God LCD til tv-bruk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God LCD til tv-bruk

Ja, hvilken LCD vil dere anbefale til tv-bruk? Signal fra digital parabol?
    Spill og film vil foregå på prosjektor. Såg PANASONIC TX32LX50F på elkjøp i går, riktinok med analogt signal, men stillt inn så bra som muligt, men fy f... ka dårligt bilde var i forhold til en "vanli" crt til 5000,-. Stod diverse plasma der og, bla panasonic 42pa50 med samme signal. NAtt og dag! Hadde eg hatt plass hadde eg uten tvil gått for en 37pa50, men har desverre ikkje plass til meir enn 32....
    Så er på jakt etter en LCD som takler vanli tv-bruk skikkeli, prisklasse opp til 15k....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les litt i tv kategorien så finner du endel tråder som omhandler akkurat det samme.. kan uansett gå god for samsung le32r51, evt 32m51.. gir etter min mening overraskende bra bilder selv på analogt kabelsignal.. sortnivå er også bra, men mangler litt detaljer i de mørkeste scenene.. lg har også modeller det er verdt og sjekke ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lest tråder opp og ned, blir bare meir og meir forvirra...
    Skal eg gå for LG, må det nesten bli LG RZ32LX2.... Synst det blir litt drøyt å betale nesten 20k for en LCD som nesten bare skal bli brukt til tv-bruk.... Får søke litt på nette og sjå om eg finner noke info som gjør meg klokare på Samsung sine LCD tv`a

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic TX32LX50F

Noen som kan bekrefte om dette faktisk er en dritt tv? Har litt små lyst på denne men.........

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjem ein Amoi 32" til ca 15k rett over jul. god TV med utrolig lekkert design.
    37" har fått masse skryt, bla av folk her inne på forumet.
    varekoden på den kineseren blir LC32AF1 og viss den liknar på 37" så blir det bra greier

TX32LX50 har diverre ikkje imponert meg nevneverdig.. den funka rimelig greit på RGB signal men med tanke på at den har ein normal utsalgspris på ca 15 000 så er det ikkje normal panasonic kvalitet over den... den fåes vel likevel til rundt 12 lapper i elkjøp systemet... men vent på Amoi skjermen, kan bli ein positiv overaskelse..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Amoi" er enda et bingo OEM merke fra kina som i mine øyne ikke er verdt en drit (sterke ord og sterke meninger her men jeg mener det seriøst). Har selv vært borti 3 reklamasjoner pga dårlig bilde. Det verste her er cpu'en som virkelig må stinke. Vi snakker ultra hakkete bilde på sportsendinger blandt annet. Og de kundene vi snakker om her er ikke akkurat feinschmekkere men vanlige herr og fru hansen. Gå og se selv, jeg sier det bare. At den gir et brukbart bilde på rolige demobilder på HD signal sier intet om kvaliteten på tv'en ellers. Spesielt når den står ved siden av andre mye bedre lcd'er som desverre sammenligningsmessig er koblet på vanlig bilde. Krev å så den tv'en med konsertopptak med masse kamerabevegelser, ta med no actionfilm med masse sort (lord of the rings funker bra) og se selv. Grøss og gru, skulle aldri vært lov. Ellers ser det ut til at selve panelet er konstruert av LG da det er bittelitt blått i det sorte. Selve panelet kunne vært brukbart, var det ikke for at alt det andre er rævva.

PS: ja jeg vet at enkelte ikke eier krav til billedkvalitet overhodet og at noen av disse sikkert vil synes at disse "går an", men det betyr ikke at kvaliteten er bra og det finnes rimeligere skjermer av skikkelige produsenter som er mye bedre. De selges kun på oppløsning og intet annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. joa store ord.

er helt enig med deg viss vi ser på de forrige modellene deres og også noen av de som er i salg idag.

de helt nye panelene (som jeg også mistenker er produsert av LG) har en helt annen kvalitet enn de som jeg så før sommeren. kjenner ikke igjen den reklamasjonsfrekvensen som du henviser til, mye høyere reklamasjon på td panasonic fjernsyn td.

har du typebetegnelsen på disse "bingo TVene" du henviser til..?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker ikke benevnelsen i farta, men kundene referer til at den ble skrytt opp i skyene av selgere og at den hadde 1920x1080. Regner med det er samme skjerm jeg selv har sett på.

Men hvis du er enig i at skjermene deres har vært dårlige før, og du tidligere ikveld skrev at du ikke engang har sett skjermen live. Hvordan kan du da uttale det om skjermen er god eller ikke? Og nå er det lenge siden jeg har hørt om at en panasonic, pioneer, hitachi f.ex har blitt levert tilbake pga dårlig bilde såfremt det da ikke er de billigste modellene som de ofte ikke produserer selv.

Jeg anbefaler folk i å ta med egne plater med masse mørke og lyse bilder og bevegelse horisontalt (kjappe overganger) til å teste skjermen samt også få den testet med vanlig analogt tv signal som ikke inneholder tegnefilmer. Evt få koblet over til Sirius' HD kanal som sender endel actionfylte HD klipp, samt få de til å stille tuneren både på 720p og 1080i. Om de kun kjører 1080i så slipper jo scaleren å jobbe, og da er det jo ikke merkelig at det er forskjell på hakking i forhold til et signal som f.ex mates i 720x576 som skal upscales.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett TX32LX50 på elkjøp med både dvd og anna, lite imponerandes. Såg en Amoi 32" i Bergen, heilt uaktuelt.... Får bare smøre seg med tålmodighet og fylle kontoen

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjorde et kjapt søk på amoi skjermer her på forumet og eneste jeg fant om LC37AF1 er den jeg referete til tidligere. der har kunden som kjøpte skjermen skrytt over bildekvaliteten og hevder at denne er meget bra, men først etter at han hadde kalibrert TVen slik han ville ha den. men den tråden begynte med litt negativ kritikk før de positive sidene ved TVen kom fram.

når eg refererer til bildekvalitet er det 37" eg sikter til. regner med å få sett 32" iløpet av de første 2 ukene i januar. aner ikke om den er likt spesifisert men den har samme varekode så det er nok ikke store forskjellen. sansynligvis lavere oppløsning da det er en 32" og 1920*1080 ikke vil ha noen synlig effekt på en så liten skjerm hva billedkvalitet angår.. (men dette blir jo også diskutert i andre tråder her på forumet )

de gamle panelene til Amoi ble oppgitt som "belgisk produserte" mens de nye er (etter all sannsynlighet) fra LG. dette kan gi ganske store utslag på bildet, og jeg liker 37" hva pris design og billedkvalitet angår. de skjermene fra den tiden da de var "belgiske" har på langt nær den kvaliteten som jeg så på 37" . klart, en JVC (eller Hitachi for den del ) 37" til 25k er bedre, men 5 lapper er 5 lapper.

LG kommer vel snart med egne 37" til rundt 20 k. blir spennende å se hva disse yter.

jeg setter foresten pris på feedbacken din på amoi skjermen, greit å høre hva andre folk synes er negativt med disse skjermene da jeg ikke har fått testet dem grundig nok selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    egentlig lite spennendes i 32" utenom RZ32LX2 da. har sett denne skjermen nede i 17990 viss det gjør den mer aktuell en når den koster 19990.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skøy igrunn, det ligger ingen lcd fabrikker for tv unntagen i sør korea eller japan. Det ligger vel noen små skjerms fabrikker i kina/taiwan for mobiler tror jeg men det blir noe litt annet.

Du trenger heller ikke betale noe spesielt med for en toppmodell 37" lcd fra en anerkjent produsent med det nyeste nye av panel kvalitetsmessig (om ikke oppløsningsmessig). Men så er det jo et kjent faktum av oppløsning i seg selv har overhodet ingenting med kvalitet å gjøre.

Kan også sakse og lime litt fra den nevnte thread:

"hadde en ytre hvit kant ca 2,5 cm utenfor der selve bildet av personen, mer som en hvit skygge"

"Fargene gled ut og var alt for blasse."

"Prøvde den mot en bærbar PC, IBM Thinkpad som støtter 1080p ut via vga. men TV'n taklet ikke dette over vga. Bildet var greit nok i 1024*768 men frekvensinnstillingen måtte nøye innstilles både på pc og tv hvis ikke hoppet bildet."

"bildet på alle de 5 nærmeste plasserte tv'ene bedre, selv de til 12k Og innstillingen ble prøvd korregert på! Mange og lenge, og må også nevne at menyen var veldig treige til å respondere på tastetrykk."

"Synes bildet er mer uklart enn jeg hadde forventet"

"Satt å så noe sport i helgen og bildet er litt kornete og "blasst""

" Det lyse (hvite) i bildet blir veldig skarpt og man blir liksom litt blendet.... Prøvde å justere ned lysstyrken men da blir det mørke for mørkt"

"så jeg mener denne definitivt ikke er verd 20k"

"Blir alt for blasst å uklare farger, spes. rødt er meget dårli gjenngivelse av"

"glassplate foran trekker også en del i forhold til andre LCD når man tenker på refleksjoner fra rommet"

"Bildet med usselt TV-signal er en skuffelse."

"Dårlige TV-signaler blir nådeløst avslørt på denne TV'n. Den er kresen på signaler."

"innsynsvinkelen kansje ikke er den beste"

"i butikken så de ganske uskarpe ut, de stod på splittet parabol-signal"

Dette er noen av tilbakemeldingene fra folk som jeg la merke til som stemmer overens med mitt intrykk og det er alle for de nye modellene. Og som sagt ser jeg kun 2 som er noenlunde positive men de har også kommet med noen av betraktningene som jeg har klippa ut her. Dommen er vel at om du har tenkt å kjøre noe annet en bra dvd/hd bilde fra en kilde med egen upscaler til native oppløsning bør man holde seg unna?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. jeg skal være første til å innrømme at det er langt ifra den beste skjermen jeg har sett. men jeg er jo også ihuga plasma tilhenger:P

men de fleste kunder kjører uansett parabol på TVen sin, DVD film er det som er mest aktuelt for dem og "mest for penga" faktor er like viktig som bildekvalitet.. når ikke LG kan levere sine 37" før jul så blir det kinesisk da vøtt

jeg har merket noen av de bildefeila som ble nevnt i tråden, men jeg legger jo også merke til at det er en særdeles fornøyd kar som sitter med en 37" tv han synes har et veldig godt bilde på de signalkildene som er aktuelle for ham.

men dommen er vel egentlig det du sier ja..?

for morro skyld kan jeg jo nevne at når vi skulle selge LCD fjernsyn i vår/sommer så var tommelfinger regelen at man SKULLE selge med parabolpakke til de som ikke hadde det, da alle LCD skjermer fungerte dårlig på vanlig antennesignal

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda er enig i at digitalt er et must, men det er jo ting jeg klippa ut her oppe som faktisk er tatt ifra folk som har digital parabol og fremdeles synes bildet var elendig og fløt ut, dårlig rød farge osv, og det reagerte jeg mest på.

Eneste som irriterer meg er duste canal digital som ikke godkjenner noen DVB-S/C kort til MCE og at MCE får ræva i gir og får igang no godkjenning for slikt utstyr i tillegg. Hakke lyst på kjøre force 315 i svideo gjennom hauppage'en min.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei det går seint med canal digital. de skulle jo egentlig ha levert HD tunere til oss innen slutten av november, men har enda ikke sett noe til dem...

men nå har visst du og jeg utvikla denne tråden til en privatsamtale

begynte vi ikke egentlig med å diskutere tx32lx50..?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sjekket Philips 32PF5320. Jeg har forgjengeren 4320, som ikke er HD-Ready. Den kjøpte jeg (august i år) ut i fra hvilken TV som hadde best bilde på analoge signal ( i prisklassen opp til 20 000), altså det samme signalet som jeg har i leiligheten min. 5320 er HD-Ready. Tror det er eneste forskjell på de to TVene. 5320 koster ca 11 500 på elkjøp.

Ikke løp og kjøp, men ta deg en titt i alle fall. Bilde har med smak og behag å gjøre, ikke bare spesifikasjoner

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX50 er en gammel modell. Du kan se nærmere på nye LX52 som i mine øyne har et godt analogt tvbilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Litt skøy igrunn, det ligger ingen lcd fabrikker for tv unntagen i sør korea eller japan. Det ligger vel noen små skjerms fabrikker i kina/taiwan for mobiler tror jeg men det blir noe litt annet.
    Det er flere produsenter av lcd paneler til TV'er i Taiwan. AU Optronics, Hannstar, Chunghwa Picture Tubes og flere til. De har tilsammen en ikke ubetydelig del av lcd markedet(inkludert tv-markedet, opptil 42"). Anbefaler deg å abonnere på DigiTimes display news nyhetsbrev som sendes ut hver dag(www.digitimes.com).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    "Amoi" er enda et bingo OEM merke fra kina som i mine øyne ikke er verdt en drit.."
    Amoi er et av de større merkene i Asia, og de leverer paneler til bla Panasonic, som du kanskje liker bedre siden du har hørt om den. Eneste som kan måle seg med Amoi 37'' er Philips sin 37'', men den koster 15000 mer også. Jeg har ingen tvil om at når signalene forbedrer seg slik at ikke signalet som mates tv-skjermene er 640x480, vil plasmateknologien falme og de skikkelige skjermene med en oppløsning på 1280x1024++ stå frem.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jorgen_veisdal
    Amoi er et av de større merkene i Asia, og de leverer paneler til bla Panasonic, som du kanskje liker bedre siden du har hørt om den. Eneste som kan måle seg med Amoi 37'' er Philips sin 37'', men den koster 15000 mer også. Jeg har ingen tvil om at når signalene forbedrer seg slik at ikke signalet som mates tv-skjermene er 640x480, vil plasmateknologien falme og de skikkelige skjermene med en oppløsning på 1280x1024++ stå frem.
    Vis meg en offentlig rapport/faxmile fra matsushita (panasonic/jvc) som viser at de har noe som helst med denne å gjøre.

Tv signaler har aldri vært i 640x480, men derimot blandt annet 720x576.

Det finnes flere plasmaskjermer med 1280x1024 idag og det kommer flere samt at 1920x1080 kommer der også. Vi snakker om en størrelsesforskjell på lcd og plasma, og greia er den at lcd har dårligere kontrast men kan oppfattes skarpere på hd signal. Skarphet og kontrast har dog ingenting med hverandre å gjøre.

Det er idag Sharp/LG/Samsung/Hitachi som i stor grad er de store som skaper ny teknologi samt implementerer de i løsninger som faktisk fungerer optimalt idag. Det hjelper ikke å trøkke inn en skjerm med aldri så høy oppløsning om innmaten er treigere enn kalkulatoren min fra barneskolen (for å sette det på spissen). Ikke rart at folk blir lurt til å kjøpe en skjerm når den får kjørt native HD signal rett inn. Men hva så når folk tar de med seg hjem og kobler de opp på dvd og tv signal og oppdager at bildet hakker som bare juling og gir etterslep? Samt at fargebehandlingen er dårlig som fy. Dette er hva folk som selv har kjøpt de har oppgitt som problemer, alt for store problemer til at jeg personlig hadde vurdert skjermen. Men som jeg sa, hvis man har alt av kilder med digital ut og kan kjøre native 1920x1080 og har god scaler eksternt så er sikkert skjermen brukbar, men ikke noe mer enn det. Ikke støtter den annen oppløsning enn 1024x768 fra pc heller, det burde si sitt.

Og til slutt, de som mener Amoi er så stort og bra, hvorfor sliter man med å finne noe som helst informasjon om sjappa samt at det er et kraftig fravær av omtaler på deres skjermer på nett (iallefall på google).

http://en.wikipedia.org/wiki/LCD_TV

her blir blandt annet de store Sharp/LG.Philips/Samsung.Sony nevnt men ingen andre som er av størrelse verdt å nevne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •