Denne saken vil jeg gjerne ha en forklaring på!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Denne saken vil jeg gjerne ha en forklaring på!

Jeg har en philips 32 widescreen som er vel 2 år gammelt. Jeg har BKK kabeltv i leiligheten som kommer inn i plazaen med vanlig antennekabel.

Jeg bruker mye laptopen min til å se filmer og spille via s-video kabel ut fra pc til scart omformer inn på scart til tv. Har fungert strålende i alle år.

I forbindelse med innflytting i ny leilighet fikk jeg også ny laptop fra jobben, og da jeg koblet denne til tv ble d først bare svart hvitt, og jeg måtte omforme s-video signalet til vanlig kompositt (gul?). Da ble det støyete bilde og veldig høy skurring/during i lyden. Jeg trodde selvsagt d var den nye laptopen og fikk ikke sjekket dette siden den andre var på reperasjon.

Men skuffelsen var stor da den gamle laptopen oppførte seg nøyaktig likt, striper over skjermen (Svart hvitt striper faktisk) og flimring i ny og ne samt veldig dårlig lyd....

Da begynte mistankene å falle inn....

Løsningen ble faktisk å trekke ut kabeltv kabelen, altså antenne kabelen, da ble bildet bra, og ingen støy i lyden....

Kan noen gi meg en fornuftig forklaring på hvorfor antennesignalet lager krøll på ext1, ext2 og av kanalene ellers???
    Jeg har ingen tuner eller noe, tv kommer inn på antenne kabel, og jeg får kanalene som forskjellige kanaler på tv....

Nå skal jeg prøve å spille på tv igjen, da dette dessverre var umulig mens d var så mye støy! FINALLY!!!

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en 32" Thomson, og der kunne man feks ikke se på bordantenne mens man kjørte DVD med RGB. Da lå DVD bildet og fløt i bakgrunnen, men rart at antenne ledninga skal slå inn på den måten, ville nesten prøvd å sjekke ledninga eller pluggen at den er skikkelig skjermet.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nok skjerming som er stikkordet her... se til at du har skikkelig skjermede kabler, da blir nok bildet bra igjen skal du se...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fikset kontakten og kablene selv, så de er gode som gull.....

Min egen teori går ut på at det er noe snodig med signalet som kommer inn på antenneinntaket....
    Men skjønner allikevel ikke at dette skal slå inn til de grader på scart inngangene...
    Da må selve antennekabelen være utrolig dårlig skjermet... Men skjermen såg helt normal ut på den da jeg lagde den...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jordfeil på antenne kabelen din mot spennings jord. Dette kan knekke diverse ting. Du kan få deg en "karamell" ved å touche skjerm på kabelantenne stikket ditt mot jord..
    ImHO!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okidoki! Får måle litt og sjekke!

Men burde ikke da Selve tv signalet også være dårlig da?
    Når jeg ser på tv er alt fryd og gammen....

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problemet... Tv-antenne signalet slår over på bildet fra s-videoen...
    Det rare er at jeg har en kabel som går fra s-video til scart... Og når jeg bruker denne flyter bildene fra tv-antenna over i bildet fra s-videoen. Men når jeg bruker scart-scart funker bildet fint, uten at tv-antenna slår inn på scartkanalen.
    Bildet hos meg er også sort hvitt, som santa claus sitt bilde...
    Kabelen min er en ixos til 700,- og regner med den er ganske godt skjermet (ligner på denne: http://www.ixoscables.com/cgi-bin/ix...HT311-150.html)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke problemer med å bruke ext inngangene når jeg bruker scart, f.eks fra dvd spilleren og inn i tv....

Men s-videoen fra pc, inn på scart overgang.... Grøss...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen har lite med skjerming å gjøre. Du får nok en jordsløyfe når du kobler TV-en til andre apparater. Få tak i en skilletransformator for antennesignalet. Det samme problemet har vi som bruker UPC. Dessverre så er det nok ikke en så stor feil til at de får brannvesenet på nakken.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm.... Spørs om jeg ikke bare får være flittig og trekke ut antennekabelen når jeg burker dataen....

hmmm.... Skal nå hvertfall sjekke kabelen nøye!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det har med skjerming å gjøre, hvorfor funker da en superbillig scart kabel, mens den "dyre" s-video kabelen ikke funker... Eller er det kablingen inne i tven dere snakker om??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilen er nok som jan erik og steins sier et jordingsproblem. Har selv slitt med dette de to siste stedene jeg har bodd. Da jeg ikke visste om at man kunne kjøpe skilletrafo eller noe løste jeg problemet selv ved å lodde inn to små kondensatorer på antenneledningen, som et slags høypassfilter. Har fungert som det skal i 5 år nå

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Om det har med skjerming å gjøre, hvorfor funker da en superbillig scart kabel, mens den "dyre" s-video kabelen ikke funker... Eller er det kablingen inne i tven dere snakker om??

Sånn som jeg har forstått det er det snakk om jordfeil i antennekabelen??!!!

Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    I forbindelse med innflytting i ny leilighet fikk jeg også ny laptop fra jobben, og da jeg koblet denne til tv ble d først bare svart hvitt, og jeg måtte omforme s-video signalet til vanlig kompositt (gul?).
    Jeg har fått tak i en ding som kalles "colourfixer" En ledning på ca 20cm med han og hun s-video kontakt i hver ende, som blir som en forlenger av s-video kablen jeg bruker. Denne gjør så jeg får fargebilde. Hvordan må du ikke spørre meg om, men bilde blir ok.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, andre løsninger er tv-tools, men orket ikke stresse...
    Den omformeren min er mye det samme, men med kompositt i ene enden, og s-video i andre...

Snodige greier, får farger med en gang da...

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UPC, UPC, UPC var alt jeg tenkte når jeg leste denne tråden. Har ikke hatt tilsvarende problemer siden jeg aldri har hatt tv, men karamell har jeg fått fra UPC kabler flere ganger, også den gang det janco ;-)

A

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bbiman
    Jeg har fått tak i en ding som kalles "colourfixer" En ledning på ca 20cm med han og hun s-video kontakt i hver ende, som blir som en forlenger av s-video kablen jeg bruker. Denne gjør så jeg får fargebilde. Hvordan må du ikke spørre meg om, men bilde blir ok.
    Hvor kjøpte du denne "coulorfixeren"??

Og er det noen som kan svare på hvorfor ikke farger vises med s-videokabelen??

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret til IT supporten på hvorfor det var svart hvitt var at den nye PC ikke sendte det rette signalet ut på s-video kabelen....

Husker ikke helt hvordan de forklarte det, men mitt TV apparat støttet en type signal, noe som ikke kom fra dataen, når jeg da koblet S-video direkte inn på en scart omformer så fikk den ikke de nødvendige signalene. Med en overgang til gul (kompositt??) kabel gikk ting strålende!

Intermediate oyvindk sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Hvor kjøpte du denne "coulorfixeren"??

Og er det noen som kan svare på hvorfor ikke farger vises med s-videokabelen??
    Denne "colourfixeren" er ikke noe annet enn en kondensator mellom Y (luminance) og C (chrominance):

http://www.sandberg.it/worldwide/prod.asp?prod=503-65

Her kan du se hvordan den er laget. Jeg hadde tilsvarende problem, men loddet inn kondensatoren i SCART-til-S-VIDEO-overgangen, så slapp jeg denne skjøtekabelen.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et galvanisk skille ordnet problemet med de horisontale stripene som dukket opp når antennekabelen var koblet i samtidig som pc var koblet via s-video!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •