Profesjonell kalibrering av Pioneers plasmaskjermer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Profesjonell kalibrering av Pioneers plasmaskjermer

Tror jeg vet forskjell på skarphet og kontrast etter å ha kjørt igjennom flere kalibreringsprogrammer av type DVE og THX. Dessuten hva betyr det om en ikke vet forskjell på skarphet og kontrast - det er jo bildet en ser som sier mer enn tusen ord...På min Viewpia var det meste stilt perfekt fra fabrikken. Det var nesten ingen ting å stille på ut fra "Standard". Hvorfor klarer ikke Pioneer da å stille den skikkelig fra fabrikken ?

Klart at plasma egner seg best for mørke lokalen, men hvem har det mørkt i stua. Pioneer må jo miste en del kunder når TV'n fremstår slik. Etter å ha lest mye positive om disse TVne her på forumet og i tester blir en jo litt interessert, men det jeg så fikk meg bare til å bli mer fornøyd med Viewpia'n. Hadde nettopp sett filmen hjemme så referansen satt i hodet.

Ellers må jeg si meg enig men han som klaget på bildet på 37PF7320 - maken til kornete bilde skal du lete lenge etter. Den phillips TV som stod ved siden av Pioneer'n og som hadde mye bedre bilde var forøvrig en 37PF9830 (tror jeg).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Innstillt eller ikke - phillipsen var best og det var det ikke bare jeg som mente. Nå må du slutte å våse om farge på tapen etc så lenge dere hevder at plasma skal brukes i mørkt rom. Synes synd på dere som har brukt så mye menger på en TV og sliter med innbrenning. Trodde produsentene hadde fått orden på dette nå men det er tydligvis bare i reklamen at innbrenning ikke er et problem for plasma siden man må sitte å se på sin nye TV med middelmådige innstillinger (lavt lys og kontrast) i flere hundre timer for at ikke logon skal brenne fast ..........
    Jeg har hatt min 436 xde i en drøy uke nå. Det første jeg bestemte meg for når jeg hadde brukt så mye penger var og bruke litt til

Jeg bestilte kalibrering fra det samme firmaet som aftenposten brukte i sin siste test.(Edge).

Siden jeg fikk tv på en fredag og de skulle komme neste tirsdag ville de at jeg skulle kjøre inn tv-en med og bruke et testbilde fra DVE (såkalt 20 ire vindu dette er nesten sort) dette gjorde jeg vær natt fram til de kom.

Maken til forskjell skal en lette lenge etter, han gikk gjennom tv sammen med meg før og etter både på dvd og tv og bilde fra dvd spilleren min (668-) ble helt utrolig.

På tv signalet ble jeg også veldig imponert og jeg har bare analog signal per i dag ( skaffer meg parabol etter nytt år)

Har ikke opplevd innbrenning i det hele tatt kan muligens ha noe og si med innkjøringen jeg gjorde + kalibreringen.

Mener ikke at alle må gjøre det jeg gjorde men det anbefaler jeg da du får det beste ut av tv i

Trond M ( Fornøyd pioner eier)

PS: Han sa også at Pioner skjermen er uten tvil den med best bilde pluss at den har de beste justerings muligheter.

De selger ikke plasma tv 8-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også bestilt 436 XDE og skal montere den en gang etter jul. Hva er nettadressen til kalibreringsfirmaet? Tror også det kan være greit å bruke litt mer penger når man først har fått startet pengegaloppen....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanal for innkjøring?

Med ny 436 XDE ønsker jeg så raskt som mulig å kunne sette "riktig" kontrast etc. Noen forslag til kanaler som kan stå på 24t i strekk (med dempede instillinger) for raskt å kunne oppnå 200t+. Er "snø skjerm" et alternativ for innkjøring?.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmul
    Jeg bestilte kalibrering fra det samme firmaet som aftenposten brukte i sin siste test.(Edge).
    Hvor finner jeg dette bildet på DVE? Hva er adressen og tlf. nr. til firmaet?

TV2 logoen nede i venstre hjørne er fortsatt litt synlig etter 16 timer med "snøvær". Jeg har hatt kontrasten satt til 18 og lysstyrke til +5 hele tiden. Synes dette er ganske "snille" innstillinger!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Hvor finner jeg dette bildet på DVE? Hva er adressen og tlf. nr. til firmaet?

TV2 logoen nede i venstre hjørne er fortsatt litt synlig etter 16 timer med "snøvær". Jeg har hatt kontrasten satt til 18 og lysstyrke til +5 hele tiden. Synes dette er ganske "snille" innstillinger!
    Du skal vise et 20 IRE vindu på TV’en.

Det finner du under reference materials, system evaluation

Det er et nesten sort bilde.

Trond M

Active
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    485
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Hva er adressen og tlf. nr. til firmaet?
    Fant nettadressen her: http://www.edgead.no/

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmul
    Jeg har hatt min 436 xde i en drøy uke nå. Det første jeg bestemte meg for når jeg hadde brukt så mye penger var og bruke litt til

Siden jeg fikk tv på en fredag og de skulle komme neste tirsdag ville de at jeg skulle kjøre inn tv-en med og bruke et testbilde fra DVE (såkalt 20 ire vindu dette er nesten sort) dette gjorde jeg vær natt fram til de kom.

Maken til forskjell skal en lette lenge etter, han gikk gjennom tv sammen med meg før og etter både på dvd og tv og bilde fra dvd spilleren min (668-) ble helt utrolig.

På tv signalet ble jeg også veldig imponert og jeg har bare analog signal per i dag ( skaffer meg parabol etter nytt år)

Har ikke opplevd innbrenning i det hele tatt kan muligens ha noe og si med innkjøringen jeg gjorde + kalibreringen.

Mener ikke at alle må gjøre det jeg gjorde men det anbefaler jeg da du får det beste ut av tv i

Trond M ( Fornøyd pioner eier)

PS: Han sa også at Pioner skjermen er uten tvil den med best bilde pluss at den har de beste justerings muligheter.

De selger ikke plasma tv 8-)
    Hvilke verdier endte du opp med da?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Justering av TV'n

Og, var de inne i TV'n eller finjusterte de bare vha fjernkontrollen. Det burde jo de fleste klare med en skikkelig guide.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Og, var de inne i TV'n eller finjusterte de bare vha fjernkontrollen. Det burde jo de fleste klare med en skikkelig guide.
    De proffe bruker Farge måleutstyr for å få riktig gråtone skala og fargenivå. Selv om de fleste instillingene er tlgjengelig via fjernkontroll, er det nermest umulig å få dette riktig med bare bruk av øynene. Man kan ved hjelp av plater som DVE få gjort noe selv, spessielt på tesbilder der lysstyrken er forholdsvis høy, så den anbefales, men når lysstyrkene begynner å gå ned mot tesbilder på 20 IRE osv, kreves det godt måleutstyr for å få registrert riktig farge og gråtone skala. Øyet er forrøvrig ganske så lysfølsomt når lystyrken i bilde går ned, men man ser farger heller dårlig. Det er forsåvidt øyet som skal bedømme ytelsene til skjermen når det kommer til stykket, men sev om man ikke ser farger så godt i mørket, så blir bildet bare mye mer riktig oppfattet når den riktige gråtone og fargebalangsen er satt riktig.

Tar man med at forskjellig innganger, kilde hardware og kabler osv, kan variere og påvirke gråtone og farge balansen ganske mye, så er nokk ikke en liten investering i å få innstillt skjermen riktig etter at den har fått gått seg inn noen timer så veldig dumt med tanke på prisen man betaler for mange av disse plasma og LCD skjermene.....

Newcomer bobbo sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått riktig så forandres fargene på plasma og lcd tv'er etter en tids bruk. Hvilken verdi har en slik proff kalibrering da?

Så tilbake til det opprinnelige innlegget, den vanlige mann i gata vil neppe ønske eller kjenne til muligheten for å får kalibrert proffesjonel, hvorfor kan da ikke pioneer greie å ha bedre fabrikkinstillinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question ?Noen hjelp å få???

Har selv en 436xde og synes bildet er helt flott,men selvsagt er det vel ikke det etter deres utsagn,hva står eks,vis kontrast,farve,skarphet,lys på etter at dere har fått den fininnstilt,bruker dere den på varmt bilde eller,eller,eller???Nysgjerrig på dette,håper på svar fra dere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle vært interessant å vite om denne kalibreringen inkluderte gråskala-kalibrering med 'colorimeter'. Jeg antar at det ble gjort men kan ikke lese det i beskrivelsen, hvis ikke så vil jeg ikke kalle det særlig proffesjonellt.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror de er inne i boksen. Det kommer to nye valg på menyen: ISF Day & ISF Night.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Johnny
    Skulle vært interessant å vite om denne kalibreringen inkluderte gråskala-kalibrering med 'colorimeter'. Jeg antar at det ble gjort men kan ikke lese det i beskrivelsen, hvis ikke så vil jeg ikke kalle det særlig proffesjonellt.
    Det finnes et eget PC software for Pioneer plasmaene(i tillegg til hardware som trengs) som de som kalibrerer TV'ene må investere i(ISF godkjente folk). Skal gi akkurat de samme resultatene, men spare masse tid og arbeide for de som kalibrerer.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor trenger slike TV'er kalibrering? Jeg kan forstå at projektorer trenger det, men TVer?! Er det rett og slett at produksjonen er "for ustabil" til å ha et fabrikkoppsett som er perfekt?

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Behov for kalibrering

Behovet for kalibrering kommer av at de fleste har forskjellige lysforhold, forskjelling møblering og andre forhold som spiller inn på tvn..

Derfor har bl.a pioneer lagt inn en mulighet for ISF kalibrering, hvor man da får 2 ferdige oppsett, et for dagslys og et for kveldssetting om jeg ikke tar feil, sånn at når man førsta kjøper det beste på markedet, så har man også muligheten til perfekt kalibrering..

Greit nok svar?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behovet for kalibrering kommer både lys forholdt der skjermen skal stå, og ikke minst hvordan farge og gråtone skala blir sammen med de enhetene man kobbler på og bruker som kilde. Enkelte plasma skjermer har jo problem med innbrenninger også og er spesiellt følsomme den første perioden. Det forteller meg at fosforet forandrer litt av de lysutsendene egenskapene før og etter litt innkjøring, og er vel også en liten indikasjon på at det fabrikk innstillte bilde og farge og gråtone skala trenger en liten justering etter den første innkjørings perioden.

Newcomer KvAsI sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kommer en sånn kalibrering på da ?

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KvAsI
    Hvor mye kommer en sånn kalibrering på da ?
    yo !

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •