Når jeg kjøper flatskjerm, hvorfor skal den være HD-Ready? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HFfredd
    OK, HD TV er kansje ikke så utbredt enda. Men nå har XboX360 kommet, PS3 kommer til neste år samt DVD-blue ray og HD dvd de som da ikke har HD ready tv får jo ikke utnyttet dette. MEn om jeg legger 15 eller 30 tusen i en skjerm er jo egentlig bare om hvor lenge jeg vil spare...
    er ikkje det då betre å vente med å kjøpe tv til når HD-DVD og Blue-Ray kjem samt PS3? tenk kor masse tvene kjem til å utvikle seg i løpet av eit år når det allerede har skjedd så masse i løpet av dette året. klart at den som heile tid venter på neste generasjon kjem til å vente evig. Å kjøpe tv som kan brukast for fullt når teknologien er på plass er eit betre trekk enn å vere "klar" på teknologien som kjem...

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghost7
    er ikkje det då betre å vente med å kjøpe tv til når HD-DVD og Blue-Ray kjem samt PS3? tenk kor masse tvene kjem til å utvikle seg i løpet av eit år når det allerede har skjedd så masse i løpet av dette året. klart at den som heile tid venter på neste generasjon kjem til å vente evig. Å kjøpe tv som kan brukast for fullt når teknologien er på plass er eit betre trekk enn å vere "klar" på teknologien som kjem...
    man vil jo alltid få best produkt jo lengre man venter ettersom ting utvikler seg og det er alltid noe nytt rundt hjørnet. men sånn nytter det jo ikke og tenke ettersom man da blir å ende opp med å vente seg i grava, og det er kjipt å sitte et år uten tv f.eks...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Gardermoen har Capi, en elektronikkbutikk, modellen utstilt som demo for DVD-spillere. Jeg har gått og sett på den et par tre dagers tid og blir faktisk litt imponert.
    Jeg er en amatør men vet hva jeg liker. Siden det kun er en flatskjerm i butikken blir det umulig å sammenlikne med andre modeller. Jeg har kun sett et par filmer; De Fantastiske Fire og siste med Pitt/Jones. Selv på nært hold synes jeg ikke graderinger er fremtredende. Røyk/tåke ser bra ut. Sorte områder likeså. Filmene spilles av en enkel og billig bærbar spiller.
    Jeg skal avvente en uke til før jeg bestemmer meg, men må da foreta et valg mellom Panasonic 42 PA50E eller denne Grundig Apollo 42" HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Da har jeg selv misforstått litt. Vil dette si at en fullverdig HDTV er merket "HD ready"?
    Ja. Men dette merket bæres også av apparater som ikke er en fullverdig HDTV.
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Finnes det da noe merke for SDTVer som kan ta imot HDTV signaler og skalere ned til sin oppløsning?
    Slike tv'er er i dag merket HD ready. Problemet er bare at dette merket bæres også av apparater som støtter 720p i native oppløsning. Med andre ord fins det ikke noen merking som viser deg denne forskjellen, det må du sjekke selv.

Man kunne jo tenke seg å skille på HD ready og HDTV når det gjelder merking, men det gjøres altså ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    viss du ikke har planer om å anskaffe deg noen HD kilder som ny CD tuner eller X360 så er det meningsløst å kjøe en HD-Ready skjerm i prisleiet rundt 15k. spesielt viss det er 37-42" du tenker på. mange HD-Ready skjermer i de lavere prisklassene er faktisk dårligere enn de som ikke er HD-ready. om dette skyldes at de må skalere opp signalet og dette gjres av for dårlige komponenter aner jeg ikke. men viss valget står mellom en PA50 skjerm fra panasonic og en billig HD-Ready skjerm fra grundig kan jeg garantere deg at Panaen har bedre bilde på vanlig parabol og RF signaler.
    Dinside.no gir vel uansett pluss poeng for HD-ready stempelet gjør de ikke..?

ikke kjøp HD ready viss du uansett har tanker rundt det å kjøpe HD ready tv igjen om noen år.. du får ikke utnytta det noe videre fr den tid uansett..

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper dette er sagt 200 ganger før, uanss:

Er en TV-merket med HD-Ready skal den oppfylle disse kravene:

- minimum 720 fysiske linjers oppløsning i widescreen
    - Component + DVI eller HDMI
    - DVI/HDMI må ha støtte for HDCP.
    - Kunne ta imot 720p og 1080i via både component og DVI/HDMI.

Normalt har en HD-Ready skjerm en oppløsning på 1280x720 eller 1366x768.

Er den merket med noe annet som f.eks HD-kompatibel sier det egentlig ikke noe som helst.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scan
    På Gardermoen har Capi, en elektronikkbutikk, modellen utstilt som demo for DVD-spillere. Jeg har gått og sett på den et par tre dagers tid og blir faktisk litt imponert.
    Jeg er en amatør men vet hva jeg liker. Siden det kun er en flatskjerm i butikken blir det umulig å sammenlikne med andre modeller. Jeg har kun sett et par filmer; De Fantastiske Fire og siste med Pitt/Jones. Selv på nært hold synes jeg ikke graderinger er fremtredende. Røyk/tåke ser bra ut. Sorte områder likeså. Filmene spilles av en enkel og billig bærbar spiller.
    Jeg skal avvente en uke til før jeg bestemmer meg, men må da foreta et valg mellom Panasonic 42 PA50E eller denne Grundig Apollo 42" HD.
    Bare for å si ifra. PA50 har ikke pc ingang og den er ikke kompatibel med HD heller. Minste kravet på en slik tv bør ihvertfall være en HDMI eller DVI tilkobling. Det gir deg ihvertfall muligheten til HDtv etc

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei PA50 er ikke så veldig HD-kompatibel lenger, men den kan fortsatt vise det gjennom component og få et meget godt bilde.

fordelen med den TVen er jo at det (kansje ) er den TVen,under 20 lapper, som gir deg best bilde på vanlige antenne og parabol signaler.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    nei PA50 er ikke så veldig HD-kompatibel lenger, men den kan fortsatt vise det gjennom component og få et meget godt bilde.

fordelen med den TVen er jo at det (kansje ) er den TVen,under 20 lapper, som gir deg best bilde på vanlige antenne og parabol signaler.
    Men hd-tv vil kreve HDCP noe komponent ikke har..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er av de beste innleggene/trådene jeg har lest på lenge. Jeg vil først og fremst si at jeg ikke vil mene noe generelt om man skal kjøpe HD-Ready TV eller ikke. Dette må bli individuelle valg og meninger, og disse må bygge på kunnskap og personlig tilpasning.

Mange har sterke meninger i flatskjerm og HD-Ready debatten. Det jeg synes er typisk i debatten er at de som har minst kunnskap om temaet er mest påståelig og "enkle" i argumentasjonen. Mens de som virkelig vet hva de snakker om er mer ydmyke og mindre påståelig. Det er virkelig en dyd å vite at man ikke vet alt...

Jeg valgte selv i august å gå for en ikke HD-Ready tv etter lang tids overveining. Her er noen subjektive grunner til hvorfor:
    - Det vil ta lang tid før HDTV er "vanlig". Først skal kringkasterne tyne innovatørene og de som betaler hva det skal være for å få HDTV inn i stua.
    - Det mange ikke vet ar man må ha ny tuner i hus. Selv om man idag har digital tuner og Canal+ pakke må man likevel ha ny tuner for å få HDTV fra Canal+ som er en av de fremste av de "vanlige" kanalene innen HDTV i Norge.
    - NRK og TV2 har enda ingen konkrete planer for når de vil begynne arbeidet for HDTV.
    - Når kringkastings nettet vårt blir opprustet vil det uansett komme alle til gode uansett tv. Kvaliteten på utstyr og formater/komprimering blir bare bedre ikke dårligere.
    - Mange sier at om 5,6 år så... mange vet ikke hva som er status om 5,6 år. Det er veldig lang tidshorisont inne "gadget" bransjen. Derfor valgte jeg en TV som fungerer bra på de analoge signalene som jeg har tilgjengelig i min leilighet i dag og i alle fall 1-2 år frem i tid.

Disse er noen av mine refleksjoner ikke alle. Mange diskuterer seg grønn og er sterkt uenige med hverandre og det er pussig for dette er ofte folk som har helt forskjellige preferanser og forutsetninger for underholdning. Uansett, debatten er fruktbar for det finnes mange som har stor interesse for lyd og bilde og som vet hva de snakker, selv om det sjelden er de som stikker seg mest frem.

kringkasterne vil gjerne se at folk gidder kjøpe HD-Ready Tver før de setter i gang med dyre opprustninger av sitt utstyr. Dette er en typisk høna og egget problemstilling og det er egentlig lett å gjennomskue, men folk går fem på gang på gang...

mvh
    fornøyd eier av ikke HD-Ready LCD-TV

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av baffen
    Dette er av de beste innleggene/trådene jeg har lest på lenge. Jeg vil først og fremst si at jeg ikke vil mene noe generelt om man skal kjøpe HD-Ready TV eller ikke. Dette må bli individuelle valg og meninger, og disse må bygge på kunnskap og personlig tilpasning.

Mange diskuterer seg grønn og er sterkt uenige med hverandre og det er pussig for dette er ofte folk som har helt forskjellige preferanser og forutsetninger for underholdning. Uansett, debatten er fruktbar for det finnes mange som har stor interesse for lyd og bilde og som vet hva de snakker, selv om det sjelden er de som stikker seg mest frem.

mvh
    fornøyd eier av ikke HD-Ready LCD-TV
    Takk for støttende og velformulert innlegg.
    Beklager at jeg har klippet litt i teksten din.
    Jeg har nå, etter innleggets start gjort meg opp en mening og bestemt meg og bestillt ny tv.
    Det er en jungel av spesifikasjoner, leverandører og priser der ute. Det er lett å gå seg vill, men jeg tror subjektivt at jeg har funnet et kompromiss mht. pris, teknologi, bruk og størrelse.
    Mitt inntrykk så langt er at HD-spørsmålet er uinteressant. HD er et ikke-tema og vil ikke bli aktuellt på lang tid. Mange år faktisk.
    Noen av innleggene har referert til bl.a. USA. Ja, og hva så?.....
    For de av oss som ikke ønsker å svi av penger til en toppspesifisert LCD- eller plasma-skjerm for å benytte med en spillebox á la xBox360 el.l. er det bare å se bort i fra HD-Ready merket.
    Jeg har en svært god DVD-spiller, parabol på veggen og får snart en god plasma 42". Ingenting av utstyret mitt er HD pr dags dato. Dermed er det ikke viktig.
    At tv´en jeg nå har bestillt faktisk er sk. HD-Ready er en ren tilfeldighet.
    Takk alle sammen for gode tips og råd. Jeg har lært mye og setter pris på alle tips.
    Ønsker dere alle en riktig god jul.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baffen
    Mange har sterke meninger i flatskjerm og HD-Ready debatten. Det jeg synes er typisk i debatten er at de som har minst kunnskap om temaet er mest påståelig og "enkle" i argumentasjonen. Mens de som virkelig vet hva de snakker om er mer ydmyke og mindre påståelig. Det er virkelig en dyd å vite at man ikke vet alt...

...

kringkasterne vil gjerne se at folk gidder kjøpe HD-Ready Tver før de setter i gang med dyre opprustninger av sitt utstyr. Dette er en typisk høna og egget problemstilling og det er egentlig lett å gjennomskue, men folk går fem på gang på gang...
    Hei, jeg har også klippet litt i innlegget ditt. Selv anser jeg meg som en av de som vet lite om dette. Likevel hevder jeg det er en ting som er verd å tenke på for alle som skal kjøpe ny TV i dag. Du trekker en fin parallell til høna og egget, og jeg er fullstendig enig. Kringkasterne gidder selvsagt ikke pøse ut penger (i form av HDTV teknologi) i et marked hvor bare 1% får nytte av det. Derfor er det fint å komme med "kyllingen" i god tid før HDTV (høna/egget) blir vanlig. Den har "bare" SD oppløsning, men har elektronikk som klarer å ta imot HD signaler, skalere dem ned og vise den på sin egen måte, altså en SDTV som forstår HD. De av oss som ønsker at en (dyr) TV skal holde i 10-15 år eller mer burde være veldig opptatt av dette. (Hvis det rent teknisk lar seg gjøre)

Selv hadde jeg (nesten) bare ett krav da jeg kjøpte TV: den skulle være Billig! Jeg fikk en ok 42" SD plasma til under 10k, som tilfeldigvis kan ta imot HDCP via DVI. Jeg kunne sikkert beholdt TVen i lang tid, men den fryktede Basillen gjør nok at jeg vil oppgradere bildekvaliteten de nærmeste åra i takt med resten av utstyret.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Normalt har en HD-Ready skjerm en oppløsning på 1280x720 eller 1366x768.
    Det stemmer nok ikke. Faktisk har jeg tilgode å se en eneste 42'' plasma med oppløsning 720x1280. Og det fins plenty av de skjermene som er HD ready.

Når det gjelder LCD er du nok nærmere sannheten, vil jeg tro.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må opp på 50" plasma for å få HD-oppløsning (minimum 1280*720).

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50PF7320 har en oppløsning på 1336x768

Om en tv har 1280x768 kan de ikke bruke HD-Ready logoen såvitt jeg vet, selv om de fint kan kjøre HD like godt som andre.

Et eksempel der er Sharp sin 32"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    50PF7320 har en oppløsning på 1336x768

Om en tv har 1280x768 kan de ikke bruke HD-Ready logoen såvitt jeg vet, selv om de fint kan kjøre HD like godt som andre.

Et eksempel der er Sharp sin 32"
    768 er større enn 720. Kravet mhp til oppløsning i "HD-ready" er mer enn 720 fysiske linjer. Altså kan en tv med 1280x768 i utgangspunktet godkjennes for Hd-ready. Eller tar jeg feil nå?

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    Det stemmer nok ikke. Faktisk har jeg tilgode å se en eneste 42'' plasma med oppløsning 720x1280. Og det fins plenty av de skjermene som er HD ready.

Når det gjelder LCD er du nok nærmere sannheten, vil jeg tro.
    Fyren snakket om HD-tv generelt. At du ikke har sett noen 42" plasma med disse oppløsningen har vel ikke noe med saken å gjøre?

De fleste widescreen flat-skjermer jeg har sett har:
    LCD: 1366x768, eventuelt 1280x768
    Plasma: 1024x768, eventuelt 1024x1024

Jeg har sett 1920x1080 både som plasma og lcd men da snakker vi om den aller øverste prisklasse (spesielt for plasma).

k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    Ja. Men dette merket bæres også av apparater som ikke er en fullverdig HDTV.

Slike tv'er er i dag merket HD ready. Problemet er bare at dette merket bæres også av apparater som støtter 720p i native oppløsning. Med andre ord fins det ikke noen merking som viser deg denne forskjellen, det må du sjekke selv.

Man kunne jo tenke seg å skille på HD ready og HDTV når det gjelder merking, men det gjøres altså ikke.

Jeg tror at det er uheldig å blande inn fullverdig og ikke fullverdig i diskusjonen om "HD-ready" standarden. Standarden spesifiserer et sett av krav som EICTA har funnet tilstrekkelig for de HD-sendingene de planlegger å starte etterhvert. Jeg synes også det er uheldig å snakke om "full HD" etc. Dette forvirrer brukerne mer enn det oppklarer.

HD-ready krever:
    *minimum 720 fysiske linjer
    *digital DVI med HDCP beskyttelse eller HDMI inngang
    *Analog komponent video inngang
    *Må være kompatibelt med formatene 720P 50hz og 60hz (1280x720) og 1080i 50hz og 60hz (1920x1080)

HD-klar/HD-forberedt/HD-xyz betyr i utgangspunktet ingenting og passer i samme kategori som "micro stereo med 500Watt PMPO" til 990,- på Elkjøp. Enkelte er redd for at tv-en deres ikke skal bli i stand til å vise HD sendinger. Dette ville ikke jeg ha vært redd for. I dag kan man koble opp en svart-hvit mono-tv fra 1950 og fremdeles få signal fra en tv-antenne, de fleste kabel-nett og ut fra en parabol-tuner. Noen prosent av markedet vil aldri oppgradere noe som helst. Disse kundene er for verdifulle til at tv/video-bransjen vil ekskludere dem. Derfor tilsier ren historikk at alle tver som finnes på markedet i dag kan brukes til å se sendinger 10-20 år eller mer fram i tid, og sannsynligvis lenge etter at de fleste har endt opp på dynga.

Merk forskjellen mellom "muligheten til å vise bilde" og "muligheten til å vise et bilde så bra som mulig". En SD tv vil selvfølgelig ikke plutselig bli i stand til å vise en HD-kilde med full oppløsning. Men HD tv-tunere og HD DVD-avarter vil nok ha en analog standardoppløst (nedskalert) utgang som alle standardoppløste skjermer kan bruke.

mvh
    Knut

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    768 er større enn 720. Kravet mhp til oppløsning i "HD-ready" er mer enn 720 fysiske linjer. Altså kan en tv med 1280x768 i utgangspunktet godkjennes for Hd-ready. Eller tar jeg feil nå?

mvh
    Knut
    EICTA stiller også krav til bildets fysiske aspekt forhold. Det skal ikke avvike fra 16:9 med mere enn +/- 5%. Dersom en skjerm med oppløsning på 1280x768 har kvadratiske piksler så blir aspektet Nærmere 16:10 og får ikke kalles "HD-Ready". Om produsenten bruker avlange piksler slik som på plasmaskjermer så kan de godkjennes likevel.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Da lærte jeg noe nytt =)