Hvordan fester man veggfestet til Pioneer 436 XDE?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan fester man veggfestet til Pioneer 436 XDE?

Hei.

Er det noen som har kjøpt Pioneer 436 XDE + veggfeste? Jeg kan ikke finne ut av hvordan det skal monteres. Festet ser ikke ut passe på noen naturlig måte. Veggfestet er av typen "Elghags veggfeste for Plasma/LCD(74cm)". Kjøpte min Pioneer fra fyndborsen.se. Det fulgte ikke med noen manual til veggfestet heller.

Espjo

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får det man betaler for.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en sånn grå flat plate med en 90 graders vinkel på den ene siden og en 45 graders vingel på den andre med to kroker?

Du skal skru den flate platen på veggen med 90 graders vinkelen i underkant og 45 graders vinkelen i overkant. De to krokene fester du bak på tv'en (jeg har de på det midterste festet, men er nok like bra på det øverste). Mitt problem var at det ikke fulgte med skruer så jeg dro ned på Clas Ohlson og kjøpte en pakke med M8 20mm skruer og to skiver for å korte ned dybden (12-18mm sto det i manualen!). Du fester krokene med den 135 graders vinkelen pekende nedover, denne skal da hektes over festet på veggen.

Festet mangler manual men bør være lett å montere, bygger minimalt fra veggen og jeg har ikke hatt noen problemer med det. Anbefales!

Newcomer KvAsI sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk samma feste til min 506. Må si jeg ikek var imonert når jeg så det, men det funker jo relativt greit.

Festa min i øverste feste, men må nok sette inn noen skruer i det nederste oxo for å holde tv'n litt ut fra veggen nede.

Eneste ulempen er egentlig at det ikke er noe stopper for sidelengs bevegelse. ganske greit i noen tilfeller, men slitsomt i andre.. glirr litt for lett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Murvegg vs. platevegg?

hvilken type vegg var det du festet til? slår litt i veggen her og slår fast at det ikke er murvegg i alle fall, mest sannsynlig sparklete gipsplater.

hvordan fester man best i en slik vegg (om det da overhodet er kurant)?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg festet de i en trevegg, eller egentlig brystpanel. Dersom du fester i gipsvegg må du bruke gipsanker med ekspansjonsplugg eller hva det heter. Denne sprer seg på innsiden slik at den holder, skal kunne holde 25 kg eller noe slikt pr plugg. Man kan jo henge opp kjøkkenskap med de så da skal du jo kunne henge opp en tv dersom du bruker 2-4 gipsanker.

Sjekke med en lokal jærnvare eller byggevare handel, de kan nok hjelpe deg.

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn ut hvor stenderne i veggen er og fest TVèn der. Hadde i allefall ikke hengt min TV i noen gips plugger. Finnes sikkert noe som er bra men finnes også mye dårlig på det området.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prosedyre...

etter en liten prat med kona flyttet vi sofaen fra en vegg til en annen og dermed skal 436en opp på murvegg som jeg syntes hørtes mer safe ut.

jeg er som dere skjønner ikke ekstremt erfaren på byggting (for å si det mildt, parkett på soverom sammen med svigers er rekorden så langt...) og vil gjerne få dette til riktig, så derfor:

- låne utstyr slik at jeg ikke treffer armeringsjern
    - bruke vater for å få skjiten rett
    - borre
    - inn med plastplugg
    - skru opp moroa

høres det ut som en plan, eller er det noe annet jeg må huske?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sondresb
    etter en liten prat med kona flyttet vi sofaen fra en vegg til en annen og dermed skal 436en opp på murvegg som jeg syntes hørtes mer safe ut.

jeg er som dere skjønner ikke ekstremt erfaren på byggting (for å si det mildt, parkett på soverom sammen med svigers er rekorden så langt...) og vil gjerne få dette til riktig, så derfor:

- låne utstyr slik at jeg ikke treffer armeringsjern
    - bruke vater for å få skjiten rett
    - borre
    - inn med plastplugg
    - skru opp moroa

høres det ut som en plan, eller er det noe annet jeg må huske?
    ikke bruk plast plugg, bruk ekspansjonsbolter (mulig skrivefeil) plugger er ikke til å stole på

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Husk høyden

... plus riktig høyde ca 75 cm til underkant av TV. Her er det forøvrig mange synspunkter.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    ... plus riktig høyde ca 75 cm til underkant av TV. Her er det forøvrig mange synspunkter.....
    Ja, det er de som stolt skal vise frem TV'en sin til stående gjester med en drink i hånden (høyt på veggen). Og så har du de som skal sitte i sofaen å se på (normal høyde). :smile:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan bruker man ekspansjonsbolter?

etter en svært vellykket operasjon med å skru opp spotlights i stuen har jeg opparbeidet nok håndverker-selvtillit til at jeg nå tar mot til meg og stiller det dumme spørsmålet:

hvordan i alle dager er det man fester disse boltene (se vedlagt bilde) etter å ha borret?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare skru ur skruen, dytt inn pluggen. Deretter skru inn skruen igjen helt til den tar tak. Dette kan ta en liten stund, men smør deg med tålmodighet så skulle det ordne seg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når du sier skruen, så mener du mutteren?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med dette er et gips anker? Dersom ja så er det en ekspansjonsdel som skal inn i veggen først. Når du skrur til skruen så utvider denne seg på baksiden av gipsplaten som en rose og fester inntill.

Dersom det ikke er et gips anker så vet jeg ikke. Kanskje et større bilde? Er litt sent så jeg ser vel litt tåkete tenker jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh, skru muttern til den ligger jevnt med skruen, så klinker du den inn. men det må være et trankt hull. de du kjøpte skruen av forteller hva du skal bruke. tipper om det er 8mm bolt så skal du ha 9mm hull pga den ekspansjons delen er større.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ekspansjonsbolt til bruk i murvegg. Om man skrur av muttera før eller etter man slår den inn i vegge spiller vel ingen stor rolle. Men ikke slå sykt hardt, slik at bolten blir deformert på enden, og du ikke får på igjen muttera(finne sikkert løsning for å få det til igjen da).

EDIT: Magfa hadde jo en god løsning på det problemet ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..det må være et problem med emballasjen/pakkingen av det Elghags festet, for vi bestilte 3 skjermer og det var bare ett av festene som kom frem med de to boltene som skal inn i TV'en.

Det som er viktig hvis disse boltene ikke følger med er å få kjøpt identiske mtp lengde og gjengestørrelse (i mitt tilfelle lå de bare og raslet inne i esken, så mest sannsynlig hadde de bare falt ut fra de andre) Hvis du skrur til for hardt kan du jo risikere at du får en svikt i bolten, og TV'en kan ta seg en tur i bakken etterhvert (som ville være litt kjipt). Synes også det var litt tvilsomt med bare to fester i TV'en når 6 er tilfelle på Pio original festet, men når jeg fikk den på vegg hang den jo greit.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal bekymre deg for skruene. 8 mm skruer har en skjærevekt (kraften som virker vertikalt) på cirkus 1000kg. Så da tror jeg ikke 2 stk skruer bør ha noe problem med 25 kg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •