Samsung LE-40M61B og PC oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung LE-40M61B og PC oppløsning?

Er det noen lykkelige eiere av denne LCD TV'en som har fått testet DVI-HDMI tilkobling? Støtter den 1366 x 768 uten problemer fra PC?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bare prøvd 1024x768 via VGA 15pin D-sub.
    Det fungerer helt fint.

I instruksjonsboka står det:

- Riktig oppløsning optimalt er 1360x768
    - DVI støtter ikke PC-funksjonen (nederst side 65)

Du finner instruksjonsboka på samsung.no.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ovind
    Jeg har bare prøvd 1024x768 via VGA 15pin D-sub.
    Det fungerer helt fint.

I instruksjonsboka står det:

- Riktig oppløsning optimalt er 1360x768
    - DVI støtter ikke PC-funksjonen (nederst side 65)

Du finner instruksjonsboka på samsung.no.
    Da er den altså ikke HD Ready fra PC (støtter ikke HDCP).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HDCP støtter den vel, det den ikke støtter er PC-signaler via digitalinngangen. Dette er selvsagt svært negativt, da mange ønsker benytte skjermene mot Windows Media Center, der 1:1 oppløsning er helt avgjørende for kvaliteten...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    HDCP støtter den vel, det den ikke støtter er PC-signaler via digitalinngangen. Dette er selvsagt svært negativt, da mange ønsker benytte skjermene mot Windows Media Center, der 1:1 oppløsning er helt avgjørende for kvaliteten...
    HDCP støtte er jo ikke tilgjengelig via VGA og når DVI / HDMI inngangen ikke støtter PC, så kan ikke jeg se hvordan en i fremtiden kan spille av HDCP beskyttet innhold via PC på denne TV'en.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    HDCP støtte er jo ikke tilgjengelig via VGA og når DVI / HDMI inngangen ikke støtter PC, så kan ikke jeg se hvordan en i fremtiden kan spille av HDCP beskyttet innhold via PC på denne TV'en.
    Med risiko for å dumme meg ut fullstendig.... Er ikke VGA signal analoge ? det skal ikke, og ER ikke DHCP kryptering på analoge signaler, og derfor er det ingen som har HDCP på VGA inngang.. (og du vil kunne spille av hvilkensomhelst film fra PC via denne inngangen på alle LCD TV)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det stemmer, du vil trolig ikke kunne spille av HDCP via PC på denne skjermen. Fra DVD-spillere og tunere etc. med HDCP vil det fungere fint å sende over signalet. Det analoge VGA-signalet vil uansett aldri ha HDCP støtte, og dermed vil ikke skjermen kunne vise filmer eller innhold med denne kopibeskyttelsen via VGA.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde HDCP var en kryptering for å hindre DIGITAL kopiering av digitale signaler ? å sende ett analogt signal ut fra PC`en via en VGA kabel og inn i TV`ens VGA port vil vel ikke være påvirket av dette ? du burde jo kunne sende 1360x768 f.eks. analogt til TV og dermed se HD TV fra PC? Jeg har altid trodd at VGA og komponent gir hdtv uten trøbbel med HDCP jeg

Det stemmer, du vil trolig ikke kunne spille av HDCP via PC på denne skjermen. Fra DVD-spillere og tunere etc. med HDCP vil det fungere fint å sende over signalet. Det analoge VGA-signalet vil uansett aldri ha HDCP støtte, og dermed vil ikke skjermen kunne vise filmer eller innhold med denne kopibeskyttelsen via VGA.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det, så vil du ikke få spilt av HDCP beskytett materiale over analoge linjer. Det vil derfor ikke være mulig f.eks. å spille av en Blue Ray DVD med HDCP beskyttelse på en PC som er tilkoblet skjermen via en VGA kabel. Du må ha en HDCP kompatibel skjerm og overføre over DVI / HDMI med HDCP støtte. Mulig du kan få ut et signal over VGA som ikke er i HD oppløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dere snakker litt om hverandre her?

Det er ikke (såvidt jeg vet) et krav om å takle signaler fra PC-er for å bli HD-ready. Kravet er at skjermen skal ha analoge (komponent) og digitale (DVI/HDMI med HDCP beskyttelse) innganger som takler 720p og 1080i, og minst 720 fysiske linjer.

HDCP brukes bare for digitale DVI og HDMI standarder. VGA er, som sagt, ukryptert. Men hvis framtidige formater bare tillater avspilling via sikre, digitalt krypterte overføringer, vil brukeren kunne sitte med skjegget fullt av postkasser om tv-en ikke kan ta imot signalet fra pc-en.

Mange usikkerheter rundt nye skjermer og pc-tilkobling. Og leverandørene gjør det ikek akkurat enklere, med diffuse brukermanualer...

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt. VGA er ikke nevnt med et ord i HDReady standarden..

Jeg skulle likt å se et nytt film format som nekter folk å bruke scart til en vanlig TV (de støtter jo ikke hdcp) .. det ville i såfall utelukke 90% av kundemassen man kunne selge film til.. Jeg synes det virker mest logisk om meningen er at man ikke skal kunne sende signalet digitalt ut fra en hvilkensomhelst kilde til en hvilkensomhelst kilde (som kunne være en opptaker f.eks.) .. å gjøre dette også via composite, s-video, scart og vga f.eks. ville være ganske dumt (men dumme ER de jo, så kanskje det ikke burde overraske oss om det var slik)

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror dere snakker litt om hverandre her?

Det er ikke (såvidt jeg vet) et krav om å takle signaler fra PC-er for å bli HD-ready. Kravet er at skjermen skal ha analoge (komponent) og digitale (DVI/HDMI med HDCP beskyttelse) innganger som takler 720p og 1080i, og minst 720 fysiske linjer.

HDCP brukes bare for digitale DVI og HDMI standarder. VGA er, som sagt, ukryptert. Men hvis framtidige formater bare tillater avspilling via sikre, digitalt krypterte overføringer, vil brukeren kunne sitte med skjegget fullt av postkasser om tv-en ikke kan ta imot signalet fra pc-en.

Mange usikkerheter rundt nye skjermer og pc-tilkobling. Og leverandørene gjør det ikek akkurat enklere, med diffuse brukermanualer...

mvh
    Knut Inge

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Helt korrekt. VGA er ikke nevnt med et ord i HDReady standarden..

Jeg skulle likt å se et nytt film format som nekter folk å bruke scart til en vanlig TV (de støtter jo ikke hdcp) .. det ville i såfall utelukke 90% av kundemassen man kunne selge film til.. Jeg synes det virker mest logisk om meningen er at man ikke skal kunne sende signalet digitalt ut fra en hvilkensomhelst kilde til en hvilkensomhelst kilde (som kunne være en opptaker f.eks.) .. å gjøre dette også via composite, s-video, scart og vga f.eks. ville være ganske dumt (men dumme ER de jo, så kanskje det ikke burde overraske oss om det var slik)
    dette som slo meg også når jeg leste her, hvordan i alle dager skal dette formatet slå ann hvis så godt som alle må invistere i ny tv, alle de som nettopp har svidd av en 20-40 000,- på flatskjerm allerede. isåfall så ser jeg for meg en stor flopp...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    dette som slo meg også når jeg leste her, hvordan i alle dager skal dette formatet slå ann hvis så godt som alle må invistere i ny tv, alle de som nettopp har svidd av en 20-40 000,- på flatskjerm allerede. isåfall så ser jeg for meg en stor flopp...
    Det nye formatet vil kunne slå an blant de som kjøper nytt utstyr på samme måte som ingen med gamle platespillere kunne spille CD'er når de kom på markedet. Sony og andre som står bak HDCP vil nok gå ganske langt for å nå sine mål om at det ikke skal være mulig å kopiere filmer fra de nye HD-formatene. Sony går jo så langt at de installerer kode som gjør skade på kundenes PC'er når du setter inn en CD.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det vil være SD (standard definition) materiale tilgjengelig i minst 10 år fremover. Det er kun til HD-materiale HDCP vil være nødvendig. For oss AV-nerder vil det jo være helt avgjørende at mottaker støtter HDCP, men brunevarebransjen ønsker jo naturlig nok av våre HD filmer skal spilles via en dedikert HD-DVD spiller, ikke via PCen... For oss som er glade i HTPC er jo ikke det spesielt hyggelig, men det finnes jo allerede skjermer med 1:1 og HDCP støtte over HDMI fra PC...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ,,,men det finnes jo allerede skjermer med 1:1 og HDCP støtte over HDMI fra PC...
    Hvilke da?

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nye formatet vil kunne slå an blant de som kjøper nytt utstyr på samme måte som ingen med gamle platespillere kunne spille CD'er når de kom på markedet. Sony og andre som står bak HDCP vil nok gå ganske langt for å nå sine mål om at det ikke skal være mulig å kopiere filmer fra de nye HD-formatene. Sony går jo så langt at de installerer kode som gjør skade på kundenes PC'er når du setter inn en CD.
    joda poeng der, men de som satt med de gamle platespillerne måtte ikke kjøpe nye høyttalere selv om de skulle invistere i en cd spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvilke da?
    Jeg har testet en LG RZ32LX2R og den fungerer perfekt over DVI fra PC med oppløsning 1360 x 768 og har HDCP. Jeg har sett på manualer fra flere andre LG modeller og de beskriver meget godt PC tilkobling over DVI / HDMI. Her er det ikke noe tull!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda poeng der, men de som satt med de gamle platespillerne måtte ikke kjøpe nye høyttalere selv om de skulle invistere i en cd spiller.
    Ja, men så var heller ikke plateselskapene paranoide når det gjaldt piratkopiering. Hvem hadde hørt om ripping av CD'er, MP3, Internet og fildeling tidlig på 80-tallet? DVD fikk sin kopisperre, men den ble jo som kjekt hacket av DVD-Jon ganske raskt. Filmselskapene ønsker ikke samme situasjon med nytt HD innhold. Derfor kommer de nok til å drite langt i at noen har kjøpt skjermer som ikke fungerer bra med PC og HDCP i håpet om den ultimate kopisperre. Dere har sikkert lest om spillere som må kobles til Internet og som blir ubrukelige ved forsøk på hacking etc.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men så var heller ikke plateselskapene paranoide når det gjaldt piratkopiering. Hvem hadde hørt om ripping av CD'er, MP3, Internet og fildeling tidlig på 80-tallet? DVD fikk sin kopisperre, men den ble jo som kjekt hacket av DVD-Jon ganske raskt. Filmselskapene ønsker ikke samme situasjon med nytt HD innhold. Derfor kommer de nok til å drite langt i at noen har kjøpt skjermer som ikke fungerer bra med PC og HDCP i håpet om den ultimate kopisperre. Dere har sikkert lest om spillere som må kobles til Internet og som blir ubrukelige ved forsøk på hacking etc.
    ja godt mulig de er dumme nok til å forsøke no sånt, har jo sett skrekk eksemplene tidligere. for meg blir det hvertfall en god grunn til å boikotte formatet, og tror nå ikke jeg er alene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja godt mulig de er dumme nok til å forsøke no sånt, har jo sett skrekk eksemplene tidligere. for meg blir det hvertfall en god grunn til å boikotte formatet, og tror nå ikke jeg er alene.
    Etter Sony sin "rootkit-øvelse" på CD er nok ganske mange som unngår å kjøpe Sony produkter, men det spørs om de som er oppegående utgjør det store volumet. Den typske "Elkjøp" kunden har nok neppe peiling på slikt.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •