Har vært innom en del tråder på dette forumet hvor veldig mange er svært opptatt av at dvd-spillereren skal kunne oppskalere et bilde til 1080i/720p.

Hvorfor det, er mitt spørsmål. Alle plasmaer/lcd-skjermer gjør denne jobben selv og tilpasser signalene til skjermoppløsningen. Det vanlige svaret er da at spilleren ofte gjør en bedre jobb en selve skjermen. Teoretisk sett kan nok dette være riktig, men i mange tilfeller gjør faktisk skjermen hele denne jobben en gang til (med medfølgende negative effekter på bildet). Da spiller det liten rolle om dvd-spillereren i utgangspunktet gjør en bedre jobb på deinterlacing og oppskalering.

Jeg har selv Pioneer 436, og får et markert bedre bilde med å sende uskalerte bilder fra dvd-spillereren (1080i er helt ubrukelig: Først opp til 1920x1080i fra 576i og så ned til 1024x768p. Det sier seg selv at her kan mye gå feil underveis).

Tidligere hadde jeg Panasonic pv500. Der var forskjellene små, men valgte også her standard oppløsning fra spilleren fordi det var mindre støy i bildet. Noe mindre fagemettet i utgangspunktet, men hva har vi fargkontrollen til.

Og en annen ting; har ikke dere som eier Pv500 sett at det er noe galt med gråskalaen på disse? Se på tåke/dis i mørke sener, se på oppstart av filmer når skjermen er svart, takler ikke studio RGB, uten å gå amokk med brightness-knappen eller sette spilleren på 7,5 ire.