Førsteinntrykk Grundig 42 PXW 110-7515 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde faktisk tenkt til å kjøpe denne modellen, helt til prisen ble boostet med 5000,-.
    Det er jeg glad for nå, for nå ser jeg expert selger samsung 42" HD-Ready plasma med 12 bit fargebehandling for 20000,-.

Thank you, best-buy.

Edit:
    Eh...ja. Best buy ER jo expert, så joke is on me....
    TV er nu bestilt!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ---- noe bugg her, se post under ----

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helken
    Kan det være en mulighet at ikke alle apparater er likt satt opp fra Grundig?
    Var innom Expert før jul og det apparatet de hadde utstillt måtte ha helt andre instillinger av lys, kontrast og farge enn den jeg har. Når jeg feks. justerer så mye farge på min, resulterer det i helt grusomt bilde.

Når jeg ser i service/oppsett/kalibrerings menyen på denne Grundigen er det jo mye som kan justeres, ja faktisk det meste...
    Hvordan kommer du deg in på service menyen?
    Evnt PM meg om du ikke vil poste her

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trafo støy, er det noe dere har konstant på Apollo'en? Jeg plages kun ved lyse bilder og noe ved meny valg. Da "summer" det. Har nettkabel med filter i begge ender.

Bildet ble nesten helt fri fra gulskjær da jeg fant en innstilling for "farvebalanse" på dvd spilleren, Sony RDR-GX300. Men trykker jeg på "progressive scan" knappen på dvd, får bildet et sterkt gul/grønt skjær. Jeg ser at noen er plaget av det samme, mens andre får et fint bilde via component og progressive scan. Hvor kan feilen ligge tro? Eltek har Supra kabel med 3 RCA og VGA, kan det lønne seg å innvestere i en sånn tro? Ved å kjøre prøvebilde er oppløsningen litt bedre via Scart fra Monster enn via Component, standard kabel.

Graderinger er det også her. Gjerne ved mørke og blåaktige bakgrunner sliter tv'en. Men må også si at bildet er helt fint via digital parabol og hvor bildet holder høy kvalitet hele veien fra studio.

En dvdspiller med dvi utgang som f.eks Cambridge har, kan kanskje være med på å få dempet graderingene en smule?

Min modell tilhører 510 serien. Dere med 511 serien, merker dere noen markant forskjell fra 510? Trafo støy eller "summing" ved lyse bilder borte? Gulskjær via component? Færre graderinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Hadde faktisk tenkt til å kjøpe denne modellen, helt til prisen ble boostet med 5000,-.
    Det er jeg glad for nå, for nå ser jeg expert selger samsung 42" HD-Ready plasma med 12 bit fargebehandling for 20000,-.

Thank you, best-buy.

Edit:
    Eh...ja. Best buy ER jo expert, så joke is on me....
    TV er nu bestilt!
    HM. Kanskje ikke så julenisse å tro på HD-plasma med >10-bit farger til under 20k likevel :-). Har fortsatt Apolloen, men er nysgjerrig på den samsungen. Noe har de vel spart inn på, men 12-bit fargebehandling tvers igjennom + DNIe er lovende! Du poster vel erfaringer på denne når den er i hus, håper jeg?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Thomas
    Hvordan kommer du deg in på service menyen?
    Evnt PM meg om du ikke vil poste her
    "Bruksanvisning" for å komme inni service menyen:
    Trykk på knappen "I" bla nedover i brukermenyen og velg FUNKSJONER trykk knappen "OK" velg BARNESIKKRING endre til status PÅ, trykk så inn tallene 8 5 0 0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av helken
    "Bruksanvisning" for å komme inni service menyen:
    Trykk på knappen "I" bla nedover i brukermenyen og velg FUNKSJONER trykk knappen "OK" velg BARNESIKKRING endre til status PÅ, trykk så inn tallene 8 5 0 0
    Takker, virker ssom man må trykke 8 5 0 0 to ganger.

Har du tips til instillinger på alt på denne menyen å den vanlige menyen?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Thomas
    Takker, virker ssom man må trykke 8 5 0 0 to ganger.

Har du tips til instillinger på alt på denne menyen å den vanlige menyen?
    Nei jeg vet ikke hva alt dette betyr, men det er det helt sikkert noen andre som vet. Legg ut bilder her av de forskjellige skjermbildene. Jeg har kun prøvd dette på ett apparat som stod hos Expert, fiklet med dette mens jeg ventet en time på betjeningen...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mulle
    HM. Kanskje ikke så julenisse å tro på HD-plasma med >10-bit farger til under 20k likevel :-).
    Ugh... De ordene skal jeg spise.

Sitat Opprinnelig postet av mulle
    Har fortsatt Apolloen, men er nysgjerrig på den samsungen. Noe har de vel spart inn på, men 12-bit fargebehandling tvers igjennom + DNIe er lovende! Du poster vel erfaringer på denne når den er i hus, håper jeg?
    Seff!

Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av Samsung PS42S5HX fra forbruker.no

Thank you, best-buy.
    Mens du venter kan du jo lese denne lille testen fra forbruker.no
    http://forbruker.no/digital/tester/t...cle1159485.ece

Testen er mellom 4 skjermer: Pioneer PDP-436XDE, Hitachi 42PD7200, Samsung PS42S5HX og Philips 42PF9966.

Skjermene ble forøvrig nøye kalibrert av firmaet Edge før testen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Colargol
    Mens du venter kan du jo lese denne lille testen fra forbruker.no
    http://forbruker.no/digital/tester/t...cle1159485.ece

Testen er mellom 4 skjermer: Pioneer PDP-436XDE, Hitachi 42PD7200, Samsung PS42S5HX og Philips 42PF9966.

Skjermene ble forøvrig nøye kalibrert av firmaet Edge før testen.
    Sett testen. Ble ikke like skremt av den som jeg ble av forbruker.no sin test av grundigen.
    Har forøvrig et avslappet forhold til tester. Spesielt tester hvor TVer i 30000-klassen vinner over budsjett-TVer, og pris ikke blir tatt med som en faktor i totalvurderingen.
    Er egentlig ikke så kresen på billedkvalitet, bortsett fra graderinger. Det er en ting jeg virkelig ikke tåler. Dersom denne TVen(samsungen) har dette problemet, åker den rett tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sjekk http://www.dinside.no/php/art.php?id=276485 også, selv om jeg også er mindre opptatt av tester er jo positive tester ok å ta med seg.

Det som imidlertid gjør meg mer skeptisk er denne: http://avforum.no/forum/tv-apparater/20204-samsung-ps42p5h-nydelig.html. Sjekk de to siste sidene sånn ca, de første 8 er "mens vi venter"-prat. Og jeg tror kanske det spørsmålet som stilles både der og i denne tråden er avgjørende: Det ser vel nesten ut til at både Grundigen og Samsungen har veldig ujevn kvalitet på billig-HD-plasmaene sine, og da er det vanskelig å forholde seg til tester enten de kommer fra medlemmer på forumet her eller dinside.no.

Ser at det er endel som mener pris ikke er tatt i betraktning på "offisielle" tester. Det står vel som regel at prisen er tatt med i totalvurderingen, men man kan jo lure litt noen ganger. Tror det er vanskelig for endel "AV-idealister" å akseptere det fornuftige i å bruke 10k på en tv som har 80% av bildekvaliteten til deres egen referansemodell til 40k, selv om pris ift ytelse ikke er like god for denne. Jeg driver til daglig med andre typer produkt/tjeneste-undersøkelser med strenge krav til pålitelighet, og kan aldri i livet sette en liten gjeng eksperter til å teste ett enkelt eksemplar av et produkt eller en tjeneste og bruke dette som utgangspunkt for en pris/ytelses-vurdering for "vanlige folk".

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 forskjellige modeller...

Har lenge gått med en lysst til å kjøpe Grundig-plasmaen, og fulgt med på hva folk har skrevet om den her. Ettersom jeg er nybegynner og ikke altfor kresen bestemte jeg meg for å bestille en.
    Fikk den i romjulen, men la med en gang merke til at modell-nummeret på pakken ikke var det modell-nummeret jeg hadde bestilt. Jeg fikk en med nr Apollo 42 PW 110-7515, mens jeg hadde bestilt Apollo 42 PXW 110-7515 REF. Jeg ringte selvsagt bestbuy med en gang som beklaget så meget at de hadde tatt ut feil modell fra lageret, og skulle sende meg den nye så snart som mulig.

Husket at det var diskutert her på forumet om det kunne være 2 forskjellige plasmaer som det har vært snakk om her, da noen var veldig fornøyde med den, mens andre klager på graderinger spesiellt. Mulig denne feilen er gjort flere ganger fra bestbuy... ikke vet jeg, men finner snart ut om graderingene jeg ser på modellen jeg har nå blir bedre når ny modell ankommer!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det som du har fått ett Grundig Apollo "ikke HD Ready" apparat. Ifølge Grundig sine modell benevnelser er apparater med PW ikke HD Ready og med oppløsning på 852x480. Modeller med betegnelsen PXW er HD Ready samt oppløsning på 1024x768. Hva står det på merkelappen bak på apparatet der hvor modell og serienummer er trykket?

Det er også en mulighet å gå inn i service menyen, for å se hva panel (oppløsning) apparatet er satt opp med.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE TRAFOSTØY

Har hatt Grundigen 6 uker og er fremdeles fornøyd med unntak av
    trafostøy. Mailet Best-Buy som ga meg dette svaret: "Dette er det Grundig
    Norge som står for". De ringte meg deretter og ga meg nummeret til
    Dan´s Elektronikk Service nr 67062130. En uke etter var de på døra
    og byttet en trafo og problemet var løst. No charge selvfølgelig.

Gutta fra Dan´s sa at dette er et vanlig problem så bare ring dere
    som har samme problem.

Godt år!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett testen. Ble ikke like skremt av den som jeg ble av forbruker.no sin test av grundigen.
    Har forøvrig et avslappet forhold til tester. Spesielt tester hvor TVer i 30000-klassen vinner over budsjett-TVer, og pris ikke blir tatt med som en faktor i totalvurderingen.
    Er egentlig ikke så kresen på billedkvalitet, bortsett fra graderinger. Det er en ting jeg virkelig ikke tåler. Dersom denne TVen(samsungen) har dette problemet, åker den rett tilbake.
    Har du fått Samsungen din sven-o ???

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Fornøyd er jeg også.
    Allikevel, etter å ha lest andre personers misnøye rundt denne TVen, føler jeg at min mening blir litt...ehem...lite verdt. Jeg syntes denne TVen er svært god, selv på analog kabel(bortsett fra kanaler hvor signalet er komprimert istykker), noe som kanskje gjør meg inhabil.
    RGB-scart og komponent(progressiv) er nydelig, uten at jeg så spesielt forskjell på disse(prøvde PIP, som viste omtrent identiske bilder). Mulig jeg ser bedre forskjell ved rsake bevegelser.
    Har også kjørt en test på fargegradering, med denne. Helt perfekt var det ikke, men godt nok til å tilfredsstille meg.
    Den skal også ha pluss for programmerbar fjernkontroll, men samtidig minus for at denne fjernisen er bæl-stygg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det svinger med denne tv'en! Noen får bra bilde via komponent, mens min Grundig gir et gulaktig skjær via komponet. Kjører jeg progressivt blir bildet knallgult! Sven-0 og TIRG, har dere 511 serien?

Grundig Apollo har et veldig bra sortnivå og det hvite blir hvitt via scart. Og jeg syns den gir fine digitale tv bilder. Helt til graderingene dukker opp... Særlig ved mørke bakgrunner og med bilder av himmel. Igjen så virker det som om noen er mindre plaget med graderinger. Har Grundig klart å dempe graderingene i senere produksjonsserier tro???

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Jeg snakket om samsungen jeg da. Blir kanskje litt off-topic i denne tråden, men nevnte denne tidligere ettersom de nå har samme pris.

Sitat Opprinnelig postet av meg selv

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt både en i 510 serien og en i 511 serien (snakker her om Grundig). Men har nå returnert også 511 TV'en og kjøpt Panasonic TH-42PA50E i stedet. Det angrer jeg ikke på selv om den ikke er såkalt HD-ready.

Grunnen til jeg byttet den første var trafostøy (kjent problem ser det ut som). Der var også graderingene fremtredende.

Den andre (511) hadde ikke nevneverdig trafostøy. Men graderingene var omtrent om på den første (vanskelig å sammenligne siden jeg ikke hadde de ved siden av hverandre). Selv om bildet til tider var bra (spesielt fra DVD), ble graderingene for plagsomme til slutt. Spesielt gjelder det ved store ensfargede flater (f.eks. julereklamen på TV3, hvite vegger etc), ansikt på personer, fotballbaner (en lidelse å se på en fotballkamp til tider, og det er viktig:-)). Derfor byttet jeg til Panasonic.

Det jeg tror Grundig har gjordt er at selv om de kjører et 10 bits panel (de sier så i hvertfall), så må bildebehandlingen være utført av 8 bits komponenter. Støyfiltrene du kan bruke gjør heller ikke sakene bedre.

Jeg trodde faktisk til å begynne med at graderinger var noe man nærmest måtte godta på en plasma TV, men har nå sett i ettertid at det må man ikke. Panasonicen er så å si fri for graderinger, men Panasonic kjører da også 11 bits prosessering hele veien. For meg som ikke ønsker å legge 30' på bordet for en TV er det viktigere med et bra TV bilde til vanlig bruk (dvs uten graderinger) enn om TV'en er HD-ready eller ei.

Når det er sagt så skal visst Panasonicen takle HD signal via komponentinngangen, og resultatet er rapportert her på forumet til å være meget bra. Så noe lurt har de gjordt mht bildebehandling som gjør resultatet blir så bra enten det er ved vanlige TV signaler, DVD eller HD via komponent.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •