Innbrenning på Pio 436 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pga dette tror jeg Plasma er en dødsdømt teknologi.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la merke til "screen retention" på min 436XDE etter noen hundre timers bruk. Det var tekstefeltet (underteksten) som ved lyse grå/hvite bakgrunnsbilder kom til syne som en svak grå strek/felt med "tekstebokser".

Kontaktet Pioneer og de sjekket serienummeret mitt opp mot en software endring som har blitt gjort. Endringer går visst på en eller annen form for nedtoning av overstyring i signaler med sterke kontrastforskjeller.

Min skjerm hadde "gammel" software, og jeg fikk ny software lagt inn hos Pioneer. Etter noen få dagers bruk ser det ut til at det grå feltet er i ferd med å forsvinne helt.

Ut over dette er jeg MEGET godt fornøyd med skjermen.

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YZF jeg snakket med service avdelingen til Pioneer for 10 minutter siden og de sa at det har byttet/endret software innstillinger på alle de nye plasmaene. Så kjøper du en pio plastma nå så er ikke innbrenning og rentention noe problem ! Men du skal dog være (obs) på at den 'kan' skje.

Bra at Pioneer har innrømmet at det var problemer med image rentention og innbrenning på plasmaen i starten når den kom på markedet. MEN NÅ ER DET FIKSET ;-) :smile:

Alle skjermene som er ute idag og som kommer til butikkene er oppdatert med nyeste software/endring. Dette går ikke ann og laste ned, det må gjøres på service.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ibizaonice
    YZF jeg snakket med service avdelingen til Pioneer for 10 minutter siden og de sa at det har byttet/endret software innstillinger på alle de nye plasmaene. Så kjøper du en pio plastma nå så er ikke innbrenning og rentention noe problem ! Men du skal dog være (obs) på at den 'kan' skje.

Bra at Pioneer har innrømmet at det var problemer med image rentention og innbrenning på plasmaen i starten når den kom på markedet. MEN NÅ ER DET FIKSET ;-) :smile:

Alle skjermene som er ute idag og som kommer til butikkene er oppdatert med nyeste software/endring. Dette går ikke ann og laste ned, det må gjøres på service.
    Som jeg skrev, så sjekket Pioneer serienummeret på 436XDE'n min, og den hadde den gamle softwaren. Ikke så rart siden min skjerm var blant den første leveransen som kom til Norge.

Men ny software ble lagt inn ved serviceavdelingen hos Pioneer, og det tok kun noen få minutter :razz: Men det kan se ut til at dette faktisk har vært et problem som nå heldigvis er fikset. Noen permanent innbrenning ser det ikke ut til at jeg har fått, for symptomene er nå nesten helt borte etter kun kort bruk etter softwareoppgraderingen.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YZF
    Som jeg skrev, så sjekket Pioneer serienummeret på 436XDE'n min, og den hadde den gamle softwaren. Ikke så rart siden min skjerm var blant den første leveransen som kom til Norge.

Men ny software ble lagt inn ved serviceavdelingen hos Pioneer, og det tok kun noen få minutter :razz: Men det kan se ut til at dette faktisk har vært et problem som nå heldigvis er fikset. Noen permanent innbrenning ser det ikke ut til at jeg har fått, for symptomene er nå nesten helt borte etter kun kort bruk etter softwareoppgraderingen.
    Er det kun de to verkstedene på Kolbotn og i Ålesund som er listet opp på Pioneer sine hjemmesider som utfører dette?
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kjøp LCD sier nå jeg.

Var på Siba på Liertoppen er om kvelden. Der sto det en Pioneer 436 å viste Polar Expressen. Ved siden sto en Philips som jeg ikke husker typebetegnelsen på, men prisen var snaue NOK 30'. Kan ikke fatte at denne Pioneer'n skal være så bra som det skrytes av. Mulig denne ikke var skikkelig kalibrert men det var mange TV'r i lokalet inkudert den Phillipsen som etter mitt syne hadde mye bedre bilde.

Kontasten skal jo være så bra på plasma men der skuffet Pioneeren. Samme intrykk fikk jeg av en Panasonic PA50 på Elkjøp forrige uke. Glad jeg kjøpe LCD alikevel jeg, synes hverken Pioneeren eller Panasonic'n var vært prisen.
    den philipsen du sikter til må nesten være 42pf9966, altså også en plasma tv. 37pf9830 har vi ikke hatt på lager siden september...

ang pioneeren så er den ikke kalibrert, og får signalet inn via rf. du kan spørre oss om vi kan slå på den dvd spilleren som står under, en philips dvp9000 som er koblet til med hdmi, da får du se et litt annet bilde. grunnen til at den ikke står på hele tiden er at folk fikler med den og glemmer å slå den på repeat = innebrenning (noe du også vil se på tven som du ser nøye på den)

vi hadde menyen på star wars dvden stående fra lørdag kveld til mandag kl 12 ellerno, vips en 436 star wars edition. nå kjører den dvd 24/7 og det forsvinner gradvis, men det tar tid...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får kanskje ta meg en tur igjen å få en skikkelig demonstrasjon, men vet ikke helt om jeg tør.. kan bli kostbart:razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...den er ikke på lager de nærmeste ukene, så du ryker nok ikke på en smell med en gang

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lager?

Om du sier at Pioneer ikke er på lager?? Stikk på expert, vi har på hovedlager og de fleste har i butikk.. =))

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Er det kun de to verkstedene på Kolbotn og i Ålesund som er listet opp på Pioneer sine hjemmesider som utfører dette?
    Det vet jeg ikke. Selv kontaktet jeg Pioneer sentralt, og de fikset det på serviceavdelingen på Sinsen (ved hovedkontoret).

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Service

Sitat Opprinnelig postet av YZF
    Det vet jeg ikke. Selv kontaktet jeg Pioneer sentralt, og de fikset det på serviceavdelingen på Sinsen (ved hovedkontoret).
    I flg verkstedet på Kolbotn er det kun Pioneer selv som tar service på plasma skjermer.

Har forøvrig en Pioneer 504 som har gått praktisk talt hver dag i 2 år uten noe tegn til innbrenning. Jeg bruker den til alt mulig fra TV og DVD titting til spilling. Ofte når jeg ser på den tenker jeg at det er da ikke mulig å lage noe bedre enn dette og alikevel er den forbedret to ganger siden jeg kjøpte min (505 og 506). Er med andre ord kjempefornøyd med plasma.

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får min 436 xde i morra sånn ca, men lurer litt på dette med de 200 timene med innkjøring.

Hva bør jeg gjøre?
    Hva slags film, bilde bør jeg bruke?

rt

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

200 timer?

Pioneer har uttalt at det var de første modellene som kom til norge som var stilt noe for høyt.. Bruk tv som vanlig, men unngå gjerne statiske kanaler som VOICE\nrk2 svisj og lignende de første dagene.. om du vil still gjerne litt ned på kontrast og lysstyrke om du vil være på den helt sikre siden.. Bestill gjerne en Digital Video Essentials dvd på play.com og kalibrer tv ditt etter en uke eller to, eller bare juster tv sånn du mener den har best bilde.. SÅH..

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Sitat Opprinnelig postet av raytak
    Får min 436 xde i morra sånn ca, men lurer litt på dette med de 200 timene med innkjøring.

Hva bør jeg gjøre?
    Hva slags film, bilde bør jeg bruke?

rt
    Spurte Pioneer.

"Etter ca. 3-400t, vil panelet normalisere seg i forhold tuil after image.
    Det er et element som er viktig;
    Ikke benytt faste bilder (f.eks. pc/x-box) over tid, i de første 3-400t."

Fikk bekreftet at det har kommet en oppdatering i forhold til de første som ble produsert. Min er prod. i august og det skal ingenting til før logoer, menyer el. lign. henger igjen ei lita stund. Skal få lagt inn denne oppdateringa rett over nyttår.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    håper min e produsert etter og med den nye programvaren, tror nok egentlig det, kjøpt den fra fyn..

rt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp LCD sier nå jeg.

Var på Siba på Liertoppen er om kvelden. Der sto det en Pioneer 436 å viste Polar Expressen. Ved siden sto en Philips som jeg ikke husker typebetegnelsen på, men prisen var snaue NOK 30'. Kan ikke fatte at denne Pioneer'n skal være så bra som det skrytes av. Mulig denne ikke var skikkelig kalibrert men det var mange TV'r i lokalet inkudert den Phillipsen som etter mitt syne hadde mye bedre bilde.

Kontasten skal jo være så bra på plasma men der skuffet Pioneeren. Samme intrykk fikk jeg av en Panasonic PA50 på Elkjøp forrige uke. Glad jeg kjøpe LCD alikevel jeg, synes hverken Pioneeren eller Panasonic'n var vært prisen.
    1. Butikkene feilkaliberer skjermer med vilje for at de skal se dårlige ut dersom de ønsker at du skal kjøpe en annen skjerm de f.eks. har mange av på lager. Fenomenet er ganske kjent i butikkbransjen og er en lovlig/skjult form for bedrageri. Selv seriøse TV og hififorhandlere gjør dette. Jeg var innom Bergen Musikk Handel og tittet på en Panasonic LCD skjerm. En annen kunde som stod ved siden av meg påpekte hvor mye bedre Panasonic plasma var på fargenøyaktighet og viste spesielt at rødfargen var ganske blass på LCD skjermen i forhold. Forskjellen var faktisk dramatisk og LCD skjermen var rett og slett dårlig. Ved en tilfeldighet gikk jeg inn i menyen til LCD skjermen og satt normal fargetemperatur. LCD skjermen var nå ikke til å kjenne igjen og fargene var blitt nesten identiske med Plasma skjermen. Lærdommen er: Dersom du skal titte på TV i butikken må du alltid justere kontrast, lysstyrke og fargetemperatur likt mellom de to du skal undersøke. Dessuten må du spille av samme film fra DVD plate med komponent/DVI kabler, fordi dårlige kabler vil ødelegge kvaliteten på bildet.

2. Plasma skjermer tåler mye dårligere sterkt opplyste butikker enn LCD. Dette fordi Plasma skjermene ikke er helt svarte og belegget lyser derfor opp og ødelegger kontrasten fullstendig, mens en LCD skjerm faktisk blir visuelt mye svartere dess mer lys det er i rommet opp til et visst nivå der også LCD får samme problemet (typisk sollys). Dersom stua di ser ut som butikklokalet på elkjøp er det LCD du skal ha. Dersom du derimot har normal belysning som 99.999% av alle andre mennesker på jorda, så vil følgende fenomen skje: Svakere belysning gjør at belegget på Plasma skjermen ikke lyser opp og blir helt svart. Dermed vil kontrasten oppleves som typisk 20-100 ganger bedre enn i butikkopplyst lokale. For LCD skjermen skjer det motsatte; Når det ikke kommer nok lys fra rommet på skjermen vil baklyset i panelet bli synlig, noe som ødelegger kontrasten fullstendig i filmer med mørke scener. Slår en av lyset helt i rommet og sitter litt på skrå foran skjermen blir resultatet for LCD redselsfullt dårlig mens for gode Plasma paneler (Panasonic, Pioneer eller andre med oppgitt kontrast 10000:1) vil bli 20 ganger bedre. Lærdommen er at du blir lurt i butikken fordi de ikke har et rom der du kan senke lyset til hvordan du selv har det hjemme.

3. Philips sin toppmodell LCD gir det skarpeste bildet av alle LCD skjermer, men denne koster jo 30000 for bare en 37 tommer. Kontrasten er også veldig bra til å være en LCD, men det kan ikke måle seg med gode plasma skjermer.

4. Innbrenning er et problem med Plasma dersom det er for store forskjeller i intensitet i bildet fordi noen pixler slites da mer enn andre spesielt første 200 timer normal titting. Prøv å koble til datamaskinen og send helt hvitt bilde med full kontrast og full lysstyrke et par døgn på en ny Plasma. Disse 48 timer tilsvarer minst 200 timer vanlig TV titting med lav kontrast satt og vil slite skjermen like mye overalt. Det er viktig at det brukes widescreeen bilde!

LCD skjermer av enkelte modeller kan ha liknende problem som innbrenning men dette er langt mer uvanlig. Som regel kan dette løses med å sende helt hvitt bilde i 2-3 døgn eller bruke helt hvitt bilde som skjermsparer helt til fenomenet er borte. Les her om dette fenomenet: http://www.dslwebserver.com/main/fr_...reen-burn.html

OBS:Pioneer sin nyeste 43 tommer modell har hatt et problem med programvaren i første opplag, noe som øker innbrenningsfaren. Oppdater denne programvare til nyeste versjon ved å sende hele skjermen til service så bør ikke faren være større enn med Panasonic. Antar fleste som klager på Pioneer her inne har versjon 1 av denne programvaren. Problemet gjelder ikke 50 tommeren.

Newcomer loggon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp LCD sier nå jeg.

kanskje film i mørkt lokale ville endret oppfatning ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobleplast
    Prøv å koble til datamaskinen og send helt hvitt bilde i et helt døgn på en ny Plasma. Dette tilsvarer 200 timer vanlig TV titting og vil slite skjermen like mye overalt.
    Det er mulig dette vil raskere stabilisere fosforet i skjermen så man reduserer faren for ujevne innbrenninger, men man vil samtidig gå glipp av en del timer med normal TV titting med en sånn løsning, og jeg synes det høres litt brutalt ut. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er mulig dette vil raskere stabilisere fosforet i skjermen så man reduserer faren for ujevne innbrenninger, men man vil samtidig gå glipp av en del timer med normal TV titting med en sånn løsning, og jeg synes det høres litt brutalt ut. ;-)
    Glipp av noe? Bruk den gamle TVen og la den nye stå på i et par døgn med hvitt bilde i eget rom en kan lukke døra til. Bare pass på at skjermen ikke henges på veggen før etterpå så varmen kan slippe vekk lettere. Alternativet er at en må sitte og titte på mange 4:3 sendinger strukket ut i bredden hele tiden og det er ikke særlig morsomt :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hva slags innstillinger??

Har nettopp hengt opp min 436 å er strålende fornøyd! men ser jeg bør være forsiktig med kontrast og farge.noen som vet hva jeg bør sette kontrast og farge på? :???:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •