Hyundai 42" - 1:10000 Kontrast

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hyundai 42" - 1:10000 Kontrast

Hei. Jeg er på jakt etter den beste(selvsagt) plasma 37/42" under 15000,-.
    Jeg fant denne nye(?) Hyndaien på MPX.no. Noen som har erfaring? Mener jeg har hørt at den "gamle" Hyundai 42" fikk noe dårlig kritikk. MPX hevder hele 1:10000 i kontrast og 1300 i lysstyrke, det må jo være bra?

http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=57530

Noe erfaring om denne? Andre gode tips i den prisklassen?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjoner sier lite eller ingenting om bildekvaliteten

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel såkallt 'dynamisk kontrast' vil jeg tro. Ligger vel på kanskje rundt 3000:1 i "vanlig" kontrastmåling. Lønner seg nok alltid å se skjermen selv før man kjøper.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det er vel såkallt 'dynamisk kontrast' vil jeg tro. Ligger vel på kanskje rundt 3000:1 i "vanlig" kontrastmåling. Lønner seg nok alltid å se skjermen selv før man kjøper.
    Kontrastverdier synes å være noe produsentene bare finner på, og er ikke noe å basere et kjøp på. Man kan gamble på at dersom LG for eksempel solgte en skjerm i fjor som de sa har 5000:1 i kontrast, og de i år kom på markedet med en 10000:1. Ja så kan man kanskje gå ut fra at årets modell har bedre kontrast en fjorårets. Men som sagt, det er ingen substitutter for å se skjermen selv.

Når det gjelder dynamisk kontrast så er det en benevnelse som brukes på LCD skjermer der panelet kanskje har en satt kontrast på 1000:1 f.eks. Produsentene lar så baklyset variere i lysstyrke slik at man klarer å produsere mørkere bilde enn dersom baklyset står på full guffe hele tiden. Dette gjør at kontrastverdien kan sies å være høyere en det panelet alene klarer å fremstille. Kanskje 3000:1 f.eks. Men om du fryser bildet vil ikke noe enkelt bilde kunne ha høyere kontrast en de angitte 1000:1. Siden en plasmaskjerms lyskilde er plasmacellene selv, kan altså ikke en plasmaskjerm ha "dynamisk" kontrast.

Ellers hersker det vel en viss enighet om at beste Plasma i prisklassen må være denne: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/355
    Men når oppløsningen er så lav ville jeg nok heller gått for lillebroren på 37": http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/348

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en billig plasma Hyundai HPTD-4201S her for ca 14 dager sia. Pga kroner så blei det dette og jeg syntes bilde er helt topp jeg men nå har jo ikke jeg hatt mange andre inne i stua mi og prøvd.Har et lite prob når jeg ser på vanlig tv (kabel)lys stripe som ruller over skjermen,oppover eller nedover men syntes ikke så godt men den er der.Har snakka med servica avd og dem sier jeg kan prøve med en videospiller (tuneren på den) for og se om det er stripe da. Men på DVD er det toppers

Filmslaven

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Siden en plasmaskjerms lyskilde er plasmacellene selv, kan altså ikke en plasmaskjerm ha "dynamisk" kontrast.
    Jeg mener da bestemt at Samsung's 5-serie som skryter av 10000:1 i kontrast er målt ved såkallt 'dynamisk kontrast', og dette er jo plasmaskjermer. I en test some er gjengitt her på forumet, hvor forskjellige skjermer ble målt på den samme måten, ble en av disse 10000:1 Samsung skjermene målt til å egentelig ha 4370:1. Riktignok var allikevel dette høyere enn konkurrentene, selv om skjermen visstnok subjektivt ligger dårligere an enn disse når det gjelder kontrast.

[edit]Ser nå at en annen av Samsung's 10000:1 skjermer bare ble målt til 1151:1 i samme test... [/edit]

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener da bestemt at Samsung's 5-serie som skryter av 10000:1 i kontrast er målt ved såkallt 'dynamisk kontrast', og dette er jo plasmaskjermer. I en test some er gjengitt her på forumet, hvor forskjellige skjermer ble målt på den samme måten, ble en av disse 10000:1 Samsung skjermene målt til å egentelig ha 4370:1. Riktignok var allikevel dette høyere enn konkurrentene, selv om skjermen visstnok subjektivt ligger dårligere an enn disse når det gjelder kontrast.

[edit]Ser nå at en annen av Samsung's 10000:1 skjermer bare ble målt til 1151:1 i samme test... [/edit]
    Jeg er stygt redd for at det du har lest ut av tallene der er at produsentenes oppgitte kontrastverdier er langt fra det realistiske. Verdiene målt er ikke dynamiske. Testen som det linkes til er på fransk og utført av en fransk butikkjede såvidt jeg forstår. Selv om de i forkant redegjør i detalj for hvordan og hva slags utstyr de har brukt til testene finner jeg det ikke helt betryggende at det ikke er en uavhengig part som har utført testene. Fnac kan jo selv lyve på kontrastverdiene for å selge de modellene de tjener mest på.

Dynamisk kontrast er kanskje lettest å forklare ved å ta noen tall. La oss si at du har et baklys på en skjerm innstilt på 200cd/m2 og panelet har en kontrast på 1000:1 på den verdien. Så skrur du opp brightnessen på skjermen til den er på 400cd/m2, panelet er fremdeles på 1000:1 i kontrast, men man skjønner jo at bildet nå vil se helt annerledes ut. Og om man kan regne det lineært kan man si at den dynamiske kontrasten på skjermen er 2000:1 dersom elektronikken i skjermen stiller inn baklyset mellom 200 og 400cd/m2 avhengig av inholdet i bildesignalet.

Som jeg sa i forrige innlegg, det er bare LCD skjermer som har dynamisk kontrast. I tillegg har nå også projektorer fått "dynamisk" kontrast ved at de "kveler" lysmengden som går til lerrettet i en Iris i mørke scener.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg har ikke noe grunnlag for å betvile dine påstander, men jeg er sikker på at de 10000:1 på den nyeste Samsung plasmaserien har blitt karakterisert som dynamisk kontrast; men det kan ha vært noen her inne som feilaktig har gjort det, eller det kan for den saks skyld være Samsung som blander kortene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg har ikke noe grunnlag for å betvile dine påstander, men jeg er sikker på at de 10000:1 på den nyeste Samsung plasmaserien har blitt karakterisert som dynamisk kontrast; men det kan ha vært noen her inne som feilaktig har gjort det, eller det kan for den saks skyld være Samsung som blander kortene.
    Du er sikker på det ikke er Samsungs LCD skjermer du tenker på? LE32R51 har jo dynamisk kontrast og har vært nevnt mye i forumet i det siste.

Det er uansett slik at forumet her kan være en kilde til mye informasjon, da holder det at man leser en tråd der noen påstår en ting, så tar man det for god fisk uten å tenke over det. Jeg vet ikke hvor lenge jeg trodde Philips kalte sin dynamiske kontrast for "Ambilight", jeg har til og med påstått det selv i en tråd jeg ikke finner igjen. ( Får ikke rettet da. )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Filmslaven
    Kjøpte meg en billig plasma Hyundai HPTD-4201S her for ca 14 dager sia. Pga kroner så blei det dette og jeg syntes bilde er helt topp jeg men nå har jo ikke jeg hatt mange andre inne i stua mi og prøvd.Har et lite prob når jeg ser på vanlig tv (kabel)lys stripe som ruller over skjermen,oppover eller nedover men syntes ikke så godt men den er der.Har snakka med servica avd og dem sier jeg kan prøve med en videospiller (tuneren på den) for og se om det er stripe da. Men på DVD er det toppers

Filmslaven
    høres ut som lignende problemer som var med hyundai skjermer elkjøp hadde før

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •