Valg av TV: CRT, LCD eller plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av TV: CRT, LCD eller plasma?

Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe nytt tv. Nå har jeg bare et Panasonic 28". Ikke det helt store greiene egentlig.

Jeg tenker ikke å bruke veldig mye penger på nytt tv. Så det jeg lurte på var om det er nødvendig å kjøpe flat-tv eller om det holder med en 32" CRT-skjerm?
    Valget står altså mellom det, eller en litt større skjerm hvis jeg skulle velge å kjøpe plasma eller LCD. Men hvilke fordeler eller ulemper er det med Flat-tv? Og vil jeg merke stor forskjell i bildekvalitet? Altså mellom de tre typene tenk er jeg på...

Er ikke så veldig erfaren når det gjeller tv-apparater så jeg takker for alle svar ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som om en rimelig CRT TV er det rette for deg.

CRT:
    + Rimelig
    + Bra bildekvalitet på dagens dårlige sendinger
    - Kan ikke takle HD oppløsning (lite av det idag)
    - Fungerer dårlig med PC
    - Tar stor plass i dybden

LCD Flat TV:
    + Flat (tar mindre plass i dybden)
    + Støtter HD oppløsning
    + Fungerer som regel bra med PC
    + Lavere strømforbruk enn plasma
    - Dårligere kontrask / sortnivå enn plasma
    - Litt kresen på signalene
    - Ikke så bra bilde som CRT på dagens dårlige TV sendinger

Plasma Flat TV:
    + Flat (tar mindre plass i dybden)
    + Støtter HD oppløsning (avhengig av modell)
    + Fungerer ofte greit med PC
    + Meget bra bilde på TV / Film (fungerer best med bra signaler)
    - Strømforbruk høyere enn LCD
    - Kan få innbrenning ved langvarige statiske bilder
    - Dårligere oppløsning enn LCD

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dybde er ikke noe problem for meg. Plassen der tv'en jeg nå har må likevel brukes til noe så det har ikke så veldig mye å si om det kommer en stor CRT-skjerm der.

Men nå har jeg altså bare en vanlig 28" panasonic tv. Hvor stor forskjell vil det bli med en 32" tommer i størrelse? Altså, jeg har stilt inn tv'en min slik at den skal vise bildet i 16:9 format (for at ikke bildet skal bli veldig smalt), og da blir bildet under (ca) 26"tommer. Og da får jeg jo faktisk 6" større skjerm hvis jeg kjøper en 32" skjerm. Vil jeg merke veldig stor forskjell på dette?

En annen ting jeg også lurte på. Hva er forskjellen på 100Hz og 50 Hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du vil nok merke stor forskjell på en 28" 4:3 TV med widescreen sending og en 32" 16:9 TV. På 4:3 sendinger blir det ikke så mye forskjell (om du kjører 4:3 sendingen i 4:3 format på 16:9 skjermen).

100Hz tegner opp bildet 100 ganger / sekund. 50Hz 50 ganger / sekund. Det vil si mindre synlig flimring. Du merker kanskje ikke forskjellen før du sammenligner litt nøye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bildet blir altså bedre på et 100Hz tv enn på et 50Hz tv?

Hva er forkjellen på en tv som har helt flat skjerm og en som har en slags rund front. Jeg har lagt merke til at det er en slags bue på noen skjermer mens andre er helt flate forran. Har dette noe å si på bildekvaliteten eller skarpheten?

(takk for tidligere svar :grin: )

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste vil nok foretrekke et mest mulig stabilt bilde (100Hz) i forhold til et som en kanskje kan se litt flimring i (50Hz), men det er mulig at en dårlig 100Hz TV kan ha dårligere bilde totalt sett enn en bra 50Hz TV.

Generelt så foretrekker nok de fleste en helt flat skjermoverflate. Dette er nok litt mer utfordrende å få til 100% rent teknisk, men dette er nok ikke noe stort problem idag.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert bakprojeksjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på bakprosjektor, men vet egentlig veldig lite om hva dette går ut på...
    De jeg har sett er dessuten ganske store skjermer. men får man et bra bildet på en slik tv? Og hva er prisen på disse?

Har dere noen forslag til hva jeg burde kjøpe?

(tenker hovedsakelig på pris, men også merke)

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del tråder om dette på forumet hvis du søker. Aktuelle produkter er f.eks.
    http://avforum.no/avnytt/showproduct...d92790446e2f07

http://avforum.no/avnytt/showproduct...316fefb32fc22f

http://avforum.no/avnytt/showproduct...90385ce08aeff0

http://avforum.no/avnytt/showproduct...80d34cfd0864be

Her får du stor HD-ready TV med bilde fullt på høyde med eller bedre enn plasma for en rimelig penge. (13-20 000) Ingen innbrenning, er bare 35-45 cm dype, like godt bilde i hele Tv'ens levetid. Ulempen er at du må bytte lampe, men dette er vel en nokså sjelden affære (6-8000 timers drift). I likhet med CRT ser vel bakprojeksjon noe malplassert ut på veggen, men det gjør en del hjemmelagde flat-tv "installasjoner" også. For DLP-TV'ene (ikke sonyen) opplever noen også en "regnbueeffekt". Alt i alt får du vel akkaurat det du skal ha og mye av det også?

PS! Synes Sonyen på 50 " er uslåelig på pris/ytelse - kanskje ikke det beste bildet i fohold til DLP, men du får garantert ingen regnbuer. Leveres visstnok med TV bord for under 15 lapper. Mange tråder om denne under avforums.com

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så denne regnbue effekten er noe man ikke blir plaget med på sonyen? siden de er lcd bakprojeksjon eller? men innsynsvinkelen er vel nogså dårlig på alle disse projeksjonstvene?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonyen er fri for regnbuer, ja... Har lagt ved et par bilder som viser innsynsvinkel på sony'en. Definitivt mørkere ut mot siden... Vanskelig å se TV'en live da jeg ikke vet om noen butikker som har den til utstilling. Til den prisen ville jeg ikke brydd meg, man har jo uansett full returrett v online kjøp. DLP'ene (Sagem & Samsung) har trolig bedre innsynsvinkel, mange bilder av dette på avforums.com. Kanskje noen som har mer erfaring her inne?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan virker en LCD-bakprojeksjons TV på TV-spill? Har skjønt at plasma er LCD overlegen på dette feltet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så på de tv'ene i linkene. Men tror nok ikke jeg kommer til å bruke så mye penger på tv. Bruker ikke tv'en så veldiig mye til vanlig så jeg har vel egentlig bestemt meg for å kjøpe en vanlig 32" widescreen CRT-tv. Får heller vente til neste gang jeg skal kjøpe tv, med å invistere i flat-skjerm. Forhåpentligvis er de da bedre og kanskje litt rimeligere også.

Men tusen takk for hjelpen jeg har fått i denne tråden! :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Bjartis! Er også i samme situasjon som deg. Er på jakt etter 32-tommers CRT. Del gjerne dine erfaringer her dersom du tester noen modeller. Det eneste kravet jeg har som kanskje er litt spesielt, er at kabinettet må være mørkt/sort...

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jon67
    Hvordan virker en LCD-bakprojeksjons TV på TV-spill? Har skjønt at plasma er LCD overlegen på dette feltet?
    PGa innbrenningsfaren er det vel omvendt? LCD bakprojeksjon har vel også lav innbrenningsfare. Etterslep er et potensielt problem med denne type teknologi i fohold til DLP bakprojeksjon, men sonyen skal i følge eiere på AVforums.com være lite plaget av dette. Ellers har jo Sonyen "native" 720p (1280x720) via HDMI og det er vel bare å koble til den nye Xboxen. Legger ved et bilde av Evil Dead Regeneration xbox (720p) som er postet på tidligere nevnte forum.

Er ikke meningen å drive reklame for bakprojeksjon eller Sony. Synes imidlertid at dette bør overveies av nye Tv-kjøpere som kanskje ikke helt har forstått at HDTV og flat-TV ikke er det samme. Tror alt for mange blir lurt til å betale alt for mye for alt for flate TV'er. Disse havner kanskje på det gamle TV-bordet i et stativ til nye 3000 kroner, eller blir hengende over TV bordet med kablene dinglende ned.

Selv om bakprojeksjons Tv'ene er i salg online og i mange spesial-butikker er mitt inntrykk at få har sett dem, og at de blir ignorert av både store forhandlere og "forbrukermedia". Tillater meg derfor å poste litt bilder og henvise til andre nettsteder :-(

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fulgt tråden med interesse, samt at jeg har sjekket litt rundt.

Er det riktig at den eneste 42" bakprojeksjon TV'en er Sony KDF-E42A11E ??
    (http://avforum.no/avnytt/showproduct...316fefb32fc22f)

Har lett en del rundt men finner ikke andre på 42" eller mindre.

Et annet spørsmål; er det noen som har erfaringer med denne TV'en, finner ingen tester eller anmeldelser på den i Norge, kun på avforums.com.

Er det noen som har testet den mot andre LCD eller Plasma eller CRT TV?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... mye rart her nå

når det gjelder det med TV spill så er en Plasma overlegen en LCD på bildekvalitet, og innbrenningsfaren er liten eller ikke eksisterende.. har brent inn et bilde på en plasma en gang.. det var med dvd film og det tok meg 4 - 5 dager å få brent inn en menytekst på ei plate som jeg hadde glemt å skru av... det tok meg nye 4-5 dager å brenne vekk dette igjen (ja dere leste riktig, det går an å fjerne det som blir brent inn i skjermen)

bakprojectorer er vel det som fortsatt har best bilde.. men de er noe lysømfintlige og de tar jo ganske stor plass da...
    thomson har et par ganske snopne modeller til rundt 20 lapper, men da velger vel kansje de fleste en helt grei plasma isteden..?
    tror nok jeg hadde gjort det isteden... mye gode skjermer som ikke er HD-ready til under 20 lapper som egner seg godt til TV kikking og playstation / Xbox.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •