Samsung LE-40M61B og PC oppløsning? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er kanskje et dumt spørsmål, men her kommer det:

Hvordan kan TV'et se forskjell på om det er en PC eller en DVD-spiller
    som er koblet til på HDMI-inngangen ?

Hvis PC'en takler HDCP hvorfor skulle så ikke TV'en kunne vise bildet ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det fungere å kjøre PC-signalet gjennom Denon AVR-3806 og så til TV'en på HDMI? Eller støtter kanskje ikke Denon AVR-3806 HDMI fra PC?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble tidligere i tråden sagt:

> Da er den altså ikke HD Ready fra PC (støtter ikke HDCP).

Er ikke problemet det motsatte, at det er DVI utgangen på PC'en
    som ikke støtter HDCP ?

Hvis det er riktig så må TV'et sin HDCP-funksjonen passiviseres
    for at signaler fra en PC skal kunne vises.

Er det noen som kan avvise/bekrefte denne teorien ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange flatskjermer har valget "pc-inngang" eller "av-inngang" eller lignende. Dette kan være på separate kontakter eller på en og samme kontakt. Dermed er de mulig at "pc-inngang" ikke har HDCP på skjermen. Hva som er forskjellen på disse inngangene er ikke opplagt for meg, men jeg tipper at pc-inngangen har mindre prosessering, og forhåpentligvis ingen skalering.

Såvidt jeg vet finnes det ingen PC med HDCP. Det vil i prinsippet kreve sertifisert skjermkort, operativsystem, programvare, drivere, kanskje også BR-rom. Det vil kanskje komme med windows vista. Og tenk dere alle problemene når MS finner ut i all sin visdom å forandre på API-et for å aksessere kryptert video, udkoumentert (selvfølgelig), og alle HTPC-eiere må velge mellom å kunne spille av sine HD videoer eller å være beskyttet mot virus :-) Og så kommer dvd-jon inn og lager en fin GUI til et dekrypteringssystem som pappan hans lager sammen med en obskur tysker :-)

Som sagt lengre opp så er det intensjonen til industrien å levere et ned-samplet SD-bilde fritt over f.eks analoge utganger, så den jevne forbruker kommer sikkert til å koble opp BR spilleren kjøpt på elkjøp med sin HD-ready skjerm via komposit type gul :-D

mvh
    Knut

Newcomer turid-laila sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det er ikkje å anbefale å kjøpe denne visst du skal bruke den opp mot media center?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av turid-laila
    så det er ikkje å anbefale å kjøpe denne visst du skal bruke den opp mot media center?
    Jo! Jeg har denne koblet via VGA med 1:1 oppløsning og fantastisk billedkvalitet.

Men du MÅ kjøre 1360x768 som oppløsning (1024x768 gir ikke 1:1!).
    Og HUSK å kjøre autojustering via TVens PC-meny!!
    Gjør du ikke dette vil pikslene bomme litt, og bildet er ikke optimalt.

Når det gjelder VGA vs DVI har jeg undersøkt dette så godt jeg kan.
    Når det gjelder bildekvalitet er det mange som henger seg opp i at DVI er digitalt, og hevder dette gir bedre billledkvalitet. Det stemmer ikke:
    VGA gir 100% 1:1 pixelmapping, og like mange farger som DVI.
    - Fargeoppløsningen via VGA er derfor identisk med DVI
    - Billedpunktene (pixlene) treffer 100% (1:1)
    - Du får ekte HDTV-oppløsning på HDTV-signaler fra PC
    - OG det er ingen forstyrrelser eller støy i bildet når du bruker VGA, som man kanskje tror siden det er analogt

Min konklusjon er dermed at det er ingen gevinst med å bruke DVI fremfor VGA fra PC.

Heldigvis, siden DVI-inngangen krever HDCP, og foreløping er det ingen hardware til PC som har dette. (men jeg har hørt at dette kommer).

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lang tråd (ihvertfall i tid :-)

Anyway, gevinster ved bruk av DVI kontra VGA:

- Du slipper to stykk konverteringer mellom det digitale og det analoge domenet. Dvs D->A for å dytte signal ut på VGA-kabelen og så A->D i TV'en for å konvertere tilbake. Selve konverteringen er ikke perfekt og det er signaltap i en analog kabel. (Det er det forøvrig i en digital kabel også, men holder man seg til spec så burde det gå bra). Kjøp deg 25 meter med skrot-billig syltynn VGA-kabel og sjekk om du får samme bilde. Får antageligvis ikke bilde i det hele tatt, evt noe med skygger, ymse farger osv. Så selv med en kort og bra kabel så vil du få "noe" degradering av bildet. Kanskje den rødaktige pixelen ikke var heeeeelt den samme rødfargen når den kom ut i den andre enden osv. Hvorvidt du ser det eller ei er jo en helt annen greie. På film skal du slite hardt, men på en uniform windows desktop så ser du kanskje litt ujevnheter av forskjellige slag.

- TV'er har typisk billedbehandlingsalgoritmer tilpasset beveglige bilder på DVI/HDMI inngangen, men ikke på VGA-inngangen. Ikke sett det selv, men har lest om flere som foretrekker film/TV fra PC over DVI fremfor VGA, mens de foretrekker VGA når de skal gjøre desktop-greier. Litt heftig bruk av filtre på PC'en burde veie opp på VGA-fronten, men da med ekstra cpu-forbruk.

- En god del TV'er har begrensninger på oppløsningen de takler over VGA. Dersom du leser spec så ser du ofte at en 720P LCD TV kanskje bare takler 1024x768 som høyeste oppløsning over VGA.

- Det finnes optiske DVI-kabler som tåler mye lengere strekk enn VGA-kabler uten degradering av signalet.

Det der med "DVI-inngangen krever HDCP" er forøvrig feil. Det er *utgangen*, altså videokilden, som bestemmer om det som sendes skal HDCP-krypteres eller ei. Har man en dings som kan sende ut digitale HD-signaler uten HDCP så kan du vise det signalet på alle TV'er som klarer oppløsningen. TV'en vil ikke nekte et ukryptert signal. Eneste problemet oppstår når du har en kilde som sender med HDCP og TV'en din ikke støtter HDCP. Da blir det svart skjerm eller standardoppløsning. Og det finnes både DVD-spillere som upscaler til 720p og sender digitalt uten DHCP (BBK) og det finnes (vissnok) dingser du kan sette mellom spiller og TV som dekrypterer signaler og sender ukryptert videre til "TVen" (les: ripperutstyret).

Problemet på PC kontra HDCP kommer til å være at avspillerutstyret (blu-ray/HD DVD spilleren) vil måtte ønske å godprate med noe i operativsystemet som forteller den at "joa, signalveien helt til TV'en er kryptert og godkjent" før den gir fra seg signaler. All HD content som du får tak i som ikke er på et medium som krever HDCP for å spille av bør altså kunne sendes til TV'en din digitalt uten problemer. Det er faktisk muligens akkurat det du gjør når du leser dette, dvs sender et høyoppløslig digitalt signal fra PC'en til LCD-skjermen din over DVI. Hey, presto!

Den her gir vel et rimelig godt inntrykk av hvor PC'er er i forhold til HDCP:

http://www.behardware.com/articles/6...nightmare.html

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt "DUM" nå... Men hvis det er avsender av signalet som bestemmer om det som sendes skal være kryptert med HDCP (ikke DHCP som en skrev tildigere.... :-) hvorfor kan da denne skjermen ikke ta signaler fra en pc over dvi/hdmi?

Hva sjjer hvis du kobler en pc til hdmi inngangen? Kommer det ikke noe bilde eller får du bare ikke muligheten til 1:1 pixel mapping?

Jeg er litt grønn så det hadde vært greit med en forklaring....

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke 1:1 pixelmapping (1366x768 oppfattes som 1080i) og ei heller vil standard 720p eller 1080i vises korrekt. Det blir en del overscan.

Det går ann å tweake bort overscannet, havnet på rundt 1200x678 (ikke helt nøyaktig). Men dette er jo lengre vekk fra tvens native enn vanlig 720p, så pixelerasjonen blir verre.

Jeg mener å huske at 1440x900 fungerer helt greit, men da TVen bare vil ha dette interlaced blir ting nokså uskarpt.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være så vanskelig på denne TVen..... men
    en glad nyhet er kanskje dette:
    ATI klargjør for HDMI

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ThePooh
    Mulig jeg er litt "DUM" nå... Men hvis det er avsender av signalet som bestemmer om det som sendes skal være kryptert med HDCP (ikke DHCP som en skrev tildigere.... :-) hvorfor kan da denne skjermen ikke ta signaler fra en pc over dvi/hdmi?

Hva sjjer hvis du kobler en pc til hdmi inngangen? Kommer det ikke noe bilde eller får du bare ikke muligheten til 1:1 pixel mapping?

Jeg er litt grønn så det hadde vært greit med en forklaring....

Takk
    Begrensningen ligger delvis i skjermkortet og hvilke timing-variabler du må sette der for å få til en 1:1 mapping akkurat på den spesifikke TV'en. Over VGA virker det som om man har draget på det og bruker standard VESA timinger, men når det gjelder HDTV-oppløsninger virker det som om ingen TVer er helt like. Det jeg finner besynderlig er at alle DVD-spillere klarer det fint. Men, ikke mye peil akkurat der.

Finner du riktig timing og forteller skjermkortet ditt disse så skal du i utgangspunktet få 1:1 mapping og gullskjerm over DVI/HDMI også. Variablene varierer fra TV til TV, så det er en prøv og feil greie som folk faktisk har gitt opp på når det gjelder en rekke TVer. MEN, i tillegg slår disse bildebehandlingsalgoritmene i TVen inn når du sender ting via DVI/HDMI, noe som vanligvis er gunstig for film men vil gi artifacts på visning av desktop. Typisk fenomen er at "noe" prøver å gjøre bildet "over-skarpt" med å introdusere skyggevirkninger osv. Sikkert fint på film, men når alle vertikale streker på desktoppen din har en svak skygge på den ene siden så ser det ikke skarpt ut lenger.

OK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest igjennom hele bruksanvisningen og det er ingen begrensning på å konvertere DVI til HDMI og vise PC bildet der. PC-funksjonen du snakker om er ekstra fuksjonalitet for å midstille PC-bildet fra VGA midt på TV'en. Om du bruker DVI to HDMI konverter til TV'en, så kan du se PC bildet på TV'en. Jeg får desverre ikke testet dette siden jeg ikke har DVI ut på skjermkortet. Men det kommer. Kanskje jeg skal vente på ATI sin HDMI skjermkort...

P.S. Oppløsningen fra PC skal kjøres bra på 1300 * 768 står det i bruksanvisningen...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt urolig her nå.. Har bestilt en Samsung LE40M61B, også med tanke om å bruke den til windows media center med 110% støtte!!

Hva vil dette helt konkret innebære iforhold til HD hvis jeg ønsker å se film(kjøpt via "kiosk" på wmc f.eks), tv-programmer etc. via wmc på Samsung M61? Ender jeg opp med et SD-signal?

Forstår jeg det riktig at man ikke får HD bilde med vga tilkobling? Er fortsatt usikker på om man pr. def. får HD-ready signal via vga etter å lese her inne...

I tilfelle, hvilken Lcd på markedet idag, "utnytter" wmc fullt ut??

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det stemmer, du vil trolig ikke kunne spille av HDCP via PC på denne skjermen. Fra DVD-spillere og tunere etc. med HDCP vil det fungere fint å sende over signalet. Det analoge VGA-signalet vil uansett aldri ha HDCP støtte, og dermed vil ikke skjermen kunne vise filmer eller innhold med denne kopibeskyttelsen via VGA.

Okey sånn som jeg har forstått det: Hvis du har f.eks en DVD-spiller med HDMI/DVI medHDCP, så må du ha en tv med HDCP får å kunne få fram bilde på TV`n!
    Men hvis TV`n ikke støtter HDCP, og DVD-spilleren med HDCP også har komponent utgang så kan du bruke den og da få frem bilde på TV`n.
    Fordi HDCP er kun impantert for å kopibeskytte digital overførnig HDMI/DVI, og dette gjelder ikke analog overføring. Men snart så vil du ikke kunne få kjøpt f.eks DVD-spillere med Analog overføring lengere og da må du bruke både en DVD-spiller og TV med HDCP. Og jeg regner med at dette gjelder for VGA(pc) også.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er problemet her? Vanskelig å lese eller?
    Hva sa jeg? At det blir 100% 1360x768-oppløsning via VGA?
    At Samsung støtter MCE 100%?
    At TVen viser HD-video i riktig oppløsning? Eller?

Jo, det var det jeg sa.

Ikke spør om Tven viser sånn og sånn og bla bla bla når jeg har skrevet at den gjør det...

Urk, så jævlig irriterende at noen ikke gidder å lese det som er skrevet...

Har denne modellen hjemme og kan bekrefte at alt fungerer 100%, den viser HD-video i HD-oppløsning, den er helt dus med Media Center, og alt dette gjennom VGA med et helt vanlig skjermkort.

Men husk: oppløsningen er 1360x768! (Ikke 1024x768 eller 1300x768 eller noe annet!)

(Samsung LE-40M51B og Samsung LE-40M61B går ut på det samme. Og PS: denne diskusjonen handler om PC-oppløsning, ikke om tilkobling til DVD-spiller...)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er ingen forskjell på dette mellom 51B og 61B modellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Så det er ingen forskjell på dette mellom 51B og 61B modellen?
    Stemmer. Ingen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet - Leste feil i posten over.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LE40M61 -> via HDMI

Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Er det noen lykkelige eiere av denne LCD TV'en som har fått testet DVI-HDMI tilkobling? Støtter den 1366 x 768 uten problemer fra PC?
    Jeg nå fått LE-40M61B I hus. Skal teste litt i kveld. Ser ut til å få best bilde fra PC over VGA på oppløsningen 1360x768. Fungerer også med 1366x768 (m/powerstrip), er ikke sikker på om man kan se noen forskjel.

Får også bilde fra PC’en via DVI -> HDMI. Standard oppløsningen er da, 1280x720. I kontrollpanelet kan man da kun velge HD-TV oppløsninger opp til 1920x1280. 1280x720 gir best bilde, men det er jo ikke pixel perfect, og noe av bilde er utenfor skjermen. Jeg har heller ikke klart å sette oppøsningen til 1366/1360x768 med powerstrip.

Nå må jeg i butkken, så er det tid for testing.

Newcomer Lars sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasjohnsen
    Hva er problemet her? Vanskelig å lese eller?
    Hva sa jeg? At det blir 100% 1360x768-oppløsning via VGA?
    At Samsung støtter MCE 100%?
    At TVen viser HD-video i riktig oppløsning? Eller?

Jo, det var det jeg sa.

Ikke bruk "Jeg har rett,dere er idioter" retorikk
    mange uvitende kan tro VGA er best,du har tydligvis ikke testa mye HDMI !!!

Jeg har en Samsung LE-40M61B som har den beste kontrasten på dynamisk 5000
    med HDMI blir det mye bedre detaljnivå på svart og skygger
    VGA inngangen er for ordinære pcting,men skal du ha Rolls Royce bilde med HTPC er det kun HDMI som gjelder.
    På VGA får du ikke 50 hz engang uten masse tweaking.Med HDMI er det bare å velge 1280x720@50hz med en gang.Eneste ulempen er Overscan selfølgelig på desktoppen,men ingen problem og motvirke dette med underscan i dem fleste mediacentre som MCE,MediaPortal,Xlobby,TheaterTEK

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars
    Med HDMI er det bare å velge 1280x720@50hz med en gang.
    Det er greit nok, men det er jo feil oppløsning, ettersom TV-en har 1366*768. Jeg vurderer 40M61 selv, men tilkobling til PC bør fungere knirkefritt hvis jeg skal bruke så mye penger. For min del er det en stor fordel hvis jeg har en tilgjengelig HDMI-tilkobling med støtte for native oppløsning fra PC. Kan noen si med sikkerhet hvordan det vil fungere å spille av HDCP-materiale via VGA (hvis en ser bort fra eventuelle hacker som omgår dette problemet)? Jeg regner med at Blu-ray- og/eller HD DVD-filmer vil finne veien til PC-er etterhvert. Jeg registrerer at Sony forteller at titlene deres skal kunne formidles analogt i full oppløsning, men jeg vet ikke om dette gjelder for PC-brukere.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •