. mulig det står litt skjevt innstilt der i fra før. prøv det og kom med en tilbakemelding
    hilsen jørn

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har prøvd det!men det er ikke mange spill som støtter det.og Det er bare når jeg bruker ps2 og RGB scart jeg får problemer!det er ingen problemer med xbox og RGB scart,jeg kjenner flere som har det problemet.men på et tv så er det vel bare en av scart inngangene som støtter RGB?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ny løsning.. hehe. disse kablene bruker jeg selv til min ps2
    http://www.monstercables.com/monstergame/ps2/

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg bruker orginal kablene til ps2 så funker det bra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd både RGB og kompositt uten å merke noe nevneverdig forskjell (utenom bildekvalitet selvfølgelig). Og, det er ikke det at bildet blir forskjøvet så deler av det kommer utenfor synsfeltet; hele bildet er synlig, men hele bildet fyller ikke skjermen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det problemet jeg også har med ps2!hmm merkelig det her :?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javisst. Det som gjør det enda merkeligere er at folk som selger TV-ene synes å være fullstendig ukjent med fenomenet. Flere som kan gi tilbakemeldinger her? Så langt, utfra mine erfaringer og det du sier, skulle man tro dette bare er noe man må leve med, men det er da utrolig irriterende. Det burde i det minste være mulig å finne en plausibel forklaring.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja enig med deg!det er ingen problemer når jeg bruker xbox,bare med ps2.Det er ikke så farlig!men det er bare litt irriterende :?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden jeg har skrevet noe på denne tråden. Var i oktober innom Expert og testet min PlayStation på nesten samtlige 32" 16:9 TVer, og alle hadde i større eller mindre grad det problemet jeg beskriver ovenfor, så jeg forsonet meg med at min PlayStation hadde sett sine beste dager.

Så idag kjøper jeg endelig en ny, den nye modellen med mindre viftestøy og alt det der (og den VAR virkelig stillegående, jeg er helt imponert). Men.

Problemet er det fremdeles. Jeg kan ikke fatte og begripe hva det er som foregår. Ligger det en slags designfeil i PlayStation2 som forårsaker dette? Forslag?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å bytte til XBOX sier nå bare jeg.

Med en så god TV så er det litt synd å koble til en utrangert spillmaskin.

Er feilen der når du bruker RGB?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbox har få spill som interesserer meg ved siden av Panzer Dragoon Orta. Uten støtte i Japan er en konsoll ganske verdiløs for min del. Men det var en digresjon.

Feilen er det både ved RGB og kompositt. Aldri prøvd S-video, men kan ikke forstå hvorfor det ville være noe annerlede. Skjønt, akkurat nå forstår jeg fint lite.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå har jeg ikke ps2, men den svarte stripen på siden er en vidunderlig bonus ved bruk av rgb på playstation (både 1 &2). Slik har det altid vært.

Jeg har en teori om at det er noe muffens med skalering/konvertering på pal-maskinene. Om jeg ikke husker feil funker rgb fint med en japansk ps2.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ren spekulering, men kan det tenkes at TVen har en funksjon for å automatisk justere bildeposisjon, som plasserer kanten av bildet på ytterste pixelrad?
    PS2 bildet fyller jo ikke hele skjermen uansett, pga konvertering fra japansk standard..

det kan jo forklare at DVD fungerer fint, for det fyller jo hele skjermen...
    har jeg forstått deg riktig?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har ikke det så vidt jeg kan se; ytterst få TVer har mulighet til å justere bildet horisontalt. Men jeg tror jeg kan leve med dette nå. Ble bare litt frustrert når jeg først oppdaget det, naturlig nok.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min nye TV har faktisk justeringsmulighet for dette i menyen. Sikkert flere som har klagd :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •