Når jeg kjøper flatskjerm, hvorfor skal den være HD-Ready?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når jeg kjøper flatskjerm, hvorfor skal den være HD-Ready?

Kanskje noen der ute kan hjelpe meg å finne ut av dette?

Snart er det jul og som så mange andre vurderer vi å gå til innkjøp av flatskjerm.
    Bruker mye tid på nettet til å lese tester og finne best pris, men det er et spørsmål som jeg stadig vender tilbake til:
    Hvorfor skal man kjøpe en TV som er HD-Ready?
    Vi tar inn signalet via parabol fra Canal Digital.
    HD-tilbudet er foreløpig svært begrenset. I tillegg må man bl.a. investere i ny paraboltuner til 4 - 5 000,-. Dessuten må man betale en mye høyere månedsavgift til Canal Digital. Dyrere pakke, samt HD-tillegg.
    Alle tester jeg ser på nettet er gjort med vanlige tv-signal eller dvd/pc-signal. Mao. forteller ikke testene noe om selve HD-resultatet.
    Vi skal primært bruke den til å se på tv med, ungene ser på dvd. En sjelden gang plugger vi kanskje inn digitalkamera, dv-kamera eller laptop.
    Vi har flere venner som har kjøpt seg flatskjermer. En kompis har bl.a. Pioneers 43".
    Jeg er ikke kjempeimponert av noen av tv?ene. Det hele virker litt "hype".
    Akkurat nå vurderer jeg heller å gå til innkjøp av en god, rimelig flatskjerm som vi kan ha i fem til seks år. Først da kan man vurdere å kjøpe en HD-ready kanskje for en bedre pris. Da vil man samtidig se hva slags HD-tilbud som måtte finnes fra enten digitalt bakkenett eller parabol.
    Økonomisk/teknisk sett må vel dette være beste alternativ? ...enn så lenge?
    Kom gjerne med innspill og synspunkter.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dine refleksjoner rundt emnet er velfunderte, HD-Ready er for fremtiden og viktig for dem som ikke har tenkt å kjøpe ny TV på en stund. De som virkelig har behov for HD-Ready er ikke i tvil om det spørsmålet. Men samtidig har det nå kommet 42" Plasma som er HD-Ready til 15 000,- Så et spørsmål da blir; Hvorfor skal man IKKE velge HD-Ready?

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer, det er en faktisk stor hype hele greia med flatskjermer.. vil vel ta noen år før de kan begynne overgå de store klumpete bilderørs tv'ene våre i bildekvalitet. men så var det jo det med størrelse og utseende da.

eneste virkelige behovet for hd-ready i mitt tilfelle blir xbox360, og tv serier som man laster ned. (noe som er ulovlig og selvsagt ikke oppmuntres til å gjøre)

regner også med å bytte ut tv'en om en 5 års tid så ikke så grusomt nøye om den ikke er helt 100% hd-ready i mitt tilfelle...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Den dagen alle tv kanaler blir sendt i HD (eller iallefall de største kanalene)
    skal jeg kjøpe meg HD tv.
    Har selv valgt å gå til innkjøp av Panasonic Pa50 (sk. lavoppløst tv) med den begrunnelse av at hd skjermer vil falle såpass i pris når hd sendinger blir "standard" format" at jeg kan bytte til en bra hd klar skjerm for prisen jeg sparte ved å kjøpe lavoppløst nå...
    BLir forresten kanonbra bilder ved å sende hd signaler inn på en lavoppløst t også. (klarte personlig ikke å se forskjell på dette når jeg sammenliknet mot panasonics hd klare mot min lavoppløste)

Ref Widescreen tv feks...... For syv åtte år siden sa bransjen at alle måtte gå over til 16/9 format, men det er først nå i høst som feks NRK har begynt å sende endel programmer i 16/9.

Tror bransjen hyper opp hd tv og undervurderer/lurer kjøperne en smule.
    Min mor var feks innom en av de store kjedene for å se på tv da hennes gamle 26" begynner å bli gammel.
    Selgeren lurte da på hvor langt ifra tv hun brukt å sitte, hvorpå hun svarte ca 2,5 -3meter.
    "ja,da MÅ du ha 42 tommers HDTV du da" Sa selgeren.
    Makan til tullebukk a gitt (Unskyld kraftuttrykket )
    Skal ikke nevne hvilken kjede det var... (kremt..elkjøp)

Lykke til med valg av tv.
    Tror ikke man har stort behov for hd tv de nærmeste årene dersom formålet er vanlig tv titting.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scan: Velkommen til forumet!

Jeg er enig i det du skriver, og jeg opprettet en lignende tråd for en stund siden: link

Min første flatskjerm blir nok lavoppløst, og grunnene til at jeg skal ha flatskjerm er flatskjerm er at den skal plasseres bak lerretet, pluss at det ser veldig bra ut i stua.

Newcomer Raizing sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med de som vil vente til TV-sendinger kommer i HD, men det er da andre signalkilder å tenke på?

XBOX 360 er en god grunn til HD-ready vil jeg si; ikke "hvermansenkonsoll" i dag men kanskje allerede om 6-9 måneder? Og de fleste planlegger vel TV med sånn horisont?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er også enig i dine refleskjoner Scan, og hadde kjøpt en lavoppløselig skjerm med tanke på å bytte denne ut om noen år som du sier. MEN!!!
    Dette mente jeg før den 2. Desember. Nå har det seg slik at siden da så har jeg vært den lykkelige eier av en XBOX 360 og kjører HD fra denne på min projektor. Så har du noen tanke på å kjøpe en slik så hadde jeg tenkt meg nøye om. Ta deg evt en tur på et eller annet elektromarked og prøvekjør denne mot et HD klart TV. Skakke skryte jeg, bare gå og se om ikke du skulle tilfeldigvis på lyst på en etter det )

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, jeg mener også at xbox 360 er en god start på HD verden.
    Jeg har også kjøpt en del dvd filmer som også kommer i HD forman som kan spilles av med wmp.

Men hvofor ikke få i pose og sekk, kjøp deg en bakprojeksjons tv. Dem får du for rundt 20k, dem er HD ready og veldig fine og se på. Eneste minuset er jo at du ikke kan henge den på veggen.

Selv valgte jeg pv500 og er veldig fornøyd med den. Jeg mener fortsatt at å kjøpe en HD tv til 15 tusen nå er omtrent som å kjøpe seg en SD tv til 15 tusen for ett til to år tilbake.

Marius

Newcomer e3d sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hd

Jeg ville ikke kjøpt HD klar TV. Grunnen er at det går lenge før HD kommer for fullt. Kanskje en 2-3 år, og på den tid har også TVene utviklet seg til de grader.

En annen grunn er at mange av de såkalte HD klare TVene som er på markedet ikke duger til HD, pga for dårlig oppløsning. Dette er idioti fra produsentene. Med for liten oppløsning får du ikke utnytta HD signalet.

Jeg har hørt om TVer som har HD inngang, men når du plugger i blir signalet omformet til vanlig signal igjen. Ergo bare noe tull.

Personlig stiller jeg meg veldig skeptsik til hele greia foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den sjønte jeg ikke... hva var galt med å kjøpe seg SD skjerm før i tiden?

Ikke alle her på forumet som har post'it lapp med dine gamle meninger på veggen, så fint om du forklarer litt?

Sitat Opprinnelig postet av marjusen
    Jeg mener fortsatt at å kjøpe en HD tv til 15 tusen nå er omtrent som å kjøpe seg en SD tv til 15 tusen for ett til to år tilbake.

Marius

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Scan: Velkommen til forumet!

Jeg er enig i det du skriver, og jeg opprettet en lignende tråd for en stund siden: link

Min første flatskjerm blir nok lavoppløst, og grunnene til at jeg skal ha flatskjerm er flatskjerm er at den skal plasseres bak lerretet, pluss at det ser veldig bra ut i stua.
    Takk for interessant link.
    Jeg har lagt ut dette spørsmålet i flere forum og får stort sett positive tilbakemeldinger. De få som ennå mener at man bør gå for en HD-Ready tv er de som argumenterer for xBox 360, og det er greit. Men vi skal imidlertid ikke ha xBox eller andre konsoller hjemme hos oss foreløpig. Det er mulig at ungene som nå er 3 og 6 vil ønske seg noe sånt om noen år.
    Svært mange har foreslått Panasonic PA50 E. Jeg vurderer den nå og venter kun på en test fra dinside.no på en ny modell fra Grundig. Den koster ca. 15000,- er på 42" og er HD-Ready.
    Det blir spennende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e3d
    Jeg ville ikke kjøpt HD klar TV. Grunnen er at det går lenge før HD kommer for fullt. Kanskje en 2-3 år, og på den tid har også TVene utviklet seg til de grader.

En annen grunn er at mange av de såkalte HD klare TVene som er på markedet ikke duger til HD, pga for dårlig oppløsning. Dette er idioti fra produsentene. Med for liten oppløsning får du ikke utnytta HD signalet.

Jeg har hørt om TVer som har HD inngang, men når du plugger i blir signalet omformet til vanlig signal igjen. Ergo bare noe tull.

Personlig stiller jeg meg veldig skeptsik til hele greia foreløpig.
    Jeg er enig med deg i at TVene utvikler seg fort nå om dagen, så å legge mye penger i TV i dag kan være å kaste bort penger.

Det jeg derimot tror du har misforstått er dette med HD-klar. Fordelen med dette er jo nettopp at du kan kjøpe deg en billigere lav-oppløst TV som du ikke blir nødt til å kaste ut når du får HDTV sendinger. Altså kan du bruke den frem til du finner en ekte HDTV som du har lyst på/råd til, selv om signalene blir HD i mellomtiden.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Det jeg derimot tror du har misforstått er dette med HD-klar. Fordelen med dette er jo nettopp at du kan kjøpe deg en billigere lav-oppløst TV som du ikke blir nødt til å kaste ut når du får HDTV sendinger.
    En TV merket HD Ready skal ha minst 720 fysiske linjer, og derfor får ikke lavoppløste TV-er dette merket.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scan
    Takk for interessant link.
    Jeg har lagt ut dette spørsmålet i flere forum og får stort sett positive tilbakemeldinger. De få som ennå mener at man bør gå for en HD-Ready tv er de som argumenterer for xBox 360, og det er greit. Men vi skal imidlertid ikke ha xBox eller andre konsoller hjemme hos oss foreløpig. Det er mulig at ungene som nå er 3 og 6 vil ønske seg noe sånt om noen år.
    Svært mange har foreslått Panasonic PA50 E. Jeg vurderer den nå og venter kun på en test fra dinside.no på en ny modell fra Grundig. Den koster ca. 15000,- er på 42" og er HD-Ready.
    Det blir spennende.
    Leser at Dell sine flatskjermer får hedelig omtale. Vert å vurdere :lol:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=282334

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, HD TV er kansje ikke så utbredt enda. Men nå har XboX360 kommet, PS3 kommer til neste år samt DVD-blue ray og HD dvd de som da ikke har HD ready tv får jo ikke utnyttet dette. MEn om jeg legger 15 eller 30 tusen i en skjerm er jo egentlig bare om hvor lenge jeg vil spare...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    En TV merket HD Ready skal ha minst 720 fysiske linjer, og derfor får ikke lavoppløste TV-er dette merket.
    Da har jeg selv misforstått litt. Vil dette si at en fullverdig HDTV er merket "HD ready"? Finnes det da noe merke for SDTVer som kan ta imot HDTV signaler og skalere ned til sin oppløsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Ang HDTV!

Tipper prisene på HDTV vil "rase" i pris om kun få måneder. Allerede nå har Dell og Grundig kommet med nye modeller til ca kr 15000. Tipper Panasonic's PV500 snart er på samme prisnivå, og da er det egentlig ingen grunn for IKKE å kjøpe HDTV, etter min mening.

Var på nippet til å kjøpe Panasonic's PV50 for en mnd siden (kr 15000) men siden det nå begynner å røre seg i HDTV-markedet (pris altså), velger jeg å vente litt til.

EN ting jeg lurer på er; blir det like bra/bedre bilde på en HD-klar tv, som en lavoppløst, når signalet er vanlig analogt?

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tv'er som ikke er hd-ready omtales vel bare som hd-kompatible? logoen er vel laget for å gjøre det enklere for oss brukere å ikke bli lurt av selgere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD-kompatibel!

Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    tv'er som ikke er hd-ready omtales vel bare som hd-kompatible? logoen er vel laget for å gjøre det enklere for oss brukere å ikke bli lurt av selgere.
    Nei, ikke alle lavoppløste skjermer er HD-kompatible. F.eks er Panasonic PV50 HD-kompatibel. HD-signaler på denne tv'n blir meget bra, men ikke så bra som en tv merket HD-ready (f.eks Panasonic PV500). Mange lavoppløste flatskjermer er ikke HD-kompatible, og vill ikke få nevneverdig bedre bilder med HD-signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roy the boy
    EN ting jeg lurer på er; blir det like bra/bedre bilde på en HD-klar tv, som en lavoppløst, når signalet er vanlig analogt?
    Bildet på vanlige analoge tv signaler blir ikke bedre på en hd klar tv kontra en lavoppløst.
    Har snarere hørt det motsatte, men har ikke grunnlag for å påstå noe om dette.

Spiller ingen rolle om det er hd tv eller ei så lenge kilden ikke er HD.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •