Samsung LE-40M61B og PC oppløsning? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 49 av 49
    Newcomer Lars sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde akkurat samme bekkymringene jeg også Rikky....
    men jeg har testa med powerstrip og kom fram til at 1280x720 faktisk ga meg det skarpeste bilde.
    Med 1360x768 måtte tv'n omskalere eller no så liten tekst ble uklar.
    Virker som at den er optimalisert for 720p som er det mest vanlig hdtvsignalet fra diverse utstyr.
    Dette gjelder selfølgelig HDMI inngangen.Skal jeg kjøre pcspill er det VGA på 1360x768 som gir best bilde uten overscan.
    ...men detta blir lite brukt når man har X360 på componentinngangen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TVen gir 100% pixelmapping på 1360x768 60hz uten flimring, under/overscan eller uskarpheter, selv på liten tekst. Gjennom VGA.
    Ingen grunn til tweake eller gjøre noen spesielle innstilinger i Windows eller Media Center!

Newcomer Lars sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øh...60hz resulterer i at PAL tv som er normalt her i sandefjord ihvertfall hakker.Hvorfor ikke bruke HDMI og få silkeglatt video med engang ?
    sjekk rullende tekst på Voice f.eks

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars
    Ikke bruk "Jeg har rett,dere er idioter" retorikk
    mange uvitende kan tro VGA er best,du har tydligvis ikke testa mye HDMI !!!

Jeg har en Samsung LE-40M61B som har den beste kontrasten på dynamisk 5000
    med HDMI blir det mye bedre detaljnivå på svart og skygger
    VGA inngangen er for ordinære pcting,men skal du ha Rolls Royce bilde med HTPC er det kun HDMI som gjelder.
    På VGA får du ikke 50 hz engang uten masse tweaking.Med HDMI er det bare å velge 1280x720@50hz med en gang.Eneste ulempen er Overscan selfølgelig på desktoppen,men ingen problem og motvirke dette med underscan i dem fleste mediacentre som MCE,MediaPortal,Xlobby,TheaterTEK

Hvordan ser bildet ut med 1280x720@50hz ved DVI->HDMI? Dekker det hele skjermen eller blir det en svart ramme rundt hele bildet? Vil TV'n da strekke bildet til å fylle hele skjermen?

Blir dette bedre med et skjermkort med HDMI-utgang, så man slipper DVI->HDMI overgang?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Man får ikke 1:1 pixelmapping (1366x768 oppfattes som 1080i) og ei heller vil standard 720p eller 1080i vises korrekt. Det blir en del overscan.

Det går ann å tweake bort overscannet, havnet på rundt 1200x678 (ikke helt nøyaktig). Men dette er jo lengre vekk fra tvens native enn vanlig 720p, så pixelerasjonen blir verre.

Jeg mener å huske at 1440x900 fungerer helt greit, men da TVen bare vil ha dette interlaced blir ting nokså uskarpt.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig på denne TVen..... men
    en glad nyhet er kanskje dette:
    ATI klargjør for HDMI
    :arrow: Det du sier stemmer ikke. Kjør 1360x768 med 60hz, og kjør Autojustering fra TVens meny, så får du perfekt bilde med 1:1 pixelmapping uten overscan.
    Tro meg, det funker hos meg.
    MERK at jeg sier 1360, ikke 1366. 1366 funker ikke, kun 1360, dvs at det 3 pixelrader på hver side av skjermen som ikke brukes. Helt uvesentlig.

Sitat Opprinnelig postet av meland1978
    P.S. Oppløsningen fra PC skal kjøres bra på 1300 * 768 står det i bruksanvisningen...
    :arrow: Nei nei nei. Du har lest feil. Kjør 1360x768@60hz !!!

På VGA får du ikke 50 hz engang uten masse tweaking.Med HDMI er det bare å velge 1280x720@50hz med en gang.Eneste ulempen er Overscan selfølgelig på desktoppen,men ingen problem og motvirke dette med underscan i dem fleste mediacentre som MCE,MediaPortal,Xlobby,TheaterTEK
    :arrow: Hvorfor vil du bruke 1280x720@50hz når panelets oppløsning for PC er 1360x768@60hz, uten overscan?

Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Det er greit nok, men det er jo feil oppløsning, ettersom TV-en har 1366*768.
    :arrow: Feil, TVen har oppløsning 1360x768@60hz på PC-signaler. 1366x768 gjelder kun TV.

øh...60hz resulterer i at PAL tv som er normalt her i sandefjord ihvertfall hakker.Hvorfor ikke bruke HDMI og få silkeglatt video med engang ?
    sjekk rullende tekst på Voice f.eks
    :arrow: Ja, 60hz er PAL, det er det TV-signalet sendes ut i. Har ingen hakking her, hverken når jeg ser på TV eller når jeg kjører film og spill fra PCen.

:arrow: Og når det gjelder den evige diskusjonen om DVI eller HDMI er bedre enn VGA: Jeg har testet, og DVI gir ikke "bedre bilde" enn VGA.
    Tror folk henger seg opp i at VGA er analogt, og DVI er digitalt, og man har en inngrodd oppfatning om at digitalt alltid er bedre enn analogt.
    Ikke i dette tilfellet. Tro meg, selv om signalet i en VGA-kabel er analog, sender den signaler som gir 100% 1:1 pixelmapping og fargeoppløsning.
    Du ser ikke forskjell.
    Koble til PCen via VGA, sett riktig oppløsning, 1360x768@60hz.
    Ikke tweak noe som helst på PCen, du trenger ikke gjøre NOEN innstillinger i Media Center o.l. heller!
    Bare husk å kjøre Autojuster på TVen.
    :!:

...og spar DVI/HDMI inngangen til DVD-spilleren, det er det den er ment for. 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasjohnsen:arrow:
    Ja, 60hz er PAL, det er det TV-signalet sendes ut i. Har ingen hakking her, hverken når jeg ser på TV eller når jeg kjører film og spill fra PCen.

http://en.wikipedia.org/wiki/PAL

"The term "PAL" is often used informally to refer to a 625-line/50 Hz (576i, principally European) television system, and to differentiate from a 525-line/60 Hz (480i, principally North American/Central American/Japanese) "NTSC" system. Accordingly, DVDs are labelled as either "PAL" or "NTSC" (referring informally to the line count and frame rate) even though technically neither of them have encoded PAL or NTSC composite colour.
    ...
    The PAL colour system is usually used with a video format that has 625 lines per frame (576 visible lines, the rest being used for other information such as sync data and captioning) and a refresh rate of 50 interlaced fields per second (or 25 full frames per second), such as systems B, G, H, I, and N (see broadcast television systems for the technical details of each format).
    Countries and territories that use PAL B, G, D or K
    ...
    Norway
    "

60Hz brukes som regel i land som har 60Hz strømforsyning.

I Norge har vi 50 Hz strømforsyning og 50Hz PAL tvsignaler.

Kino-film er 24Hz. Avspilt i PAL-land økes hastigheten til 25/50 Hz, mens avspilt i NTSC-land brukes en spesiell kadens for å produsere 60Hz.

Den eneste måten å få glatt avspilling fra PC er såvidt jeg vet å bruke Reclock og evt Powerstrip til å sette desktop og skjermutgang til et multippel av filens framerate som samtidig støttes native av display.

mvh
    k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    http://en.wikipedia.org/wiki/PAL
    Den eneste måten å få glatt avspilling fra PC er såvidt jeg vet å bruke Reclock og evt Powerstrip til å sette desktop og skjermutgang til et multippel av filens framerate som samtidig støttes native av display.

mvh
    k
    Takk for info, visste ikke dette.
    Men poenget mitt var uansett at det ikke er noe flimring på min skjerm.
    Så uansett hz, dette er ikke noe problem, uten at jeg har tweaka eller powerstrippa noe som helst

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasjohnsen
    Takk for info, visste ikke dette.
    Men poenget mitt var uansett at det ikke er noe flimring på min skjerm.
    Så uansett hz, dette er ikke noe problem, uten at jeg har tweaka eller powerstrippa noe som helst
    LCD-skjermer flimrer ikke uansett, de er konstant belyst :-)

Men når du sitter på en video som enten er 50Hz interlaced, 60Hz interlaced eller 24Hz progressiv, så finnes det ingen god måte å konvertere dette til andre rater. Tenk deg at du har en kortstokk med 52 kort som skal deles ut til 60 spillere, uten å kunne klippe opp kort...

Den eneste fornuftige måten er å redusere antall spillere til 52. Evt kan du la 8 spillere dele på et kort slik at alle spillere får kort, men det blir ujevnt.

Så også med video, har du rulletekst, kamerapanning eller andre objekter med jevn hastighet, så vil ratekonvertert materiale alltid se noe mer "jumpy" ut enn en kjede hvor alle ledd har samme rate.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    LCD-skjermer flimrer ikke uansett, de er konstant belyst :-)

Men når du sitter på en video som enten er 50Hz interlaced, 60Hz interlaced eller 24Hz progressiv, så finnes det ingen god måte å konvertere dette til andre rater. Tenk deg at du har en kortstokk med 52 kort som skal deles ut til 60 spillere, uten å kunne klippe opp kort...

Den eneste fornuftige måten er å redusere antall spillere til 52. Evt kan du la 8 spillere dele på et kort slik at alle spillere får kort, men det blir ujevnt.

Så også med video, har du rulletekst, kamerapanning eller andre objekter med jevn hastighet, så vil ratekonvertert materiale alltid se noe mer "jumpy" ut enn en kjede hvor alle ledd har samme rate.

-k
    Jepp, jeg vet om dette.
    Jeg vet ikke hva jeg har gjort for slags mirakel på min TV/PC-kobling, men det er ikke noe sjenerende flimring på min TV.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •