Førsteinntrykk Grundig 42 PXW 110-7515

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteinntrykk Grundig 42 PXW 110-7515

Fikk en ny billigplasma på døra i dag - Grundig 42" til 15K, og tenkte jeg kunne dele 2-3 timers "test" med dere:

Pro's
    - Design - lekker (etter min smak)
    - 1024*768 oppløsning (ifht. 8xx*480)
    - DVI inngang som støtter HDCP (kan ihvertfall sende 480p, + PAL oppskalert til 720p og 1080i inn)
    - Pris (muligens...)

Con's
    - Lyd, høytalerne sitter inni chassiet, vendt bakover (egentlig ikke så viktig - går greit å høre nyheter etc.)
    - 8bits panel (må være det pga. neste punkt)
    - Til dels store graderinger... sliter skikkelig med tåke, røyk, av og til ansikter etc.
    - Ble ikke veldig imponert over billedkvaliteten over DVI
    - Komponent kun med adapterkabel -> VGA, kablen som fulgte med må være råtten - får kun grønt bilde over denne, umulig å si noe om billedkvaliteten
    - Kalibreringsmuligheter - på signaler over DVI og komponent(!) kan kun brightness & kontrast stilles - ingen farger, ikke skarphet etc.

Annet
    - Har kun analog kabel inn, bare sånn passe signal, bildene blir deretter (graderinger er fremtredende også her)
    - Hadde tenkt å koble opp PC'en for å kjøre noen 720P klipp, får se om jeg gjør dette etterhvert
    - Sortnivået er vel 'greit nok' for min del

Altså ikke spesielt imponert etter en par timers kobling, justering og kikking - foreløpig konklusjon heller definitivt mot retur...(pga. graderingene), men jeg skal bruke noen kvelder på å tune litt (i den grad det er mulig med denne...)

Må vel antagelig bare innse at jeg fortsatt trolig må hoste opp 25-30K for å bli sånn noenlunde fornøyd...

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, litt kjedelig det her.. tenkte å satse på denne til søstra mi, men hun er vel kanskje ikke like kresen da.

hvordan synes du den fungerer på analogt signal da?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    hm, litt kjedelig det her.. tenkte å satse på denne til søstra mi, men hun er vel kanskje ikke like kresen da.
    Antagelig ikke :-)

Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    hvordan synes du den fungerer på analogt signal da?
    Graderingene er det som plager meg mest, og disse forekommer i varierende grad uansett signalkilde. I tillegg synes jeg bildet er "uskarpt" og "myldrende" (myldringen er et nokså vanlig plasma-fenomen, så det også på en Pio 506...) - også over digitalinngang. Mulig uskarpheten kommer av kombinasjonen 8bits fargepalett og en rimelig(?) skaleringschip?

Som ren TV ville jeg heller ha handlet en PA50 (som jeg så du forsøkte å bestile tidligere)

Det beste er vel å bestille en, prøve den & evnt. returnere den- hvis du gidder å ta opp&nedpakkingsjobben + evnt. kostnad for returforsendelse.

Faren her er jo at en kanskje blir litt "blendet" av 42" stilig design, det er liksom litt kjipt å sende den ut av huset igjen... spesielt når alternativene koster ca. det dobbelte

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pa50

Jeg mener jeg så at 42PA50 ligger på lageret vårt (expert) her om dagen.. Kan få det bekrefta om det er intr.

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c0n05
    Jeg mener jeg så at 42PA50 ligger på lageret vårt (expert) her om dagen.. Kan få det bekrefta om det er intr.
    det gjør den helt sikkert, men expert tar 20k for denne skjermen, og det uten fot eller veggfeste!

men nå er det jo ikke det denne tråden handler om, mere interessant hadde vel vært om dere hadde fått inn grundig skjermen på lager.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    - Komponent kun med adapterkabel -> VGA, kablen som fulgte med må være råtten - får kun grønt bilde over denne, umulig å si noe om billedkvaliteten
    Hadde samme problem med Grundig'en helt til jeg endret signalkilde fra PC til YPBPR... Må vel fortelle tv'n at det er komponent og ikke VGA signaler som kommer inn, tydelig at den ikke fersker det selv. Da får du også endret fargeinnstillingene...

Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    - - Til dels store graderinger... sliter skikkelig med tåke, røyk, av og til ansikter etc.
    Har mindre problemer med dette fra dvd via komponent enn fra digital parabol (canaldigital) via scart. Dessuten er det forskjell mellom ulike kanaler. Kan det tyde på at den har problemer med visse (dårlige?) signaler?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mulle
    Hadde samme problem med Grundig'en helt til jeg endret signalkilde fra PC til YPBPR... Må vel fortelle tv'n at det er komponent og ikke VGA signaler som kommer inn, tydelig at den ikke fersker det selv. Da får du også endret fargeinnstillingene...
    Takker, har hele tiden kjørt med YPBR som inngang ja. Men fant ut at problemet var at VGA-kabelen ikke var 110% inne. Det er usannsynlig trangt mellom foten og kontaktene, DVI-kabelen min må 'brettes' på plass, bare så vidt det går

Fikk også stilt farger over komponent når kabelen var på plass - uten at dette hjalp noe. En annen snodig ting er at når du kalibrerer 'korrekt' vha. DVE over komponent/vga havner du på 95% eller så kontrast, og 99-100%(!) farge.

Har vel allerede bestemt meg for å sende skjermen tilbake, sist jeg hadde plasma brukte jeg måneder på å tune uten å bli fornøyd - skal ikke gjenta det...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Gardermoen har Capi, en elektronikkbutikk, modellen utstilt som demo for DVD-spillere. Jeg har gått og sett på den et par tre dagers tid og blir faktisk litt imponert.
    Jeg er en amatør men vet hva jeg liker. Siden det kun er en flatskjerm i butikken blir det umulig å sammenlikne med andre modeller. Jeg har kun sett et par filmer; De Fantastiske Fire og siste med Pitt/Jones. Selv på nært hold synes jeg ikke graderinger er fremtredende. Røyk/tåke ser bra ut. Sorte områder likeså. Filmene spilles av en enkel og billig bærbar spiller.
    Jeg skal avvente en uke til før jeg bestemmer meg, men må da foreta et valg mellom Panasonic 42 PA50E eller denne Grundig Apollo 42" HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hatt Apolloen i hus noen dager nå, å leser spent det dere skriver om denne. Kan ikke så mye om andre plasma`er og har heller ikke testet noen andre. Det å ta seg en tur rundt på utsalgsstedene her i Stavanger er katastrofalt, null kunnskaper ( og interesse) blandt selgere i de forskjellige butikk kjedene. Har rett og slett ikke funnet noen plass jeg har følt at jeg har kunnet handle. Derfor ble det likegodt Best-Buy, har jo 14 dagers retur...

Hos meg skal den primært brukes som tv, med signaler fra parabol. I nøden har jeg også signaler fra kabelnett, men dette blir bare i nøden om parabolen skulle svikte en dag.
    Ellers har jeg en Yamaha DVD spiller som en gang og to i mnd brukes til film.

Med signaler fra paraboltuneren via scart, synes jeg det er ok bilde. Best faktisk med støyreduksjon i stilling "av". Hvorfor det?

Fra DVD spilleren har jeg prøvd både scart og YUV via VGA med adapterkabelen. Synes selv YUV gir best bilde, Yamaha`en har også progresive scan som jeg har aktivert i YUV modus.

Skal dvd`en kjøres via scart eller er YUV via VGA best alternativ når min DVD spiller har progresiv scan?

Synes det er en litt iriterende "lyd" fra skjermen, ligner på during fra strømforsyning, spole (frekvens omformer) etc. Har dere andre dette?

Hadde også vært fint om dere kunne fortalt hva nivåer dere har innstillinger av lys, kontrast, farge, støyreduksjon, skarphet etc på ved signal fra forskjellige kilder (helst parabol via scart).

Suger til meg alle tips dere kommer med, så takk til alle bidragsytere som har postet noe vedrørende Apollo`en så langt.
    Spesiell takk til Wintermute som virkelig tester og står i for oss andre her.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helken
    Skal dvd`en kjøres via scart eller er YUV via VGA best alternativ når min DVD spiller har progresiv scan?
    Kjør med det som gir det bildet du liker best, vanlig oppfatning er at progressiv komponent gir bedre bilde - kommer vel an på linjedobbleren i DVD-spiller kontra den i TV'en

Synes det er en litt iriterende "lyd" fra skjermen, ligner på during fra strømforsyning, spole (frekvens omformer) etc. Har dere andre dette?
    Ja - har også det, dette er den 4de Plasmaen jeg har i hus, og alle de forrige (alle disse var QPV'er) hadde også dette - i større eller mindre grad. Det er nok strømforsyningen som står inne i et gjennomullet hardplastkabinett som gir denne lyden.

Kikket og justerte litt mer i natt - så bla. litt på Underworld, LOTR, Fast & Furious, Batman returns, Hellboy etc. - alt over DVI. Store deler av tiden ser dette bra ut, var faktisk litt imponert over detaljnivået i de mange mørke regnvåte scenene i Underworld - men så kommer det plutselig scener der fargepalleten / prosesseringen ikke henger med = pixeleringer / graderinger / banding... spesielt himmel/skyer/store veggflater etc. Synes også skarphet mht ansikter etc. varierer kraftig - fra 'perfekt' til uskarpt/litt grøtete.

Begynner å minne litt om sist jeg hadde plasma, forsøker vel nesten å overbevise/'lure' meg selv til å tro at dette kan jeg jo leve med.

Men jeg bør nok - for å få fred i plasma-sjelen - returnere den, og sprenge banken for en med 10+bits fargepalett (LG PX4/5, Pana ?ny modell på trappene, eller Pio x36).

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min anbefalning?

Om du er såpass fornøyd med at du kan leve med tv du har nå så beholder du det en stund, for så å kjøpe ett nytt tv a'la pio\pana\lg men som da er mye billigere, sånn at du da ca betaler like mye for 2 tv over en periode på 2-3 år samt får freshere teknologi, eller så åpner du lommeboka nå og klasker til, ditt krav til kvalitet som bestemmer.. Nå har jeg sett både pio pg pana.. Begge er å anbefale.. Lykke til.. Skakke væra lett..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Apollo innstillinger

Hadde også vært fint om dere kunne fortalt hva nivåer dere har innstillinger av lys, kontrast, farge, støyreduksjon, skarphet etc på ved signal fra forskjellige kilder (helst parabol via scart).
    Har justert mye frem og tilbake, men har havnet (foreløpig...) på lysstyrke 73, kontrast 77 og farge 42 på parabol via scart. Har ganske bra signaler, men kjører støyreduksjon på "mykt" ,- dette fjerner det verste av støy uten at bildet blir tregt, dersom jeg øker støyreduksjonen får jeg etterslep i bildet.

Har også litt "trafostøy" fra tv'n med komponent, men ikke med av1/av2 som innsignal...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tatt en del bilder med digitalkamera av samme motiv (tåke, skyer o.a.) med oppløsninger fra 2048x1536 ned til 640x480, med 8 bits farger. Brente de ut og viste de på tv'n fra dvd-spilleren. På de mest høyoppløste bildene var graderingene veldig lite sjenerende, fargebehandlingen var bra nok i massevis til disse. Ved lavere oppløsninger ble graderingene mer og mer synlige jo lavere oppløsningen var.

Nå er kanskje ikke stillbilder og film helt det samme, men dere som har litt mer peiling: kan dette evt. bety at det er mer problem med skalering enn fargebehandling?

Er uansett fornøyd med Apolloen, tror jeg skal vente en stund for å få noe bedre til den prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mulle
    Har også litt "trafostøy" fra tv'n med komponent, men ikke med av1/av2 som innsignal...
    Jeg har denne "trafostøyen" (during) uansett inngang. Den varierer i styrke ettersom bildet endrer seg. Med mye lys (hvit farge) er den kraftigs, men høres også veldig svakt ved mørke bilder.
    Henter jeg frem lyd/bilde menyen "durer" det også meget kraftig.
    Har lokalisert den til å komme fra senter av skjermen i øvre del bak.
    Noen andre som har liknende "during" og skal det virkelig være slik?

Wintermute, hva med din liknende "during" endrer den seg med lys/mørk skjerm???

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne "trafostøyen" (during) uansett inngang. Den varierer i styrke ettersom bildet endrer seg. Med mye lys (hvit farge) er den kraftigs, men høres også veldig svakt ved mørke bilder.
    Henter jeg frem lyd/bilde menyen "durer" det også meget kraftig.
    Har lokalisert den til å komme fra senter av skjermen i øvre del bak.
    Noen andre som har liknende "during" og skal det virkelig være slik?

Wintermute, hva med din liknende "during" endrer den seg med lys/mørk skjerm???
    Jeg også hadde denne trafostøyen på første TV'en jeg fikk. Opplevde det samme som du, spesielt sterkt når menyer etc. vises på skjerm. Tyder på trafostøy. Men jeg ringte Best-Buy samme dag, og de var ikke sene om å sende ny TV, for slik skulle det ikke være. Veldig bra service forresten. Har tatt under en uke for å få den nye i hus. Må bare skryte av Best-Buy. Og heldigvis ser det ut som den nye ikke har dette problemet. Når jeg sammenligner de to TV'ene ser jeg bl.a. at de har brukt annen type nettkabel på den siste jeg fikk, med andre type (fysisk større) støyfiltre. Om det har ordnet saken, kan jeg ikke si, men støyen er i hvertfall borte. Kan være andre forbedringer som er gjordt også. Den nye er tydeligvis fra en nyere batch (har i hvertfall et mye høyere SN).

Andre endringer på den nye jeg fikk var fjernkontroll i sølv i stedet for sort som på den første. Virker som at den nye kontrollen virker bedre også, synes den andre var veldig treg å bruke.

Ser dessuten på forumet at det diskuteres mye rundt bruk av panel etc. på Apolloen. På den siste TV'en står det et merke på baksiden, under typeskiltet, hvor det står "MD-42HM8A". Antar at dette da er betegnelsen på panelet som er i TV'en. Dette merket var ikke på den første jeg fikk. Jeg har ikke så mye greie på det, men han hos Best-Buy sier det er et 10 bits panel. Dette har sikkert andre mer greie på enn meg.

Generelt vil jeg si at bildet er meget bra, men krever bra kvalitet på signalet (som etter det jeg vet gjelder de fleste plasmaer). Men f.eks. fra DVD synest jeg dette er mer enn bra nok. Jeg gidder i hvertfall ikke bruke 15-20' ekstra på å få noe som i dag er kanskje state of the art. Har forresten sett TV'er utstilt i butikkene med adskillig dårligere bilde, og med en vesentlig høyere pris.

Det som er kanskje dårligst er vel lyden. Mer kan man kanskje ikke forvente med høttalere i chassis. Men de fleste kjører vel lyd gjennom anlegg, så da er det ikke så farlig for min del.

Finishen er i hvertfall upåklagelig. Ikke mye plast å spore. Igjen har jeg ikke så mye greie på det, men solid og bra virker det i hvertfall.

Vet ikke om dette var til noe hjelp, men ring Best-Buy, få en ny TV, så tror jeg du blir fornøyd også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for meget bra og utfyllende svar djg.
    Skal ta kontakt med Best-Buy og regner med de løser det på samme måte.
    Kan du ta en sjekk bakpå apparatet ditt igjen og gi meg serienummeret?
    Greit og sammenligne med mitt vedrørende din teori om ny/gammel serie. Jeg har også svart fjernkontroll "Tele pilot 160c" som virker sånn passe bra... Power kabelen er svart, med en "dings" rundt kabelen 10 cm før pluggen inn i apparatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SN på den nye er 51100455 (den gamle hadde SN 51000056). Dette er det serienummeret som du finner bak på TV'en (og på emballasjen). På emballasjen står også det norske serienummeret S/NO: 100731 for den nye og 100056 for den gamle. Vet ikke hva produsentens SN sier om når de er produsert, men antar at dette er fra to forskjellige batcher med noe tid i mellom. Er vel ikke umulig at de er blitt forbedret etter hvert, aner ikke. De kan også være prod. på forskjellige steder. Det er vel bare Grundig som kan svare på.

Der er forresten to filtre på nettkabelen, en nær støpselet i veggen, og en nær støpselet til TV'en.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Duringen på Grundigen jeg har er _svært_ lav, nesten ikke hørbar og ikke noe som plager meg.

Tror forøvrig ikke noe på han Best-buy karen som sier dette er et 10bits panel - mener at graderinger og fargebanding etc. ikke ser slik ut på et 10bits - men det er jo en ørliten mulighet for at jeg kan jo ta feil...;-)

[Edit] ser ut som jeg kan ta feil, Panasonic har muligens hatt 10bits fargeprosessering flere generasjoner tilbake?[/edit]

Koblet nettopp opp PC'en, satte display 2 til 1024*768 og kjørte noen 720p WMA filer. Her er graderingene mindre, men banding (tydelige bånd mellom grader av farger) er tydelig også her + at bildene er noe 'blasse' og liksom ikke så skarpe/fokuserte som de skal være.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som ikke så veldig mye greie på hvilke paneler er 10 bits eller ikke, men som jeg sa tidligere står det merket "MD-42HM8A" bak på TV'en så jeg antar at dette er det panelet som er brukt (nevnte det siden der har vært så mye diskusjon om paneler). På den første jeg fikk stod der ingenting. Om dette er 1., 2. eller n'te generasjon av Panasonic paneler aner jeg ikke noe om, og er for meg rel. uinteressant.

Når man skal vurdere kvalitet så må man nesten ta prisen med i betraktning selv om pris i seg selv ikke alltid er i samsvar med kvalitet, men generelt er der vel en viss sammenheng. Derfor er det feil å forvente 100% perfekt bilde på en TV til 14.999.-, og bør ikke være sammelignbart med en Pioneer til 40.000.- Men til mitt bruk (spiller aldri spill, ser stort sett på TV og filmer) er denne TV'en (den nye jeg fikk vel å merke, den gamle hadde jeg returnert hadde de ikke sendt meg en ny), helt OK. Og som jeg sa tidligere så har jeg sett atskillig værre TV'er til mye høyere pris.

Jeg går uansett og venter til LCD teknologien er blitt så bra, og volumet på prod. øker nok til at prisene går ned til akseptabelt nivå, for det er ikke tvil om at du får bedre TV for pengene i dag hvis du velger plasma fremfor LCD (forutsatt samme størrelse). Men om en 3-4 år tror jeg LCD er det som blir dominerende.

Inntil videre er jeg førnøyd med det jeg har fått for 14.999.- hos Best-Buy.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djg
    SN på den nye er 51100455 (den gamle hadde SN 51000056). Dette er det serienummeret som du finner bak på TV'en (og på emballasjen). På emballasjen står også det norske serienummeret S/NO: 100731 for den nye og 100056 for den gamle. Vet ikke hva produsentens SN sier om når de er produsert, men antar at dette er fra to forskjellige batcher med noe tid i mellom. Er vel ikke umulig at de er blitt forbedret etter hvert, aner ikke. De kan også være prod. på forskjellige steder. Det er vel bare Grundig som kan svare på.

Der er forresten to filtre på nettkabelen, en nær støpselet i veggen, og en nær støpselet til TV'en.
    SN på min er 51000193 samt det "norske" GRN S/No er 100193.
    Jeg har også to nettfiltre på tilførsels kabelen.
    Hva serienummer har du på din Wintermute?

Er også fornøyd med produktet, pris tatt i betrakning. Til mitt bruk som er tv titting med signal fra parabol (DB 7000) fungerer den over all forventning.
    Støyen (duringen) plager meg mer og mer, kan ikke overdøves den med de innebygde høytalerne... Men når det er sagt, kunne Grundig spart seg for å montert inn disse høytalerne, da det er riktig, riktig dårlig lyd.
    Får ta kontakt med Best-Buy for avtale om bytting. Fikk du (djg) tilsendt ny tv fra Best-Buy med Linjengods, som tok med din gml i retur på samme besøk?

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •