Har kjøpte en Philips 37PF7320, er det noe galt med tven eller er den så dårlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har kjøpte en Philips 37PF7320, er det noe galt med tven eller er den så dårlig?

Hei

Har for en stund side gått til anskaffelse av en Philips 37PF7320, jeg ønsker ikke å være negativ men kan ikke si annet enn at jeg er skuffet. Det er faktisk slik at jeg lurer på om det kan være noe galt med tven.

Skal ikke ta så mye her men lurer på om dette er rikitig.

1. Jeg har fulgt litt med på debatten om lcd det, der har jeg bla hørt at billlig merke Viewpia blir lilla når man kommer litt på siden av tv, dette blir regnet som negativt. Men jaggu blir nå Philipsen min også lilla når man går litt på siden, er det bare min philips som er slik eller er dette helt normalt?

2. Når jeg ser på dvd (silleren er en nokså ny pioneer med dvd opptak og HD) synes jeg bilde er sån passe, teksten er ofte like hakkete i kanten som grafikken i gamle atari spill. Jeg syens bilde helt klart er best med scart, prøver med komponent via dvi men det blir helt ille. Er dette normalt?

3. Folk med stripede dress eller klær med litt tette striper er en katastrofe, beveger en person seg litt blir den stripete dressen en "fløyels" dress, dette er direkte vondt å se på. Samme om de et er klær eller ting som har litt tette striper, det flyter over til en grøt ved bevegelser, det trenger ikke være kjappe bevegelser heller. Normal?

4. Dette går egentlig på det samme som punkt 3, dette er et eksempel. Kommer rulleteksten litt tett blir det omtrent uleselig, skriften flyter over i hverandre som i ei tåke. Er det feks tegnefilm på tv hvor figurene beveger seg litt raskt på et lite område blir det en "aura" av tåke rundt dem. Se for deg en vaskemaskin som sentifugere med masse tåke rundt i bevegelses området.

Jeg kunne dratt på med enda mer men synes dette får være nok, som jeg sa så ønsker jeg ikke komme med bare negative ting, men dette her synes jeg er for dårlig. Men er det slik man må forvente av dagnes lcd, er det liksom slikt man bare må finne seg i? Håper noen kan svare med egene erfaringer, eventuelt tips om hva jeg kan gjøre (for uten om å levere den tilbake) for å få dette bort.

mvh
    Frode

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FLarsen

1. Jeg har fulgt litt med på debatten om lcd det, der har jeg bla hørt at billlig merke Viewpia blir lilla når man kommer litt på siden av tv, dette blir regnet som negativt. Men jaggu blir nå Philipsen min også lilla når man går litt på siden, er det bare min philips som er slik eller er dette helt normalt?
    Dette er veldig vanlig med LCD. Nå har jeg ikke fulgt veldig godt med på LCD i det siste, men det har ihvertfall vært veldig vanlig.

2. Når jeg ser på dvd (spilleren er en nokså ny pioneer med dvd opptak og HDD) synes jeg bilde er sånn passe, teksten er ofte like hakkete i kanten som grafikken i gamle atari spill. Jeg synes bildet helt klart er best med scart, prøver med komponent via dvi men det blir helt ille. Er dette normalt?
    Har sett andre skjermer som har dette problemet. Min plasma har det ikke, men jeg husker den gangen jeg skulle kjøpe skjerm og endte opp med den jeg har nå, så hang det en Philips plasma som kostet 20.000,- mer enn den jeg kjøpte, og Philips plasmaen hadde disse trappetrinn kantene, mens 'min' TV ikke hadde det, fra samme kilde (menyen på xXx).
    Den tekniske årsaken får andre forklare(jeg vet ikke).

3. Folk med stripede dress eller klær med litt tette striper er en katastrofe, beveger en person seg litt blir den stripete dressen en "fløyels" dress, dette er direkte vondt å se på. Samme om de et er klær eller ting som har litt tette striper, det flyter over til en grøt ved bevegelser, det trenger ikke være kjappe bevegelser heller. Normal?
    Her høres det ut som TVen prøver å kompensere for noe, og så blir det bare krøll. Det kan også ha sammenheng med oppdateringsfrekvensen(se neste punkt). Jeg har ikke det samme problemet på min gamle plasma.

4. Dette går egentlig på det samme som punkt 3, dette er et eksempel. Kommer rulleteksten litt tett blir det omtrent uleselig, skriften flyter over i hverandre som i ei tåke. Er det feks tegnefilm på tv hvor figurene beveger seg litt raskt på et lite område blir det en "aura" av tåke rundt dem. Se for deg en vaskemaskin som sentifugere med masse tåke rundt i bevegelses området.
    Dette er sannsynligvis såkallt 'ghosting',som kommer av at skjermen ikke har rask nok oppdateringsfrekvens. Dette fenomenet er vel best kjent fra PC bruk, på dataspill, men det gjelder nok også ved TV signaler. Enkelte er mer følsomme for dette enn andre.

Jeg kunne dratt på med enda mer men synes dette får være nok, som jeg sa så ønsker jeg ikke komme med bare negative ting, men dette her synes jeg er for dårlig. Men er det slik man må forvente av dagnes lcd, er det liksom slikt man bare må finne seg i? Håper noen kan svare med egene erfaringer, eventuelt tips om hva jeg kan gjøre (for uten om å levere den tilbake) for å få dette bort.
    mvh
    Frode
    Jeg tror det foreløpig er noe man må regne med, ihvertfall i de midtre/lavere prisklasser. Tre ting som ville kunne hjelpe, er å prøve å slå av alle tekniske dippedutter(kretser) som skal forbedre bildet, dersom det er mulig i menyene, og se om det blir bedre da. Veldig mange bildeforbedringskretser gjør bildet dårligere, ihvertfall ved bevegelse, og det er det jo en del av på levende TV bilder... I tillegg kan du prøve å kalibrere fargene/kontrast/sortnivå og se om dét hjelper. Det vil vel lønne seg uansett.
    Den tredje tingen er å kjøpe en videoprosessor, men det koster masse penger.

Men ingen av tingene vil hjelpe stort på dårlig sideinnsyn og for sen oppdateringsfrekvens (tror egentelig det heter noe annet enn "oppdateringsfrekvens", men jeg klarer ikke å huske ordet nå; jernteppe).

Newcomer proxp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    meine på at oppdateringsfrekvens heter responstid.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proxp
    Ja, det stemmer det; kom akkurat tilbake etter å ha sjekka det, for å redigere posten min.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har for en stund side gått til anskaffelse av en Philips 37PF7320, jeg ønsker ikke å være negativ men kan ikke si annet enn at jeg er skuffet. Det er faktisk slik at jeg lurer på om det kan være noe galt med tven.
    Sjekk at DVD sender RGB over SCART ut, og at du bruker en SCART inngang på TV som har RGB. Eller bruk DVI / HDMI om skjerm og spiller støtter dette.
    Bruker du NTSC DVD, sørg for at DVD spilleren ikke konverterer til PAL før den sender det ut. Det blir ofte hakkete av det.

Start med å slå av alle greier som skal gjøre bildet bedre.
    Støyreduksjon, pixelplus, osv. osv. Sett bildet på en nøytral modus (movie, normal etc.) Ikke bruk vivid, sport, game og hva de heter alle sammen.

Så bruker du en kalibrerings DVD. F.eks DVE - Digital Video Essentials, eller den THX greia som følger med på en del plater, bla Star Wars.
    Juster lys, kontrast og farge.

Håper at skjermen blir litt bedre etter dette.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene. Jeg har faktisk skrudd av alt jeg kan finne av slike funksjoner uten at jeg synes det hjalp så mye. Skal se etter instillingene på dvd-tv, jeg har ikke gjort annet enn å plugge til scart kontakten mellom tv og dvd, godt mulig det er noe der som ikke harmonere.

Men jeg begynner å halle mest mot å levere den tilbake til elkjøp.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proxp
    Mulig jeg har problemer med dialekt, men responstid og oppdateringsfrekvens er 2 forskjellige ting. De er jo knyttet sammen på et vis, så jeg skjønner forvirring rundt det. Det er kanskje lettere å skille dem fra hverandre hvis dere ser på oppdateringsfrekvensen som det antallet bilder som kilden sender i løpet av et sekund. Mens responstiden er skjermens evne til å oppdatere seg selv eller hvor fort den kan bytte fra en farge til en annen i samme bildepunkt. Off, det ble litt klønete sagt, men håper dere forsto.

Dette blå/lilla skjæret er Philips/LG panel spesifikt og følger med på de aller siste modeller også. Det er ikke alle Philips/LG panel som er utsatt for dette problemet, men 37PF7320 er kanskje noe av det værste jeg har sett på dette området. Her er Sony/Samsung panel mye bedre.

Normalt skal Component gi et bedre bilde enn RGB over SCART, jeg ville gått tilbake til det og prøvd litt mer. Har du en datamaskin eller laptop kan du jo laste ned noen HD klipp og vise dem på skjermen over VGA/DVI inngangen, om dette blir bra så har du funnet feilkilden, det er skjermens bildebehandlingskretser.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Mulig jeg har problemer med dialekt, men responstid og oppdateringsfrekvens er 2 forskjellige ting. De er jo knyttet sammen på et vis, så jeg skjønner forvirring rundt det. Det er kanskje lettere å skille dem fra hverandre hvis dere ser på oppdateringsfrekvensen som det antallet bilder som kilden sender i løpet av et sekund. Mens responstiden er skjermens evne til å oppdatere seg selv eller hvor fort den kan bytte fra en farge til en annen i samme bildepunkt. Off, det ble litt klønete sagt, men håper dere forsto.
    Jeg tror både jeg og proxp vet om forskjellen, men det var bare det at jeg ikke klarte å komme på det riktige ordet mens jeg skrev innlegget mitt. Når så proxp skrev "oppdateringsfrekvens heter responstid" mente han nok at det i mitt innlegg skulle vært 'responstid' istedenfor 'oppdateringsfrekvens', noe jeg så sa meg enig i. Men jeg ser nå at det kom litt dårlig frem.

Active vette sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så den på elkjøp-giganten her i Stavanger. Den fikk signaler fra en DVD spiller. Må bare si at det er noe av det dårligste jeg har sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7320 er nok en skjerm for "vanlige" folk som ikke er spesielt opptatt av bildekvalitet... Du burde nok ha kjøpt deg en DLP bakprojekson eller om du må ha flat gått for en langt dyrere skjerm og kanskje plasma istedenfor LCD!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har den samme modellen, var full av forventning da jeg skulle besøke han for å se på herligheten og bivåne Champ league kamp. Jeg fikk hakeslepp, og da ikke av at jeg ble imponert!!
    Gressmatta på bildet var delt opp i store firkantete pixler med etterslep og nesten umulig å se forskjell på spillerne. Sjokkerende opplevelse på en såpass ny tv med 8 ms.

Så i og med at du har kjøpt den hos Elkjøp vil jeg råde deg til å benytte 30 dagers retur. Kompisen min har ikke den muligheten...

Vurder istedet plasma!

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte denne tv'en igår, og jeg må si meg relativt fornøyd med den.
    Bruker pc som dvd og theatertek som avspiller.
    Venter på en digital video essential for å kalibrere ordentlig, men utifra deg jeg har stilt inn selv syns jeg ikke bilde er så dårlig som dere skal ha det til.
    Hvis filmen er dårlig kvalitet fra før av ser man jo litt artifacts etc, men man skal da ha en veldig dyr spiller som kan klare å filtrere vekk det.

En drøm å spille spill iallefall. Half Life of Far Cry er sinnsykt gøy på så stor skjerm og bilde er upåklagelig.

Kan heller ikke si jeg ser noe lilla i bildet som er nevnt tidligere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •