God LCD til tv-bruk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

research er for pingler

Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Litt skøy igrunn, det ligger ingen lcd fabrikker for tv unntagen i sør korea eller japan. Det ligger vel noen små skjerms fabrikker i kina/taiwan for mobiler tror jeg men det blir noe litt annet.
    Sakset fra en pressemelding fra DisplaySearch (www.displaysearch.com), en av disse market research-butikkene som lever av å vite hva som skjer i display-bransjen:

On a regional basis, Korea maintained its lead in OEM-based large-area TFT LCD panel shipments with 8.9 million units and 44.6% share in Q3'05; Taiwan followed with 43.0% share and 8.6 million units. Japan's continued to rely heavily on small/medium panels, causing its share to fall to 9.5% with 1.9 million units in Q3'05. China's share, though small, increased from 1.1% to 2.8% with shipments more than tripling to 570K units.

Dette er altså Q3-tall for "store LCD-skjermer", dvs pc/laptop/tv. Ikke mobiler e.l.

Firma-breakdown var Samsung, LG/Philips, AU Optronics (Taiwan), Chi Mei Optoelectronics (Taiwan), Sharp, andre.

Du bør vel ringe disse gutta i DisplaySearch og fortelle dem at det ikke finnes fabrikker for store lcd-skjermer i Taiwan, det setter de nok pris på.

OK

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, jeg snakker her om lcd tv skjermer og ikke monitorer, mobilskjermer, kamera skjermer med mer som bruker den gamle lcd teknologien som mange av de nevnte fabrikkene produserer. Som rapporten du selv har sakset ut sier er det kun snakk om alt av lcd paneler og disse brukes jo som kjent i alt mulig rart. Jeg vil se noe som viser tv skjermsproduksjon. Og jeg snakker også her ikke om å putte et billig lcd panel beregnet på monitorbruk i en boks sammen med en dårlig tv tuner.

Jeg kan si at vi i norge lager biler også, men alle vet at dette er så mikroskopisk og ikke er noen konkurranse i forhold til det reelle bilmarkedet. Flisespikkeri.

Poenget ender i at jeg har til gode å se en billigskjerm fra lavkostland gi meg et tilfredsstillende bilde på alle de kilder en ekte tv skal kunne levere bra. Når scaleren er crap sier dette sitt. Da er skjermen i grunn en monitor.

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

helt klart en nisjeleverandør

Skal vi se, Taiwan stod for 27% av alle LCD TV skjermer i verden i Q3, opp fra 22% i Q2. Det skulle med din glimrende bilanalogi tilsi at GM (verdens største), Toyota (#2 and counting) og feks Ford alle var norske og hadde alle fabrikkene sine her. Mener du seriøst at det er sammenlignbart med norges bilindustri på dette tidspunkt?

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

amoi - suger

Var i går på elkjøp for å hjelpe mine foreldre med tv-kjøp. Hadde blinket ut en 37" panasonic PA50 som forslag, men ikke overraskende ville selgeren prøve å få de til å kjøpe noe annet (pana'n er jo "gårsdagens" teknologi og ikke hd-klar bla bla). Tuslet bort til en amoi 37" og fikk hele regla med oppløsning osv.
    Noen små observasjoner:
    - Glassflaten gjør skjermen svært følsom for refleksjoner...
    - Etter overtalelse fikk jeg sett litt sport (type hurtig bevegelse på skjermen) og syntes det var tydelig etterslep. På vertikal rulletekst begynte jeg nesten å gråte, det hakket så det grein (og selv philipsen til 12.000 rett under var bedre..).
    - I mørke sener fra en film var kontrastene så dårlige at en av karakterene i mørk dress fikk effektiv kamoflasje med bakgrunnen (utilsiktet vil jeg tro !)
    - Synes fargene virket unaturlige spesielt på ansikter (kan jo være dårlig innstilt selvfølgelig)

Da jeg påpekte endel av disse tingene, fikk jeg beskjed om at det var merkelig og han kjente flere som hadde reist kjempelangt bare for å kjøpe denne skjermen. Nei takke seg til.

Kikket også på en 37" LCD fra LG som var av nyere kaliber og den knuste amoi skjermen på overnevnte kontrast-sammenligning. Dog kostet denne 5000 mer (rundt 25.).

At selgeren var så ihuga på å selge denne amoi saken syntes jeg var besynderlig, og han slo jaggu av en 1000 lapp på prisen før vi hadde begynt å se på den engang. Nei takke seg til lureri og salgsprovisjoner.

håper ihvertfall at folk ikke lar seg lure av talltullball om amoi, for til vanlig tv og filmtitting er mitt inntrykk at den suger skikkelig.

rundis

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vart skræmt ja.....

Kjøpte Amoi 32" på mandag. Nå begynner jeg virkelig å lure på om katta i sekken er kjøpt. Er desverre rimelig fersk på LCD/Plasma området og har hatt et tragisk eksemplar av en TV de siste åra. Jeg må imidlertid si at dette med gjenskinn faktisk ikke er så stort problem. Har vært veldig oppmerksom på dette da jeg fryktet for dette allerede i butikken.

Selgeren var veeeeeldig keen på å selge denne Amoi`en. Jeg opererte med fire alternativer: Philips PF5320, Amoi LC32AF1E, Samsung LE3251B og Thomson 32LB130S5. Av disse diskvalifiserte selgeren Thomson`en og Philips`en umiddelbart.Dermed var Samsung og Amoi igjen og jeg gikk for Amoi.Gjorde jeg noe dumt????

Designmessig er TV`en den absolutt peneste å se på, men billedkvaliteten er jeg som resten av innleggene i denne tråden, noe usikker på. Har sett på tenniskamp på Eurosport i kveld og ballen ble 3 meter lang. Hoppukesendingene imidlertid var helt fantasisk å se på. Mangt å mye, men nå må jeg virkelig sette meg til å se om jeg skal kjøre tilbake og gå for Samsungen.

skræmt

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoppukesendinger er med rolige kameraføringer for det meste og kamera følger hopperen. Fotball/tennis/håndball osv er mye bedre for å se hva tv'en klarer og vil være en god indikator hvordan bildet vil bli med actionfilmer f.ex.

Du får se selv. Hvis du ikke merker noe som helst av det andre klager på så er du enkelt og greit såpass heldig at dine krav til kvalitet er mye lavere enn alle oss andre. Da slipper du jo å kjøpe like dyrt utstyr også

Newcomer fnorre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun Elkjøp som selger Amoi? En kamerat gikk også inn og skulle kjøpe en annen LCD-TV, men ble overtalt av en selger om hvor fantastisk Amoi-TV-en var istedet. Som deg (torove) er han ikke veldig fornøyd, annet enn med prisen (10.900, står fortsatt 13.900 på nettet av en eller annen grunn).

Står det forresten et annet varenummer på din TV også (se bakpå) enn annonsert og på nettet? LC32D5E er den annonserte, og den skulle også ha PIP (det har den ikke), og på boksen er det streket over LC32F1E (elns, ikke AF1E som er den andre modellen de selger). Bak på TV står det fortsatt "feil".

Ble veldig pent bilde i 1280x720 fra PC, testet noen QuickTime HD-trailere i 720p, men er veldig blass skjerm generelt. Alt sortnivå mangler... og ingen Zoom-funksjon for Letterbox (bare en "Undertittel"-funksjon som er låst til nedre del av bildet).

Går jo an å se foppal på og alt, til og med med middels analogt TV3-signal på UPC, men se hva som helst med mørke scener (uavhengig av kvalitet på signal), så var det bare en jevn grå masse uten kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Amoi igjen

Har sett at de har 32D5E på Lefdal også.

Jeg har 32AF1E og alt stemte mtp koding, men jeg stusset noe veldig da det på eska står 12ms responstid, mens alle nettsteder og spek`er rundt omkring oppgir den til 8 ms. Nå ser jeg til min forbauselse at Elkjop.no har endret dette til 12 ms og da har de feilinformert!! Skal forsøke med en digitaltuner på kabel-TV signalet mitt i løpet av morgendagen og onsdagen og da faller avgjørelsen på om denne skjermen havner tilbake i hylla på Elkjøp. Synes ikke den er så aller verst med DVD via scart, men det er mulig øynene mine vil at denne skal være bra, så jeg slipper prakket med å levere tilbake ;-) Skjermen er jo utrolig pen å se på designmessig og madamen er strålende fornøyd, men ikke f... om den er vedrt 13000 pga at den er fin å se på i avslått tilstand

Kommer tilbake med dommen på onsdag. Da kan det hende at det står en Samsung i stua!

torove

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første, lefdal og elkjøp er samma butikk. Samme lager og samme eierskap.

For det andre, test ut med sport og action filmer på tv så ser du om den funker til ditt bruk eller ikke. Men vær kritisk. Lett å overse ting for å forsvare eget kjøp. Men den ser jo unektelig pen ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Amoi 40"

Kjøpte denne tv på Elkjøp i forigårs. Jeg opplevde også en selger som var vanvittig keen på å selge denne modellen. Vi hadde egentlig tenkt å kjøpe en litt mindre tv, men så var prisen på 40 " satt ned fra ca. 25.000 til 20.000, så da ble det vanskelig å styre unna. Jeg fikk en liten nedtur da tv`n var koplet opp - kvaliteten på bildet var absolutt ikke som forventet. Var derfor innom elkjøp i dag igjen og kjøpte antenneforsterker og ny coax kabell beregnet for nyere lcd tv`er. Jeg har foreløpig ikke prøvd antenneforsterkeren for det ser ut til at den nye coaxen gjorde underverker......så til dere som tror at det er tv`n det er noe galt med, sjekk kablene. De gamle coaxene er ikke beregnet på nyere tv`er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rimelige alternativer Del XXVVII ???

Mye meninger om kina produkter i AV verdenen som det er i alle andre interesse miliøer enten det er musikk, lyd, lys, DJ etc. etc.

Det det hele altid strander i er at kineserene faktisk ikke får det til ennå.

1. De leverer ikke gode nok produkter iht vestlige kvalitetskrav.

2. Selv om de faktisk virker når du pakker de ut av esken er det ikke ensbetydende med at de kommer til å vare garanti tiden ut.
    Kina produkter er faktisk mye mer retur på en varer produsert foreksempel i Korea, eller andre asiatiske land.

3. Hvor lenge kan du forvente at du har en importør som er ansvarlig for deler og garanti ansvar.

NB! Etter min erfaring gjelder dette IKKE kinesisk produserte varer som er produsert under vestlig kontroll. De holder en mye høyere standard.

Sats heller sparepengene på et kvalitetsprodukt i fornuftig prisklasse en å kjøpe et usikkert produkt som kan gi deg en masse hodebry med på kjøpet.

Erlend

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så raskt som prisene faller på denne type produkter, så synes jeg det er smartere å ikke kjøpe de beste og dyreste produktene. Sett heller mellomlegget i banken og gled deg over den nye "Kina-TV'en".

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var vel en norsk forretningsmann som sa det greit rett frem. Hvis han ikke fulgte med som en hauk på fabrikken sin så kunne du banne på at de klarte å knote det til no helt for jævlig ved å for eksempel plutselig øke dimensjonen på en skru uten videre. Men det er jo unektelig billig å produsere der da, enn så lenge. Levestandarden der er jo også heldigvis på vei opp og da blir jo lønningene også presset opp.

Jau kabel er viktig men nå har vel ikke mottaket vært det folk har kommentert på den tv'en men heller hakkete bilde ved spesielt sport over spesielt kabel men også parabol og skal visstnok være hysterisk på rulletekst med hvitt mot sort. Men kun rykter så er man fornøyd så er allt vel. Grattis med skjerm iallefall

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AMOI og kvalitet

Mangt er skrevet, deriblant av meg, om AMOI og hvor elendig denne LCD-TV`en er. Jeg tror vi skal stikke fingern i jorda og se hva vi får for pengene.

Jeg har tidligere på denne tråden utrrykt min misnøye, men ser at alternativene ikke er noe bedre. Hva får man for 13000,-? Man MÅ opp i 20' for å få en GOD LCD-TV. For oss som ikke gidder eller har penger til mer blir kvaliteten noe lavere

Det jeg har merket etter nesten en måneds bruk er flg:

- Veeeeldig sensitiv på signaler. Kvaliteten på TV signalene er alfa omega. Har faktisk sett fotballkamp på TV2 som hadde OK kvalitet, mens TV3 sine fotballsendinger er rævva. Forsøkte Digitaltuner uten å bli noe klokere, men vil gå til anskaffelse av det
    - God på DVD, kontrast er som på de fleste LCD
    - Ja, man må trykke Dual for å få stereo mellom hvert kabnalskifte, men har man ikke eksternt anlegg da?? Forresten en del fine instillinger for lyd, som gjør den bra.

Jeg er helt enig i at AMOI 32AF1E som jeg har kjøpt ikke er helt 100, men jeg har innsett at dette er hva man får når man betaler 13'. Hadde jeg lagt i 7' mer ville jeg sikkert ha blitt kjempefornøyd. Nå er jeg bare fornøyd!

Mange av de som svartmaler denne skjermen er jeg rimelig sikker på har sammenlignet den med dyrere skjermer, og da er det jo klart at den blir slaktet!!!

Gleder meg til responsen på denne :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, skal man ha det beste må man opp mot 20 000, handler man fra sverige kommer man vel unna med litt mindre. Men i mine øyne har man også gode alternativer i mellomklassen til samsung, som r51, r41 og m51.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 13k er det da mye bra å velge mellom?? Samsungs 32R51B koster vel 11900 på klubben og testvinneren fra panasonic 32500lx (eller noe sånt) selges til 16k og den skal jo være mange hakk bedre en Amoi! samsung32M61B beveger seg jo også nærmere 14k blank...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LE32M61 til rundt 16 lapper er ditt svar. end of story

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ZUMO
    LE32M61 til rundt 16 lapper er ditt svar. end of story
    Var den til meg? Forstod ikke helt.... Uansett, du får den til 14300 nå.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •