PixelPlus og oppløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PixelPlus og oppløsning

Jeg har et Philips CRT tv med PixelPlus. Og som endel av dere vet så "simulerer" den et slags HD bilde. Hvor mange linjer mere er det den lager?

Og hvilken oppløsning simulerer den? Grunnen til at jeg spør er at Xbox360 kommer snart og jeg har ikke en HD skjerm desverre.

Men hvor langt unna 720p kommer jeg med min skjerm?

Vel om noen vet noe teknisk rundt det så hadde jeg satt pris på det. Har lett men finner ikke serlig mye info.

Edit: Er en tråd om dette under crt projektor som jeg skrev i feil seksjon. Om noen kan fjerne den så hadde det vært fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pal tv har 576 aktive billedlinjer, hvorav halvparten oppdateres 50 ggr i sekundet(interlacing).

NTSC tv har 480 aktive billedlinjer, hvorav halvparten oppdateres 60 ggr i sekundet(interlacing).

Det gir ikke mening å snakke om antall pixler pr linje siden det er analogt, men DVD-spillere for de respektive landene har 576x720 og 480x720 pixler oppløsning.

HD 720p har 720 x 1280 pixler som oppdateres 50 eller 60 ggr i sekundet. Antall pixler pr sekund blir da:
    720x1280x50 = 46 millioner pxler/sekund

Kontra Pal:
    576x720x50/2 = 10.4 millioner pixler pr sekund.

Ut fra dette vil jeg påstå at en PAL tv ikke er i stand til å gi den oppløsningen et ekte HD apparat gir uansett prosessering...

mvh
    Knut

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men åssn blir det på mitt tv som lager om jeg ikke husker feil ca 30% eller mere linjer? Mitt tv har nemmelig ikke 576 linjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    576 linjer skalert opp til 4000 linjer inneholder fremdeles i beste fall 576 linjer med informasjon... Med mindre du har en måte å overføre HD fra en kilde til de fysiske linjene på skjermen din ser jeg ikke hvordan du skal få HD?

mvh
    Knut Inge

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå er jeg på tynn is her:P men det er vel heller ikke component video inngang på TVen din? altså. signalet må skaleres ned til et RGB signal via scart og så inn i TVen din? altså.. du sitter igjen med et vanlig 576i signal uavhengig av scalering

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...så det er ikke "fysiskt" flere linjer i bildet. Men en bare skaleres opp til å simulere et bilde med flere linjer? Men om det da skaleres opp så blir det jo flere linjer i bildet og spørsmålet er vel hva skalerer den opp til?

Og kan det sammenlignes med oppløsninger som 420, 720 osv som er på flatskjermer eller blir det helt feil?

Bildet jeg får på dvd er jo utrolig mye mere detaljert en hva en ser på et vanlig tv og tillogmed flatskjermer så lenge det ikke er i topp sjiktet.

Den har ikke component ingang nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke sammenlignes med 420p og 720p da disse er progressive. en vanlig CRT skjerm viser kun linjeflettede bilder. har forhørt meg bittelitt, og du vil få litt bedre fargedybde osb med xbox 360 en din, men du må jo ha en prosjektor eller en flat tv av en eller annen sort for å få full utnyttelse av HD-signalene fra 360en.. jeg har selv satset på projector til min 360.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Hmm...så det er ikke "fysiskt" flere linjer i bildet. Men en bare skaleres opp til å simulere et bilde med flere linjer? Men om det da skaleres opp så blir det jo flere linjer i bildet og spørsmålet er vel hva skalerer den opp til?

Og kan det sammenlignes med oppløsninger som 420, 720 osv som er på flatskjermer eller blir det helt feil?

Bildet jeg får på dvd er jo utrolig mye mere detaljert en hva en ser på et vanlig tv og tillogmed flatskjermer så lenge det ikke er i topp sjiktet.

Den har ikke component ingang nei.
    Som jeg har forklart lengre opp så går det ikke an å forandle vann til vin. Du må skille mellom:
    a) oppløsning til kilden
    b)oppløsning til overføring
    c) fysisk oppløsning til tv-en

Oppløsningen du ser når du sitter i sofaen er tilnærmet lik den MINSTE av a, b og c. Uansett hva reklamer vil ha deg til å tro. Hvis ikke alle tre er HD så får du ikke HD. Punktum :-)

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Som jeg har forklart lengre opp så går det ikke an å forandle vann til vin.

mvh
    Knut
    Å? Har vi blitt løyet for i 2000 år....?

Newcomer Clausn sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt litt på det samme.
    Har en Panasonic tv med et lignende system av det philips bruker.
    a) Oppløsningen er kilden er grei. (xbox360)
    b) Oppløsning på overføring = Komponent (tar progressive signaler hvis det har noe å si)
    c) Fysisk oppløsning på bilderøret: Har hele tiden innbilt meg at den fysiske oppløsningen er høyere enn på tv`er uten "disse systemene for høyere oppløsning", men jeg er ikke sikker på dette...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    kan ikke sammenlignes med 420p og 720p da disse er progressive. en vanlig CRT skjerm viser kun linjeflettede bilder. har forhørt meg bittelitt, og du vil få litt bedre fargedybde osb med xbox 360 en din, men du må jo ha en prosjektor eller en flat tv av en eller annen sort for å få full utnyttelse av HD-signalene fra 360en.. jeg har selv satset på projector til min 360.
    Finnes CRT som kan vise Progresive bilder og. Som f.eks Panasonic og Toshiba.
    Og over til PP og vanlig interlaced. Ser du på interlaced TV, så ser du klart "streker" i bildet. Med PP er dette nesten borte(men oppløsningen er den samme, det er mer en avansert linjedobler). PP er en enorm regnemaskin som omgjør vanlig interlaced bilde til noe mye bedre, denne regnekraften knuser mest sannsyneligvis en av verdens beste PC'er i dag.. Men så har den bare 1 funksjon også.

PP kjører på 75hz, mens Progresivscan er på 50/60hz (samme som de fleste andre linjedoblere). Selv syns jeg Progresivscan gir et mer levende bilde.. Men Panasonic sin acurity (Pana sin PP verison) er UTROLIG god. PP til Philips har tatt et kjempesteg i V.2. PP sin jobb er å gjøre vanlige signaler så HD som mulig, utgangspunktet er dårlig, men PP gjør en suveren jobb til å gi "HD" feeling. (passer dog ikke alt, gi PP litt dårlig signal, og alt blir vondt værre).

Newcomer Justin Case sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Pal tv har 576 aktive billedlinjer, hvorav halvparten oppdateres 50 ggr i sekundet(interlacing).

NTSC tv har 480 aktive billedlinjer, hvorav halvparten oppdateres 60 ggr i sekundet(interlacing).

Det gir ikke mening å snakke om antall pixler pr linje siden det er analogt, men DVD-spillere for de respektive landene har 576x720 og 480x720 pixler oppløsning.

HD 720p har 720 x 1280 pixler som oppdateres 50 eller 60 ggr i sekundet. Antall pixler pr sekund blir da:
    720x1280x50 = 46 millioner pxler/sekund

Kontra Pal:
    576x720x50/2 = 10.4 millioner pixler pr sekund.

Ut fra dette vil jeg påstå at en PAL tv ikke er i stand til å gi den oppløsningen et ekte HD apparat gir uansett prosessering...

mvh
    Knut

Ok, her var det mange som ikke vet hva de snakker om. Pixler per sekund er et begrep du selv har oppfunnet og brukes ikke av noen. En PAL CRT tv har en refreshrate på 50Hz siden det tilsvarer frekvensen til strømnettet. Bilder pr sekund er halvparten av dette, 25 bilder per sekund, som betyr at hvert halvbilde oppdateres 2 ganger i sekundet. Dette skjer pga fosforet i skjermen bare gløder en hvis periode og må oppfriskes.
    Mer her:
    http://hjemmekino.no/guide/tvsystemer.asp

Dessuten GIR det mening å snakke om pixler og oppløsning selv om systemet er analogt.

Sluttkonklusjonen din er tilfeldigvis riktig, men ikke basert på dine egne utregninger

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å sette i gang med en "jeg-har-rett" konkuranse... Det er uheldig å starte ett innlegg med "her var det mange som ikke vet hva de snakker om"...

"pixles per second" gir ca 58 sider med treff i google, altså er det et par andre som snakker om det som begrep... Vi kan gjerne snakke om "båndbredde" eller omdefinere på en annen måte hvis det er greiere.

Du reformulerer det jeg sa om at halve bildet oppdateres hvert 50. sekund (altså interlace). De som er interessert vet vel at dette betyr at odde linjer oppdateres på tidspunktene 1,3,5...49 mens like linjer oppdateres på tidspuktene 2,4,6... 50.

Jeg tror ikke dette har bare med "utladingstida" til fosfor, men er en direkte utnyttelse av begrensninger i menneskets syn (analog bilde-kompresjon). Jeg går ut ifra at man kunne ha lagd CRT-skjermer med annen "utladningstid" hvis man ønsket det?

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •