Plasma (506XDE) og bruk av PC (innbrenning)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma (506XDE) og bruk av PC (innbrenning)

Jeg har snakket med et par forhandlere som har sagt det motsatte når det gjelder dagens moderne plasmaer.

Den ene mente at innbrenning i praksis ikke er noe problem og at man må ha fast bilde i et par tre dager før det skjer noe. Og er man så uheldig at man får innbrenning så kjører man bare et "program" som fikser problemet enkelt og raskt.

Derimot, den andre mente helt klart at signal fra en PC er et problem da bildet blir helt statisk på store deler av skjermen (selv om du spiller eller surfer eller hva det er du nå gjør). Dette var f.eks. mye verre enn en kanallogo da denne hele tiden ville ha en viss "bevegelse" i bildet.

Jeg regner med vi har lesere på forumet her som har mye mer peiling enn disse selgerne og kan si mer om dette. Jeg vurderer selv å kjøpe meg en Pioneer 506XDE (alternativt 436XDE) og da går jeg også til anskaffelse av en HTPC.

Hos ene forhandleren forsøkte jeg også å spille av DVD fra min laptop på en Pioneer 435HDE. Prøvde en film + en fotball DVD (LFC champions league finale). Filmen så ut til å gå helt fint, men med fotball DVD'en fikk jeg et typisk interlace-deinterlace problem med striper ved bevegelse. Brukte Windows Mediaplayer i begge tilfellene. Jeg antar at dette hadde noe med signalet sendt fra min laptop, men noen av dere her kan vel kanskje si noe mer sikkert om mulige årsaker...

Newcomer Andy Dufresne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forhørt meg litt om dette eg og.
    Statiske bilder overlenger tid er eit problem for skjermen. Men om eit bilde blir stående i eks 1 time så er ikkje det eit problem. Du vill da se skygger som henger i gjenn men dette vill forsvinne i løpe av kort tid ved bruk.Dette gjeldar da Pioneer.

Vett at Gardemoen kjøpte inn Panasonic skjermer og di holt i 1 år så var di for dårlige. Di blei da bytta ut med Pioneer skjermer og di har stått i snart 5år.
    Så klart varierer dette ved modell osv.. så ikkje skyt meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min billig-plasma (QPVision) ser jeg tydelig en kant dersom jeg har latt TV'en stå på 4:3 en stund (alt fra 10-20 min til 1 døgn har jeg testet), men den kanten forsvinner helt etter 5 min i 16:9. Ser også at kanallogoen henger igjen noen ganger, men den forsvinner så fort at jeg ikke tenker over det.

På HiFi-messa på Plaza fikk vi demonstrert en TV med et slikt program du snakker om. De sa at hvis du "glemte å sku av TVen før du dro til syden i to uker" og hadde en stygg innbrenning etterpå kunne du starte programmet og la det gå i alt fra en time til et døgn for å "rense" bildet igjen, og hvis ikke det gikk så kunne en tekniker lett fikse det.

Jeg vil påstå at innbrenning generelt ikke er noe problem. Hvis du derimot skal bruke PC og/eller spill-bokser mer enn bare en gang i blandt ville jeg vel uansett gått for LCD.

Newcomer c0n05 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Midlertidig innbrenning

Det kalles ganske enkelt midlertidig innbrenning, og enkleste måten å fjerne det er bare å sette på en "snø" kanal med flimmer så er det borte ganske kjapt. Har pioneer 436 og har hatt 435, bruker den mer til pc enn til tv og jeg har ikke noe problemer med det..

Kanon til htpc =)

Om noen finner en løsning på Pioneer HDMI, PC DVI og overscan gi meg beskjed! djdream@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger!

Er det noe i det at en statisk del av bilde fra et PC signal brenner seg raskere inn enn en logo fra en TV stasjon?

La oss ta et eksempel. Jeg ser på en fotballkamp på min 506XDE fra Canal+. Jeg vil benytte PiP funksjonen for å se VGs internett live oppdateringer fra en annen kamp opp i ene hjørnet (har aldri prøvd dette så jeg vet ikke om det blir lesbart/brukbart). Dette vil da typisk vare i et par timer (visst jeg ikke passer på å slå av PiP'en innimellom).

Vil dette på noen måte kunne skade skjermen over tid? Visst det går greit med to timer, har det da noe å si om man frekventerer ofte innom denne visningen? Med andre ord, ordner alt seg om man gir skjermen en "pause" eller kan man få innbrenning ved gjentatte visninger (dette gjelder for så vidt også TV-logoer).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pioneer PiP Innbrenning

Her får du en overraskelse, de nye tunerne tillater ikke visning av AV 1-5 + PC
    Det eneste du får kjørt er Analog eller DTV + AV 1-5 eller PC

Og som tidligere skrevet, ALL statisk info vil lage midlertidig innbrenning, PC kanskje litt raskere enn en tv logo, men jeg tror ikke du vil legge noe særlig merke til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at det ikke er mulig å kombinere visning fra noen av de eksterne inngangene på tuneren?

Jeg kan f.eks. ikke kombinere en DVD med signalet fra digital parabol tuner?

Ikke så veldig ofte jeg bruker PiP selv, men jeg kan ikke begripe hvorfor Pioneer ikke skal få til dette på en så kostbar skjerm. Jeg har det selv idag på min 32" Finlux CRT...

Hvem får bruk for analog eller digital tuneren da? Kjøper man en slik skjerm går man jo ikke for analogt tv. Dessuten får vi ikke brukt bakke digital tuneren i Norge da de, etter hva jeg har skjønt, skal benytte mpeg4.

Det var en liten skuffelse dette ja...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Av innganger

Står skrevet så i bruksanvisningen og jeg har trykka endel forgjeves..
    Brukte PiP aktivt selv mellom PC og AV1..

Eneste forklaringen jeg fikk fra Pioneer var "Eneste grunnen jeg kan se til at de har gjort dette må være å spare en krone her eller der på en bryter!?" Håper de endrer dette til 7 gen da jeg sikkert kommer til å kjøpe den også..

Det du derimot KAN gjøre er å kjøre PVR kort i PC din eller tilogmed parabol tuner i pc og vise det rettpå den, om du uansett skal kjøre htpc? (om det var deg) Eller om du har en dvd brenner kan du kjøre parabolen via den og ut til analogt signal, men det er jo ikke like spennende..

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig (inn-brenning)?

Statisk bilde "inn-brenning" er et utrykk som ofte blir brukt i sammenheng med plasma skjermer,men som faktisk er en feil beskrivelse av problemet.Phosphoren blir aldrig "brent" in på piksler/kapsel eller skjerm.
    Problemet er ujevn aldring av phosphoren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortsiktig innbrenning har vel fint lite med ujevn slitasje å gjøre? Tatt i betraktning at vi stort sett snakker om et saftig stort antall timer før halvert lysstyrke, skal det da langt langt mer til enn et statisk bilde noen få titalls timer før dette blir permanent synlig i skjermen.

Er ingen ekspert, men ujevn slitasje kontra det folk stort sett refererer som innbrenning (som godt kan være unøyaktig) må da være to adskilte problemer?

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janmb
    Kortsiktig innbrenning har vel fint lite med ujevn slitasje å gjøre? Tatt i betraktning at vi stort sett snakker om et saftig stort antall timer før halvert lysstyrke, skal det da langt langt mer til enn et statisk bilde noen få titalls timer før dette blir permanent synlig i skjermen.

Er ingen ekspert, men ujevn slitasje kontra det folk stort sett refererer som innbrenning (som godt kan være unøyaktig) må da være to adskilte problemer?
    Det du prater om blir ofte omtalt som "image retention" og har ingen ting med "burn-in" eller "ujevn fosphor aldring".Jeg mener det blir feil å kalle dette fenomenet for innbrenning,da "image retention" forsvinner av seg selv,og er vel mer en varsling om at kontrast og brightness muligens er satt for høyt.
    Enten har du "innbrenning" eller så har du det ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tolket tydeligvis den første posten din feil. Virket som du prøvde å si at det problemet vi fleste omtaler som innbrenning (dvs permanent resident bilde som følge av for langvarig statisk bilde) var en direkte konsekvens av ujevn aldring av cellene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •