Innbrenning på Pio 436

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning på Pio 436

DVD menyen på denne skjermen stod på en times tid. Dette førte til at konturene av menyen ble hengende igjen i lang tid i skjermen (forsvant etterhvert men...). Trodde de nye plasmaene skulle være på nivå med CRT angående innbrenning nå. Panasonic har vel uttalt at samme bildet må stå på i ever et døgn før det blir et problem.

Noen synspunkter?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel forsåvidt ventet på denne.

Kort oppsummering fra lignende tråder:

- De første 200 timene er kritiske og skjermen bør benyttes med lav kontrast
    - For å fjerne midlertidig innbrenning bør TV-en stå natten over uten signal slik at "snø" vil fjerne innbrenningen.

Lykke til. Det går nok bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok dette vil gå bra. Men skriv gjerne et nytt innlegg i morra for en oppdatering.

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruk skjermen så forsvinner den kjapt. Slapp av har gjort det MANGE ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Har selv en slik,husk å kjør på lav kontrast de første timer som skrevet tidligere her.Det forsvinner etter hvert kan jeg love deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har fosrvunnet nå, men synes det skulle veldig lite til. Hadde tenkt å bruke skjermen med MCE også. Dette gjør jo at man ikke kan bruke den noe særlig til web osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tabbe

Har brukt min nye pio 436 i 5 timer nå og har lest alt om innbrenning før jeg begynte å bruke den.. derfor skulle jeg være veldig forsiktig å kjøre inn tv'en de første 200 timene... satte derfor på en film på repeat før jeg dro ut, har vært borte tre timer og kommer hjem til en overaskelse med at repeat menyen er "innbrent".

Dobbel uflaks. Repeat menyen forsvant ikke av seg selv slik jeg trodde og har stått på i 3 timer. Kontrasten som jeg stilte ned i går var tilbake til default for den har ikke blitt laget... Håper virkelig sporene etter den som er nå bare er "image retention" ?!!? Blir ekstra redd når jeg er i den kritiske fasen av tv'en som altså bare er brukt 5 timer før dette... uggh -- nå står den på snebilde så får se i morgen, men festen i kveld er litt ampuitert med pio'en i bakhodet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drikk litt mer og få én gledelig overraskelse i morgen.

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som det fatktisk er et STORT problem på disse nye 436xde skjermene !

http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=269105

Nå er det unormalt mange som har problemer med 436xde og innbrenninger, akkurat som Sverige på prisjakt.nu (tv3 logoen spesielt).

Dette må jo være uakseptabelt i 2005/2006 ! når du svir av 30K/40K !

Hører ikke mye om disse problemene på PV500 seiren. Hell,vent til (PV600) seiren blir annonsert 5 JANUAR ! :arrow: :grin:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp LCD sier nå jeg.

Var på Siba på Liertoppen er om kvelden. Der sto det en Pioneer 436 å viste Polar Expressen. Ved siden sto en Philips som jeg ikke husker typebetegnelsen på, men prisen var snaue NOK 30'. Kan ikke fatte at denne Pioneer'n skal være så bra som det skrytes av. Mulig denne ikke var skikkelig kalibrert men det var mange TV'r i lokalet inkudert den Phillipsen som etter mitt syne hadde mye bedre bilde.

Kontasten skal jo være så bra på plasma men der skuffet Pioneeren. Samme intrykk fikk jeg av en Panasonic PA50 på Elkjøp forrige uke. Glad jeg kjøpe LCD alikevel jeg, synes hverken Pioneeren eller Panasonic'n var vært prisen.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Farlig å vurdere en ukalibrert skjerm i et opplyst butikklokale med varierende kildekvalitet... Det er utvilsomt et *bedre* videobilde totalt sett på de gode plasmaene, med både bedre sortnivå, mindre etterslep og bedre fargegjengivelse. Det er selvsagt min mening, men jeg tror det foreligger en generell konsensus for dette synet.

Innbrenningsfaren er aberet, selvsagt, men det er stort sett svært liten sannsynlighet for at dette forblir et praktisk problem. Litt forsiktighet i starten vil sikre laaaaang og uproblematisk levetid på plasmaen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan trikset være å la en helt ny 436 stå på konstant i 10 dager med kun "snø". Er den innkjørt da? Eller har dette med "innkjøring" av plasma rot i virkeligheten?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det går bedre

Bakrusen i dag svinner bort i gledesrusen av at det bare var image retention har tatt fullstendig over. Sporene etter dvd'en har nå etter en natt med snebilde begynt å forsvinne og er nesten borte johooo. Har også lurt på om jeg skal la snebilde stå på noen dager i strekk nå??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min 506XDE i 3 uker nå, stilte ned kontrast og lysstyrke med en gang, har ikke sett noe til innbrenning. Tv`en er merkbart bedre nå enn rett fra esken, har gjort en del innstillinger og brukt den mye. Er veldig fornøyd på alle måter. Purecinema-funksjonen bør slås av permanent ved bruk til vanlig tv-titting.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kjøp LCD sier nå jeg.

Var på Siba på Liertoppen er om kvelden. Der sto det en Pioneer 436 å viste Polar Expressen. Ved siden sto en Philips som jeg ikke husker typebetegnelsen på, men prisen var snaue NOK 30'. Kan ikke fatte at denne Pioneer'n skal være så bra som det skrytes av. Mulig denne ikke var skikkelig kalibrert men det var mange TV'r i lokalet inkudert den Phillipsen som etter mitt syne hadde mye bedre bilde.

Kontasten skal jo være så bra på plasma men der skuffet Pioneeren. Samme intrykk fikk jeg av en Panasonic PA50 på Elkjøp forrige uke. Glad jeg kjøpe LCD alikevel jeg, synes hverken Pioneeren eller Panasonic'n var vært prisen.
    Du har nok mest sannsynlig missoppfattet forskjellen på skarphet og kontrast. Enhver person som vet hva kontrast er vil oppdage at pioneeren er bedre enn hvilken som helst lcd. Se f.ex en film med snøkledte fjell så skjønner du hva kontrast handler om.

Pioneer krever skikkelig justering, det er ingen butikk jeg har vært i som har satt den opp skikkelig. Synd i grunn, men dette er en velkjent sak som har vært nevnt i de fleste tester. Middels før oppsett, kjempeflott etterpå.

Når det gjelder innbrenning ellers har jeg klart å fått innbrenning på absolutt alle lcd og plasma vi har i butikken så lenge de hahr fått stå på over lengre tid. Plasmaene brenner inn kjappere enn lcd men vaskes raskere bort igjen. Etter lengre bruk er det også i stor grad kun helt hvitt mot sort som har vært problematisk, ikke tv logoer som er gjennomsiktige.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy

Etter å ha lest litt om innbrenning på 436 sjekket jeg min i dag. Satte på DVD-spilleren som har blått skjermbilde. Litt sjokkert kunne jeg se antydninger av TV2 logoen nede i venstre hjørne. TV2 bruker kun denne logoen under nyhetssendingene så den kan ikke ha vært på lenger enn ca. 20 min om gangen. Får prøve å kjøre "snøvær" noen timer å håpe den forsvinner.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Tror jeg vet forskjell på skarphet og kontrast etter å ha kjørt igjennom flere kalibreringsprogrammer av type DVE og THX. Dessuten hva betyr det om en ikke vet forskjell på skarphet og kontrast - det er jo bildet en ser som sier mer enn tusen ord...På min Viewpia var det meste stilt perfekt fra fabrikken. Det var nesten ingen ting å stille på ut fra "Standard". Hvorfor klarer ikke Pioneer da å stille den skikkelig fra fabrikken ?

Klart at plasma egner seg best for mørke lokalen, men hvem har det mørkt i stua. Pioneer må jo miste en del kunder når TV'n fremstår slik. Etter å ha lest mye positive om disse TVne her på forumet og i tester blir en jo litt interessert, men det jeg så fikk meg bare til å bli mer fornøyd med Viewpia'n. Hadde nettopp sett filmen hjemme så referansen satt i hodet.

Ellers må jeg si meg enig men han som klaget på bildet på 37PF7320 - maken til kornete bilde skal du lete lenge etter. Den phillips TV som stod ved siden av Pioneer'n og som hadde mye bedre bilde var forøvrig en 37PF9830 (tror jeg).
    Her avslører du deg igjen desverre. Det sier seg selv at en skjerm umulig kan være optimal fra fabrikken. Tror du at de er synske og kan gjette seg frem til hvilket lys du har, hvilken farge du har på veggene, om du har vinduer i rommet, om alt er blendet osv. Dvd spilleren din spiller jo også inn. Og når du hevder at du vet hva kontrast er og at det ikke spiller noen rolle om du mener kontrast eller skarphet når du bruker dette utrykket? Vel det sier vel også sitt. Kontrast er kontrast, jeg går utifra at du prater om skarphet, hvis ikke så burde du kontrollere synet ditt (no offence her altså, men bastante meninger bør få bastante svar når de er såpass på kanten). En lcd som har bedre kontrast (vi ser her bort ifra på papiret siden det er ljug som det renner av) enn en topp plasma finnes pr dags dato ikke.

Så frem til du setter deg litt mer inn i saker og ting, vær så snill og ikke forvirr de som ikke vet bedre her inne på forumet. At du foretrekker mer lys og skarpere bilder kontra mindre etterslep og bedre kontrast er jo selvsagt flott for deg for da har du jo funnet den skjermen som passer deg best, men dette blir høyst subjektivt og ikke noe som har med fakta å gjøre.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillt eller ikke - phillipsen var best og det var det ikke bare jeg som mente. Nå må du slutte å våse om farge på tapen etc så lenge dere hevder at plasma skal brukes i mørkt rom. Synes synd på dere som har brukt så mye menger på en TV og sliter med innbrenning. Trodde produsentene hadde fått orden på dette nå men det er tydligvis bare i reklamen at innbrenning ikke er et problem for plasma siden man må sitte å se på sin nye TV med middelmådige innstillinger (lavt lys og kontrast) i flere hundre timer for at ikke logon skal brenne fast ..........

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, diskusjonen rundt kalibrering av Pioneeren en kjempespennende, men passer kanskje litt dårlig under temaet "innbrenning"? Jeg har flyttet disse innleggene HIT, så vær vennlig fortsett kalibreringsdiskusjonen der.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larskr
    Har hatt min 506XDE i 3 uker nå, stilte ned kontrast og lysstyrke med en gang, har ikke sett noe til innbrenning. Tv`en er merkbart bedre nå enn rett fra esken, har gjort en del innstillinger og brukt den mye. Er veldig fornøyd på alle måter. Purecinema-funksjonen bør slås av permanent ved bruk til vanlig tv-titting.
    Hvilke innstillinger bruker du på kontrast og lysstyrke?
    Jeg har disse på 18 og +5. Mot hvit bakgrunn ser jeg antydninger av TV2 logoen nede i venstre hjørne og Canal Digital logoen oppe i høyre hjørne. Det er ikke plagsomt ved vanlig TV-titting og sitteavstand.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •