Fantastiske flatskjermer (og HD-materiale)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fantastiske flatskjermer (og HD-materiale)

Var innom Nordby-senteret på juleshopping med kona i dag. Hos BRL så jeg flere flatskjermer utstilt i størrelser fra omtrent 32-42". Og alle hadde fantastisk bilde! Jeg har tidligere vært kritisk til både plasma og LCD ut fra det jeg har sett i butikker rundt om. For å være sikker, tittet jeg rundt i butikken og tittet på både projektorer og andre skjermer. Ingen var i nærheten på bildekvalitet...

Så jeg spurte betjeningen, og ganske riktig: Disse skjermene fikk bildet fra en HD-streamer med innebygget hdd. Dette var umerkede produkter som var sendt ut til butikker fra LG.

Av dette kan jeg trekke to konklusjoner:

1. En god HD-ready TV har virkelig potensiale for svært gode bilder, man kan ikke trekke noen konklusjoner om bildekvalitet ut fra dårlige kringkastingssignaler i butikk.
    2. HD-oppløsning er et must for å få det beste ut av disse skjermene.

Hvor blir det av HD-sendingene? Og når skal de bli enige i HD-formatkrigen? Sukk...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge vi kommer til å beholde SD signaler i mer enn fem år til synes jeg det blir feil å kjøpe en TV på bakgrunn av potensielle HD signaler. Norge er jo så vidt i gang med å digitalisere bakkenettet sitt og det er jo ikke gitt at det nye nettet vil ha like bra kvalitet som dagens nett engang. Har ikke akkurat hørt så mye snakk om HD fra bakkenettet og enda mindre fra NRK og TV2...

Dagens analoge nett er uansett veldig bra på analoge skjermer. Det er først når en absolutt skal digitalisere signalet eller sende det opp på projektor en får problemer, men hei, hvor ofte ønsker en å se dagsrevyen i 80"? Nei, kjøp heller skjermer som er tilpasset dagens standarder, jekk opp en pils, len deg tilbake i sofaen og le litt av de hysteriske tilstandene som hersker i elektrohandelen for tida..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre man har en xbox 360 da, da kan man jo få brukt for hd skjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbox 360 gjør ikke noe mer enn dagens PC-baserte spill allerede kan, med tanke på oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uansett ser 360 bedre ut på hdtv en på sdtv.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Xbox 360 gjør ikke noe mer enn dagens PC-baserte spill allerede kan, med tanke på oppløsning.
    kanskje ikke, men den gjør det til en fjerdedel av prisen. samt at den gjør det hele så utrolig mye mer brukervennlig og sosialt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    kanskje ikke, men den gjør det til en fjerdedel av prisen. samt at den gjør det hele så utrolig mye mer brukervennlig og sosialt.

Kunne ikke sagt meg mer enig. Har dame, og det er helt uakutelt å la en pc stå i stua. Dessuten er det mindre akutelt å bruke 10-12 tusen på en spill pc. Da er det bedre å kjøpe seg en brukbar sufte bærbar til 8 tusen og så heller en spillkonsoll i tilegg

Mye mer sosialt som nevnt over og mye mer brukervennlig. Jeg synes xbox 360 på min pv500 i hd oppløsning er utrolig artig. Dere sier jo også at det ikke er noe poeng å satse på HD tv'er før tv2 og nrk sender i HD format. Kunne ikke vært mer uenig, det er jo nettopp tv2 og nrk som er siste pri for meg om jeg skal se noe i HD. Nå kommer jo filmer i HD format etthvert, enten blueray eller wmvhd. Da er det jo greit å ha en HD tv

Marius

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at dere liker å diskutere TV/FILMkvalitet på SDtv kontra HDtv, og enkelte mener at forskjellene ikke er så innmari store. Og ikke minst dette med at "HDTV-sendinger kommer ikke får om flere år, så hvorfor kjøpe HDTV nå" osv.

Jeg er helt enig, bortsett fra under følgende scenarioer:

• Du har hd-filmer som kan spilles av fra en eller annen hardware (htpc, d-vhs, linkplayer osv)
    • Du kjører HTPC
    • Du bruker moddet xbox i hd-modus eller xbox 360
    • Du liker å se på bildene dine fra HTPC i sylskarp kvalitet i steden for uskarp pixelgrøt
    • Du kan motta hd-sendinger allerede
    • Du har en fet scaler som gjør dvd'ene dine atskillig penere på en hd-skjerm.
    Bare mine 2 cents

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diskusjonen vedr. HD / SD skjermer blir egentlig en diskusjon om hvem som er mest teknokåte/villige til å betale for ny teknologi!
    Jeg vil også gjerne ha hd, men er ikke ivrig nok til å betale de ekstra 10 lappene for å få det enda. Derfor ble det SD skjerm på meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Norge er jo så vidt i gang med å digitalisere bakkenettet sitt og det er jo ikke gitt at det nye nettet vil ha like bra kvalitet som dagens nett engang. Har ikke akkurat hørt så mye snakk om HD fra bakkenettet og enda mindre fra NRK og TV2...
    Jeg ser på DVB-T prøvesendinger og de har veldig mye bedre kvalitet enn analog kabel/antenne der jeg bor. Jeg mistenker at det vil være tilfelle uansett hvor gode analoge forhold man har. En her på forumet påstod at det var samme transportstrøm som gikk til sat. som nå gikk ut på bakkenett.

Dette er selvfølgelig ingen garanti for at ikke bitraten settes ned når nettet skal kommerisaliseres og fylles opp med tv-shop og andre nyttige ting =)

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •