Sitteavstand med HD og SD skjermer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sitteavstand med HD og SD skjermer

Hei,

Nå har jeg endelig fått ut fingeren, og etter lang tid som ble brukt til å lese all vissdom på dette og flere andre forum, har jeg kjøpt en SD plasma Panasonic 42PA50. Prioriteringen min var TV fra analog kabel-TV samt TV fra Force sat-tuner (RGB-scart) og filmer fra DVD med komponentutgang. Jeg må si at jeg er meget imponert over bildene og tror at jeg har gjort et riktig valg for det behovet jeg måtte ha idag og noen år fremover.

Det eneste jeg nå i ettertid grubler over er at jeg må sitte nesten 4 meter fra skjermen for å unngå å se rasterfirkantene som bildet er bygget opp av. Først da blir flatene "hele" uten synlige rasterelementer. Er det noen flere som opplever det samme som meg eller er 4 meter helt riktig avstand for en Panasonic 42PA50 eller en tilsvarende SD skjerm?

Hva ville være en tilsvarende avstand for en skjerm med 1024 x 768 punkter? Kunne da en sitte nærmere?

Med hilsen
    Audioguard

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 meter høres mye ut.
    Har samme skjerm, og kan uten problemer sitte 2,5m fra skjermen.
    Tror ikke det er oppløsningen, men heller signalkvaliteten.
    Er dette fenomenet like problematisk via DVD også??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rasteret

Ja, det er helt lik for alle kildetyper. Det kan hende at jeg er overfokusert på fenomenet. På søndag var jeg innom en Expert butikk hvor jeg så det samme og det er ikke signalpiksler laget av støy eller noe annet, men jeg mener de sorte strekene mellom plasmaelementene som gjør at bildet består av mange slike firkanter hver med tynn sort ramme. Når jeg så i butikken på HD skjermene så virket disse elementene noe mindre (det burde de siden det er flere av dem) og da "forsvant" de i noe nærmere avstand.

Hadde jeg sittet hjemme i 2,5 meters avstand fra skjermen så ville jeg se disse firkantene i alle hvite eller lyse områder som undertekster, logoer, og i alle andre lysere flater. Jeg kjører med Normal innstilling for bilde som er ganske så snill (og riktig i mine øyne selv om jeg kanskje burde stille lysstyrken et lite hakk opp for å få mer nyanser i det sorte område) i motsetning til Dynamisk som er overdrevet både på kontrast og farger.

Det kan rett og slett hende at jeg er overfølsom for fenomenet? Det er derfor jeg lurte på hvordan andre opplever dette. Men ellers er bildet veldig bra bare jeg sitter over 3,5 meter unna.

MVH
    Audioguard

Sitat Opprinnelig postet av 9kki
    4 meter høres mye ut.
    Har samme skjerm, og kan uten problemer sitte 2,5m fra skjermen.
    Tror ikke det er oppløsningen, men heller signalkvaliteten.
    Er dette fenomenet like problematisk via DVD også??

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •