Blir 720p på 1024 x 768 oppløsning noe bra da? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Newcomer morg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shanks
    ALIS har imho ingenting med HDTV å gjøre.
    Uten å spore altfor mye av topic, men hvordan kan det ha seg at en tv med ALIS-panel, 1024x1024, ikke er HD? Har hørt at det er fordi det er 1024i-linjer, men jeg skjønner ikke helt hvordan dette har seg?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morg
    Uten å spore altfor mye av topic, men hvordan kan det ha seg at en tv med ALIS-panel, 1024x1024, ikke er HD? Har hørt at det er fordi det er 1024i-linjer, men jeg skjønner ikke helt hvordan dette har seg?
    ALiS har 1024 linjer men kan oppdatere bare 512 samtidig, altså noe lignende av interlacing i vanlige crt.skjermer. Enkelte mener at dette ikke gir god nok kvalitet til HD. HD-ready merking ttar bare hensyn til fysisk linjeantall, og at apparatet har de rette tilkoblingsmulighetene, ikke den faktiske kvaliteten.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morg
    720p, som er den laveste oppløsningen i HDTV, er på 1280x720. Et panel på 1024x1024 kan ikke yte et slikt signal rettferdighet. Til det må det herje for mye med det opprinnelige signalet. (Og da har jeg ikke engang nevnt nedskalering til 512, fordi ALIS kun kan vise 512 unike linjer.)

I tillegg er 720p progressiv, ikke interlaced. Det vil si at den tegner hele bildet hver gang, i motsetning til ALIS som kun tegner halve bildet (i dårligere oppløsning attpåtil) hver gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720p, som er den laveste oppløsningen i HDTV, er på 1280x720. Et panel på 1024x1024 kan ikke yte et slikt signal rettferdighet. Til det må det herje for mye med det opprinnelige signalet. (Og da har jeg ikke engang nevnt nedskalering til 512, fordi ALIS kun kan vise 512 unike linjer.)

I tillegg er 720p progressiv, ikke interlaced. Det vil si at den tegner hele bildet hver gang, i motsetning til ALIS som kun tegner halve bildet (i dårligere oppløsning attpåtil) hver gang.
    Prinsippet bak ALiS (og interlacing) er vel at øyet "glatter ut" tidsresponsen slik at alle detaljer i et bilde ikke nødvendigvis må tegnes samtidig men "SAMTIDIG NOK" slik at øyet lures til at det er en sammenhengende scene. På en crt-tv så kan faktisk bare kanonen belyse et lite område i gangen, men den sveiper over hele bildet, først odde og så like linjer.

Jeg synes du er veldig ensidig negativ til ALiS, og at argumentasjonen din ikke er helt sammenhengning. Jeg har ikke sett ALiS display, og kvaliteten kan være bra eller dårlig, men det finnes mange skjermer med oppløsninger som gjør at HD må skaleres kraftig som samtidig gir gode bilder.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg synes du er veldig ensidig negativ til ALiS, og at argumentasjonen din ikke er helt sammenhengning.
    Hva er det ved min argumentasjon som ikke er sammenhengende?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "..Et panel på 1024x1024 kan ikke yte et slikt signal rettferdighet. Til det må det herje for mye med det opprinnelige signalet. (Og da har jeg ikke engang nevnt nedskalering til 512, fordi ALIS kun kan vise 512 unike linjer.)
    .."

ALiS kan vise 1024 unike linjer, men ikke samtidig. Disse har en unik romlig posisjon og må som sådan kalles unike linjer på samme måte som en DLP-projektor har 3 unike primær-farger, selv om den kan vise bare en av gangen.

Men jeg forstår din skepsis ovenfor ALiS, og jeg ville ikke ha kjøpt en sånn skjerm med mindre den var vesentlig billigere enn konkurentene.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "..Et panel på 1024x1024 kan ikke yte et slikt signal rettferdighet. Til det må det herje for mye med det opprinnelige signalet. (Og da har jeg ikke engang nevnt nedskalering til 512, fordi ALIS kun kan vise 512 unike linjer.)
    .."

ALiS kan vise 1024 unike linjer, men ikke samtidig.
    I forhold til HDTV og 720p er samtidig et nøkkelord. Det var følgelig også det jeg siktet til. Hvorfor tror du ellers jeg brukte termen 1024x1024 om panelet?

La oss for øyeblikket godta din argumentasjon her og utgå fra en oppløsning på 1024x1024 i forhold til bildet. Skjønner du ikke at dette får betydelige negative konsekvenser for 1280x720 oppløsningen til 720p?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det ofte blir to litt steile leirer med en gang ALIS skjermenes oppløsning og litt spesielle oppbyggning nevnes her i forumet. Jeg er ingen ALIS tilhenger heller så er det sagt, og når det kommer til stykke har jeg når jeg tenker meg om ennå ikke sett en HD-ready flatskjem som har imponert meg noe serlig i naturlig bildekvalitet og som har fått vekk tanken på at man ser på en elektonisk styrt utseende bildeflate.
    Ellers når det handler om oppløsning osv på forskjellige kilde materiale og bildefremvisere, tror jeg det ofte er lurt å ha i bakhodet at selv det høyt respekterte 1920x1080 vist i x antall hele skjermbilder i sekundet til elektronisk film fremvisning ofte også er en nedskalering fra noe som naturlig har en høyere oppløsning, hvis man tenker på å gjengi virkeligheten i form av pixcler. Det er vel stort sett de allerede computer genererte filmene som Shrek, Nemo osv (som er veldig populære til å demonstrere HD flatskjermer) som skiller seg ut med å begynne pixcel basert helt fra starten.

Det jeg mener er viktig er at ved en oppskalering og eventuelle nedskalering er at skalerings prosessen og bildefremvisningen tar vare på mest mulig riktig informasjon av det som er i kildemateriale og får frem et bilde som oppfattes naturlig fra en "akseptabel" betraknings avstand osv.

Når det gjelder kildemateriale, er det mange forskjeller der også, og det blir ikke nødvendivis så mye bedre resultat å se på skjermen hvis man sammenligner et 720p kildemateriale med dårlig innspillings kvalitet som et glimrende produsert 576i kildemateriale riktig oppskalert til 720p og vist 1:1 pixcel mappet på en 1280x720 skjerm. Det er i alle fall noen av de erfaringene jeg har og de tankene gjort meg i det siste. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til HDTV og 720p er samtidig et nøkkelord. Det var følgelig også det jeg siktet til. Hvorfor tror du ellers jeg brukte termen 1024x1024 om panelet?

La oss for øyeblikket godta din argumentasjon her og utgå fra en oppløsning på 1024x1024 i forhold til bildet. Skjønner du ikke at dette får betydelige negative konsekvenser for 1280x720 oppløsningen til 720p?
    Jeg kan ikke se at en 1024x1024 skulle få noen betydelige større problemer med skalering av 720p/1080i-materiale kontra f.eks en 1080p skjerm med 720p materiale, eller en 1366x768-skjerm som viser skaler 720p eller 1080 materiale. Det eneste måtte være at horisontal oppløsning er noe lavere, men det er jo en fysisk begrensning man ikke kommer utenom. Folk bruker jo 1024x576 projektorer og er tildels veldig fornøyd med det...

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis vil vi måtte leve med 720p og 1080i parallellt i lengre tid, sammen med 480/576i. Det betyr at skalering er noe vi normalt må leve med, og vi bør se på hvordan dette kan gjøres best mulig.

aks4me2:
    Jeg tror at rendrede 2k eller 4k filmer har så høy oppløsning at de for skaleringsforemål er å regne som "analoge". Dvs hver målpixel har 4 eller flere kildepixler slik at det egentlig er ganske enkelt å skalere ned. Dessuten har vel studioene tilgang på algoritmer (og ikke minst tid til å manuelt sjekke) slik at løsningen blir så bra som mulig.

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke se at en 1024x1024 skulle få noen betydelige større problemer med skalering av 720p/1080i-materiale kontra f.eks en 1080p skjerm med 720p materiale, eller en 1366x768-skjerm som viser skaler 720p eller 1080 materiale. Det eneste måtte være at horisontal oppløsning er noe lavere, men det er jo en fysisk begrensning man ikke kommer utenom.
    Hva har dette å gjøre med min påstand om at 1024x1024 ikke yter bildet i 720p rettferdighet å gjøre?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har dette å gjøre med min påstand om at 1024x1024 ikke yter bildet i 720p rettferdighet å gjøre?
    At for å se 720p i full størrelse (uten unødvendige sorte rammer) på en flatskjerm i dag, så har brukerne ikke noen alternativer som har _vesentlig_ bedre forutsetninger enn 1024x1024 (1366x768, 1920x1080). Videre er jeg interessert i om utsagnet er basert på testing på et utvalg ALiS skjermer med gode HD kilder, ellerom det er synsing ("interlacing er no dritt uansett").

Det beste hadde vært å ha en skjerm med 1280x720 fysiske pixler, en med 1920x1080, en med 576x720 og en med 480x720. Alle med slående kontrast, 0ms responstid, kontinuerlig variabel oppfriskingsrate fra 0 Hz til 200Hz etc. De fleste har vel ikke muligheten til det...

mvh
    Knut Inge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At for å se 720p i full størrelse (uten unødvendige sorte rammer) på en flatskjerm i dag, så har brukerne ikke noen alternativer som har _vesentlig_ bedre forutsetninger enn 1024x1024 (1366x768, 1920x1080).
    Hva du bedømmer som vesentlig er vel underordnet. Min påstand står likevel fast, en tv i 1024x1024 yter ikke 720p rettferdighet. Det gjør imidlertid en HDTV med native oppløsning 1366x768 eller tilsvarende. Det er nokså oppsiktsvekkende at du bestrider et slikt utsagn, men det får stå for din regning.

Videre er jeg interessert i om utsagnet er basert på testing på et utvalg ALiS skjermer med gode HD kilder, ellerom det er synsing ("interlacing er no dritt uansett").
    Er dine utsagn basert på testing av ALIS skjermer med gode HD-kilder, eller er det synsing ("progressive scan er no dritt uansett")?

Mine meninger er basert på det jeg har sett av forskjellige typer fjernsyn, samt det jeg har lest av teknisk informasjon hos bl.a. EBU. Denne ligger åpent tilgjengelig på deres websider.

http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_home.html

For deg som innbiller deg at interlacing er noe å satse på, vil jeg spesielt anbefale den tekniske rapporten High Definition for Europe — a progressive approach.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig mener jeg at interlacing er noe vi burde ha kvittet oss med for lenge siden. Men såvidt jeg har forstått er ikke mekanismen på ALiS skjermene akkurat det samme som 25/50 interlacing.

Vi kan splitte argumentasjonen din i to:
    1) ALiS har "interlace" som fører til at bilde-kvaliteten blir dårligere i seg selv.

2) ALiS har en oppløsning for statiske bilder på 1024x1024 som er uheldig/for lav for 720p.

Til 1) må man vel se for seg selv. Jeg tror at interlacing kan være helt usynlig, på samme måte som DLP har tids-multipleksing av fargeinformasjon hvis switche-hastigheten er stor nok og det ellers er utført korrekt. Hvorvidt ALiS-skjermer gjør dette skal jeg ikke uttale meg om.

Til 2) så har jeg argumentert for at tapet i skalering isolert sett ikke er spesielt bedre eller verre enn om man har en annen skjerm med roughly det samme pixel-antallet, f.eks 1366x768. Men en ALiS-skjerm vil ha lavere horisontal oppløsning enn en slik skjerm. Hvor signifikant reduksjonen fra 1280 til 1024 pixler er i forhold til tapene ved skalering er vet jeg ikke.

mvh
    Knut Inge

NB Det er ingen som er ute etter å "ta" deg eller å binde deg fast og se på en ALiS-skjerm i 2 uker... Jeg tenker bare høyt..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at interlacing kan være helt usynlig,[...]
    Dette er et syn som ikke deles av EBU. Se forøvrig linken jeg ga deg. Ikke bare det, men 720p oppfattes som kvalitativt bedre enn 1080i.

Det er også en av grunnene til at de har valgt 720p.

Til 2) så har jeg argumentert for at tapet i skalering isolert sett ikke er spesielt bedre eller verre enn om man har en annen skjerm med roughly det samme pixel-antallet, f.eks 1366x768.
    Dette er jo en meningsløs påstand. Som jeg har sagt mange ganger, hvis du ikke skjønner at 1280x720 skalerer bedre til 1366x768 (som begge er 16:9), enn til 1024x1024 så har du et problem.

Men en ALiS-skjerm vil ha lavere horisontal oppløsning enn en slik skjerm.
    Nettopp derfor er det verre enn å gå til 1366x768. Her argumenterer du jo mot deg selv. I tillegg må du skalere bildet voldsomt i høyden. 720 er ganske langt unna både 512 og 1024.

Hvor signifikant reduksjonen fra 1280 til 1024 pixler er i forhold til tapene ved skalering er vet jeg ikke.
    Det vil variere. Jo mer detaljer i bildene, jo verre blir det. Du sitter ikke igjen med mer enn 80% av pixlene her.

Hvorfor svarte du ikke på spørsmålet jeg sendte i retur til deg? Er dine utsagn basert på testing av ALIS skjermer med gode HD-kilder?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har såvidt jeg vet ikke sett en ALiS skjerm, og mine utsagn må sees i lys av dette. Men så sier jeg heller ikke (som du antyder) at interlacing er en bra ting, eller at ALiS-skjermer er det beste siden ferdig-skjært brød...

Du har veldig bastante uttalelser om ALiS. Jeg stilte spørsmålstegn ved om det var universale sannheter og noe du hadde hatt et problem med i daglig bruk, eller om det var ren synsing. Jeg er klar over at EBU har valgt 720p, men over dammen ser det ut som om 1080i vil bli vel så mye brukt. Og poenget ditt var? Jeg har forøvrig lest et Philips-paper som kunne vise til positive subjektive og objektive tester på interlaced kontra progressivt material når bit-raten var den samme. Dette må selvfølgelig sees i lys av at Philips har investert mye tid og penger i de-interlacing.

Poenget mitt er at verden er ikke sort-hvit, og skjelden har et spørsmål et klart svar. Sett i fra mitt ståsted (signalbehandling), så er interlacing no herk fordi det kompliserer all bildebehandling og komprimering. Sett ifra forbrukeren så er sannsynligvis bra resultat det eneste som teller. Hvis en ALiS-skjerm kan gi bedre oppløsning for mindre penger, så bryr vel de fleste seg lite om at linjene blir "tidsmultiplexet" inn på netthinna??

1080i vs 720p debatten har vel versert ganske lenge her og andre steder, og jeg tror ikke vi kan tilføre den mye. De som leverer sport (med mye bevegelser) presser på for 720p, mens de som leverer film @24p presser på for 1080i såvidt jeg har forstått, fordi det gir bedre oppløsning (og film har uansett ikke bevegelser fortere enn 1/24 sekund).

Skalering må sees på som en taps-prosess, ingen tvil om det. Jeg tror at det er enklere å skalere med en faktor på 1,5 enn en faktor på 1,00001. Hvis faktoren blir liten nok er det som regel bedre å legge til en ramme, evt croppe en pixel eller to. Hvorvidt jeg "har et problem" vet vel egentlig du fint lite om.

Jeg prøver å komme med åpne uttalelser som gir rom for slingring. Når du kommer med veldig bastante uttalelser regner jeg med at du har noe mer håndfast å slå i bordet med enn en EBU-rapport?

mvh
    Knut

Newcomer morg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takk for svar, gutta

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig det, morg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1080i vs 720p debatten har vel versert ganske lenge her og andre steder, og jeg tror ikke vi kan tilføre den mye. De som leverer sport (med mye bevegelser) presser på for 720p, mens de som leverer film @24p presser på for 1080i såvidt jeg har forstått, fordi det gir bedre oppløsning (og film har uansett ikke bevegelser fortere enn 1/24 sekund).

mvh
    Knut
    For en tulling. Hastighet på bevegelser av objekter i en film har ingenting med framerate å gjøre. Hvis f.eks en ball beveger seg raskt, så vil enten de vertikale odde linjene eller partallslinjene henge etter i forhold til hverandre. Det har altså absolutt ingen betydning om film har framerate på 1/24. Kverrulanter som deg kan vi være foruten, særlig når noe så sprøyt maktes å spytte ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flatekspert
    For en tulling. Hastighet på bevegelser av objekter i en film har ingenting med framerate å gjøre. Hvis f.eks en ball beveger seg raskt, så vil enten de vertikale odde linjene eller partallslinjene henge etter i forhold til hverandre. Det har altså absolutt ingen betydning om film har framerate på 1/24. Kverrulanter som deg kan vi være foruten, særlig når noe så sprøyt maktes å spytte ut.

Det er mulig du har rett, men jeg tviler på at evt faktafeil i en teknisk fagdiskusjon kvalifiserer til å kalle noen en tulling. Det kan du holde deg for god til, og har ikke noe her å gjøre.

Og ja..eh...velkommen til forumet.

..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •