Jeg skulle kjøpe ny soveroms TV, og brukte litt tid på å sjekke rundt i butikker og på nettet.
Fant fort ut at speifikasjoner ikke er noe man kan stole blindt på. Man kan lett bli imponert av tester, teoretiske tall på kontrastforhold, responstider etc.
Men man må bruke egne øyne også. Jeg har kjøpt testvinnere med bra spesifikasjoner som har skuffet stort tidligere.

Jeg har også vært meget skeptisk til LCD som teknologi til TV. Kjøpte en LCD TV som skulle være bra for 1 1/2 år siden, men den ble solgt etter kort tid.
Den var rett og slett tragisk i forhold til min Pansonic plasma på stua.

Men nå følte jeg tiden var moden til å prøve på nytt.
Endte opp med en 26" fra Sony sin nye serie. Modellen heter KLV-V26A10.
I forhold til "S" serien har denne "V" modellen bedre signalbehandling, og litt annet design.

Førsteintrykket når du pakker den ut er meget bra.
Veldig flott og solid finish, og en lekker design med matt sort plast og stål.
Høytalerne skjuler seg bak sort stoff i underkant av skjermen.

Jeg skrudde av den solide høytalerfoten, siden skjermen skulle henges på veggen.
Monterte på veggfeste fra B-Tech (VESA200x100), trakk kabler skjult i veggen, og hang den på plass (se bildet under).

Førsteintrykket av billedkvaliteten er meget bra.
Det første som slår meg er hvor meget gode fargene er. Naturlige og realistiske farger som jeg ikke har sett på LCD TV før. Faktisk bedre enn min Panasonic plasma på stua.
Siden TV'en kun skal brukes med analogt antenne signal (UPC Kabel TV), så var jeg veldig spent på hvordan den taklet dette.
Men heldigvis fungerte dette meget bra. Signalbehandlingen i TV'en klarer å vise de analoge signalene overraskende bra.
Støyreduksjonen fungerer også meget godt, og man er ikke plaget av at bildet "henger igjen" eller får blokk tendenser slik jeg har sett tidligere.
Til og med torturtesten med fotballkamp klarte den med glans.

Sortnivået er imponerende bra til å være LCD. Og er ikke til irritasjon slik jeg opplevde sist gang jeg prøvde meg på LCD TV.
Denne Sony modellen tillater også at man justerer nivået på lyskilden bak LCD platen slik at man får bedre sortnivå i rom med dempet belysning.

Eneste lille minus er at jeg observerer et ørlite fargeskift i bildet når man ser på TV'en fra siden (ca. 60 grader fra midten).
I følge spec har denne 170 graders synsvinkel, og 8ms responstid.

Denne TV'en har nesten alle tilkoblinger man kan tenke seg:
HDMI, Komponent, SCART m/RGB, S-VIDEO, Kompositt. Det eneste den mangler er VGA (noe S serien har).

Noen bilder:

Roger