DHL kom med en Pio 506 FDE på døra i dag

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DHL kom med en Pio 506 FDE på døra i dag

..og nå henger den på veggen.
    Ble stor nok TV nå ja. Men tror nok jeg raskt venner meg til størrelsen. Sitter ca. fem meter unna, så det er nok ikke noe problem.

Oppgraderingen fra PDP 434 er godt merkbar. Foruten størrelsen så er nok det bedrede sortnivået det første jeg legger merke til. Som Frøy kommenterte i en annen tråd så tenker du ikke på sortnivå lengre. Selvfølgelig kan det forbedres men det er ikke et irritasjonsmoment lengre.

Jeg slo av "bildeforbedrings-teknologiene" og resultatet er et noe skarpere bilde (parabolsignal).

Førsteinntrykket er altså meget bra. Siden jeg har FDE versjonen blir det ikke koblet til noe htpc via vga, men kanskje senere via dvi/hdmi, når teknologien blir enda mer moden. I mellomtida skal du ikke se bort ifra at det blir en Snazio i påvente av Bluray/HD-DVD.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg en gang skal kjøpe meg ny skjerm, er det helt klart sortnivå og detaljering i mørke scener som står på toppen av lista mi. Selvsagt er det andre ting som er viktig, men i og med at det egentelig er det eneste jeg virkelig savner med min gamle plasma, er det det jeg vil være mest ute etter neste gang.

-Hvordan er det på denne Pioneer skjermen når det er virkelig mørke nattescener? Er det bra med detaljer i de mørke partiene, eller er det fortsatt en tendens til at ting forsvinner i et mørkt "vakum"?

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    John P jeg kan med hånden på hjerten si at sortnivået og detaljerikdomen er bedre på Panasonic PV500 serien.

Det stod mellom 436XDE og PV500 og jeg var VELDIG i tvil om hvem jeg skulle velge !. Gikk frem og tilbake på internet og leste opp å ned, helt til jeg bestemte og ta med Denon 1920 (hdmi spiller) til butikken og sette opp disse tvene mot hverandre en gang for alle !!. Ble helt gal av lesingen så jeg dro til Elkjøp på Sandvika hvor begge tvene hang ved siden av hverandre !.

Det som slo meg var fargene på 436xde WOOF slo meg rett i ansiktet, positivt JA og den ser veldig lekker ut. Bildet er veldig levende og når jeg stod langt unna, kunne jeg se hvor lyssterk og fargesprakende 436 en var !.

Når jeg gikk nærme var bilde 'surrete' litt små kornete (ikke HDMI) og det var akkurat som om det var små lyslinjer i bildet !. Her er rett og slett Panasonic bedre med et skarpere og mere stramt bilde som jeg opplever som mer detaljert !.

Så var det sortnivået ! Som du, er dette veldig viktig for meg også. Jeg satt ca 3m unna i en stol og testet Gladiator og seff dealje/sortnivå killern SIN CITY :wink: (som jeg fikk låne i butikken), med Denon 1920 spilleren min ! Her er det rett og slett mørkere og skarpere bilde på PV500.Skuffende av 6th generation serien til Pioneer at de enda ikke har fått til sortnivået og skarpheten i bilde.

Som jeg har sagt tidligere så er bildet på pioneeren for lyssterk ! akkurat som om det er et hvit teppe av lys på hele skjermen.

Er så lei av pioneer folket som har rost skjermen sin opp i skyene uten og ha sett PV500 opp mot hverandre ! 2 uker senere rappoteres det om innbrenninger og ujevnt/lyst bilde ! De som har tenkt til å kjøpe og sett disse opp mot hverandre, ser klart hvem som har best bilde.

Fint design,2 Hdmi innganger, lett og tynn er det som frister kjøperne. Her er det rett og slett bare å velge hva man foretrekker !.

Men, jeg som er veldig kresen på bildet var det ingen tvil så nå sitter jeg her og venter på TVEN ! :grin: ;-)

+++ PV500 er lekker !

Gå og sammenlikn så skal du nok få deg en overraskelse ! (ta med Xboxen din, dvd spiller etc og kobl opp)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer roffen.

Gøy å høre at du er fornøyd med skjermen. Spesielt siden jeg sitter her å venter på en 506XDE. Jeg tror vi har valgt den beste skjermen på markedet, også bildemessig. Jeg kan med hånd på hjerte si at jeg synes den har et enda råere bilde en PV500, Ibizaonice...

Active
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad jeg valgte PV500, knallfornøyd så langt

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ibizaonice
    John P jeg kan med hånden på hjerten si at sortnivået og detaljerikdomen er bedre på Panasonic PV500 serien.

Det stod mellom 436XDE og PV500 og jeg var VELDIG i tvil om hvem jeg skulle velge !. Gikk frem og tilbake på internet og leste opp å ned, helt til jeg bestemte og ta med Denon 1920 (hdmi spiller) til butikken og sette opp disse tvene mot hverandre en gang for alle !!. Ble helt gal av lesingen så jeg dro til Elkjøp på Sandvika hvor begge tvene hang ved siden av hverandre !.

Det som slo meg var fargene på 436xde WOOF slo meg rett i ansiktet, positivt JA og den ser veldig lekker ut. Bildet er veldig levende og når jeg stod langt unna, kunne jeg se hvor lyssterk og fargesprakende 436 en var !.

Når jeg gikk nærme var bilde 'surrete' litt små kornete (ikke HDMI) og det var akkurat som om det var små lyslinjer i bildet !. Her er rett og slett Panasonic bedre med et skarpere og mere stramt bilde som jeg opplever som mer detaljert !.

Så var det sortnivået ! Som du, er dette veldig viktig for meg også. Jeg satt ca 3m unna i en stol og testet Gladiator og seff dealje/sortnivå killern SIN CITY :wink: (som jeg fikk låne i butikken), med Denon 1920 spilleren min ! Her er det rett og slett mørkere og skarpere bilde på PV500.Skuffende av 6th generation serien til Pioneer at de enda ikke har fått til sortnivået og skarpheten i bilde.

Som jeg har sagt tidligere så er bildet på pioneeren for lyssterk ! akkurat som om det er et hvit teppe av lys på hele skjermen.

Er så lei av pioneer folket som har rost skjermen sin opp i skyene uten og ha sett PV500 opp mot hverandre ! 2 uker senere rappoteres det om innbrenninger og ujevnt/lyst bilde ! De som har tenkt til å kjøpe og sett disse opp mot hverandre, ser klart hvem som har best bilde.

Fint design,2 Hdmi innganger, lett og tynn er det som frister kjøperne. Her er det rett og slett bare å velge hva man foretrekker !.

Men, jeg som er veldig kresen på bildet var det ingen tvil så nå sitter jeg her og venter på TVEN ! :grin: ;-)

+++ PV500 er lekker !

Gå og sammenlikn så skal du nok få deg en overraskelse ! (ta med Xboxen din, dvd spiller etc og kobl opp)
    Merkelig hvordan skjermer PLUTSELIG blir mye bedre når folk eier de selv.

Har hatt en 506XDE og PV500 i hus, så jeg regner meg kapabel til å svare på det. Føler det er greit når det kommer så mye vas.

Hvis man skal stole på noen som helst av fag-blader etc. er Pioneeren best. Skal man stole på folk som faktisk tester Plasmaskjermer seriøst, er Pioneeren best. Flere folk som HAR PV500 på AVSforum, som hevder Pioneeren er bedre.
    Har du sett på en lys skjerm, er den ikke justert riktig. Innbrenninger har jeg heller ALDRI hørt om, enda alle poster/tilbakemeldinger/tester jeg har lest. Uskarpt bilde? Pioneeren har så skarpt at dårlig matriale blir elendig, Panasonicen er kjent for å ha (og har) snillere/mykere bilde. Pioneeren er LYNSKARP og avslører ALT.. Riktig justering er dog alpha omega for et bra bilde. Slik er det ikke på PV500. Bra innsignal er også viktig da Pioneer avslører alle detaljer (også dårlig innspilling). Men på bra matriale er den overlegen til det meste. Til min far ville jeg nok ha kjøpt en PV500, da den er "enklere" å få et greit bilde "out-of-the-box".

Dette er hentet fra en annen post jeg skrev om dette:

Mange innehavere av PV500 her som selvfølgelig mener den er best. Og sikkert mange som tror det etter å ha stått i en flombelyst elektrobutikk og sett på noen ujusterte skjermer slengt opp på veggen. Har sjekket disse skjermene opp og ned, og lest det som er å lese. PV500 er en god skjerm, ingen tvil, men ingen skal komme å fortelle at den er bedre enn 6-serien til Pioneer. Har selv sett i butikken den de såkalte korna på Pioneer når jeg gikk unormalt nært. Har også sett skjermer der dette er fraværende. Om dette er kun justeringer vet jeg ikke. Uansett er det umulig å se på over 1 meter avstand. Virker for meg som Pioneer krever litt mer justering. Litt artig at de er de eneste som har RS232 inngang, der en fagperson kan komme hjem med PC og justere skjermen etter rom/ønsker osv for de virkelig kresne.

De andre forskjellene på PV500 og 506 er endel større, etter min mening i Pioneeren sitt favør. Det virker som samtlige seriøse (og useriøse) magasiner og nettsteder mener det samme. PV500 har dårlig med tilkoblinger (kun 1 HDMI tilkobling er helt elendig) og har færre funksjoner, og av det jeg har lest i andre forum er det flere som plages av div. problemer (som nevnt også ovenfor). Design er selfølgelig smaksak, men Pioneer ser vel mer ut som et sortlakkert piano, mens PV500 er mer typisk plasma-utseende. De aller fleste er vel enige om hvem som er penest. Bildet er selvfølgelig også smaksak, men de gangene jeg har sett Pioneeren RIKTIG justert er bildet bedre enn PV500. I et stort butikklokale, med ujustert bilde, og 50cm titting har jeg også opplevd at PV500 virker bedre. Men det blir feil å avgjøre det slik, desverre. Spesielt fargene på Pioneeren virker bedre. Kontrasten er etter min mening nå ganske lik.

Pioneeren er rett og slett mer påkostet på alle mulige måter. Om man syntes det er verdt forskjellen, og hvem som gir mest for pengene er selvfølgelig en personelig vurdering. Forskjellene på bildesiden er ikke stor, og begge er knallgode skjermer, men jeg føler her som på mange andre ting at man får hva man betaler for.

Skal se om jeg kan få postet noen bilder snart av hvor "dårlig" detaljrikdommen til 506XDE er i forhold til PV500...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt innlegg, HåkonN.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Håkon =)

Jeg var i butikken og så disse opp mot hverandre og PV500 hadde rett og slett et DEILIG bilde. MEN, nå som jeg leste det du skrev så ble jeg plutselig litt usikker :-? Jeg fikk ikke, røre tven og forandre på instillingene på Pioneeren og tven har potensialer ja, men der og da så PV500 bedre ut.

Det er lang leveringstid på begge skjermene og penga er ikke trukket enda, så jeg kan skifte mening, men du sier at den ser riktig bra ut hvis den er ordentlig justert. Egentlig vil jeg ha Pioneeren pga seff 2hdmi og penere design, men du vet.

Kan du ikke poste litt bilder da, som du sa, hadde vært kjekt med litt HD bilder og Dvd bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en 436XDE i går ( i Danmark), kalibreret af en proff. med special udstyr/computer (ISF calibrering).....WOW!!

Den er virkelig dejlig.

Mvh
    LBA75

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ha 506en eg å , men korfor i hel...e lager de en plasma som må ha en proff til å still inn, liker ikke tanken på å måtte bruke uker på å få et noenlunde bra bilde......

dette e selfølgelig sagt av en som aldri har prøvd å stille i en plasma noen sinne, men det gjør meg bekymret........... :???: :???:

rt

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nei, der er overhodet ikke nødvendig med en proff/ISF-kalibrering, men denne skjermen har muligheten og interface for å gjøre det.
    Se heller på det som en bonus.
    Du kommer langt med en kalibreringsplate som Digital Video Essentials, DVE.
    ISF-kalibrering er for å presse ut den siste lille touch-en av skjermen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det kom klart nok frem i posten min, men PV500 er også en knallskjerm og gir mye for pengene... Bare så det er sagt.

Ellers må jeg si meg enig i posten over, man trenger ikke ISF-kalibrering (vet ikke engang om dette er tilgjengelig i norge dags dato) for å få utnyttet skjermen, men en DVE-DVD el lignende bør det nok investeres i. Like viktig er det å prøve seg litt frem med de forskjellige funksjonene og se hvordan utslag de gir. Taktikken min har vært at gjør de lite/ingen forskjell, eller gjør bildet mer "smooth/mykt", slår jeg de av. Dette kan være forskjellig fra kilde til kilde, så det er kjekt å ha de der. Slår man for mye på, blir bildet for "soft" eller/og man får etterslep. Hensikten er ikke å ha ALT på samtidig, men å tilpasse det kilden. Har man en perfekt/meget god kilde, er det for eksempel veldig liten vits å ha på noise reduction.

Når det gjelder farger, er det testplaten som gjelder. Jeg har lest (les: avsforum.com) at man ikke bør kopiere andres farge-instillinger og ta det for en god fisk, da det skjermene KAN leveres med litt forskjellig utgangspunkt (pga. produksjons-sted/tid/firmware).

Når det gjelder bildene, skal jeg få tatt de. Akkurat nå er jeg ute å reiser, så det kommer litt senere. Mest sannsynelig i en egen post.

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Pioneeren har så skarpt at dårlig matriale blir elendig, Panasonicen er kjent for å ha (og har) snillere/mykere bilde. Pioneeren er LYNSKARP og avslører ALT.. Riktig justering er dog alpha omega for et bra bilde. Slik er det ikke på PV500. Bra innsignal er også viktig da Pioneer avslører alle detaljer (også dårlig innspilling). Men på bra matriale er den overlegen til det meste. Til min far ville jeg nok ha kjøpt en PV500, da den er "enklere" å få et greit bilde "out-of-the-box".
    Jeg vil ikke starte noen Pioneer vs Panasonic krig. (mulig den allerede er startet ;-) )
    Skjermen skal formidle et bilde fra de kildene vi har tilgjengelig på en best mulig måte. Mange av de kildene vi bruker i dag er ikke av veldig høy kvalitet, men dette bør jo skjermen kunne tilpasse seg, og vise på en best mulig måte.
    Å ha den perfekte superskarpe skjermen som krever timesvis med justering, og som nådeløst viser alle svakheter i kildematerialet er ikke bare positivt i mine øyne. Tvert imot egentlig. Signalbehandlingen i skjermen bør etter beste evne kunne maskere bort svakheter fra kilden, og ikke "forsterke" dem.

Man bør finne en balanse, der alle kvaliteter ivaretas.
    Det er det man blir mest fornøyd med i det lange løp.

Roger
    Mitt smarthus med xComfort: http://samdal.com/SmartHome.htm

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers
    Jeg vil ikke starte noen Pioneer vs Panasonic krig. (mulig den allerede er startet ;-) )
    Skjermen skal formidle et bilde fra de kildene vi har tilgjengelig på en best mulig måte. Mange av de kildene vi bruker i dag er ikke av veldig høy kvalitet, men dette bør jo skjermen kunne tilpasse seg, og vise på en best mulig måte.
    Å ha den perfekte superskarpe skjermen som krever timesvis med justering, og som nådeløst viser alle svakheter i kildematerialet er ikke bare positivt i mine øyne. Tvert imot egentlig. Signalbehandlingen i skjermen bør etter beste evne kunne maskere bort svakheter fra kilden, og ikke "forsterke" dem.

Roger
    Enig i det... men desverre er det slik at med de store forskjellene det er på signaler i dag (les: 100% perfekt digital HD i høy bitrate kontra ola nordmanns dårlige analoge PAL TV2 antenne mottak) er ikke dette mulig på en high-end skjerm.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogers

Roger
    Jeg beholder PV500 bestillingen min ! Har analog kabel opp i loftsleiligheten min, men nede har vi Canal Digita Parabol

PV500 er bedre på 'dårlige signaler' og derfor passer den perfekt. Liker også at selve apparatet er faktisk 'mye større en pioneeren.

Venter med å kjøpe 50 tommer når 9th generation serien til Panasonic viera kommer. Kommer til å bli fantastisk.

Pioneeren er mye vanskligere å få bedre bilde på, og sliter med innbrenninger mye mer en PV500. DETTE ER FAKTA ! les rundt om kring på forumer, bla avforum.co.uk

2 HDMI er ikke så viktig, er jo for flate bare å bytte kontakt ?? Og det kommer jeg til å gjøre sjeldent !

:grin:

Newcomer Andy Dufresne sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell i følge personer som lever av og stille inn plasma skjermer så kan di ikkje sammenlignes. Bilde på Pioneeren er mye "bedre", når skjermene er stilt rett inn så har Pan skjermen 60% av lysstyrken til Pioneeren. Har selv sett skjermene og Pioneer skjermen har dårligere bilde på 1m-2m men lenger i fra har den etter min mening bedre bilde. Levetiden og innbrening har jo utentvil vert bedre på Pioneer skjermene. Gardemoen måtte jo skifte fra Panasonic til Pioneer p.g.a av di ikkje holdt lenger enn 1år.

Mitt tips er å kjøpe Pioneer og heller få ein proff til og sette opp skjermen.

Men smaken er som baken, den kommer i alle former og fasonger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andy Dufresne
    Vell i følge personer som lever av og stille inn plasma skjermer så kan di ikkje sammenlignes. Bilde på Pioneeren er mye "bedre", når skjermene er stilt rett inn så har Pan skjermen 60% av lysstyrken til Pioneeren. Har selv sett skjermene og Pioneer skjermen har dårligere bilde på 1m-2m men lenger i fra har den etter min mening bedre bilde. Levetiden og innbrening har jo utentvil vert bedre på Pioneer skjermene. Gardemoen måtte jo skifte fra Panasonic til Pioneer p.g.a av di ikkje holdt lenger enn 1år.

Mitt tips er å kjøpe Pioneer og heller få ein proff til og sette opp skjermen.

Men smaken er som baken, den kommer i alle former og fasonger.
    hei ! men hvordan kan jeg få tak i en proff til å sette opp kjermen ??

Newcomer raytak sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffen kordan går det med skjermen din? like fornøyd ennå?

Angrer du på at du ikke kjøpte xde?
    Kjøpte du med høytallere?

rt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen!

Jeg vurderer sterkt å bestille en 506XDE. Har etter endel lesing her på forumet fått med meg at denne skjermen gir dårligere bilde enn f.eks panasonicen med dårlige signaler. Jeg har ikke mulighet til å få sett på pioneeren her jeg bor. Jeg lurer derfor på hvordan bilde blir nå før HD sendinger og HD DVDer blir aktuelt? Jeg har i dag fiberoptisk linje med digitale TV bilder. Jeg kommer til å sitte ca 3,5 meter fra tven. Vil jeg få klare bilder fra sofaen eller vil jeg vurdere å henge min 2 år gamle Akai 30" LCD skjerm tilbake på veggen igjen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snappa

Du er forresten velkommen til AVforum.no. Jeg har sett 506XDE med mange forskjellige signalkvaliteter. Det stemmer at skjermen kan være noe følsom, men jeg tror du vil være godt fornøyd med det bilde du får på denne skjermen sammen med din digital dekoder. Her i Oslo har jeg samme løsningen fra UPC, og jeg er godt fornøyd med resultatet her. 506XDE er en sikker vinner...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •