lcd-bakprojeksjons noe å satse på eller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lcd-bakprojeksjons noe å satse på eller?

Hei, jeg driver å vurdere å kjøpe meg ny tv i januar, og lenge tenk at lcd er tingen. skal brukes til xbox 360, pc og selvfølgelig vanlig tv. (kabel)

men så leste jeg i et annet forum at bakprojeksjons er det som gir best billedkvalitet, og det er jo strengt tatt det som er viktigst. og når i tillegg man finner f.eks denne 42" til 13 000,- og 50" for bare to-tre tusen mer så må jeg si at jeg begynner og bli frista!

men jeg har ikke peiling på bakprojeksjons tv'er, den eneste jeg har erfaring med er et stort beist av en gammel 50" som jeg synes har helt forferdelig bilde. er det slik at disse tv'ene slites ut med årene? og isåfall hvor lang levetid har de?

er det noen andre fordeler/bakdeler med disse tv'ene fremfor lcd som jeg burde vite om? foruten om at de er litt dypere da, men 35 cm kan jeg leve med. skal ikke henge på veggen uansett.

takker for alle svar.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så så, rolig nå. ikke alle på engang!

tja, hva skal jeg tolke denne mangelen på svar som.. at det ikke er no å satse på ettersom ingen vet noe om det?

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    så så, rolig nå. ikke alle på engang!

tja, hva skal jeg tolke denne mangelen på svar som.. at det ikke er no å satse på ettersom ingen vet noe om det?
    Det er en helt ny TV.. jeg tror ikke det er så mange som har egne erfaringer å dele ... Det står noen flere tråder her hvor TV`en er nevnt hvis du blar deg litt nedover, så noen tips kan du nok få der.. Jeg tror nok personlig at det er vanskelig å få en bedre HD TV pr.krone dersom du ikke er veldig "svartofil" og du har en sittegruppe hvor ingen blir sittende FOR langt ut på siden.. Jeg har selv bestilt meg en bakprojeksjons TV (men DLP ikke LCD) av den enkle grunn at jeg vil ha størst og best mulig bilde uten å betale 30-40.000 kroner for en grei 50" plasma.. (og jeg føler ikke noen trang til å henge TV på veggen)

Jeg har bare egen erfaring fra Samsung SP46L5 som ble lansert og fikk Eisa pris for 2 år siden (også det en 3LCD bakprojeksjons HD TV) og jeg likte den veldig godt.. Glimrende både som TV og som dataskjerm. Jeg vil tippe Sonyen er enda litt bedre siden det er en 2 år nyere konstruksjon.. (du kan lese mange erfaringer og tanker/kommentarer på www.avforum.co.uk og www.avsforum.com

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar! jeg er litt fersk innenfor tv veren egentlig, så jeg var mest interessert i å høre om bakprojeksjons tv'er generelt. fordeler og ulemper, og om dette er noe å satse på fremfor lcd/plasma.

har fått meg meg at man må bytte pærer på disse projeksjons tv'ene, vet noen normal levetid og pris på disse pærene? er det bedre og billigere enn vanlige projektorer eller samme ca greia?

også fått med meg at innsynsvinkel er stusselig på disse.. expert får inn denne 50" om en uke eller to så da får jeg tatt meg en titt selv!

hvor mye må/bør man gi for å få en "ekte" bakprojeksjons tv? (DLP) og er det stor kvalitetsforskjell på å velge det forran lcd bakprojeksjon?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar! jeg er litt fersk innenfor tv veren egentlig, så jeg var mest interessert i å høre om bakprojeksjons tv'er generelt. fordeler og ulemper, og om dette er noe å satse på fremfor lcd/plasma.

har fått meg meg at man må bytte pærer på disse projeksjons tv'ene, vet noen normal levetid og pris på disse pærene? er det bedre og billigere enn vanlige projektorer eller samme ca greia?

også fått med meg at innsynsvinkel er stusselig på disse.. expert får inn denne 50" om en uke eller to så da får jeg tatt meg en titt selv!

hvor mye må/bør man gi for å få en "ekte" bakprojeksjons tv? (DLP) og er det stor kvalitetsforskjell på å velge det forran lcd bakprojeksjon?
    Ulempene er primært størrelse, pære og innsynsvinkel. Siste gen bakprojeksjons tv HAR blitt mye bedre, og folk flest sitter ikke langt ute på siden og ser TV, så for MEG, så er dette komplett uinteressant. Jeg kan bare snakke for Samsungs del når det gjelder levetid på pære (og pris) og disse har en forventet levetid (nb, det er ikke garanti) på 8000 timer, og prisen ligger i følge delelageret vårt på ~2000 kroner (hvilket er ganske rimelig) de har vært veldig dyre lenge, og vi har fått mye kjeft for prisnivået på reservepærer av de som var tidlig ute å kjøpe denne teknologien.. dette er nå heldigvis ikke noe prob lenger.. Sitter du og ser på tv`en i fornuftig vinkel, så synes JEG iallefall at bildet er minst like bra som på de aller fleste plasma og LCD TV'er.

En annen fordel er at bildet holder seg bra veldig lenge.. du holder deg (snakker fortsatt om Samsung, og dlp da, siden det er det vi driver med) innenfor ~90-95% av maksimal ytelse i hele pærens levetid.. og når det sier poff og det blir svart, så er du ca. tilbake til bildekvaliteten apparatet hadde når det var nytt når du har satt i ny pære.. (dette ihht hva den europeiske salgssjefen som besøkte oss fra TI sa til oss før vi skulle lansere "Captain Kirk" (SP50L7)... kan selvsagt bare være marketing-BS, men ... )

Regnbuer KAN være et problem på DLP (ca. 10% av befolkningen plages av dette.. Jeg har prøvd å se det i flere år, men jeg klarer det ikke.. Har sett et klipp av hvordan det kan se ut for et videokamera (og da kan også vi som ikke ser det se det se link under), og LCD har også noen småproblemer som du kan lese om på diverse andre forum..

Når det gjelder hva du bør velge, så skal jeg prøve å ikke svare på det siden jobben min er å få deg til å velge DLP (helst fra Samsung) ... Du bør lese/se deg frem til en konklusjon eller spørre noen som er litt mer objektive enn meg

Regnbue democlipp (ca. 5mb) : ftp://ftp.extremetech.com/pub/extrem...ainbowClip.wmv (første gen Samsung DLP US model.. jeg synes nesten synd i videokameraet)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for fyldig svar! (selv om det kanskje ble litt samsungpatriotisk da )

men samsung er jo et knall merke på lcd tv'er så regner med de ike er så dum ellers også. 8000 timerslevetid og 2000,- i bytte høres levbart ut. 2000,- med 3-4års mellomrom hvis jeg ser mye på tv'n er jo ikke for ille når man tenker på hvor mye jeg sparer på skjermen i utgangspunktet.

siden du nå har greie på samsung og DLP, hvilken samsung skjerm anbefaler du da? gjerne litt rimelig og bra.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for fyldig svar! (selv om det kanskje ble litt samsungpatriotisk da )

men samsung er jo et knall merke på lcd tv'er så regner med de ike er så dum ellers også. 8000 timerslevetid og 2000,- i bytte høres levbart ut. 2000,- med 3-4års mellomrom hvis jeg ser mye på tv'n er jo ikke for ille når man tenker på hvor mye jeg sparer på skjermen i utgangspunktet.

siden du nå har greie på samsung og DLP, hvilken samsung skjerm anbefaler du da? gjerne litt rimelig og bra.
    Det er jo ikke så mange å velge mellom egentlig.. Selv har jeg bestilt en SP50L6, men skal du ha det beste av det beste så må du gå får SP50L7.. den er tøffest OG best (av Samsungs lineup) .. Jeg valgte L6 pga at jeg ville ha en tabletop modell, lavere pris, og (kanskje?) litt mer "bang for the buck") (L7 er 10.000,- dyrere ca.)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor mye må man gi for en SP50L6 da, og hvor får man kjøpt den? fant den ingen plass på nett..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først skal dra en svær bakprosjektør inn i stua, er det etter min mening helt idiotisk å velge noe annet en CRT (Billedrør) teknologi. Ikke bare får du betydelig bedre bildekvalitet enn DLP/LCD, men du slipper også å tenke på skifte av lampe. Frem til nylig har jo også prisene vært langt lavere.

Hvis du dog er fast bestemt på å velge pixelbasert skjermteknologi bør du velge DLP fremfor LCD. Samme hva folk sier, sortnivået på LCD er for dårlig. I tillegg sliter LCD veldig med skjermoppdateringen, noe som er et problem ved spill.

Den største ulempen med DLP er regnbueeffekten. Første gang jeg så film på DLP holdt jeg ut i ca 15 minutter. Da var jeg så svimmel og kvalm at det tok en time før jeg følte meg normal igjen... Men jeg erfarte det samme som "alle" andre, etter ca 7-10 timer med film fordelt på 2-3 dager forsvant ubehaget fullstendig. Nå plages jeg ikke i det hele tatt. Trikset er å se film med mye farger/lys i starten. Det er ved klare loddrette sort/hvitt kontraster at regnbuene er absolutt mest synlige.

Ellers bør du velge en skjerm med en "native" oppløsning på 1280x720. XBox 360 rendrer som standard i denne oppløsningen, og dette vil nok også bli den vanligste oppløsningen for HD-DVD o.l. i fremtiden. Skalering av bildet er noe man generelt bør unngå.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OEM: Kan du anbefale noen bra CRT bakprojeksjons tv'r da? Skulle helst hatt opp mot 50"(minst:grin:.)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OEM
    Hvis du først skal dra en svær bakprosjektør inn i stua, er det etter min mening helt idiotisk å velge noe annet en CRT (Billedrør) teknologi. Ikke bare får du betydelig bedre bildekvalitet enn DLP/LCD, men du slipper også å tenke på skifte av lampe. Frem til nylig har jo også prisene vært langt lavere.
    ok, takker for svar. er ikke ute etter no digert beist i vanlig CRT klassen, de jeg har sett på et jo bare 35cm dyp og det er jo greit for en 42" tv tenker jeg. men hvis du har noen anbefalinger og komme med så hadde det vært flott! minimum 40". og helst ikke over 20-25 000,-

forresten, hvordan er det til pc bruk med sånn CRT teknologi, blir det bedre enn de "vanlige" tv'ene som jeg er vant til nå? for de er jo helt forferdelig å bruke på pc'n..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er umulig å anbefale noen CRT bakprosjektør nå, siden disse stort sett er i ferd med å gå ut av produksjon fullstendig. Jeg vet ikke om det finnes noen norske importører som fremdeles lagerfører slike. Norek/Komplett (www.komplett.no) hadde tidligere i år 47" HDTV (480p og 1080i)
    Samsung modeller til ca 13000,-. Men disse forsvant i løpet av noen dager Siden har jeg ikke sett noen som har nye CRT prosjektører til salgs.

Dog er det fremdeles mulig å finne butikker som har usolgte modeller liggende igjen, da særlig demo modeller. Her er det mulig å gjøre gode kjøp. En kamerat av meg kjøpte nylig en 42" demobrukt Toshiba med full 2 års garanti for 6000,-. Han er særdeles godt fornøyd. På QXL (www.qxl.no) selges brukte CRT prosjektører hele tiden.

Grunnen til at vanlige TV'er gir helt ræva bilde når man kobler til PC, skyldes at vanlige (15KHz) billedrør ikke har båndbredde nok til å gjengi detaljrikdommen i et PC bilde. Selv en helt foreldet PC oppløsning som 640x480 progressivt klarer ikke et vanlig TV apparat å gjengi i det hele tatt. I tillegg forsterkes problemet ved at TV utgangen på mange skjermkort er av elendig kvalitet. Dette er ikke en svakhet ved billedrørsteknologien, men skyldes rett og slett at det aldri har vært noen etterspørsel etter bedre TV'er. Eksisterende modeller vært mer en gode nok til VHS/Satelitt/bakkesendinger o.s.v. som har utgjort den primære bruken hos folk flest.

Det finnes nye 31KHz billedrørs TV'er/bakprosjektører (HDTV) som er tilnærmet like gode til PC bruk som dedikerte PC monitorer. I USA har disse vært på markedet en god stund nå. Men her i Europa er de i ferd med å forsvinne fra markedet like fort som de kom. Folk vil jo ikke lenger ha TV'er de ikke kan henge på veggen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •