Sony KDF-E50A11E

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony KDF-E50A11E

Noen som har erfaring med denne Sony KDF-E50A11E LCD-TV/bakprosjeksjon? Ser at Expert selger denne til 15 kameler (ok, jeg skal ikke ta noen prisdiskusjon).

Den er HD-TV klar, har HDMI og ser veldig bra ut på papiret.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er grei den. men har ikke noe særlig innsynsvinkel

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med innsynsvinkel??

E det å se på tv fra siden av skjermen?

Beklager men e bare uviten..... ;-)

rt

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

se selv

Fått veldig bra skussmål rundt omkring på nettet ihvertfall, Google etter KDF-E50A10 (USA-utgaven) og KDF-E50A12 (UK-utgaven). Visstnok identiske +/- litt lokale hacks.

Har ikke funnet den i noen butikk i Oslo-området ennå, men de bør vel ramle inn noen steder snart. Sony-senteret på Karl Johan skal visstnok få den inn "i løpet av uken" ifølge Sony Norge, så der har jeg tenkt meg en tur snart. Der har de vel kanskje vett til å kalibrere den skikkelig også. Så forrige utgave (etellerannet300) på den Expert'en halvveis mellom Oslo og Asker her om dagen og der var alle fargene skrudd godt forbi 11. Ikke så jeg noen fjernkontroll for å fikse heller. Fullstendig bortkastet å ha den utstilt i det hele tatt.

En kuriositet er at på sony.no virker det som om de tar inn KDF-E50A12 og KDF-E42A11E. Ukjent hvorfor de plukker UK-utgaven av den ene og Europa-utgaven av den andre.

OK

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var spent på denne lcden, men etter å ha sett den :-( , denne skal ikke jeg ha, var ikke noe imponerende med denne, utrolig dårlig bilde bare litt fra siden, eller ovenfra, ikke brukanes om du da ikke skal sitte rett foran alltid....

rt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å se skjermen på Expert i dag, men de hadde den selvsagt ikke utstilt. Man kan gjerne få lov til å bestille den usett - da kommer den på dagen fra lageret i Skien. Men da er det jo bedre å handle på nettet, hvor du har full returrett! Tullete politikk på en skjerm Expert har annonsert riksdekkende..

Nuvel: Sony-skjermen kom på markedet i England i september/oktober, og engelskmennene har skrevet side opp og ned om den. På denne tråden http://www.avforums.com/forums/showthread.php?t=249926 er det i øyeblikket 579 innlegg :!:

Jeg skumleste drøyt halvparten i går. Prøver meg på en kortversjon:
    *Sonyen er (selvsagt) ikke den beste skjermen på markedet. Spesielt svartnivået er ikke i klasse med de beste DLP eller plasma-modellene. På den annen side er den helt fri for regnbue-effekter

*De fleste kommentarene sier likevel at bildekvaliteten er bedre enn på en "gjennomsnittlig" plasma eller LCD-skjerm, (selvsagt) spesielt på HD-materiale

*Noen sliter med innstillingene, og dermed med fargemetning og briljans. De fleste får likevel til et bilde de er godt, eller svært godt fornøyd med.

*Det er svært få klager på synsvinkelen fra siden. På den annen side mangler skjermen bilde-i-bilde. Sony har tydeligvis lagt vekt på å kutte kostnader..

Alt i alt ser dette ut til å være en skjerm de fleste "normalt" kresne burde vurdere seriøst. Desto mer dust at Expert ikke gidder å stille den ut :!: Uansett viser denne skjermen hvor raskt det går i storskjerm-svingene for tida. Selv om dette ikke er den perfekte skjerm, er det tross alt en 50 tommers HD-skjerm med mer enn anstendig bildekvalitet og spek-er vi snakker om her. Hadde neppe satt penger i våres på at butikkene ville ha tilbud i denne klassen på plass i god tid før julaften :smile:

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dukket opp i butikkene

E50A11E'en har nå dukket opp på ihvertfall Expert på Bohus Holmen (litt utenfor Oslo). Var innom der i går kveld og så litt på den. Den viste The Day After Tomorrow på scart fra en el cheapo HT In A Box fra Pioneer. Ikke helt ideelle forhold mao, og den var sikkert ikke kalibrert noe særlig heller. Han ekspeditøren jeg pratet med visste ikke spesielt mye om den, så liten hjelp derfra.

Anyhow, initielle tanker:

- Bra design forfra, men fra siden ser den rimelig billig ut (mye uniform grå plast).
    - Kassa ser liten ut i forhold til den enorme bildestørrelsen, både forfra og fra siden. Kupper nok ikke stua på samme måte som Captain Kirk modellen til Samsung, og godt er det.
    - Off-senter tv-titting er overhode ikke noe problem horisontalt. Jeg så egentlig ikke spesielt stor forskjell selv på enden av en fiktiv 10-meters sofa. :-)
    - Mister en del lys i bildet om man står oppreist selv i normal titte-avstand (3-4 meter). Påvirker vel bare de som evt ligger foran TVen, da jeg antar at det er samme den andre veien.
    - Helt klart mindre lyssterkt bilde enn forskjellige flatskjermer i litt mindre størrelse som hang rundt omkring på veggene. Det kan ha hatt noe med at de viste enten Finding Nemo eller Shark Tale med så intense farger at de lyste opp butikken (les: imponerte kjøpere). Hva den justerbare iris'en stod på eller om dette kunne kalibreres vekk på andre måter er uvisst. Basert på det man leser av brukererfaringer på nettet så må man vel nesten anta det.
    - Litt blast bilde, tror jeg. Igjen kan jeg ha blitt litt lurt av tegnefilmene på de andre skjermene rundt...
    - Nå har jeg ikke The Day After Tomorrow på DVD (bombe... :-) så vet ikke helt hvordan den burde sett ut mht detaljer i sorte områder o.l. Det føltes rimelig sort, men ikke all verden av synlige detaljer.

Noen ting jeg ikke fikk funnet ut av:

1. Hvor mye støyer den? Det er rimelig umulig å finne ut i en elkjede-butikk, selv seint på kvelden.
    2. Hvordan ser bildet ut i dagslys? I motsetning til på Expert, så har jeg vinduer i leiligheten...
    3. Hvordan er den på vanlige TV-programmer? Ekspeditøren mente han måtte "ommøblere hele butikken" for å få et antennesignal frem til der den stod utstilt, så det utgikk.
    4. Hvordan er den med en bra DVD-spiller over HDMI? Gadd ikke spørre om det var mulig en gang.

Så oppsummert er jeg entusiastisk, men ikke hoppende sådan. Tror det er utrolig mye TV for penga. Forhåpentligvis kommer Sony Center på Karl Johan til å stille ut modellen i litt bedre lys, i litt stillere lokale, litt bedre kalibrert og med litt flere signalkilde-muligheter så får vi se.

Utstillingsmodellen (og alle de andre de hadde) var forøvrig solgt, og det stod utskrift av en mail fra Sony Norge tapet til skjermen som proklamerte at Sony antageligvis ikke klarte å dekke etterspørsel før jul i det hele tatt. Forventet nok eksemplarer engang ute på nyåret. Så noen førjuls-tv blir vel ikke dette for så veldig mange.

OK

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat fått meg Xbox 360 og siden min projektor begynner å bli veldig gammel og har kontrast på kanskje 100:1 :-P så har jeg vurdert alle mulige alternativer.

Jeg sitter ca 2-3m fra skjermen, og ønsker noe stort (lerretet var på 110" 4:3).
    Jeg ønsker selvsagt HDTV.
    Jeg ønsker en "budsjett TV".
    Jeg har egen dedikert surroundforsterker + høytallere så lyden på TVen spiller ingen rolle.
    Spiller egentlig ingen rolle med BIB heller da jeg har en annen CRT TV i umiddelbar nærhet skulle det være noe spesiellt.

Så etter alt å dømme er vel dette TVen for meg.

Litt off topic, men er det dumt å kjøpe en 720 TV istedenfor en 1080 på en så stor skjerm (spesiellt med tanke på f.eks Xbox 360)?

----

EDIT: Har sendt mail til Sony, de mente levetid på pæra ca 5000-6000timer, og kunne lett byttes selv.
    Prisen på pæra i norge regnet de med kunne bli 3000kr (kun $199 i USA = ca 1350kr), så hvis dette er sant så vil det nesten lønne seg å dra til USA og kjøpe to pærer enn å dra til den lokale sony sjappa...

Noen som vet om denne finnes på lager noe sted i det hele tatt?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett denne på den lokale Expert butikken i det siste, da med godt DVD-materiale fra en standard DVD-spiller. Siden dette er i en opplyst butikk, med en viss bakgrunnstøy, så er det jo enkelte ting som ikke lar seg bedømme så godt, men jeg vil si at klarheten i fargene og roen i bildet overgår det meste av Plasma- og LCD-skjermer i lokalet (Kan virke som om Expert Halden og Expert Holmen demonstrerer helt ulikt materiale på de ulike skjermene, siden de fleste skjermene i lokalet stort sett ble matet med noe fra en kabelmottaker eller noe slikt.). Skjermen er ikke helt sylskarp, kanskje, og jeg lurer på om oppløsningen er litt lav (?). Sortnivå og kontrast er ikke helt enkelt å se heller i et så opplyst rom.

Det er riktig at innsynsvinkelen ikke er aller best, men jeg synes den var bra nok ca 30 grader ut til hver side.

Jeg må for min del konkludere med at jeg er imponert over bildekvalitet og størrelse i forhold til prisen, men jeg er usikker på om de andre skjermene i butikken har like gode forhold (neppe).

Uansett: Skal man ha flatskjermen stående på bord uansett, så er en slik bakprojeksjonsløsning betydelig mindre dyp enn f.eks. CRT-skjermer, og kan være et godt alternativ. For meg personlig blir en slik 50" en uønsket mellomløsning, jeg vil heller ha en 37" i stua og digert lerret i kjelleren, for å si det slik...

Er det noen som har spesifikasjoner på den? Både kontrast, oppløsning og en del andre parametre hadde det vært greit å ha sort på hvitt. Jeg tror begge de nevnte parameterne er helt middels, men det ville vært greit å få bekreftet.

Edit: Ser på Kelkoo at oppløsningen er oppgitt til 1280 x 720, så da er det nok DVD-materialet som gir litt uskarphet, ikke nødvendigvis LCD-panelene.

Newcomer mrhardware sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for at du svarte på PMen min om hvor du hadde sett denne roffe! De hadde en på lager + demo modell, så jeg fikk tak i en VW Caddy og plukket den opp idag!

Hittil vil jeg si at jeg elsker den!
    Jeg synes at sortnivået på denne faktisk er ytterst bra, ingen etterslep eller andre "feil" med bildet. TV signaler er jo selvsagt relaivt dårlig, men det er de jo på hvilken som helt skjerm...
    Alt i alt er denne helt perfekt til mitt bruk, det eneste som trekker ned, er at siden den kun har vga så vil den ikke vise noe annet enn standariserte VGA oppløsninger 800x600 og 1024x768, altså 4:3. Har lest et sted at dette ikke skal være et problem hvis man bruker DVI->HDMI kabel, men det har jeg ikke fått testet.

Denne TVen + Xbox 360 = NAM!!! :-D
    Til den prisen så er denne TVen helt uslåelig når det gjelder bildekvalitet/størrelse, uten tvil!

Så nå skal jeg selge den litt slitne prosjektoren min til røverpris så fort som mulig!

Tusen takk brukere, admins, moderatorer ol. her på AVfourm som gjorde meg oppmerksom på denne TVen!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha denne tv'en helt til selgeren sa at projektorlampens levetid var på ca 3000 timer. Dette betyr at om TV'en blir brukt ca 4 timer til dagen varer lampen i ca 2 år. Lampen koster pr i dag ca 2000 kr...

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en lang svensk tråd om denne:

http://www.minhembio.com/forum/index...owtopic=107989

Lampetiden varierer veldig etter hvilken selger man spør , tror det er mest gjetting fra selgers side.

Har hørt alt fra 3000t til 8000t.

Hva Sony oppgir vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ikke har den vanen at tv'en surrer og går hele dagen, men bruker den primært når man setter seg ned for å se film, fotball, og/eller de 2-3 seriene en følger med på, faller jo bruken drastisk, og levetiden økes tilsvarende.

Eksempelvis kan en se 2 fotballkamper + 2 filmer + C.S.I og 24 hver uke og få levetid på minst 5 år.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kollis
    Har hørt alt fra 3000t til 8000t.
    Lampens levetid er oppgitt til 8000 timer, men dette kan selvsagt variere fra modell til modell. I tillegg så betyr luftforholdene i rommet en god del; røyk, støv og fett i luften vil kunne redusere levetiden betraktelig.

Likevel, en kan bruke den lenge før en trenger å bytte lampe - men noen er selvsagt uheldige, slik er det også på projektor markedet. De fleste forhandlere har ingen lampegaranti på slike produkter...

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette den samme TVen de har på Smart Club til 11-12.000?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det. 12.999,- på Smart Club Alnabru. Tittet såvidt på Star Wars i butikken, og vil si at du får ganske mye TV for penga (bokstavelig talt). Nå kjørte de jo kun over scart av Hama-typen, men bildet virket helt ok...Synd de ikke hadde noe vanlig antennesignal på den, kunne godt tenke meg å se via vanlig analog coaxs....

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er den på plass i stua mi! Ble en enkel avgjørelse etter at den stod testet i Hjemmekino... At en tv til 13K knuser pioneer sitt alternativ til 40... Hmmm... Jeg er knallfornøyd! Bilder kommer på minhjemmekino snart...

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk denne også på torsdag, veldig fornøyd så langt. Pana 37PA30 går videre til min søster nå. :grin:

En ting som overrasket meg var hvor nære jeg kan stå oppreist foran skjermen uten at det blir for mørkt bilde til å kunne følge med på hva som skjer, slik som på mange andre bakprojeksjonstv'r jeg har sett.

Og den veier faktisk mindre enn min 37" plasma. :shock: Ikke at det har så mye å si men... :lol:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •