32" flatskjerm hd-klar til 10k!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

32" flatskjerm hd-klar til 10k!

På en butikk jeg var innom her i Tønsberg i dag, så jeg en 32" hd-klar flatskjerm. (vet ikke om det var plasma, eller lcd, kan sjekke i morgen).
    Har nå en stund planlagt å kjøpe tv, men har somlet litt.
    Men hadde tenkt å kjøpe en vanlig 32" widescreen på elkjøp til 7000 kr, den var ikke hd-klar tror jeg.
    Det var den jeg så i dag, og den var nedsatt fra 20 000 til 10 000!! :-o

Var ganske bra bilde på flatskjermen

Men er det sånn at du MÅ henge den på veggen? Har gips plater på veggen, og tviler på at de tåler så mye :sad:
    Er vel noe trebjelker bak, men det er bare på visse steder.

Hver så snill og kom med alt av tips som kan være nyttig for hva jeg skal kjøpe, thx! 8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må ikke henge en flatskjerm på veggen, den jeg kjøpte fulgte med bord stand. Nedsatt fra 20 lapper, heftig. Hvilket merke var det?
    Jeg kjøpte LCD fordi jeg har den tilkobla PC'n (MCE) og LCD er best til det. Skal du bare se film er nok Plasma godt nok.
    Min er en QPV 37" til ca 17 lapper, 32" koster litt over 13. Kjøpte den i Tønsberg. QPV holder også til der, så det hadde en del å si for valget. I tillegg til at det er en aldeles perfekt skjerm og da selvfølgelig

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki flotters, du vet ikke tildeldigvis hvor du kan få tak i sånt stativ? Og finnes det med plass til dvd-spiller etc også?

Husker ikke hvilket merke det var, men skal sjekke opp resten av detaljene i morgen etter skolen

Det der HD-ready, er det veldig viktig? En som sa til meg, at det var mye bedre bildekvalitet da, dessuten var det et must om noen år.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bord stativ følger vel som regel med skjermen, veggfeste må du nok kjøpe i tillegg. Har min på en vanlig sterobenk med PC og XBOX i glasskapet under. Vil du ha den på veggen finnes det gips skruer som nok klarer 25 kg.

Newcomer amorino sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner mye med et søk her på forumet - så slipper all info å bli gjentatt. Men for å gjøre en lang historie kort; det følger som oftest med bordstativ - veggfeste er gjerne ekstra og koster en snau høvding og oppover...

Men det tar seg best ut på vegg, og gips er greit nok det når du finner stenderene. Det gjør du slik; ta nærmeste hjørne (ikke dørkarm e.l., men hjørne) og mål deg 60 cm utover av gangen. Da finner du stenderene. Disse er minst av 5x5 cm eller mer, så treffer du to stendere med festet, kan du henge Moskva-Marit på veggen, om du vil.

Alternativt; fest noe mellom de to stenderene (utenpå gipsen) og TVen utenpå der igjen!

Snakker vi 10 høvdinger for en tv, så er vel LCD en grei investering om dagen. Jeg kan anbefale Hyundai - og det er sannelig meg den samme som Lumatron; 32" for 8995,- (Lumatron på OBS, og Hyundai på Komplett.no). Jeg anbefaler deg Obs! siden Komplett.no har en tendens til å lure folk... les litt her, så skjønner du tegningen!

Lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zetec, du hadde ikke kunnet fikse et bilde eller to av det da? =)

Og amorino, takk for tipsene. Var noe slik jeg hadde tenkt meg fra starten av, men tror det kan bli litt langt fra sofaen til tv'en om den skal henge helt inntill veggen (har ganske stort rom), så det beste hadde vært stativ og satt den på et bord. =)

Men da kunne jeg i prinsippet like godt kjøpt meg en vanlig tv, så det jeg lurer mest på er det med HD-READY, noen som kan forklare meg?

Newcomer amorino sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening; du trenger ikke tenke HDTV før om tre-fire år. NRK sier det slik; "... vi skal sende HDTV i løpet av minst fem år og i hvert fall innen 10 år". Men DVD vil nok kunne nytes med HD etterhvert...

Andre vet nok mer om dette - og igjen; søk!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, søkte litt nå.. og virker som at med mindre jeg skal ha tv'en i veldig mange år fremover (noe jeg ikke har planlagt :P), så vil det lønne seg å kjøpe en rimelig ikke hd-klar tv nå, med god bildekvalitet, og heller kjøpe hd-klar når det kommer for fullt om noen år.. Da vil de vel være en del rimeligere enn de er nå også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du vil henge tv på veggen så må du oftest kjøpe veggfeste utenom. Når det gjelder å finne stenderne på veggen ville jeg gjort som det ble nevnt her tidligere å måle 60 cm ut fra hjørnet. det står 1 stender for hver 60 cm bortover. når du har funnet ca stenderen kan du banke på veggen litt til høyre og litt til venstre for der du tror stenderen er. da vil du kjenne at gipsplaten er hardest å slå på (gir minst etter) der stenderen står. du må gjerne slå ganske hardt med håndbaken din for å kjenne dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amorino
    Min mening; du trenger ikke tenke HDTV før om tre-fire år. NRK sier det slik; "... vi skal sende HDTV i løpet av minst fem år og i hvert fall innen 10 år". Men DVD vil nok kunne nytes med HD etterhvert...

Om man har bruk for HD nå eller senere avgjøres ene og alene om DINE interesser og muligheter! Det er MANGE muligheter allerede for å se HD-TV NÅ!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b59
    Om man har bruk for HD nå eller senere avgjøres ene og alene om DINE interesser og muligheter! Det er MANGE muligheter allerede for å se HD-TV NÅ!
    Hvordan da?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En billig 32"LCD har som oftest samme oppløsning som en HD-Ready LCD så noe bedre bilde har den ihvertfall ikke. Blir vel heller tvert imot grunnet billig elektronikk og eldre generasjons panel. (eks QPvision sin lcd ble slaktet i siste test presentert av TV2 hjelper deg, en 37" dog men gir en pekepinn på at du får det du betaler for)
    Kun på Plasma at dette er en forskjell. Plasma'er fåes dog ikke under 37" lenger så om du skal ha 32" blir det en lcd. Om den er HD-ready spiller egentlig liten rolle da det er bare en logo som sier at tv'en skal etterleve visse krav som igjen betyr at mange tv'er som ikke bærer denne logoen er like kompatible med HD som andre. Sett kravene til oppløsning på min 1366x768 eventuellt 1280x768 samt DVI/HDMI ingang. Har du dette er du rimelig safe i fremtiden. Samt forsikre deg at DVI ingangen støtter HDCP protokollen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD kan du se nå enten ved å laste det ned fra internett, eller du kan bestille deg en Qualituner som tar inn EURO1080 samt SAT1-HD fra tyskland. 2 prøvekanaler som sender det samma om & om igjen. Men flotte bilder. + en haug med andre muligheter

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, så det vil altså være bedre bilde i den andre TV-en, enn i denne? Da kjøper jeg nok heller den, og får meg en HD-klar når den tid kommer =)
    Kommer til å bli en del fotball-titting, så da må jeg ha en god skjerm :wink:

Takk til deg Revox, som endelig klarte å få meg til å bestemme meg!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som et siste spørsmål, ville DENNE være bra? Vil helst ikke strekke meg noe mere i pris.
    TV'en skal brukes til vanlig tv-titting, dvd-film, fotball og hadde vært supert om den kunne kobles til pc-en, og kjøre filmer der ifra og :-D

Edit: Tror den hadde dårlig kontrast... :?

Men DENNE så jo super ut!

Vil gjerne få kjøpt TV-en på mandag, så et kjapt svar ville vært topp! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    med fare for å virke noe krass... synes så godt som alle 32" jeg har sett til rundt 10-12 laper har vert ganske kjipe. spesielt viss du skal se noe med litt hurtige bevegelser i.. syntes jeg leste noe om at du skulle se fotball på denne TVen..?
    har sett på endel skjermer i det siste, og de skjermene som ikke har nevneverdig etterslep er de som har en responstid på 8ms. allerede på 10ms merker en etterslepet i skjermen... er nok også en grunn til at eingen av de 2 skjermene du hintet til hadde responstid oppgitt på specsa.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterslep med utgangspunkt i såkalt "oppdateringshastighet" er nesten like humbug idag som megapixelhysteriet på digitalkamera. Det er kun en sak som gjelder og det er hvor mye guffe cpu'en i tv'en klarer å produsere. Det er scalinga, bildebehandlingen, støyfjerning og lignende som setter begrensningen. De fleste skjermer idag vil klare å produsere et sort bilde med en hvit prikk som glir over skjermen uten etterslep. Hvis du derimot da gir de en fotballbane, gjerne litt støyete analogt signal og masse kjappe panoreringer og alt blir graut, da erre maskineriet innvendig og ikke skjermen som er synderen. Faktisk er vanlige crt skjermer uten 100hz som man aldri har hatt særlig problemer med etterslep på raskere enn 16ms, og egentlig er dette nok om resten er bra nok. Desverre har produsentene oppdaget journalistenes iver i å gjengi papirinfo blindt uten å sjekke fakta at de fokuserer kun på dette. Veldig greit i og med at det er umulig å kontrollere hastigheten på datamaskinen, i likhet med jallatalla de oppererer på med kontrast og lys. Ville vært som en 1,3 liters hyundai skulle skrive at den har 1000 hester og ingen protesterte. Men slik er det når man ikke har noen standarder.

Det skal finnes dvd'er med mulighet for å måle hva i skjermen som er svakheten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZiroN
    Som et siste spørsmål, ville DENNE være bra? Vil helst ikke strekke meg noe mere i pris.
    TV'en skal brukes til vanlig tv-titting, dvd-film, fotball og hadde vært supert om den kunne kobles til pc-en, og kjøre filmer der ifra og :-D

Edit: Tror den hadde dårlig kontrast... :?

Men DENNE så jo super ut!

Vil gjerne få kjøpt TV-en på mandag, så et kjapt svar ville vært topp! :-D
    Den nevnte philips har dårlig cpu og sliter maks med etterslep, den nevnte samsungen har dårlig støyfjerning og bildet myldrer veldig pga dette, kontrast og innsynsvinkel er også så som så men den sliter mindre med etterslep.

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagt i en tusing eller to og gått for en samsung R51 eller 41. Disse er mye penere, har en helt annen billedbehandling, de krever litt justering og for guds skyld fjern DNR i menyen (denne står standard på), og fungerer veldig bra på fotball og lignende. Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amorino

Nå er vel ikke NRK akkurat de beste å lytte til teknologimessig. De var vel blandt de treigeste i verden til å gå over til stereo/teksttv/fargebilde samt at de satser flere millioner på DAB som mange mener er hundgammal teknologi.

HD er ikke vanskelig å få utnytta idag:

- Ligger ca 7 åpne kanaler sørpå i europa man kan ta inn på satelitt
    - C More HD på Canal Digital
    - Xbox360
    - PS3 (kommer til våren)
    - Blueray ser ut til å vinne og kommer forhåpentligvis til sommern?
    - Sony og Panasonic har hatt HD hjemmevideokamera fra 14 000 i snart ett år
    - Man kan finne mye trailere og annet "stæsj" på nett ifra amerikanske HD sendinger
    - Enkelte DVD utgivelser har vedlagt WMV HD versjoner i Mpeg4
    - Fotball VM til sommeren skal gå i HD
    - Svenskene bygger om hele sitt bakkenett til HD til våren

Personlig kan jeg nesten ikke vente, har flusst med HD filmer og serier jeg ser på prosjektøren min, genial kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo bare si det for balansen i debatten sin skyld at de du ramser opp der nOstra, en god del av det koster mye penger. Det er få som sier at det ikke finnes HD-materiale, men viss man for eksempel vil betale 5000 for en tuner som ikke er brukervennlig for å se på en kanal som sender reklame og noe greier i loop, så har vedkommende en god del penger eller er veldig entusiastisk. Men det er flott for de som har disse pengene. Alt er jo prioritering.

Det vil bli mulighet for å sjå VM i 2006 uten HD-Ready TV så ingen fare folkens!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •