OBS Til alle som kjører Pioneer + PC - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 107
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Pioneer TVene og PC er et sorgens kapittel. Av en eller annen merkelig grunn har ikke Pioneer laget støtte for PC-oppløsning inn på HDMI inngangen. Med andre ord må du fore hdmi inngangen med et "tv-signal" som f.eks 576i eller 720P. Dette vil deretter bli omskalert inne i TVen og presentert på skjermen.
    Bruker du VGA (som idiotisk nok er på mediareceiverens forside) vil du kunne mate TVen med et PC signal som stemmer overens med skjermen (1:1 pixelmapping). Derfor blir signaler fra en PC bedre på vga enn hdmi.
    Jeg kjenner ikke denne Acern, men dersom skjermkortdriveren støtter det kan du forsøke å sende ut f.eks 720P på HDMI'en (DVI utgang?). Dette vil uansett gi noe overscan, dvs at ytterste kant av bildet havner utenfor skjermen din.

Jeg har lest at bruk av f.eks Powerstrip gjør det mulig å bruke HDMI fra en PC, men fikk det aldri til selv så jeg vet ikke hvordan resultatet blir.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det stor forskjell på vga kabler for å få best mulig bilde??
    Hvilken anbefaler du?

Sitat Opprinnelig postet av roffen
    Pioneer TVene og PC er et sorgens kapittel. Av en eller annen merkelig grunn har ikke Pioneer laget støtte for PC-oppløsning inn på HDMI inngangen. Med andre ord må du fore hdmi inngangen med et "tv-signal" som f.eks 576i eller 720P. Dette vil deretter bli omskalert inne i TVen og presentert på skjermen.
    Bruker du VGA (som idiotisk nok er på mediareceiverens forside) vil du kunne mate TVen med et PC signal som stemmer overens med skjermen (1:1 pixelmapping). Derfor blir signaler fra en PC bedre på vga enn hdmi.
    Jeg kjenner ikke denne Acern, men dersom skjermkortdriveren støtter det kan du forsøke å sende ut f.eks 720P på HDMI'en (DVI utgang?). Dette vil uansett gi noe overscan, dvs at ytterste kant av bildet havner utenfor skjermen din.

Jeg har lest at bruk av f.eks Powerstrip gjør det mulig å bruke HDMI fra en PC, men fikk det aldri til selv så jeg vet ikke hvordan resultatet blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du en av "kabel-gutta" ville de sagt at det er stoooooor forskjell. Jeg ville kun holdt meg unna de aller billigste (og jo kortere jo bedre). Finnes det forresten high-end vga-kabler?

Newcomer manfred sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kabler til denne Tv'en er det selvsagt at pixelmapping 1:1 gir bedre bildet når det gjelder tekst, men dersom du ser film vil HDMI klart gi et bedre bildet.

I alle fall hos meg med mine drivere og codec får jeg et klar mer opplyst og fargerikt bildet med HDMI enn med med VGA. Bruker et nyere nvidia skjermkort tilpasset HTPC'er, men tror ikke dette har så mye med saken å gjøre.

Problemer med overscan fikser jeg selv med mine drivere. Bare drar bildet så "stort" jeg vil ha det, men treffer neppe 1:1 da skrift som sagt blir mer utydig.

Bruker en claes vga kabel og en relativt dyr monster 400 hdmi-dvi uten at jeg tror det heller har noe med saken å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,har forstått at du har peil på det her..gjorde som du anbefalte å gikk for vga inn i front.Fant ut at jeg hadde en ekstern skjerm port ut fra pc,så koblet bare vga ut herifra istedenfor å bruke en dvi overgang..Men får intet bilde opp på plasmaen,det står bare:dette signalet støttes ikke..Utstyr,pc:acer ferrari 4005 tvdp506xde

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VGA inngangen blir satt på forsiden for å ha tilgang med laptop. De skulle ha hatt en ekstra bak også, enig i det... men så var det dette med kroner og øre da. Selv vurderer jeg å løse det med å montere en ekstra VGA-kontakt i bakkant på tuneren.

Når det gjelder overscan ved bruk av HDMI, så kan man kompansere for dette i nye skjermkortdrivere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Hei,har forstått at du har peil på det her..gjorde som du anbefalte å gikk for vga inn i front.Fant ut at jeg hadde en ekstern skjerm port ut fra pc,så koblet bare vga ut herifra istedenfor å bruke en dvi overgang..Men får intet bilde opp på plasmaen,det står bare:dette signalet støttes ikke..Utstyr,pc:acer ferrari 4005 tvdp506xde
    En ekstern skjermport? Du er sikker på at ikke det er seriell-porten du har funnet?

Dersom det har seg slik at din laptop har 2 skjermkortutganger (?), så må du se gjennom instillingene i Windows. Mulig du må endre oppløsning på den andre utgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen til pcen/acer ferrari 4005) kaller de den ekstern skjerm port der det står kobles til en displayenhet fks ekstern skjerm,lcd-prosjektor.. fikk høre fra elprice at jeg kunne kjøre vga ut her og inn i reciveren(analogt ut-analogt inn)istedenfor å måtte ha en dvi overgang vga ut fra dvi inngangen..Men jeg er ikke sikker...

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En ekstern skjermport? Du er sikker på at ikke det er seriell-porten du har funnet?

Dersom det har seg slik at din laptop har 2 skjermkortutganger (?), så må du se gjennom instillingene i Windows. Mulig du må endre oppløsning på den andre utgangen.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    I manualen til pcen/acer ferrari 4005) kaller de den ekstern skjerm port der det står kobles til en displayenhet fks ekstern skjerm,lcd-prosjektor.. fikk høre fra elprice at jeg kunne kjøre vga ut her og inn i reciveren(analogt ut-analogt inn)istedenfor å måtte ha en dvi overgang vga ut fra dvi inngangen..Men jeg er ikke sikker...
    Det stemmer. Ferrari laptop'ene til Acer har både DVI- og VGA-utgang. Tipper du ikke fikk bilde pga innstillingene på pc'en. Mener å huske at DVI-utgangen er default for ekstern skjerm, og at du må velge VGA-utgangen i skjerminnstillinger først.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjermkort med HDMI

Jeg har en stund kjørt DVI->HDMI med min 436XDE, noe som fungerer greit nok. I det siste har jeg sett flere skjermkort med HDMI-utgang på, og vurderer å kjøpe meg et slik for å teste om det blir noe bedre bilde. Skjermen vil nok ikke gi meg 1:1 pixelmapping, som vi vel har konkludert med denne tråden, men kanskje vil det gi meg noe ekstra å kunne kjøre ekte 1280x720p i stedet for 1216x684 ellerhvadetnåenner den kjører på for overscankompenseringen, selv om skjermen vi omskalere til naitiv oppløsning.

Fremdeles ingen som har testet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo helt latterlig at leverandøren av de beste (?) plasmaskjermene ikke er i stand til å vise et 1:1 PCbilde... Annet enn ved å kjøpe den dyreste modellen og ha en analog VGA-kabel slengende over gulvet.

Hvorfor kan de ikke lansere en bra skjerm uten tuner-boks med bare DVI/HDMI rett på skjermen til 20.000? Altså en stor dum og bra "pc-skjerm"

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er jo helt latterlig at leverandøren av de beste (?) plasmaskjermene ikke er i stand til å vise et 1:1 PCbilde... Annet enn ved å kjøpe den dyreste modellen og ha en analog VGA-kabel slengende over gulvet.

Hvorfor kan de ikke lansere en bra skjerm uten tuner-boks med bare DVI/HDMI rett på skjermen til 20.000? Altså en stor dum og bra "pc-skjerm"

-k
    Dette med tuner-boks er det blandede følelser om. Jeg liker å ha alle tilkoblinger i en boks i steden for bak skjermen. Dumt at VGA-kontakten sitter foran, men det er vel tiltenkt midlertidige tilkoblinger fra for eks. laptop.

Kommer vel noen skjermkort med HDMI utgang nå, vet ikke om denne er mer tilpasset plasma mht. oppløsning (?).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med tuner-boks er det blandede følelser om. Jeg liker å ha alle tilkoblinger i en boks i steden for bak skjermen. Dumt at VGA-kontakten sitter foran, men det er vel tiltenkt midlertidige tilkoblinger fra for eks. laptop.

Kommer vel noen skjermkort med HDMI utgang nå, vet ikke om denne er mer tilpasset plasma mht. oppløsning (?).
    Den skjermen jeg ønsker meg skal ha bare en inngang, HDMI/DVI + strøm så da forsvinner motivasjonen for en mediaboks.

Problemet til Pioneerskjermen (hvis jeg har forstått det rett) og mange andre er at de ikke er i stand til å ta inn sin egen oppløsning over DVI/HDMI.

Altså vet man at skjermen har 1024x768 fysiske pixler. Men hvis du forer den med dette signalet så vil den skalere det opp 5-10% og så beskjære sidene for å få "plass".

Det er ingen måte å løse dette på på skjermkort-sida. Det må litt mer oppvakte ingeniører til på tv-siden =)

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Problemet til Pioneerskjermen (hvis jeg har forstått det rett) og mange andre er at de ikke er i stand til å ta inn sin egen oppløsning over DVI/HDMI.

Altså vet man at skjermen har 1024x768 fysiske pixler. Men hvis du forer den med dette signalet så vil den skalere det opp 5-10% og så beskjære sidene for å få "plass".

Det er ingen måte å løse dette på på skjermkort-sida. Det må litt mer oppvakte ingeniører til på tv-siden =)
    Dersom HDMI utgangen på skjermkortet gir samme signal som en DVD-spiller, så skal det fungere perfekt. Spørsmålet er om HDMI utgangene på skjermkort er nettopp for dette formålet (les HTPC bruk) eller om det kun er for å være klar for nye dataskjermer med HDMI inngang (altså med variabel oppløsning). Har ikke satt meg så mye inn i de nye skjermkortene, så jeg har ikke helt fått med meg hvorfor de har begynt med HDMI m/HDCP.

Det går uansett å løse dette problemet på pioneer-skjermer, men det er kronglete og krever div. 3.parts programmer. En lettere måte jeg har hørt, skal være å bruke skjermkort-drivere til å skalere ned 5-10% igjen. Flere nye drivere (nvidia?) har muligheten for dette, men jeg har aldri prøvd det siden jeg bruker VGA-inngangen.

Det hadde selvfølgelig vært langt lettere om Pioneer hadde løst problemet i selve tuneren, men for min del må jeg jobbe med det jeg har.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom HDMI utgangen på skjermkortet gir samme signal som en DVD-spiller, så skal det fungere perfekt. Spørsmålet er om HDMI utgangene på skjermkort er nettopp for dette formålet (les HTPC bruk) eller om det kun er for å være klar for nye dataskjermer med HDMI inngang (altså med variabel oppløsning).
    Dette ser ut for meg som om problemstillingen er snudd helt på hodet. Jeg ville heller sagt at dersom TV'en fungerer like bra som en dataskjerm, så vil det ikke være noen problemer. Jeg tror at dersom TV'en ikke fungerer med DVI => HDMI så vil den heller ikke fungere med HDMI => HDMI da dette i prinsippet er akkurat det samme.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Dette ser ut for meg som om problemstillingen er snudd helt på hodet. Jeg ville heller sagt at dersom TV'en fungerer like bra som en dataskjerm, så vil det ikke være noen problemer.
    Naturlig nok, og dette er nevnt før. Faktisk er grunnen til at vi i det hele tatt har denne tråden, at realiteten er annerledes.
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Jeg tror at dersom TV'en ikke fungerer med DVI => HDMI så vil den heller ikke fungere med HDMI => HDMI da dette i prinsippet er akkurat det samme.
    Jeg snakker ikke om kabelstandaren, men hva slags signal som kommer ut av HDMI-utgangen på et skjermkort. Hvis de har lagt til den utgangen for å gjøre skjermkortet med tilrettelagt for HTPC-bruk, så kunne det være at denne utgangen hadde (muligheten for) et fast signal som er likt som det som vil komme fra en DVD-spiller slik at man slipper de problemene folk har med ulike TV-skjermer.

Dersom denne utgangen gir 100% det samme signalet som et skjermkort med DVI, så er vi åpenbart like langt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at det er mulig å "tweake" signalet fra PC'en slik at TV'en som ikke takler PC på en skikkelig måte kan vise et akseptabelt bilde, men problemet er i hovedsak at TV'en har en vesentlig mangel i forhold til kompatibiliteteten med skjermsignalene fra en PC og dette er TV'ens feil og ikke PC'ens. Dette er ofte problemet med produkter som har sin rot i "brunevare-verdenen". Skjermer med full PC kompatibilitet har ingen slike idiotiske begrensninger. Det er viktif FØR en kjøper slike brunevare TV-er å sjekke ut slike mangler / begrensninger på forhånd. Selv skyr jeg merker som Samsung, Sony, Philips og Philips på grunn av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott.. Da venter jeg bare på dere som har klart dette med Panasonic PV60E. Får det nemlig ikke til. Går OK å se film, men jeg vil ha muligheten til å spille spill i 1200 x xxx oppløsning.

Forresten så finner jeg ikke den muligheten for å skalere ut bildet. Trådstarter skalerer bildet ut 4 prosent og får, for ham, et akseptabelt resultat. Hvor er denne skaleringen?
    Bruker de siste NVIDIA driverne på et GF6800GT med DVI---HDMI kabel.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de nyeste Nvidia driverene (jeg har 91.31) så gjør du følgende: (Bruk det gamle/klassiske kontrollpanelet)
    Gå til Nview skjerminnstillinger
    Trykk på Enhetsinnstillinger
    Velg "Behandle digitalskjerm som HDTV"
    Velg "Konfigurasjon av Flytt synlig skjermbilde på HDTV"
    Trykk først bruk sånn at "skaler ned" muligheten kan trykkes på
    Trykk på knappen "skaler ned" og så på overskanningskompensasjon.
    Da ser du sikkert hva du skal gjøre tilslutt....

Jeg har gjort dette fra Nvidia 7950GX2 og får oppløsningen 1216x684.
    Blir mye skarpere bilde med bedre farger og kontrastnivå, men tekst er kanskje litt mer "blurry" enn med VGA. Film, tv og spill som takler oppløsningen, er overlegent bedre ved å bruke HDMI i forhold til VGA.

Den som hadde et 46" LCD tv med 1:1 pixelmapping.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermkort-drivere/tweaking kan helt klart løse problemet med at deler av pc-bildet blir borte (display skalerer opp og så cropper).

Problemet med at displayet skalerer i det hele tatt kan aldri løses av skjermkortet, der må tv-fabrikantene lytte til kundene....

-k

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •