TV 2 vil ha lisens-betalt - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av firepack
    Hvordan kan du si dette? Det som legges til grunn er jo en brukerfinansiering som skal supplere dagens reklameinntekter. Og dette kalles LISENS! Og sånn jeg ser det kan dette bidra til at TV2 får samme rettigheter som NRK når det gjelder å kreve inn penger. Her er det snakk om hva som skjer med kringkastingsavgiften/NRK/TV2, når det digitale bakkenettet er oppe å går!! Syntes det lukter ille av dette.

Hehehe. Sånn som du ordlegger deg, høres det ut som om det er kun jeg som ser TV2. Hvem er dere andre?
    "The Others" er en bad gjeng. Følger du ikke med på LOST eller??
    Uten å legge meg for mye inn i debatten her (som til en viss grad er gjennomsyret av liten kunnskap om lisensen, allmenkringkasterbegrepet og de ulike konsesjonsvilkårene for NRK kontra TV2), så går vel Lost på TVNorge...? :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YZF
    Uten å legge meg for mye inn i debatten her (som til en viss grad er gjennomsyret av liten kunnskap om lisensen, allmenkringkasterbegrepet og de ulike konsesjonsvilkårene for NRK kontra TV2), så går vel Lost på TVNorge...? :-?
    Ja det stemmer det. Og? Hvor vil du hen?
    Den siste setningen var bare for å løsne litt på den ellers så stramme stemningen.

Og hvis du sitter på mye kunnskap om lisensen, allmenkringkasterbegrepet og de ulike konsesjonsvilkårene for NRK kontra TV2 så del det gjerne med oss andre. Alt det som er skrevet tidligere i denne tråden er gjetninger og spekulasjoner. Dette for kaste lys på hva vi tror kommer til å skje, selv om vi har forskjellige meninger. Resten er referet til offentlig kilder ang. lov om kringkasting og utaleser fra Rune Indrøy som er konsernsjef i TV2.

Og vet du de ulike konsesjonsvilkårene for NRK kontra TV2, så del det med oss da. Vi vet jo ikke det. Det er jo dette vi sitter å prater frem og tilbake om.

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidsperspektiv

Er ikke dette litt vell langt unna i tid for å begynne å debatere over i et forum?? Flytt denne posten over til GENERELE visvas ting..

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hørte på nyhetene i morges at TV2 vurdere å kreve inn en avgift, var det så vidt jeg forstod i forbindelse men motak via digitalt bakkenett. Mulig jeg var så trøtt at jeg misforstod....;-)

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at Tv2 vil begynne å ta litt betalt av folk som vil se på vaset deres. Tv2 er etter min mening en gedigen møkka-kanal, og da i godt selskap med TvN, derfor bryr jeg meg ikke særlig så lenge det ikke blir slik som med den eksisterende lisensen til Nrk. Det systemet er jeg prinsippiellt sterkt i mot. Det er ikke riktig at man skal måtte betale masse penger for noe man slett ikke er interessert i, og like greit kunne vært foruten. Lisens systemet til Nrk er faktisk grunnen til at jeg ikke har Tv-apparat i det hele. Men det er mitt valg og ikke andres.. ;-)
    Regner med at dersom Tv2 skal innføre lisens, kommer det til å være knyttet til et abbonement slik at den som vil se på kanalen betaler, og de som ikke syns om Tv2 slipper unna. Det bør jo kunne bli lettere å gjennomføre siden det er snakk om det nye digitale bakkenettverket som ligger noe frem i tid.
    Det blir også feil å si slik som firepack at dette er med på å heve avgiftsnivået. Det er ikke staten som går inn og pålegger dette, så det er ingen avgift i den forstand. Man må bare betale for en tjeneste på samme måte som om man f.eks. vil se Tv1000 hjelper deg på natterstid:-P.

Men dersom alle med Tv mottaker må betale for dette, skal jeg være tidlig ute og være med i hylekoret :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c0n05
    Er ikke dette litt vell langt unna i tid for å begynne å debatere over i et forum?? Flytt denne posten over til GENERELE visvas ting..
    Ingen kategori som heter "GENERELE visvas", men det er en som heter "Generell chitchat". Og det har blitt poengtert tidligere i tråden.

Active da90el sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Så sant en har tv, så kan en få inn NRK, derfor må alle husstander betale lisens, så sant du ikke er med i en eller annen sekt som nekter tvtitting da...
    de hadde prøvd seg på å få deg til å betale uansett hvor "wierd" sekt man hadde vært med i

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da90el
    de hadde prøvd seg på å få deg til å betale uansett hvor "wierd" sekt man hadde vært med i
    Dritt, der røk den sjangsen!!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at Tv2 vil begynne å ta litt betalt av folk som vil se på vaset deres. Tv2 er etter min mening en gedigen møkka-kanal, og da i godt selskap med TvN, derfor bryr jeg meg ikke og være med i hylekoret :!:
    Litt eiendommlig å lese om alle som synes TV2 er en "møkka-kanal", og så sier de samtidig at de så godt som aldri ser på den...;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriond
    I utgangspunktet har jeg ikke noe imot at Tv2 vil begynne å ta litt betalt av folk som vil se på vaset deres. Tv2 er etter min mening en gedigen møkka-kanal, og da i godt selskap med TvN, derfor bryr jeg meg ikke særlig så lenge det ikke blir slik som med den eksisterende lisensen til Nrk. Det systemet er jeg prinsippiellt sterkt i mot. Det er ikke riktig at man skal måtte betale masse penger for noe man slett ikke er interessert i, og like greit kunne vært foruten. Lisens systemet til Nrk er faktisk grunnen til at jeg ikke har Tv-apparat i det hele. Men det er mitt valg og ikke andres.. ;-)
    Regner med at dersom Tv2 skal innføre lisens, kommer det til å være knyttet til et abbonement slik at den som vil se på kanalen betaler, og de som ikke syns om Tv2 slipper unna. Det bør jo kunne bli lettere å gjennomføre siden det er snakk om det nye digitale bakkenettverket som ligger noe frem i tid.
    Det blir også feil å si slik som firepack at dette er med på å heve avgiftsnivået. Det er ikke staten som går inn og pålegger dette, så det er ingen avgift i den forstand. Man må bare betale for en tjeneste på samme måte som om man f.eks. vil se Tv1000 hjelper deg på natterstid:-P.

Men dersom alle med Tv mottaker må betale for dette, skal jeg være tidlig ute og være med i hylekoret :!:
    Sånn jeg ser det, så er det enten en lisens eller et abbonement. Ikke begge deler vel. Blir vel feil å si at en lisens er knyttet opp mot et abbonement?? Eller? Og er det en lisens, så er det vel snakk om kringkastingsavgift. Enten det blandt fuglene eller nede i jorda vel (digitale bakkenettet). Det er klart at hvis vi her snakker om et rent abbonement, så syntes jeg denne tråden er ganske unødvendig. Men det får tiden vise

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av firepack
    Ja det stemmer det. Og? Hvor vil du hen?
    Den siste setningen var bare for å løsne litt på den ellers så stramme stemningen.

Og hvis du sitter på mye kunnskap om lisensen, allmenkringkasterbegrepet og de ulike konsesjonsvilkårene for NRK kontra TV2 så del det gjerne med oss andre. Alt det som er skrevet tidligere i denne tråden er gjetninger og spekulasjoner. Dette for kaste lys på hva vi tror kommer til å skje, selv om vi har forskjellige meninger. Resten er referet til offentlig kilder ang. lov om kringkasting og utaleser fra Rune Indrøy som er konsernsjef i TV2.

Og vet du de ulike konsesjonsvilkårene for NRK kontra TV2, så del det med oss da. Vi vet jo ikke det. Det er jo dette vi sitter å prater frem og tilbake om.
    Det blir litt vel langt og tungt å ta dette på et debattforum. Men noen "kortfattede" kommentarer kan kanskje være av interesse.

Både NRK og TV2 har konsesjon for riksdekkende TV. Konsesjonen sier noe (stiller krav) om finansieringsform og muligheter/begrensninger (lisensfinansiert for NRK og reklamefinansiert for TV2), dekningsgrad, programinnhold, språkform, %-andel egenproduksjon osv.

Brudd på konsesjonen kan få konsekvenser. Å ta betalt for at man skal kunne motta TV2 på det åpne nettet vil være et alvorlig brudd på konsesjonsplikten. Ergo kan dette uansett først innføres når den kommende konsesjonen til TV2 går ut ved utgangen av 2009.

ESA behandler nå konsesjonen for digitalt sendinger i jordbundet nett. (Det gjelder konsesjon for å eie og drifte sendenettet, og har intet med konsesjonen som riksdekkende allmennkringkaster å gjøre). NTV (med NRK, TV2 og Telenor som like store aksjonærer/eiere) var eneste søker. Hvis regjeringen og kirke- og kulturdepartementets avgjørelse om å tildele konsesjonen blir stående, så vil de konsesjonsvilkårene som denne søknaden er tuftet på være bindene. Uten at jeg husker alle detaljene i denne omfattende søknaden, så mener jeg at kravet var at NRK og TV2 sine ordinære (allmennkringkaster) sendinger fritt skulle nå frem til alle i Norge (med et lite unntak som fritt skulle dekkes inn av satelitt for de det gjelder).

Så jeg forstår ikke helt hva TV2 ønsker med dette, annet enn kanskje som et innspill til en debatt der de ønsker større muligheter for å kunne ta seg betalt over kabel etc - og at utspillet er av strategisk karrakter, kanskje som en tidlig start på det strategiske/politiske spillet om en ny konsesjonsrunde fra 2010?

Uansett vil det gå i hvert fall 4 år før det vil kunne bli gjennomført noen vesentlige endringer her.

Når det gjelder NRK og lisensfinansiering, så er det ut i fra et bredt politisk ønske om at det skal finnes en allmennkringkaster som ikke styres ut i fra kapitalhensyn og annonsørers påvirkningskraft (og ei heller politisk påvirkningskraft, som er en av grunnene til at NRK nå er et AS) - og derfor kunne levere et så bredt og objektivt tilbud som mulig.

Når man tenker på hvilken enorm påvirkningskraft media (og spesielt radio og TV har), så er dette et meget godt prinsipp.

Dette er faktisk noe som de aller fleste vesteuropeiske land er meget enige i, selv om statsfinansieringen foregår på noe ulike måter. (Også i USA har de en reklamefri allmennkringkaster - NBC).

I Norge har man valgt å la dette være en lisensavgift som uforkortet går til NRK, og som i størst mulig grad justeres tilnærmet lik konsumprisindeksen (eventuelt med noe tillegg for ekstraordinære kostnader de år noe slikt måtte forekomme - som f.eks ved et ønske om digitalisering av fjernsynsarkivet for å kunne ta vare på dette for kommende generasjoner).

Fordelen med dette er at NRK kan planlegge på sikt, og slipper å være avhengig av ulike regjeringers syn på størrelsen av statsstøtten - hvilket ville vært tilfelle om lisensen i stedet ble hentet fra skatteinntektene. For av skatteinntektene er det ikke mulig å få øremerket et fast og indeksregulert beløp hvert år. Der ender alt slikt opp som et resultat av budsjettforhandlingene.

Dette gjør samtidig at ulike politiske partier samtidig ikke har noen mulighet når det gjelder å gi politiske føringer og påvirkninger til NRKs programinnhold av politisk art - hvilket de selvfølgelig ville hatt om NRK ville vært økonomisk avhengig av ulike partiers goodwill i budsjettforhandlingene.

Masse mer og vesentlig mer utdypende kunne vært sagt om dette. Personlig synes jeg at Norge har valgt en god linje når det gjelder allmenkringkasterrollen og finansieringen- spesielt hvis man legger alle argumenter for og imot på bordet, og så forsøker å finne den beste ballansen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en meget saklig og bra innlegg. Ble jo litt klokere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Litt eiendommlig å lese om alle som synes TV2 er en "møkka-kanal", og så sier de samtidig at de så godt som aldri ser på den...;-)
    Nå trenger ikke jeg følge med på Hotel Cæsar for å fastslå det er er noe drit jeg hverken ønsker å se på eller betale for. Jeg kan i farten ikke komme på en eneste ting TV2 har som er bra. Dama mi digger Desperate housewives og så er det stopp.

Jeg tviler på at TV2 noensinne kommer til å kreve betaling for sine generelle sendinger. De har ikke et godt nok produkt til det, og jeg tviler også på om deres neste konsesjon (om de får den) vil åpne for det. Jeg tror ikke engang NRK (som kvalitetsmessig er på et helt annet nivå enn TV2) kunne overlevd med frivillig betaling.

Og når jeg leser påstander fra TV2 om at alt som heter gratis tv kan komme til å forsvinne, ja da ler jeg så jeg rister. Men det var kanskje det beste de kunne komme på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm lurer på hva folk ser på om de ikke ser tv2 og tvnorge... giddere "dere" å fortelle? blir spennende å lese..

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betaler gladelig for TV2. Hvis jeg kan få full dekning av tippeligaen 2006 og utover så er det mer enn verdt 20kr pr mnd Tenk en tvkanal som viste 3-4kamper hver kammpdag? Det ville jeg gladelig betalt 20kr for

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tv2

Jeg betaler gladelig for TV2. Hvis jeg kan få full dekning av tippeligaen 2006 og utover så er det mer enn verdt 20kr pr mnd Tenk en tvkanal som viste 3-4kamper hver kammpdag? Det ville jeg gladelig betalt 20kr for

Ja her er vi ved sakens kjerne tenker jeg. TV2 har betalt en mrd. for fotballen, og det er sikkert fint det. Men, vi som synes 22 menn i undertøy er latterlig ønsker ikke å være med å betale for dette. 4-4-2 kan gjerne gå på betalTV for meg, da slipper jeg å se dritten.
    Jeg betaler gladelig min NRK lisens, kvalitet og seriøs TV. Er også glad at de ikke har råd til fotball-tullet - det neste blir OL. Da kan vi se kvalitetsTV med god samvittighet, og lar de som ønsker det betale for sine interesser. Vakkert......

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det sies at man tjener penger på sport Det er mange som vil se det. Er en grunn til at TV2 betalte 1mrd for å dekke tippeligaen. Spørs hvor mye de tjener ,men jeg kommer nok til å betale det med glede Et sesongkort på Åråsen er nok også noe en burde ta med

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magfa
    hmm lurer på hva folk ser på om de ikke ser tv2 og tvnorge... giddere "dere" å fortelle? blir spennende å lese..
    Jeg ser ikke mye på tv. Men det jeg ser er nyheter, sport og film. Jeg liker også dokumentarer (spesielt norske) om det er et tema jeg finner interessant, så lenge det ikke er Helskog som står bak.

Har sett noe landslagsfotball på TV2 det siste året, og jeg må si det er en lidelse å måtte slite med Davy Wathne og Mini. Det overgås kun av en fotballkommentator som ikke kan noe om fotball, i Harald Bredelis skikkelse.

Jeg har ikke sett regelmessig på TV2 siden Friends ble tatt av plakaten. Jeg fulgte også med på Seinfeld i flere år.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder fotball så er jo det som vanlig et betent tema, leirene synes å dele seg nesten 50/50 for og mot. Veldig mange som mener at fotball er noe som de som liker fotball kan betale for selv. Og det må de jo også når betal kanalene snapper opp rettigheter. Men med en 50/50 fordeling skulle jo det etter demokratiske prinsipper bety at man må forvente seg 50% av sendeplanen er fotball. Sånn sett så er det jo bra at en reklamefinansiert kanal kan dekke dette behovet i denne omgang, de som ikke vil se kan jo bare skifte kanal, og de som liker fotball slipper å betale for det for en gangs skyld. Og om det ikke skulle være noe etter smaken din en kveld, ja så går det faktisk ann å gå en tur. Det eneste som ble feil i denne omgangen er prisen på fotballrettighetene. Om NRK hadde vist mindre interesse ville ikke TV2 måtte betalt så mye, ganske vilt at NRK prøvde å få rettighetene etter et visst punkt. Det var tross alt lisenspengene våre de bydde med. Men for meg som ikke gidder se annet enn norske landskamper er det jo bare bra. De store pengesummene i fotballen holder på å ta livet av idretten, skal bli deilig å slippe.

Når det gjelder "lisens" for TV2 så høres det jo vilt ut i utgangspunktet. Men folk kunne kanskje prøve å se litt lenger enn nesa rekker? Hvordan tror dere TV hverdagen deres kommer til å se ut om 5 år f.eks? Jeg tror det blir "TV on demand", med TIVO liknende bokser med plass til hundrevis av timer opptak til under 1000 lappen. Disse kommer til å finnes i hundretusenvis av hjem innen 2011. Folk vil abonere på programmene de liker, og se dem når det passer dem selv. Mens folk som kanskje ikke har så god råd lar reklame subsidiere litt av programvalget deres, slik mobil telefonene subsidieres i dag? En ting er hvertfall sikkert; underholdnings hverdagen vår kommer til å se helt annerledes ut enn den gjør i dag.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •