Fått til 1:1 pixelmapping? Post her

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fått til 1:1 pixelmapping? Post her

Jeg spurte litt indirekte om dette i en annen post men fikk ikke helt responsen jeg lette etter.

For HTPC entusiaster må 1:1 pixelmapping være et "must" da websurfing og annen generell databehandling uten dette blir en trist affære.
    Jeg ser at mange lurer på dette, og jeg syns det virker fornuftig at det finnes egen tråd med modellnavn på TVer som støtter dette.

For de av dere som ikke vet hva 1:1 pixelmapping betyr er det kort slik:
    En pixel (firkant) for dataen blir nøyaktig EN pixel på tven. Altså må tven kunne motta sin "naturlige oppløsning" fra en pc dvs. antallet pixeler som tven kan vise f.eks 1280 x 720, og gjengi dette nøyaktig uten at pixler "blør" ut i andre pixler.

En test kan være å studere et punktum på tven når du forer den med et PC-signal. De fleste punktumer er nøyaktig 1x2 pixel store. Hvis ikke dette punktumet er HELT svart men er litt uskarpt, har du ikke 1:1 pixelmapping. (Hvis du har på Cleartype i Windows kan tekst bli "skarpere" hvis dette skrues av).

Har du fått til 1:1 pixelmapping på din freshe HDTV?

Post TV-modell i såfall her sammen med grafikkortet og interfacet (inputen, vga, dvi etc.) brukt.

Hvis du har fått til 1:1 pixelmapping ved en eller annen finuerlig teknikk hadde det vært fint om dette ble postet i en annen tråd med link til den i din post her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet en LG RZ32LX2R:

- TV'en har 1366 x 768 panel
    - ATI Radeon X700 Pro grafikk-kort med DVI-utgang inn på DVI-inngangen på TV'en
    - PC'en stilte seg inn automatisk på 1360 x 768 som skal være optimal oppløsning og 1:1 pixel-mapping. Tror det er 3 pixels på hver side av bildet som ikke er i bruk, men jeg har ikke fått dobbeltsjekket dette 100%

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG lcd-skjermer er testet og jeg har også fått info fra leverandør om at disse tillater 768x1360 pixel med 3 sorte pixler på hver side.

-k

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får man ikke 1:1 pixelmapping på en skjerm med "bare" 1360x768 i oppløsning da? men med to syltynne sorte striper på sidene som knutinh sier her? f.eks samsung R/M 51/61 seriene?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:1 1280x720 via VGA på JVC LT37S60-BU

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tZar
    1:1 1280x720 via VGA på JVC LT37S60-BU
    Bare for ordens skyld. JVC LT37S60-BU har et panel med 1366 x 768 pixler, så 1280 x 720 er langt unna 1:1 pixelmapping.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant forøvrig noen test-bilder for å sjekke 1:1 pixelmapping her:

http://www.avforums.com/forums/showt...ighlight=32LX2

De grå bildene.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:1 (1280x720) via DVI på Sagem HD-D45

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Bare for ordens skyld. JVC LT37S60-BU har et panel med 1366 x 768 pixler, så 1280 x 720 er langt unna 1:1 pixelmapping.
    Det kommer vel an på hva vi mener med "1:1 pixelmapping". For meg går det på at man kan addressere hver pixel individuelt. Ut ifra en slik definisjon så vil 1280x720 på en skjerm med 1366x768 pixler være 1:1 pixelmapping. Du får et 720p signal inn uten skalering. Selvfølgelig hadde det vært bedre om man kunne bruke skjermen uten sørgerand rundt, men det er bedre enn skalering.

whitenr9:
    Enkelte skjermer vil skalere opp og så croppe et signal som er i skjermens native oppløsning! Dette er kanskje den verst mulige implementasjonen.

mvh
    Knut

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Vel, med 1366 så går bildet langt utenfor den synlige kanten. 1280x720 virker som er den synlige flaten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, med 1366 så går bildet langt utenfor den synlige kanten. 1280x720 virker som er den synlige flaten.
    Hvis displayet har 1366x768 pixler, og et inngangssignal på 1280x720 fyller skjermen mens et signal på 1366x768 faller utenfor... Så høres det ut som om skjermen driver og skalerer signalet :-(

k

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis displayet har 1366x768 pixler, og et inngangssignal på 1280x720 fyller skjermen mens et signal på 1366x768 faller utenfor... Så høres det ut som om skjermen driver og skalerer signalet :-(

k
    Min erfaring er i alle fall om jeg skal ha 1:1 er at 1280 er bedre enn 1366, begge gir 1:1 men 1366 gir ikke hele bildet. Forsåvidt ikke noe stort problem for meg blir jo 720p, men om noen har noen innspill på hva jeg kan gjøre for å fikse på det, så mottas de gjerne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er i alle fall om jeg skal ha 1:1 er at 1280 er bedre enn 1366, begge gir 1:1 men 1366 gir ikke hele bildet. Forsåvidt ikke noe stort problem for meg blir jo 720p, men om noen har noen innspill på hva jeg kan gjøre for å fikse på det, så mottas de gjerne
    Hvis hele bildet ikke synes på en 1366 skjerm når du sender inn 1366 (eller 1360) signal så har du nok ikke 1:1 pixel-mapping.

Knut

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått er at enkleste måte å se om man har 1:1 på er å bruke et test pattern, feks: http://www.marky.com/files/hometheat...-and-phase.gif
    Dette blir vist riktig både på 1366 og 1280. Kan jo også legge til at 1366 oppløsningen har jeg kun fått til på hdmi, kan det at det er på hdmi være noe av årsaken til at bildet blir for "stort"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:1 pixelmapping av et 1366x768 bilde på en 1366x768 skjerm innebærer nødvendigvis at bildet fyller akkurat skjermen, intet mer, intet mindre.

1:1 pixelmapping av mindre oppløsninger (som 1360x768 og 1280x720) innebærer etter min fortolkning at bildet må bli mindre enn skjermen (altså sorte rammer rundt).

Hvis et 1280x720 bilde fyller hele skjermen på 1366x768 pixel sier det seg vel selv at du ikke har 1:1 pixel mapping? En bilde-pixel fyller i så fall 1,0671875 x 1,067 fysiske pixler på skjermen.....

mvh
    Knut Inge

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:1 pixelmapping av et 1366x768 bilde på en 1366x768 skjerm innebærer nødvendigvis at bildet fyller akkurat skjermen, intet mer, intet mindre.

1:1 pixelmapping av mindre oppløsninger (som 1360x768 og 1280x720) innebærer etter min fortolkning at bildet må bli mindre enn skjermen (altså sorte rammer rundt).

Hvis et 1280x720 bilde fyller hele skjermen på 1366x768 pixel sier det seg vel selv at du ikke har 1:1 pixel mapping? En bilde-pixel fyller i så fall 1,0671875 x 1,067 fysiske pixler på skjermen.....

mvh
    Knut Inge
    Jeg er helt enig med teorien din, men praksis tilsier noe annet på denne skjermen, derfor må det være noen av de faktiske forhold som er feil.

Hvorfor sier jeg at det er 1:1? Fordi skjermen viser bildet uten noen tegn til at det ikke skulle vært 1:1. Tekst flyter ikke ut. Test pattern's stemmer osv. Dette skulle ikke ha skjedd (i alle fall ikke i forhold til min erfaring) om jeg ikke hadde hatt 1:1

Spørsmålet er jo da hva som feiler...
    Jeg kan jo selvfølgelig ta feil, det kan være at jeg ikke har 1:1.
    Det kan være feil i spesifikasjonene fra JVC (den støtter feks ikke mer enn 1024x768 på vga i følge manualen, men praksis tilsier at den støtter mer), men jeg tviler på at det er noe annet enn et 1366 display som står i tv'en, siden det er forholdsvis standard på lcd'er.

Hva har vi kommet frem til? Jo, vi har flere spørsmål enn svar.
    Jeg har sendt opptil flere mail til JVC siden jeg fikk tv'en, men de er ikke alt for flinke til å svare.
    Frem til nye opplysninger kommer frem, velger jeg å støtte meg til praksis, så kan du støtte deg til teorien om du vil

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge pixlene i skjermen din ikke kan strekke seg ut fra dagsformen så er vi enige om at du har et fast antall pixler med en fast størrelse??

Det kan jo være at du har en god skalerer i tv-en som greier å maskere problemer i test-bilder etc.

Uansett så spiser jeg hatten min om du greier å vise sann 1280x720 video på en lcd-skjerm med 1366x768 pixler i 1:1 pixel konfigurasjon og samtidig fylle hele bildet. Da stoler jeg mye mer på tankekraft enn ymse test-bilder. Det blir det samme som å sende 4 brev i 3 konvolutter og greie å bruke alle brevene og samtidig ha ett brev i hver konvolutt...

mvh
    Knut

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge pixlene i skjermen din ikke kan strekke seg ut fra dagsformen så er vi enige om at du har et fast antall pixler med en fast størrelse??

Det kan jo være at du har en god skalerer i tv-en som greier å maskere problemer i test-bilder etc.

Uansett så spiser jeg hatten min om du greier å vise sann 1280x720 video på en lcd-skjerm med 1366x768 pixler i 1:1 pixel konfigurasjon og samtidig fylle hele bildet. Da stoler jeg mye mer på tankekraft enn ymse test-bilder. Det blir det samme som å sende 4 brev i 3 konvolutter og greie å bruke alle brevene og samtidig ha ett brev i hver konvolutt...

mvh
    Knut
    Du skal slippe å spise hatten din samme hvordan resultatet blir

Har alltid samme oppløsning, og bildet blir alltid likt, så det endrer seg ikke etter dagsformen.

Hvordan scaleren i tv'en er, er jeg ikke sikker på, men jeg vet godt hvordan bildet blir seende ut når det ikke er 1:1, både på denne tv'en og andre. Det er ikke noe problem å ikke få 1:1 i alle fall, og da er ikke bildet i nærheten av å være likt...
    Har forresten sendt forespøselen videre til JVC for å se om de kanskje kan klare å hoste opp en forklaring på dette.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •