Trenger litt hjelp til valg av plasma/lcd..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt hjelp til valg av plasma/lcd..

Hei!

Nå har jeg lest meg gjennom det meste her, men mister oversikten i denne jungelen..
    Har fått i oppdrag av far å finne ny tv til en 15-17 lapper.
    Den vil hovedsakelig bli brukt til tv via satelitt og dvd. Kanskje pc blir tilkoblet etterhvert, men blir nok minimalt brukt til det formålet.

Tror jeg har forstått riktig da, at en plasma vil være det beste valget men hvilken??

Det blir sikkert ikke kjøpt noe nytt på evigheter, så den må være hd-klar. Vil ikke da en oppløsning på 1024x768 være å foretrekke?

Håper noen kan gi meg noen forslag og råd under mitt innlegg, så jeg klarer å finne den beste tv til den beste pris... Jeg googler og leter selv, bare noen hadde tatt seg tid til å lede meg på rett spor..

På forhånd takk!

Mvh

daniello

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fikk noe lignende oppdrag av søstra mi og etter å ha forhørt meg her på forumet endte jeg opp med Panasonic TH-42PA50E til 16 000,- inkl veggfeste fra fyndbørsen. den skal ha et knallbra bilde iforhold til prisen, men minusene er oppløsninga (852x480) og litt mangelfull tilkoblingsmuligheter, men til hennes bruk som ikke er så avansert så har ikke dette noe og si..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar whitenr9.
    Ja, jeg har lest dine innlegg og sett på den tv'en. Synes oppløsningen på 852x480 og tilkoblingene var litt minus som du selv sier. Kanskje det ikke har så mye å si, men vil være på den sikre siden da dette er en skjerm som neppe blir byttet ut. Da er jeg nok inneforstått med at det er en plasma vi skal gå for, bare en finner de rette specs. til noenlunde rett pris..

daniello

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er det i 42" klassen du sikter så må det nok bli plasma i den prisklassen der. tenker du på 32" så har jo samsung noen fine lcd tv'er, 32M61B får du vel til 17 lapper.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

TVen må jo ikke være HD-ready, og HD-ready fjernsyn i den prisklassen har, uten unntak, dårligere bilde enn de beste skjermene uten hd stempel. grunnen til dette er at billige hd klare skjermer har høy oppløsning på bekostning av kontrast og fargemetning.

tips til gode modeller er jo TH37PA50 som allerede er nevnt, annen modell kan være 42PF5520 fra philips. har bare sett denne en gang, men den hadde overaskende bra bilde og den har i tilegg HDMI kontakt noe som er veldig kjekt å ha. tror den ligger på rundt 17 lapper på de fleste elkjøper rundt om i landet... lykke til med plasmajakten

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 32" holder, så hadde jeg vurdert den nye SONY KLV-V32A10.
    Denne er HD klar, og har et av de beste bildene LCD teknologien kan få til i dag. Gir også et bra bilde med vanlig analogt tv signal.

Hadde valgt denne fremfor Samsung, men det er vel mere en smakssak.
    De bruker begge samme panel. Men signalbehandlingen på Sony sin "V" serie er hakket bedre.
    Du finner V32A10 ned mot 16-17 lapper.

Her er link til et par tester:
    http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=6332

http://www.homecinemachoice.com/cgi-...?reviewid=6332

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøpe en HD-klar plasma bør du nok utvide budsjettet ditt litt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Takk alle sammen..
    Ja, jeg har egentlig begynt å innsett det og skal høre med han om det i morgen men tror ikke det blir så enkelt. Skal ture innom elkjøp, expert osv i morgen med han å sjekke litt ut.. Hva med Samsung 40R51B til ca 18 lapper nå. Hadde det kanskje vært noe om prisen blir akseptert??

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Eller vente til januar...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daniello
    Takk alle sammen..
    Ja, jeg har egentlig begynt å innsett det og skal høre med han om det i morgen men tror ikke det blir så enkelt. Skal ture innom elkjøp, expert osv i morgen med han å sjekke litt ut.. Hva med Samsung 40R51B til ca 18 lapper nå. Hadde det kanskje vært noe om prisen blir akseptert??
    jeg har enda til gode å se en god samsung plasmaskjerm :P men d er nå bare meg.. hva avstand skal dere ha til skjermen..? jeg synes samsungskjermene har meget tydelige piksler, så viss du vurderer en sånn skjerm så bør du ha lang nok sitteavstand...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Eller vente til januar...
    Du tror de vil komme på salg kanskje??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    jeg har enda til gode å se en god samsung plasmaskjerm :P men d er nå bare meg.. hva avstand skal dere ha til skjermen..? jeg synes samsungskjermene har meget tydelige piksler, så viss du vurderer en sånn skjerm så bør du ha lang nok sitteavstand...
    Det var en lcd ja.. Avstanden blir vel fra 3-5 meter kan jeg tenke meg..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gode hd ready skjermer kommer ikke under 20 lapper til januar. de klarer jo ikke å lage nok skjermer nå, så prisen stiger jo faktisk.. (men det er riktignok kun i en kortere periode), uansett.. ikke forvent noe prisras i januar.
    dette gjelder plasmaskjermer, lcd skjermene finnes vel snart kun i hd ready...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heh.. lcd ja. dumme meg..

lcd skjermene deres har vertfall fått mye skryt, har ikke sett en samsung lcd enda, så jeg kan ikke uttale meg for mye... pass på etterslepet responstiden er ofte det første som stiger når prisen synker.

er selv plasmafan da, men lcd lever jo lenger...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egentlig stor forskjell på bildekvaliteten på plasma/lcd? Er jo litt fristende med den Samsung skjermen og føler den er litt tryggere med tanke på fremtiden, eller er det her jeg er helt på jordet?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er uansett sikra for fremtiden. hdtv her til lands kan vi håpe på til 2012 (utenom cmore hd kanalen til canal+ da, men tunerene er dyre og noe sier meg at faren din ikke har planer om å bruke så mye peng på sånt )
    og når hdtv engang kommer så kan det vises på den skjermen dere kjøper så lenge dere har componentvideo.

men, en hd ready skjerm viser det ukomprimert og det blir mye bedre bilde. den kan ta imot signalet digitalt istedenfor analogt og det sikrer jo best mulig kvalitet på signalet.

når det gjelder plasma kontra lcd så mener jeg at plasma fortsatt er bedre, men der er det høyere kostnader når de lager skjermer med høy oppløsning, og de hd ready plasmaskjermene koster ofte 25k ++

plasma har normalt sett bedre bildekvalitet enn lcd, bedre farger, høyere kontrast og skjermene har ikke responstid. det gjør at du unngår etterslep eller en "skygge effekt" om du vil.

Lcd skjermer har høyere oppløsning (normalt sett) og de har nesten alltid de nødvendige koblingene for å få hd-ready stempel.
    Lcd skjermer er mye bedre med bruk mot pc enn hva plasmaskjermer er.

jeg holder uansett en knapp på plasmaskjerm til faren din, da han skal se tippekamp og nyhetene, og ikke vise nedlastet hd-materiale fra htpc en sin eller tar jeg helt feil av faren din..?

ta en runde i butikkene imorgen og vurder plasma opp mot lcd (og finding nemo på dvd er ikke godkjent testmateriale ) det er den eneste måten for dere å se hvilken skjerm som passer for dere. liker dere plasma best, så pass gjerne på at den har dvi eller hdmi kontakt. det kan være mer enn nok fremtiddsikring for faren din. (derfor jeg anbefalte 42pf5520 den har hdmi kontakt)

ojj.. detta blei et lang inlegg gitt :P

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det egentlig stor forskjell på bildekvaliteten på plasma/lcd? Er jo litt fristende med den Samsung skjermen og føler den er litt tryggere med tanke på fremtiden, eller er det her jeg er helt på jordet?
    Mye av det jeg har sett av LCD har frem til ganske nylig ikke vært bra.
    Faktisk ganske deprimerende dårlig. Det er fortsatt mye dårlig innen LCD, dette gjelder særlig i den rimelige prisklassen.

Men teknologien utvikler seg. Den nye generasjonen som kom i høst lover bra.
    Meget naturtro farger, mye bedre sortnivå og bedre responstid som ikke gir etterslep. Se spesielt på Sony sine "V" modeller, og Philips sin 37" 37PF9830.

Samsung sine nye modeller har ikke overbevist meg like mye mht. singalbehandling på vanlig tv.
    Der har de nye Sony "V" modellene imponert med et meget naturtro bilde.
    V32A10 er HD ready, med 1366x768 oppløsning, HDMI interface, 8ms responstid, 1300:1 kontrast og 178 graders betraktningsvinkel.

Bor du i Oslo området kan du se disse på Smartclub, Expert og hos Service Avdelingen i kjelleren hos Sony på Alnabru.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    du er uansett sikra for fremtiden. hdtv her til lands kan vi håpe på til 2012 (utenom cmore hd kanalen til canal+ da, men tunerene er dyre og noe sier meg at faren din ikke har planer om å bruke så mye peng på sånt )
    og når hdtv engang kommer så kan det vises på den skjermen dere kjøper så lenge dere har componentvideo.

men, en hd ready skjerm viser det ukomprimert og det blir mye bedre bilde. den kan ta imot signalet digitalt istedenfor analogt og det sikrer jo best mulig kvalitet på signalet.

når det gjelder plasma kontra lcd så mener jeg at plasma fortsatt er bedre, men der er det høyere kostnader når de lager skjermer med høy oppløsning, og de hd ready plasmaskjermene koster ofte 25k ++

plasma har normalt sett bedre bildekvalitet enn lcd, bedre farger, høyere kontrast og skjermene har ikke responstid. det gjør at du unngår etterslep eller en "skygge effekt" om du vil.

Lcd skjermer har høyere oppløsning (normalt sett) og de har nesten alltid de nødvendige koblingene for å få hd-ready stempel.
    Lcd skjermer er mye bedre med bruk mot pc enn hva plasmaskjermer er.

jeg holder uansett en knapp på plasmaskjerm til faren din, da han skal se tippekamp og nyhetene, og ikke vise nedlastet hd-materiale fra htpc en sin eller tar jeg helt feil av faren din..?

ta en runde i butikkene imorgen og vurder plasma opp mot lcd (og finding nemo på dvd er ikke godkjent testmateriale ) det er den eneste måten for dere å se hvilken skjerm som passer for dere. liker dere plasma best, så pass gjerne på at den har dvi eller hdmi kontakt. det kan være mer enn nok fremtiddsikring for faren din. (derfor jeg anbefalte 42pf5520 den har hdmi kontakt)

ojj.. detta blei et lang inlegg gitt :P

Tusen takk Fenriz..

Innlegget ditt inneholdt alt jeg trenger å vite for valg av skjerm. Du har rett i behovet til min far, så plasma er nok uten tvil det beste ja. Fotball og konserter er nok det som vil snurre på tv'en og tvilsomt at Dreamboxen jeg prakker på han vil bli byttet med en hd ready når den kommer :-) Da er det bare å myse litt i morgen å høre hva han mener og surfe litt etter best valg.
    Forresten den Lcd skjermen har en responstid på 8 ms..

Tusen takk igjen, og vil nok høre med deg/dere før jeg tar siste avgjørelse..

Mvh

daniello

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk alle sammen..
    Hei!

Jeg var på Hifi Kubben å sjekket Samsung 40R51B, og det var meget imponerende bilde på når de kjørte dvd i 720p. Jeg spurte om de kunne fore tv'en med et dårligere signal, å da satte de på en s-vhs kabel på dvd'en. Du kan si det slik, at det ble ingen handel, for det bilde jeg fikk se da var helt fryktelig, extremt med hakking. Kanskje for mye digital behandling av bilde, eller at tv'en rett å slett ikke er bedre?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott

sånn viss du ikke vet det fra før, så er 8ms så lav man får responstiden i en lcd skjerm idag. og det er så lavt at det skal i praksis ikke være noe etterslep i skjermen.. (kun det som evt bli forårsaket av "støy")

gleder meg jo nesten like mye som deg til å se hva den nye tven blir

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •