Fargefeil på Sony KV32FX65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fargefeil på Sony KV32FX65

Har en Sony KV32FX65 som jeg kjøpte brukt på Thorn for noen uker siden. Ser nå at det er en fargefeil på høyre side av skjermen. Se bilde.
    Den er bare synlig ved oransje og rød bakgrunn, det spesielt fremtredende når jeg så introen til De utrolige og Sahara.

Har fjernet høyttalere og forsterker fra området rundt tven og kuttet strømmen til TV i 12 timer slik at denne skulle avmagnetisere seg skikkelig.
    Dette hjalp ingenting. Så det er garantert ikke magnetfeltet til høyttalerne mine som gjør det. Fargefeilen er der fortsatt. Er det noe annet jeg kan prøve eller må jeg bare leve med det?

Det er vell neppe grunn nok for å levere den tilbake til butikken eller hva?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhåpentligvis skyldes fargeskjæret at du hadde eller har en høyttaler (eller annen magnetisme) for nær TVen. Da vil feilen gradvis forsvinne over tid, sannsynligvis uansett om du lar høyttaleren stå eller ei! Dersom du greier å "venne" TVen til høyttaleren vil du få fargefeil dersom du flytter den.

Tiden kan kortes ned ved gjentatte av-og påslag. TVen avmagnetiseres nemlig litt hver gang du slår den på med hovedbryteren (ikke med fjernkontrollen!). Og den må som regel stå avslått en stund før avmagnetiseringen igjen trår i kraft (kjennetegnes ved kort durelyd og "ekko" inne i billedrøret). Hjelper ikke dette bør du klage, eller prøve å avmagnetisere manuelt med en spole eller magnet som du beveger i sirkler foran TVen og så beveger lenger og lenger unna. Dette er visst måten de gjør det på på verksteder, men dette kan gi nye fargefeil som er vanskelige å bli kvitt.

Feilen kan imidlertid også skyldes fall/slag.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Har vært å klagd på tv-en. De fant ingen feil. Var der under feilsøkingen og så med egne øyne at det ikke var noen fargefeil. Tar med TV hjem og setter den på plass og feilen er tilbake. Prøver å flytte den rundt om i rommet, finner et lite område i hele rommet der fargefeilen ikke vises (på hele 24kvm). Er hele rommet mitt et stor magnetfelt eller er tv-en supersensitiv på strømledninger i veggen? Fargefeilen forandret seg litt når jeg flyttet den rundt, men det var alltid størst feil på høyre side, der jeg har sett det før. Høyttalere reagerer den ikke på før de er 10-20 cm ifra.

Jeg kan jo ikke ha en tv som ikke fungere på rommet mitt. Min gamle Mark 20" var det aldri noe feil med..... skjønner ingenting jeg nå.

Har jeg rett til å bytte eller få pengene tilbake?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har trinitron billedrør.. Nettmaska er litt forskjellig fra "vanlige" tver.. De tåler mindre magnetfelt.. Og tåler slettes ikke noe av slag/støt.
    Men fordelene er klare da. Bildet på Sony er glimrende i de øvre prisklassene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •