Blir 720p på 1024 x 768 oppløsning noe bra da?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir 720p på 1024 x 768 oppløsning noe bra da?

Jeg har stusset litt på oppløsningen på dagens 42"/43" plasma skjermer..
    Tenker spesielt på testvinnerene Panasonic TH-42PV500 og Pioneer PDP-436XDE
    (DVD&Hjemmekino/TV2hjelperdeg)

Hvordan kan en 4:3 oppløsning som 1024 x 768 bli bra på en skjerm med 16:9 widescreenformat?

Blir det da ekte 1:1 oppløsning på HDTV standarden 720p.
    Den er jo 1280 x 720.. Skjønner ikke helt hvordan en skjerm med 4:3 oppløsning klarer å kjøre den oppløsningen native. Vet at standarden kun sier noe om horisontale linjer, men vertikale linjer burde vel også stemme overens for at det skal bli optimalt?

Må man da dra på med Panasonics eller Pioneers 50" for at det skal bli "riktig"? Siden disse skjermene har en oppløsning på henholdsvis 1366 x 768 og 1280 x 768..

Lurer fælt på hva som blir riktig og dermed best i denne HDTV-jungelen..

Newcomer morg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg har skjønt det, er det få tv'er som får 1:1.

De fleste tv'er må skalere om, og da er det jo et spørsmål om hvor bra dette gjøres. Se f.eks på PA50 og PX3. Helt konge på skalering. Ser nesten ut som hd-oppløsning på tv'er som ikke er hd-klare.

En tv med 4:3 oppløsning har avlange pixler, noe som er ganske normalt og fungerer utmerket.

Er sikkert mange andre som kan svare bedre enn meg her, kjenner jeg folka her rett, men det var iallefall mitt innlegg ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt det blir bra eller ikke kommer vel an på øyet som ser og hva man sammenlikner med. Det er uansett et faktum at en skjerm med 1024x768 pixler kun klare å vise 80% av den horisontale billedinformasjonen i 720p.

Jeg hadde aldri brukt 30k på en slik tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En plasma-skjerm med 4:3 oppløsning og 16:9 format må ha avlange pixler. Den kan godt tenkes å ha 1:1 pixel-map (det ville jeg ha hatt i alle fall), men da må skalering foretas et annet sted, f.eks i en HTPC.

En plasma-skjerm med 768x1024 har færre pixler enn det som finnes i 720p, altså kan den ikke gjengi all informasjonen.

En 50" plasma på 768x1366 må fremdeles skalere et 720p signal hvis du vil fylle hele skjermen. Ellers må du fylle et 720x1280 "vindu" med sorte marger rundt.

Jeg tror at god skalering er betydelig mye bedre enn det vi hypotiserer rundt på dette forum ;-)

mvh
    knut

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En plasma-skjerm med 768x1024 (...)
    Du har sikkert fått spm. om det før, Knut, men hvorfor er du den eneste på hele forumet (og sannsynligvis i resten av verden) som insisterer på oppgi oppløsninger i y * x i steden for x * y? Har ennå ikke sett en eneste produsent som skriver oppløsningene sine slik...

Kunne ikke dy meg... no offense

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh har svart på dette i en annen tråd:
    Tv og data-verdenen har hver sin preferanse på dette. (eks. 640x480, 1024x768 vs 576i x 720 og 1080 x 1920)Og de fleste greier vel å bytte om på de to tallene? Jeg vil ellers tippe at en stor del av de som spør om HD-ready ikke har noe stort forhold til pixler generelt =)
    Selv kan jeg ikke huske å ha sett denne skrivemåten blitt brukt andre steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En 50" plasma på 768x1366 må fremdeles skalere et 720p signal hvis du vil fylle hele skjermen. Ellers må du fylle et 720x1280 "vindu" med sorte marger rundt.

Jeg tror at god skalering er betydelig mye bedre enn det vi hypotiserer rundt på dette forum ;-)
    Akkurat det der har jeg lurt på. Skaleres virkelig et bilde på en 1366x768-skjerm? Jeg trodde det var slik at de ytterste punktene langs kanten ikke var i bruk.

Jeg skjønner virkerlig ikke poenget med å skalere når du i praksis ikke tjener noe som helst i skjermstørrelse, slik tilfellet er på en 1366x768-skjerm. Enda "verre" blir det jo på en 1280x768, som også sirkulerer i markedet.

Newcomer morg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hovedspørsmålet om 720p blir bra på en tv med oppløsning på 1024x768, er det igrunn bare å se på pdp436 og da er det enkelt å konkludere med svaret: Ja, det blir bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morg
    På hovedspørsmålet om 720p blir bra på en tv med oppløsning på 1024x768, er det igrunn bare å se på pdp436 og da er det enkelt å konkludere med svaret: Ja, det blir bra!
    Dette reiser to spørsmål:

1. Er det verdt å betale 30k for "bra". Det er et spørsmål kun den enkelte kan svare på.

2. Hvis du rigger opp en PDP-506FDE i 1280x768 ved siden av, hva er bra da? For ikke å snakke om, hva er verdt pengene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med PC-oppløsning?

Takker for alle svarene..

Kommer bildekvaliteten til å bli bedre på Pioneers 50" PDP-506 som har 1280 x 768 da?
    Vil dette si at denne klarer 1:1, men må gi opp 48 av pikslene i høyden?

Vil tro at så lenge formatet ligner ganske mye på 16:9 så går det vel greit..

1280x768 - 1,67 = 16:9,6
    1280x720 - 1,78 = 16:9

Hvis ikke PDP-506 også har bittelitt avlange piksler da..
    Huffamei.. Lurer på hvorfor ikke alle HDTV-ready skjermer er 16:9 jeg det må da være mye bedre?

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH-37PV500 har en oppløsning på 1024 x 720
    Dog bare 37" men :/

http://avforum.no/avnytt/showproduct...843aa45876cb1f

http://www.hjemmekino.no/database/tv...x?katalognr=98

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shanks:
    Dette synes jeg at brukeren burde få kontroll over. F.eks er det helt greit at skjermen skalerer opp et bilde på 320x240 om noen skulle finne på å sende det inn. Det har vel vist seg at brunevarebransjen har tenkt litt annerledes enn oss på dette forumet når det gjelder hvordan ting skal gjøres. På den annen side: For mange brukere er sort ramme rundt bildet en "defekt", mens blurry bilde med feil dimensjoner ikke er en defekte.... Forstå det den som kan...

Jeg skal prøve å implementere ny oppløsnings-spesifikasjons-rutine slik at det blir 1366x720.... 1366x720... ikke 720x1366... 1366 x 720. Baker & Co får være litt overbærende med meg inntil det sitter =)

mvh
    Knut

Active Baker sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut; no stress Vi skjønner jo hva du mener. Men hos noen (les: meg) er pirke-genet bare så kraftig at jeg ikke klarer å holde meg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forvirra, noen som vet alt her?

Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Panasonic TH-37PV500 har en oppløsning på 1024 x 720
    Dog bare 37" men :/
    Ja, antall horisontale linjer er jo riktig i følge "HDTV-ready"-standarden, men 1024 vertikalt vil da si at den prøver å skvise 1280 vertikale linjer på 1024 linjer..

Trodde hele poenget med digital overføring og høy oppløsning var at man skulle slippe å tilpasse, skalere, strekke og zoome for å få bildet til å passe.

Uansett er det vel egentlig ikke det som teller, det er bildet vi ser som er det viktigste.

Lurer fortsatt på om noen har en teori om hvorfor de lager avlange pixler og ikke følger 16:9 formatet både med tanke på skjermens fysiske mål og antall pixler. HDTV oppløsningene er jo klare 1280x720 og 1920x1080. Akkurat nå virker det som om det er kun billigleverandørene som klarer å følge "standarden", men de er jo ikke i god nok kvalitet.

Er da nøkkelen til kvalitet å finne på sin egen oppløsning og sin egen måte å gjøre ting på, bare man følger HDTV-standarden; altså ha minst 720 fysiske horisontale linjer + de rette tilkoblingene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "..Lurer fortsatt på om noen har en teori om hvorfor de lager avlange pixler og ikke følger 16:9 formatet både med tanke på skjermens fysiske mål og antall pixler.."

Min teori er at de har en minimum pixel-størrelse (dette er kjent for plasma). For å lage tre farger så setter de tre pixler på siden av hverandre. Altså blir pixlene i utganspunktet 3 ggr så bred som høy. Hvis plasma-skjermen er 60" er det ikke noe problem, de lager bare pixlene i passe h/b. Men for små plasme-skjermer, f.eks 37" vil bredden for hver pixel bli mindre enn den minste størrelsen de er i stand til å lage. Derfor lager de heller hver rgb-pixel litt avlang slik at de tross alt får mer oppløsning vertikalt (og dermed hd-ready stempelet).

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strandum
    Takker for alle svarene..

Kommer bildekvaliteten til å bli bedre på Pioneers 50" PDP-506 som har 1280 x 768 da?
    Det tror jeg du kan ta for gitt:

http://www.eisa-awards.org/history/2005-2006/video.html

Sitat Opprinnelig postet av Strandum
    Huffamei.. Lurer på hvorfor ikke alle HDTV-ready skjermer er 16:9 jeg det må da være mye bedre?
    Det er nok fordi HD-ready er et kompromiss mellom kringkasterne og tv-produsentene. Og det som du har skjønt forskjell på HD ready og en ekte HDTV.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du er inne på noe med det du sier.

Videre tror jeg det et sprøsmål om pris. Det er nok billigere å lage skjermer med begrenset oppløsning, men fremdeles slik at de kan få HD-ready merket på TV'en. Bare se på ALIS panelene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg tror du er inne på noe med det du sier.

Videre tror jeg det et sprøsmål om pris. Det er nok billigere å lage skjermer med begrenset oppløsning, men fremdeles slik at de kan få HD-ready merket på TV'en. Bare se på ALIS panelene.
    Absolutt. Selv mener jeg det er på grensen til svindel å selge ALIS som HD ready.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis switchehastigheten er høy nok til at det ikke merkes/er irriterende... er det noe mer svindel enn å selge DLP projektorer som kan vise bare en primærfarge i gangen?

k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALIS har imho ingenting med HDTV å gjøre.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •