Førsteinntrykk Grundig 42 PXW 110-7515 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk ny via Linjegods. Avtalen var at jeg skulle ringe Best-Buy når jeg hadde fått den nye, så sender de en fra serviceavd. i Best-Buy for å hente den gamle hos meg (bor i Buskerud). Dette avtales nærmere. Igjen, meget bra service fra Best-Buy. Kommer garantert å kjøpe mer fra de, og med 14 dg returrett er det heller ingen risiko.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fått denne TVen i hus, og mitt middelbare inntrykk er at det en stor. Mye større enn det jeg hadde forventet. Nå hører det med til historien at mitt gamle TV var en 10 år gammel 21” Phillips som hadde så buet skjerm at den minnet mer om en globus enn et TV. Det er med dette som referanse, samt at jeg ikke har peiling på flatskjerm, at jeg skriver mine erfaringer.

Mitt eksemplar har grå fjernkontroll, serienr. 51100537 og sort srømledning med to slike klumper – en ved støpslet og en ved inngangen til TV. Den ble sendt fra Best Buy på tirsdag denne uke, så ut fra det dere skriver virker det som dette er siste versjon.

Fjernkontrollen virker lett og billig, men fungerer fint. Respons og rekkevidde er god.

Designet på apparatet appelerer til meg. Jeg hører ikke noe til den duringen dere har snakket om. Når det gjelder PCer er jeg svært sensitiv på viftestøy mv, så dersom TVen hadde duret regner jeg med at jeg ville ha reagert. Dette har jeg som sagt ikke gjort. I mine ører er den lydløs.

Når det gjelder bildekvalitet har jeg lite å sammenligne med. Er ingen entusiast og har sikkert lavere forventninger enn de fleste på dette forumet. (Jeg ble jo tross alt slått i bakken av selve størrelsen på TVen, og det sier vel litt...) Har prøvd DVD over komponet og synes det ser bra ut. TV via kabeltv er ok, noe bedre enn forventet siden jeg vet at signalene jeg mottar er dårlige. Enkelte kanaler med bra signal er imidlertid veldig bra. Mulig tuneren på dette apparatet er bedre enn på mitt gamle TV. Er det forresten mulig at en signalforsterker fra Clas Olsson vil forbedre signalene fra kablenettet og gi bedre bilde?

Har ennå ikke fått testet ut PC eller kjørt digitalbileder på den. Har en moddet xbox som jeg har brukt som mediasenter. Kjører denne via scart med greit resultat, men kommer til å anskaffe ny RBG kabel.

Jeg er generelt sett fornøyd med bildekvaliteten, men som sagt, jeg har ingen erfaring med denne type TVer fra før, og ville sikkert sagt det samme om enhver TV som er bedre enn den gamle skiten jeg hadde fra før.

Lyden er som de andre skriver, ikke særlig bra. Jeg har koblet TVen til mitt sourround-anlegg, så for meg er ikke dette er ikke noe problem. De medfølgende høyttalerne fungerer til nyhetene, men ikke særlig annet.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djg
    Om dette er 1., 2. eller n'te generasjon av Panasonic paneler aner jeg ikke noe om, og er for meg rel. uinteressant.
    For meg også, det som er interessant er kvaliteten på bildet, med et nyere panel hadde det kanskje vært en bedre sjanse for å få justert inn et akseptabelt bilde.

Når man skal vurdere kvalitet så må man nesten ta prisen med i betraktning selv om pris i seg selv ikke alltid er i samsvar med kvalitet, men generelt er der vel en viss sammenheng. Derfor er det feil å forvente 100% perfekt bilde på en TV til 14.999.-, og bør ikke være sammelignbart med en Pioneer til 40.000.
    Jeg forventer selvfølgelig ikke 100% perfekt bilde - det jeg håpet på var et bilde jeg kunne leve med, uten å irritere meg over at det av og til ser ut som en TV'en er satt opp med 256 farger, og forsøker å vise 16 millioner. Graderinger etc. fra slappe TV-signaler kan jeg tildels leve med, men når jeg kobler opp en ok DVD-spiller over DVI bør dette gi skarpe gode bilder.

Har noen av dere War of The Worlds?, forsøkte å se denne i natt - og gjengivelsen av bildet her var helt jævlig - noen andre som kan forsøke å se denne + kommentere?

Dette blir jo uansett en subjektiv sak, hvis dere er fornøyd med bildet er det jo ikke noe som er bedre enn det - jeg er ikke det.

Serienummeret på min starter på 511, kabelen har bare et filter, uten at jeg tror det betyr noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roolf
    Er det forresten mulig at en signalforsterker fra Clas Olsson vil forbedre signalene fra kablenettet og gi bedre bilde?
    Vil nok iallefall forbedre signalet på kabelnettet en del, og dermed kvaliteten på bildet (støy reduseres).

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk ny via Linjegods. Avtalen var at jeg skulle ringe Best-Buy når jeg hadde fått den nye, så sender de en fra serviceavd. i Best-Buy for å hente den gamle hos meg (bor i Buskerud). Dette avtales nærmere. Igjen, meget bra service fra Best-Buy. Kommer garantert å kjøpe mer fra de, og med 14 dg returrett er det heller ingen risiko.
    Ugh. Spørs om de er like villige til å hente en TV i Oslo. :/

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Banding

Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    For meg også, det som er interessant er kvaliteten på bildet, med et nyere panel hadde det kanskje vært en bedre sjanse for å få justert inn et akseptabelt bilde.

Jeg forventer selvfølgelig ikke 100% perfekt bilde - det jeg håpet på var et bilde jeg kunne leve med, uten å irritere meg over at det av og til ser ut som en TV'en er satt opp med 256 farger, og forsøker å vise 16 millioner. Graderinger etc. fra slappe TV-signaler kan jeg tildels leve med, men når jeg kobler opp en ok DVD-spiller over DVI bør dette gi skarpe gode bilder.

Har noen av dere War of The Worlds?, forsøkte å se denne i natt - og gjengivelsen av bildet her var helt jævlig - noen andre som kan forsøke å se denne + kommentere?

Dette blir jo uansett en subjektiv sak, hvis dere er fornøyd med bildet er det jo ikke noe som er bedre enn det - jeg er ikke det.

Serienummeret på min starter på 511, kabelen har bare et filter, uten at jeg tror det betyr noe.
    Dette med banding tror jeg ofte ikke har så mye med displayet å gjøre.. Har selv sett på diverse DVD-filmer på en Panasonic PT-AE-900, og det er jo en banding av en annen verden. Også på VMW HD-content var det en hissig banding i fargene. VLC-player lagde mer banding enn Windows Media-player. Det er en kamerat av meg som har denne prosjektoren. Løsningen var å kjøre zoom-player med oppskalering av bildet og diverse post-prösessering. Min erfaring er altså at en får farge-banding fra de fleste kilder uansett om displayet har 8 eller 10-bits farge.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde via scart/rgb er som forventet, og ok til den prisen. Syns jeg da. Men jeg hadde ventet et løft via component. Desverre får hele bildet et gul/grønn aktig skjær over seg. Bruker en Sony Dvd Recorder gx-300.

Har dere alle som har handlet denne Grundig'en samme problem via component?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er konstrastforholdet bra?

Hei, er ny på dette og håper noen kan svare på et amatørspørsmål :-?
    Er ikke kontrastforhold 3000:1 noe lavt?
    Jeg vurderer denne tven opp mot en annen billig QPV skjerm som har 10000:1.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    Bilde via scart/rgb er som forventet, og ok til den prisen. Syns jeg da. Men jeg hadde ventet et løft via component. Desverre får hele bildet et gul/grønn aktig skjær over seg. Bruker en Sony Dvd Recorder gx-300.

Har sett at andre har hatt samme problemet grunnet at vga-kontakten ikke var dyttet helt inn,- det er ganske trangt bak der hvis du bruker fot på tv'n. Selv er jeg ganske fersk på dette, trodde at vga-plugg betød at jeg skulle velge PC-signal inn,- da ble det også grønt... (I manualen står det YUV som betegnelse på komponent, på signalvalg-menyen står det YPBPR, og jeg ferska ikke det får jeg så det grønne bildet... :-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnarc
    Hei, er ny på dette og håper noen kan svare på et amatørspørsmål :-?
    Er ikke kontrastforhold 3000:1 noe lavt?
    Jeg vurderer denne tven opp mot en annen billig QPV skjerm som har 10000:1.
    Lurte lenge på det samme selv, og kom til (etter å ha snakket med flere som har litt peil og lest på diverse forum) at tallene som oppgis ikke er direkte sammenlignbare mellom ulike produsenter. Hadde Apolloen i heads-up test mot Philips 42PF5320, som også har oppgitt kontrastnivå på 10000:1. Var likevel ikke i tvil om hvilket bilde som var best. Philips'en var skarpere (hvitere) i hvite partier og mørkere i mørke partier, men dette var etter min smak ganske kunstig, og detaljer i halvmørke partier forsvant. Philips-panelet har så høy kontrast v.hj.a. Contrast Plus, og når denne ble skrudd av hadde det "bare" 3000:1 i kontrast, og da var sort- og hvitnivå mye dårligere enn på Apolloen selv om specs'ene var like...

Aller mest tror jeg det kommer an på hva du liker, og hvorvidt kontrasten er så høy fordi det er et bra panel/elektronikk eller om det er et billig "filter" som legge på. Mørke filmscener med den nevnte Philips'en var kule nok grunnet høy kontrast (det tydeligste ble tydeligere), men enda kulere med Apolloen da jeg fikk med meg detaljene også...

PS: Synes kontrastnivået er bra på Apolloen

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wind
    Har forsøkt litt mer mht. innganger/instillinger på TV'en nå (lærer aldri - billigplasmamasochist...).

Progressiv komponent gir gulgrønt skjær her også ja, dette har jeg sett også på tidligere skjermer jeg har hatt - det gjør faktisk prog. signal over komponent ubrukelig på denne skjermen.

De beste bildene får jeg faktisk ved å kjøre interlaced komponent - dette gir faktisk noe bedre bilder & mindre graderinger enn DVI(!)

Mener å huske at det ble skrevet noe om et problem med den typen av faroudja-chip som sitter i Denon 1910 og panasonic paneler - noe som kalles macroblocking - og fører til økte graderinger.

Får se om jeg får lånt meg en annen spiller med DVI/HDMI for å se om dette hjelper noe på graderinger / bildeskarphet, før jeg evnt. sender skjermen tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se noe til gulgrønt skjær på min skjerm. Kjører progressive komponent fra Yamaha DVD-S540. Som tidligere nevnt ser bildet rimelig likt ut om jeg kjører dvd`en på scart eller komponent.
    Hva innstillinger (lys-kontrast-farge/kontrast) har dere satt på skjermen når dere kjører komponent? Jeg kjører nøytrale farge, lys og kontrast innstillinger fra DVD spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    misforsto nok hva du mente, wind... har ikke problemer med farger via komponent i det hele tatt. Synes forøvrig det er stor forskjell på dvd via scart og komponent, men så er ikke scartkabelen min noe å skryte av heller...

Active Colargol sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en test av tv'n lagt ut på dinside:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=283235

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker. Hadde etter lang betenkningstid valgt denne TVen(ikke bestilt ennå), men etter å ha hørt erfaringer ang graderinger er tvilen kommet tilbake. Er ikke kresen på billedkvalitet, men graderinger er så ødeleggende.
    Ach! Og nå som jeg var blitt så innstilt på 42"...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Pokker. Hadde etter lang betenkningstid valgt denne TVen(ikke bestilt ennå), men etter å ha hørt erfaringer ang graderinger er tvilen kommet tilbake. Er ikke kresen på billedkvalitet, men graderinger er så ødeleggende.
    Hvis du (som jeg) hater graderinger / uskarpe bilder bør du absolutt forsøke andre alternativer.

Synd - for selve TV'en er dritlekker, betjening etc. helt ok, men det hjelper ikke når ikke bildene er bedre enn dette.

Min sendes med Linjegods tilbake i morgen - etter å ha stilt, forsøkt forskjellige innganger & signalkilder, kalibrert etc. i en god del timer blir dette etter min mening ikke bra nok, selv ikke for 14-15K.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Hvis du (som jeg) hater graderinger / uskarpe bilder bør du absolutt forsøke andre alternativer.

Synd - for selve TV'en er dritlekker, betjening etc. helt ok, men det hjelper ikke når ikke bildene er bedre enn dette.

Min sendes med Linjegods tilbake i morgen - etter å ha stilt, forsøkt forskjellige innganger & signalkilder, kalibrert etc. i en god del timer blir dette etter min mening ikke bra nok, selv ikke for 14-15K.
    Graderinger er vel uheldigvis det eneste jeg er kresen på. Litt kjipt sortnivå kunne jeg tålt, men graderinger... Ach. Hele vitsen med høyoppløselig panel forsvinner litt imo.
    Nå spørs det om jeg kanskje spytter inn 6000,- ekstra for en samsung LE-40R51B, evt klarer meg med en 37" viewpia.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wintermute.. ser ut til at du har sendt endel skjermer tilbake.. hvordan er fremgangsmåten din på denne grundigen? kjører du rett opp til linjegods med den selv? å hva/hvordan betaler du frakt?
    Er ikke sikker på hva jeg skal gjøre enda så beholder den over helgen for litt intens testing, spilling og dvd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TVen er i hus :-)

Siden det har vært en del meldinger om denne tven vil jeg si kort at førsteinntrykket er meget bra! Har testet superkjapt med Star Wars 3 og jeg storkoser meg. Varmt og behagelig bilde. Ser ikke ut til at de nevnte graderingene kommer til å plage meg. Jeg sitter 3m unna og har ennå ikke opplevd noen av bildene som plagsomme, selv om tv-titting via UPC ikke gir aller best kvalitet.

Lyden er absurd dårlig, og jeg har også litt støy (during) ved lyse bilder, men det ser ut til at det kun er på noen tv-kanaler. Burde jeg bytte den av den grunn eller er dette normalt? Jeg har opplevd det på gamle tv'er før...

Kommer tilbake med info når julebordssessongen er ferdig 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Skulle egentlig ha denne tv'en jeg også,men ble "skremt bort" av testen og det som skrives her.
    Jeg har nå bestilt en Panasonic TH-42PA50E i stedet.

Edit:Jeg hadde forresten en Grundig Apollo (ikke den som er HD ready) på hjemmlån i et døgn. Helt grei tv,men mye støy i bildet ved analog tilkobling.
    Nettopp derfor jeg valgte Panasonicen. Den skal være mye bedre på akkurat dette området.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •