bilder verdt mer enn ord (Grundig billig HD plasma)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bilder verdt mer enn ord (Grundig billig HD plasma)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=283262

Merk de to små bildene hvor de smamenligner graderinger...

-k

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triste greier med tanke på hva man får for pengene! Blir ikke kjøpt noe ny tv for min del før LCD/plasma har like god billed kvalitet som en god CRT til 10 lapper... :-| Skjønner ikke at folk beltaler 15 lapper for dette skrotet..., er ikke verdt mer enn et par lapper med tanke på hva man får av bildekvalitet spør du meg...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, makan til forskjell! Her snakker vi skikkelig god gammal 8-bits gradering på Grundig TVen... Pioneeren er på sin side utrolig imponerende, har egentlig aldri sett noen plasma/LCD med tilsvarende kvalitet på overganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skuffende, synes ikke at den er så ille i vanli bruk. den er bra på xbox360 og ok på bra signaler. eneste er vel den graderingen, som jeg foresten ikke så noe av under starwars 3 filmen. men ser den fort på hd klipp... ille der. gjerne på store fargede flater.
    Så vet ikke om den er dårlig fordet... burde kansje hatt en dyrere hd skjerm i huset får å se selv om man går glipp av noe vesentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Grundigen selv, og har jo lagt mer merke til graderingene ettersom jeg har lest "klagene" her på forumet.

Det jeg vil si om testen er at selv om jeg har blitt kritisk til graderingene på Grundigen (etter diverse innlegg her...), så har jeg også prøvd 2 stk Samsung 32" lcd til 10k og 14k (som var en av "konkurrentene" i testen). Disse ble begge returnert neste dag, fordi bildet var skuffende. At en annen konkurrent er 3x dyrere, sier vel litt om seriøsiteten ved testen, - å sammenligne med det man har tilgjengelig i farta er vel litt på kanten.

Diskusjonen bør vel heller dreie seg om hva man får til 15k. Har prøvd en del både lcd og plasma, og med gode signaler er Grundigen faktisk en av de bedre i denne prisklassen. Sammenlignet med en 6mnd gammel 32" Philips crt til 5k hadde den faktisk veldig bra bilde! Så å påstå at bildet ikke er verdt mer enn etpar tusen er tull.

Når det gjelder kontrast, dybde og dynamikk i bildet vil jeg påstå at dette blir en smakssak, slik som en del venner av meg liker å maxe diskant og bass på stereoanlegget sitt, mens jeg liker å høre at Clapton faktisk "subber" på gitarstrengene. På samme måte er jeg ikke særlig glad i Philips (PixelPlus og særlig ContrastPlus) som maxer lys og mørke slik at detaljer i halvmørke forsvinner. Det gir et "kulere" bilde for mange, men når jeg ser på en fotballbane i virkeligheten ser jeg ikke så mange "tuer" som på Philips-tvene.

Bilder sier mer enn tusen ord, men disse bildene gir et dårligere bilde av Grundigen enn det som er tilfelle her jeg sitter og glaner på den. Jeg kan faktisk sitte på en meters hold å se på tv eller surfe, noe som ikke har vært aktuelt med andre 42" som har vært her i huset. Så husk: forskjellige ønsker og behov er også en del av helhetsvurderingen, og derfor var f.eks. ikke PA50 aktuelt for mitt tilfelle.

Skal prøve å legge ut noen eksempelbilder etterhvert, men akkurat nå er det "Frustrerte Fruer" på tv, og dama dreper meg hvis jeg begynner å tulle nå...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, det er jo klart at en må forvente visse degraderinger i kvaliteten når en sammenligner en TV til 15 tusen med en til 38.000...! Til prisen er ikke som du sier nødvendigvis Grundigen så dårlig allikevel, men for meg blir nok disse graderingene for mye å svelge, men jeg bruker jo også alt for mye penger på slikt utstyr.

En får med andre ord hva en betaler for, også denne gangen.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For "meg" er det ikke verd mere enn et par lapper når billedkvaliten er sånn som dette var det jeg mente å si! 8-) Hvorfor betale 15 lapper for å få en tv med dårlig bilde og problemer med forskjellige bilde kilder når du enda kan få gode Crt tv`er til 5-10k...! Vet selvsagt at det finnes plasma/lcd som leverer godt bilde også men da betaler man også for det.. Så hvis jeg skulle kjøpt tv i dag opp til 15k så hadde det blitt crt denne gangen også..

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvorfor må man forvente degraderinger til 15k?? Jeg synes 15 lapper er ganske mange penger å bruke på noe man sannsynligvis blir misfornøyd med.. Sånn jeg ser det burde ikke disse panelene vært solgt i det hele tatt... :cry:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er enig at en bør kunne forvente mye til 15k, men markedet er jo slik det er, selv om det nok ikke går langt utpå nyåret før denne type "last years technology"-paneler er en saga blott... Et annet aspekt er selvsagt at det hjelper lite å betale ekstra for HD oppløsning hvis bildekvaliteten uansett ikke står i stil!

Igjen, graderinger er ikke eneste faktor som teller for bildekvalitet selvsagt, så mange vil kunne være helt fornøyd med denne TVen tross den svakheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at man gjerne får det man betaler for, og vel da også i dette tilfellet... det er bare det at folk prioriterer forskjellig. Poenget med tv er ikke bare best mulig bilde, på samme måte som poenget med bil ikke bare er best mulig motor. Jeg har brukt 23k på kjøkkeninnredning som "alle" er enige om er mye stiligere enn den til 130k som naboen har, også naboen! Han trodde IKEA bare var noe drit... og ja, det er omtrent like store kjøkken. Og man kjøper vel ikke kjøleskap i børstet stål fordi det kjøler bedre? Men nå er jo ikke jeg ordentlig AV-freak...

Nå vil jeg vel personlig gjerne tone ned denne HD-ready-hypen, poenget for :?: min del er bl.a. at høyere oppløsning gir meg mulighet for å få brukbare bilder fra pc, dessuten slipper jeg å se pixlene der jeg sitter til vanlig (drøyt 1,5 m fra tv'en...). WVGA-paneler har ikke den fordelen. Dessuten er HD-ready/kompatibel en fordel hvis man først skal vise HD-signaler, bildene blir vel uansett gjerne bedre enn på samme tv med vanlige signaler.

I testen kjørte de bl.a. HD-signal fra parabol. Dette er vel strengt tatt heller ikke noen garanti for bra bilde. Dersom det er dårlig signal vil vel Grundigen slite, bildeforbedring/støyreduksjon er slett ikke noe å skryte av på den. Er heldig som har gode signaler, så bildet blir bra uten støyreduksjon.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Og hvorfor må man forvente degraderinger til 15k??
    Plasma er jo fremdeles ganske nært startgropa, og for å kunne putte på HD-merket og samtidig holde prisen nede må man jo kutte et sted. Jeg vil tro at et merke med "HD Ready" selger i bøtter og spann i forhold til hva et merke med f.eks "12 bit" ville gjort. Stort sett alle jeg snakker med driver og maser om at "det ikke er noe vits å kjøpe TV som ikke er HD Ready" osv.

Selv hadde jeg tatt en Pana 37/42PA50 i stedet for en "HD"-TV med klare graderinger any day.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mulle
    Har Grundigen selv, og har jo lagt mer merke til graderingene ettersom jeg har lest "klagene" her på forumet.

Det jeg vil si om testen er at selv om jeg har blitt kritisk til graderingene på Grundigen (etter diverse innlegg her...), så har jeg også prøvd 2 stk Samsung 32" lcd til 10k og 14k (som var en av "konkurrentene" i testen). Disse ble begge returnert neste dag, fordi bildet var skuffende. At en annen konkurrent er 3x dyrere, sier vel litt om seriøsiteten ved testen, - å sammenligne med det man har tilgjengelig i farta er vel litt på kanten.

Diskusjonen bør vel heller dreie seg om hva man får til 15k. Har prøvd en del både lcd og plasma, og med gode signaler er Grundigen faktisk en av de bedre i denne prisklassen. Sammenlignet med en 6mnd gammel 32" Philips crt til 5k hadde den faktisk veldig bra bilde! Så å påstå at bildet ikke er verdt mer enn etpar tusen er tull.

Når det gjelder kontrast, dybde og dynamikk i bildet vil jeg påstå at dette blir en smakssak, slik som en del venner av meg liker å maxe diskant og bass på stereoanlegget sitt, mens jeg liker å høre at Clapton faktisk "subber" på gitarstrengene. På samme måte er jeg ikke særlig glad i Philips (PixelPlus og særlig ContrastPlus) som maxer lys og mørke slik at detaljer i halvmørke forsvinner. Det gir et "kulere" bilde for mange, men når jeg ser på en fotballbane i virkeligheten ser jeg ikke så mange "tuer" som på Philips-tvene.

Bilder sier mer enn tusen ord, men disse bildene gir et dårligere bilde av Grundigen enn det som er tilfelle her jeg sitter og glaner på den. Jeg kan faktisk sitte på en meters hold å se på tv eller surfe, noe som ikke har vært aktuelt med andre 42" som har vært her i huset. Så husk: forskjellige ønsker og behov er også en del av helhetsvurderingen, og derfor var f.eks. ikke PA50 aktuelt for mitt tilfelle.

Skal prøve å legge ut noen eksempelbilder etterhvert, men akkurat nå er det "Frustrerte Fruer" på tv, og dama dreper meg hvis jeg begynner å tulle nå...
    Så hjertens enig !

Selv sitter jeg med en Viewpia 37" og er godt fornøyd. Det jeg har sett av disse skryte TVne som Pioneer 436 / PA50 /PA500 hadde ikke fått meg til å invester det dobbelte. Blir også litt lei av disse sammenlikningene av billige og dyre TVer av testere som er forutintatt eller kjøpt og betalt av Pioneer og Panasonic.

Når man tester biler så tester man produkter i samme størrelse/prisklasse. Man sammenlikner ikke Porsche Turbo med Scoda Pickup...:roll:

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg som legger merke til at Pioneer'en og Grundig'en har forskjellig fargetone på bildet som skal vise forskjellene i gradering? Pio'en virker varmere, med mere rødskjær, mens Grundigen er mer kald/blåaktig. Dette alene vil jo slå ut negativt for Grundigen. Men i tillegg synes jeg ikke det ser ut på forstørrelsen av Pio'en som at det bare er panelets fargedybde som fjerner graderingene men heller en dithering effekt i skjermens bildebehandlingskretser. Det hadde vært spennende å teste Grundigen med et ATI Radeon X1300 skjermkort i HTPC f.eks. Dette skjermkortet har innebygd v.h.a. Avivo en dithering effekt som skal gi "10 eller 12bit" på 8bit display.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Er det bare meg som legger merke til at Pioneer'en og Grundig'en har forskjellig fargetone på bildet som skal vise forskjellene i gradering? Pio'en virker varmere, med mere rødskjær, mens Grundigen er mer kald/blåaktig. Dette alene vil jo slå ut negativt for Grundigen.
    Nå blir vel dette nevnt i testen, at Grundigen ikke har fargetonejustering. Likevel: det hadde gått an å justere ned fargetonen på Pioneeren så det hadde vært faktisk mulig å sammenligne bildene. Dessuten: selv om jeg har en rimelig dvd-spiller har jeg mulighet for å justere fargetone der. Den blasse rødfargen de presenterer på bildet av nrk2-chaten (svisj?) er heller ikke representativ.

Dessuten enig med deg Joey1313 i at opp mot en HTPC kan denne skjermen være ekstra interessant. Dersom bildeforbedringen på skjermkort til en tusenlapp (X1300) kan veie opp for prisforskjeller på 10k+ mellom 8- og 10-bits XGA-plasmaer, er vel dette et godt kjøp. Er det noen som har prøvd og evt. kan anbefale skjermkort med dette eller lignende brikkesett? Nå som jeg også har begynt å plage meg selv med graderingene, bruker jeg gjerne en lapp til på å bli mer fornøyd...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •