16:9 skjerm og vising av forskjellige bildeformat

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

16:9 skjerm og vising av forskjellige bildeformat

Jeg er den lykkelige eier av et LCD-TV Samsung LE-40M61 og har null
    erfaring med bredt bildeformat. Etter å ha brukt TV'et i et par dager
    har jeg blitt lettere forvirret: noen TV-sendinger
    - fyller ut hele skjermen i normal høyde/bredde forhold (16:9 ?)
    - fyller ut hele skjermen i normal høyde/ekspandert bredde (4:3 ?)
    - har en sort stripe både over og under bildet, noe som gjør bildet
    veldig bredt i forhold til høyden (cinemascope ?)

Hva er dette sistnevnte formatet, og hvordan skal TV'en stilles inn
    for at alle mulige formater skal vises i naturlig høyde/bredde-forhold
    automatisk ? Hvor mange bildestørrelser finnes det ?

Bildestørrelsen er satt i menyen til: Autobredde.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til det som står i den linken, er det nok også sånn at TVen din er satt til 'Wide' (eller tilsvarende navn), som gjør at TVen føler når sendingen skifter fra 4:3 til 16:9, og når det er en 4:3 sending, strekker den ut bildet slik at det fyller skjermen da også. Folk blir da litt "tjukkere" enn de egentelig skal være. Egentelig skal jo ikke 4:3 sendinger fylle hele skjermen din, siden skjermen er 16:9, men i 4:3 skal det egentelig dukke opp en svart stripe på hver side av bildet. Personlig er jeg så vant til å strekke bildet at jeg synes det er greit(til TV bruk), men det er veldig fy fy her på forumet.
    Når du får svarte striper oppe og nede, kan det være både fordi sendingen er i 16:9 men i et bredere format, eller det kan også være at det er en 4:3 sending som TVen din strekker ut, og at 4:3 sendingen har svarte striper oppe og nede i utgangspunktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en LG RZ-32LX2R og på denne LCD TV'en får jeg grå striper på hver side av 4:3 bildet. Dette synes jeg er irriterende. Er det mulig å få sorte striper istedenfor de grå på denne TV'en?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På plasmaskjermer er gjerne sidefeltene grå for at pixlene der ikke skal være helt inaktive, og dermed bli 'slitt' ujevnt i forhold til de andre (en slags innbrenningseffekt), men jeg vet ikke hvorfor det er sånn på LCD skjermer. Men det er vel muligens en fare for ujevn slitasje der også.

Du kan få sorte striper ved 4:3 dersom du bruker en UPC digital dekoder(vet ikke hvordan det er med Canal Digital), og ikke bruker TVens tuner. Dekoderen sender signalet ut til TVen med sorte striper på sidene ved 4:3 (men da må vel selve TVen stå på 'Wide', og dekoderen på 'Widescreen TV').

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Du kan få sorte striper ved 4:3 dersom du bruker en UPC digital dekoder(vet ikke hvordan det er med Canal Digital), og ikke bruker TVens tuner. Dekoderen sender signalet ut til TVen med sorte striper på sidene ved 4:3 (men da må vel selve TVen stå på 'Wide', og dekoderen på 'Widescreen TV').
    Jeg har en Nokia Mediamaster 9802 (Visat) koblet til LCD TV'en med en SCART kabel inn på AV1. Jeg bruker altså ikke tuneren i TV'en. Setup boksen har en 4:3 eller 16:9 innstilling for TV'en, men jeg ser ingen forskjell på disse instillingene på bildet som går ut. Dersom setup boksen står i 16:9 og TV'en står i 16:9, så fyller bildet hele LCD skjermen, men det er strukket i bredden. Dersom setup boksen står i 16:9 og TV'en står i 4:3, får jeg grå striper på sidene. Det samme skjer om setup boksen står i 4:3 og TV'en står i 16:9.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •