LG Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: LG Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LG Plasma

Har noen sett LG Plasma MZ-42PZ44 evt om det finnes noen tester av denne? Tenker å bruke denne både til Tv bruk og DVD.

Kjellern

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU kan lese denne tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.ph...ight=mz42pz43v

Den er om den modellen før, regner med noe lik yttelse.

Njaal

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LG Plasma

Hei

jeg har denne modellen selv. Jeg syns den gir et bra bilde, blant annet har den Farudja prosessering - som jeg ikke tror den forrige modellen hadde. Jeg bruker den til TV titting via digital satelitt mottager, og noe DVD, alt via komponent inngang og Suprakabler. S-Video inngang gir avtegninger og forstyrrelser i den mørke deler av bilde, og anbefales ikke. (Jeg byttet ut Scart kortet som følger med med komponent kortet)

Det er riktig at den kun har 8 bits prosessering, men jeg syns ikke det betyr så mye, men som det fremgår her er det andre som mener det er vesentlig. Du får sammenigne selv. Den har kun ganske basic innstillingsmuligheter, men det er viktig å jobbe litt med disse for å få optimalt bilde (forskjellig for hver inngang).

Den har imidlertid den samme svakeheten jeg syns alle plasmaskjærmer har - også de nyeste og dyreste - nemlig beveglige bilder, da særlig raske panorereringer. Prosesseringen klarer ikke å henge med, og bilde "faller fra" hverandre". Rolige bilder, eller bilder hvor kun en mindre del beveger seg avtegnes skarpt og fint, med fine farger. Dette er som sagt en svakhet som jeg syns alle plasmaskjermer har, du må sjekke selv og se om du kan leve med det.

Chrds

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at bevegelser er et problem, ser dette på min Samsung. Men jeg lurer på om dette skulle bare gjelde plasma? Burde det ikke være samme effekt på en CRT med progressiv (aka 100Hz)? Er det bare mer synlig på plasma pga større bilde?
    Jeg innbilte meg at dette er et problem med elektronikken, de-interlace og bevegelseskompensasjon, og at dette var bedre i dyrere apparater.

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Er enig i at bevegelser er et problem, ser dette på min Samsung. Men jeg lurer på om dette skulle bare gjelde plasma? Burde det ikke være samme effekt på en CRT med progressiv (aka 100Hz)? Er det bare mer synlig på plasma pga større bilde?
    Jeg innbilte meg at dette er et problem med elektronikken, de-interlace og bevegelseskompensasjon, og at dette var bedre i dyrere apparater.
    Merker du dette godt, hvis du feks ser på fotballkamp?

Njaal

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer ved bevegelser

Problemet med uklare bilder ved bevegelser er også et problem med 100 Hz CRT'er, særlig 1 og 2 generasjon, men også merkbart ved senere modeller. Selv har jeg en 36 tommer TAU Panasonic (ca 3 år gammel), og det er de samme symptomene, men det blir mer synlig når skjermen blir så stor som 42 tommer.

Jeg syns fotballkamper fungerer bra, men ofte står kamera ganske stille og det er kun spllerne som beveger seg. Ved panoreringer er det mer merkbart. Ved analoge kabelsignaler blir bildet klart dårligere, digitale signaler er nesten en forutsetning for å benytte 42 tommers plasma.

Det rådet jeg vil gi er:

1. Sammenlign selv (sjekk at innstillingene er optimale; da jeg sammenlignet LG'en med en NEC skjerm var kontrast, lysstyrke innstilt helt feil, og jeg hadde egentlig bestemt meg for at LG'en var alt for dårlig inntil jeg gikk inn å endret innstillingene - da kom jeg egentlig til at LG' var konkurransedyktig til en klart lavere pris)

2. Sjekk (hvis mulig) tv signaler med mye bevegelse og ta med noen DVD'er du kjenner godt, og fra en god DVD spiller. Minimum S-Video inngang, hels komponent med brukbare kabler.

3. Stol på egne inntrykk, men be om returrett (som forbruker har du 14 dager) - så spar på emballasje.

mvh

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Njaal[NOR
    ]Merker du dette godt, hvis du feks ser på fotballkamp?
    Nå ser jeg aldri på fotball, men jeg tok et lite forsøk og kunne ikke se noe spesiellt. Så ingen ujevne bevegelser av ballen.
    Problemet med at bildet "faller fra hverandre" er mest synlig i typiske nyhetsinnslag, når kameraet står nesten rolig, men beveger seg ørlite. Da blir det forskjellig bevegelse i de forskjellige delene av bildet. Vanskelig å forklare, jeg hadde antagelig ikke skjønt denne beskrivelsen uten å ha sett det selv. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej jeg håber jeg kan finde lidt hjælp her, jeg står og skal købe en plasma skærm, og har også set meget på den, det som jeg har fundet ud af er at der er to modeller MZ-42PZ43 som ikke er god til at se film på men modellen er hedder MZ-42PZ43v er 5000 kr dyrer og skulle være mere egnet til tv , er der nogle der ved noget om det ???? er det et godt køb :lol: :lol: :lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel MZ-42PZ44 er best egnet for hjemmebuk, men skulle gjerne sett noen tester. Bør man ha digetal dekoder for å få bra tv bilde på plasma?

Kjellern

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •