Panasonic TH-42PA20 42" plasma - førsteinntrykk -

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Panasonic TH-42PA20 42" plasma - førsteinntrykk -

Har nå fått brukt litt tid med min nye plasmaskjerm, og kan komme med noen inntrykk. Har testet med en Toshiba DVD spiller via komponent, RGB (scart) og S-video. Har også kjørt litt xbox via S-video og monster RGB (scart).

Har tidligere hatt en Pioneer 433HD 43" plasmaskjerm, samt testet en Panasonic PW4 et par ukers tid.

Teknisk har skjermen WideSVGA oppløsning, 848x484, oppgitt kontrast på 4000:1, lysutbytte på oppgitte 780 cd/kvadratmeter, innebygget tuner og høyttalere, samt 3 scart + komponent bak, og phono-video/s-video foran. To av baksidens scart kontakter støtter for øvrig RGB/s-video. DVI mangler...

Design:
    Når det gjelder design, synes jeg Panasonic har laget en flott skjerm! Selv med innebyggede høyttalere og tuner er skjermen både slank og veier kun 35 kilo. Med sort "maskering", bedres også kontrastfølelsen, samt gir en innrammingseffekt som jeg liker.

Screendoor?:
    Oppløsning er 848x484, men jeg ser faktisk svært lite til screendoor, selv ved kun et par meters sitteavstand.

Praktisk bruk:
    Hele TVen er laget nettopp som en TV, der Panasonic har tenkt på mye på praktiske løsninger som skal fungere for den jevne bruker. Tuneren gjør kanaler meget enkelt å sette opp, og 500 siders text-tv minne, gjør søkene raske, som jo faktisk selv i disse Internett-tider er en viktig funksjon for å sjekke dagens program etc. TVen velger automatisk den kilden som skrus på; da f.eks. xbox'en, om jeg skrur på denne, og tilbake til TV, om jeg skrur den av igjen. Igjen; praktisk og faktisk en veldig fin funksjon til normal TV bruk.

TVen har også en lys-måler, som stiller kontrast og brightness automatisk. Denne funksjonen fungerer faktisk overraskende bra, og bør benyttes!

Bildekvalitet/sortnivå:
    Rent bildemessig har Panasonicen en oppgitt kontrast på 4000:1, og med ca. 750 cd/kvadratmeter, er det mulig å regne ut teoretisk sortnivå på 750/4000= ca. 0,2 lux som stemmer rimelig bra med andre enheter jeg har sett med lignende oppgitte spesifikasjoner, som f.eks. DLP projektoren NEC HT-1000. Panasonicen ser ut til å ha enda et hakk bedre sortnivå enn nevnte DLP projektor, og begynner faktisk å bevege seg helt opp mot akseptable nivåer. Har du det helt mørkt, ser en fremdeles en liten "glow" i de helt mørkeste scenene (øyet er utrolig følsomt for lys i mørket), men her snakker vi selvsagt totalt pirk, og jeg er meget fornøyd, og trenger faktisk ikke stort bedre absolutt sort.

Fargedybde/graderinger:
    Denne panasonic skjermen har 10-bits fargeprosessering, eller 1024 nyanser per fargekanal. Sammenlignet med PW4, en 8-bits enhet, ser en enda mindre graderinger i jevne farge-overganger. Imidlertid ser en selv på denne 10-bits skjermen noe graderinger i meget jevne fargepaletter, som f.eks. en lys himmel. Jeg er faktisk ikke sikker på hvor mange "bits" en trenger for å totalt eliminere dette problemet, men en klar forbedring fra 8-bits enheter er det helt klart. Her er det imidlertid fremdeles mulig å gjøre forbedringer mener nå jeg. PW6, eller businessversjonen av denne skjermen, har oppgitte 1536 nyanser i de lavere deler av gammaskalaen ved bruk av DVI. Det ser mest til graderingene ved lyse scener, og synes Panasonicen takler graderinger i mørkere scener svært overbevisende, og dette vil ikke DVI/PW6 bidra til å forbedre...

Fargemessig er denne skjermen meget god, med en klar og ren fargegjengivelse. Jeg har imidlertid sett enda noe klarere gjengivelse, da på min tidligere Pioneer 433HD og på den nye 434HD.

Min vurdering!
    Jeg mener Panasonic med denne skjermen har gjort en flott jobb, der de forener praktisk stuebruk og nydelig design med høykvalitets bildekvalitet. Selv om skjermen helt klart har forbedringspotensiale, da spesielt på reduksjon av graderinger, men også litt på fargegjengivelse, er dette noe av det beste som er tilgjengelig i dag!

Jeg beholder nok et lerret og projektor i tillegg til plasmaen; 42" er nok litt for lite for mine krav for den totale filmopplevelse, men som en allround TV / filmfremviser når jeg ikke gidder dra ned lerret-duken, er dette et skikkelig fint produkt med høy WAF! (=wife acceptancy factor)

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    /me har lyst på en slik en.

WAF! (=wife acceptancy factor)
    Det er viktig det. Hvis du har tenkt til å kunne ha sex de nærmeste ukene etter innkjøp

Njaal

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du digitale TV-signaler inn? Hvordan fungerer evt. det? (ref. rogers og PW6 med Telenor Avidi digitalt)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hei

Benytter helt standard Telenor kabelnett, ingen digital dekoder, så jeg får ikke kommentert dette...

Active
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også sett graderinger på noe materiale, men det er så å si fraværende på film fra DVD.
    Skal prøve med DVI på min PW6 på nyåret.

Brukte litt tid på kalibrering av justering for å få naturlige farger.
    Skjermen bruker litt tid på å kjøre seg inn, og den endelige justeringen bør skje etter minst 100 brukstimer.

Jeg kjører nå med følgende oppsett:

Contrast: -15
    Brightness: +3
    Colour: -4
    Tint: -2
    Sharpness: +6
    White Balance: Cool
    Black ext. : 0
    Input Level: -32
    WB High R: -15
    WB High B: 0
    WB Low R: +2
    WB Low B: -2
    Gamma: S-Curve
    AGC: Off

Dette er for bruk i mørke omgivelser når man ser på film.
    For tv bruk med normal belysning, kjører jeg med automatisk kontrast/lys, men har justert litt på de andre parameterne.

Har brukt Digital Video Essentials i utgangspunktet, men gjorde noen småjusteringer av farge i ettertid.

Roger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hei

Benytter helt standard Telenor kabelnett, ingen digital dekoder, så jeg får ikke kommentert dette...
    Føler du at det blir akseptabel kvalitet på TV-bildene dine?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Dette er faktisk en av de tingene jeg ble positivt overrasket over, ble faktisk helt akseptabel, mot relativt god kvalitet på dette. Imidlertid er sentralen der jeg bor helt ny, så kvalitet er relativt god. Har tidligere bodd steder der kvaliteten på signalet var langt verre, så det har litt å si...

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du er noen fotballfanatiker som meg, men har du prøvd å se fotball på skjermen? Jeg ble nemlig svært skuffet over x1s evne til å vise fotball fra Avidi sine kanaler. Det virker som det er noe helt annet å sende fotball i forhold til film eller vanlige tv-sendinger.

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe en slik jeg også, og kaste ut den gamle Sony Tv'en.
    Håper jeg får kjøpt den billig gjennom jobben. Er det noen som veit netto pris på denne ifra Panasonic Norge?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Vennligst ta det i egen tråd under pris -og produktjakt, dirtyboy!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lyden på PA20, er den ok eller må du koble opp anlegget hver gang man ser på tv? Vet du noe om den i forhold til LG MZ-42PZ44 (får kjempe pris på LG derfor denne interesse for LG)

Takker

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Faktisk såpass god lyd at jeg kun benytter TVen til alt normalt bruk... Klar og fin, selvsagt ikke allverdens bass, men det duger helt greit!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, du sier at den er praktisk i bruk som Tv i en stue. Har jeg forstått det riktig at iom at det er innebygd tuner må du koble alle bildekildene til på selve skjermen?
    Altså DVD, satelitt og ev. video/PS 3 osv? Blir ikke det en fryktelig kabelsalat?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Der har du selvsagt et godt poeng, JD. Har for øyeblikket ikke noe problem med det selv, kun en DVD spiller samt Xbox opp, og disse kablene ligger godt skjult pga bordløsning. Når det gjelder veggmontering, er det helt klart en fordel med ekstern mediaboks! Dette har jo Hitacien, som taler i dens favør!

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo et alternativ å bruke en receiver til å samle opp kablene og kjøre komponent ut. Er det noen som har testet video-conversion funksjonen på de dyrere Denon modellene? Det skal jo gjøre om s-video til komponent... :?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Problemet da er degradering av signalkvalitet, og det er jo selvsagt dumt... Som bordmontert, har jeg ikke noe problem med inngangene direkte på TV'en, men hvis jeg skulle velge å veggmontere, hadde det helt klart vært en fordel med en fordelerboks av typen som benyttes på Pioneer plasmaene, som sender digitalt til skjermen, og dermed heller ikke forringer signalet nevneverdig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Jeg har hengt min Panasonic TH 37-PA20 på veggen.
    Har på den koblet en Koaxial kabel, Sat. reciver, DVD spiller og DVD brenner, jeg hadde ingen nevneverdige plass problemer når den ble hengt opp.
    Er derimot meget fornøyd med å slippe å ha enda en enhet i TV benken.

Bor i hus med trevegger, har skjært ut et 80mm hull i panelen bak tv'n og et bak tv benken. Fikk da skjult alle ledningene og det ble meget lekkert.

Eneste skår i gleden er at det har røket et power suply i sjermen og den står nå på verksted. Bare fire uker gammel. Hmmm.......

Mvh
    AG

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Jeg er stadig mer happy med denne skjermen... Sortnivået er bare helt utrolig til digitalt å være!! Farger er også flotte, eneste er selvsagt at 42" er litt lite til film, får nok kjøpe meg en 3 chips DLP så snart dette kommer på nyåret tenker jeg!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •