Både analog kabel-tv og ekstern antenne på 1 coax input.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Både analog kabel-tv og ekstern antenne på 1 coax input.

Hei!

Har fått den nye Dell 37" LCD TV'en med både anolog og digital tuner, og lurer i den forbindelse på hvordan jeg skal få koblet på BÅDE kabel-tv kabelen og kabelen fra en ekstern bord-antenne. TV'en har nemlig kun én coax inngang.
    Slik jeg gjør det nå må jeg skifte antenne-kabelen, når jeg vil teste ut de digital prøvesendingene.

Finnes det noe "antenne-kabel-samler-dings", slik jeg slipper å bytte kabel?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har to muligheter:
    1) Kjøp en liten boks med to antenneinnganger og en utgang der det også finnes en manuell bryter til å velge mellom inngangene. Denne løsningen vil fungere utmerket og du får ingen forstyrrelser mellom antennene. Tipper boksen heter antennevelger e.l. Er neppe så vanlig. Jeg har en som har merking cabel og ant på inngangene. Ulempe: Bryter som må betjenes.

2) Kjøp et antennefilter med en inngang for VHF og en inngang for UHF og en felles utgang som du kobler til TV'n. Dette vil også fungere utmerket for de fleste eller alle kanaler. Hvis du ha kabel-tv på VHF inngangen kan muligens noen av kanalene med høyest frekvens (kanalnummer) få problemer. Men sansynligvis stopper kabel-kanalene mye lenger ned og da vil dette gå kjempefint. Filteret har nesten ikke demping og koster lite. Du slipper å skifte ant. med bryter.

Jeg anbefaler deg å prøve alternativ 2. Du finner det i en antennebutikk f.eks Odd Rygh sattelitt tv i Oslo. Det ser også ut til at Clas Ohlson har en slik varenr. 32-972 kr 99. Dette filteret har den egenskapen at VHF signalene (kabel) ikke påvirkes noe særlig av UHF inngangen (DVB-T). Dette er viktig fordi bordantennen din også vil plukke opp VHF kanaler som jo vil forstryre kabel-tv kraftig. Får du problemer med forstyrrelser på kabeltv kan du sette inn et ekstra filter mellom "hoved filteret" og UHF antennen (bruk UHF inngangen). Dette vil gi dobbelt så stor demping av forstyrrende VHF signaler fra bordantennen.

Filteret slipper neppe gjennom strøm til en eventuel aktiv bordantenne som kan få strøm fra TV'n.

- En antenne splitter kan også brukes til å koble sammen antenner (snu filteret). Dette vil gi signaltap (4 db) og vil ikke være selektivt dvs at begge antennene vil virke på alle kanaler. Dette vil ganske sikkert gi store forstyrrelser på kabel-tv. Anbefales ikke.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting til: Har du digital kabel-tv dekoder bør du koble den før filteret fordi digitale kabel signaler ligger høyt i frekvens og kan bli dempet i filteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du skrive noen ord om hvor bra Dell 37" er? Hvilke kilder har du fått testet?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erik65: Takk for svaret og rådene....blir nok en tur innom Clas Ohlson senere idag.

T2: Kan ikke si meg annet enn strålende fornøyd med TV'en. Hadde innflyttingsfest i ny leilighet i helgen, og det var TV'en og ikke leiligheten som fikk den største oppmerksomheten. Det vil ikke forundre meg om Dell fikk en 2-3 nye ordrer utover søndagen.
    Jeg MÅ bemerke at jeg er en vanlig "mannen-i-gata", dvs. jeg har verken peil på lyd eller bilde. Men jeg har bestemte meninger om hva jeg liker/ikke liker :-)

Har prøvd TV'en nå på vanlige anologe UPC-signaler (og den takler de dårlige signalene greit...som man bør kunne forvente når man betaler 20 lapper for en tv vil jeg si).
    Som jeg sa i forste innlegg her, så har jeg også brukt den med DVB-T, og det er bare nyyyydelig. Litt surt at man ikke kan stole helt på de signalene.

Fra pc gjennom både DVI og HDMI, begge var utmerket....pc'en gikk automatisk opp i max. oppløsning 1366x768. Den var en drøm med Meedio/MCE.
    DVD gjennom Komponent og Scart er også prøvd...tror ikke jeg skal uttale meg der. Har en DVD spiller til 400,- og er fornøyd med bildet....Men det viser vel egentlig mer om hvor mye "mannen-i-gata" jeg egentlig er.

Håpte egentlig jeg skulle være misfornøyd med den, slik jeg kunne sende den tilbake....hadde ikke planlagt å bruke mer enn 15-16 lapper på ny TV. Men etter vi fikk den i hus, så ble samboeren helt forelska. Så nå er innpaknings-esken kastet i søpla, og TV'en har blitt "en del av familien".

Ett par ting til slutt: Lyden er helt suveren, fjernkontrollen er DRITLEKKER (kunne betalt mye penger bare for den) og den er svært enkel i bruk. Tok madamen mindre enn 1min å skjønne seg på den.
    Sortnivået er vel ikke 100%...og det var vel også forventet. Men det må påpekes til folk som ser på tv'en.....og kun da legger man merke til det.
    Betraktningsvinkelen får godkjent....har en godstol som står 45-50grader(?) til siden, og det går helt greit. Kanskje litt "blassere" bilde... Gidder ihvertfall ikke svinge rundt tv'en.

Men husk, er du en normal person, som liker en lekker tv....så er den nok super for deg. Har du GOD kontroll på lyd/bilde.....så kan det være at den ikke er god nok. Hvem vet? Jeg har ihvertfall ikke nok peil til å gi noen mening om det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •